Oud 09-07-2002, 18:47
linuxrookie
linuxrookie is offline
Om om te leren gaan met Linux heb ik besloten om Red Hat Linux 7.3 te installeren. Nu heb ik echter het probleem dat mijn videokaart niet herkent wordt, waardoor ik alles in de "DOS" omgeving moet doen.

Mijn videokaart is de volgende: Hercules Prophet 4500 TV-out. Op de website van Hercules staat een speciale package met linux drivers, zodat die het zou moeten doen.

Echter, ik heb de package gedownload, maar ik heb geen idee hoe je die moet installeren vanaf de "DOS"-prompt in linux. Ik was juist van plan om het eerst een beetje te leren in KDE, en dan later dat te gaan uitzoeken.

Zou iemand me kunnen vertellen hoe ik verder moet met het gedownloade bestand *.rpm ? Inloggen als root en dan intikken........ Gaarne toelichting erbij wat ik dan eigenlijk precies doe
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-07-2002, 19:07
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
linuxrookie schreef:
"DOS" omgeving

*GRRR*

U pleegt ernstige heiligschennis.

Zou iemand me kunnen vertellen hoe ik verder moet met het gedownloade bestand *.rpm ? Inloggen als root en dan intikken........

man rpm
-Desecrator

Laatst gewijzigd op 09-07-2002 om 19:17.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2002, 19:53
Refro
Refro is offline
Hier zullen in red hat wel wat fancy tooltjes voor zitten net als in suse en alle andere grote distris dus duik de boeken in (dat zul je toch nog vaak moeten)

BTW je maakt een klassieke beginners fout dat je vanuit x linux wil leren kennen dat gaat NIET werken de kracht van linux leer je vanuit de console en als je eenmaal op de console lekker thuis bent werk je liever met de console dan met ik (ik tenministe en nog heel wat sysops en developers die ik ken)
Oud 10-07-2002, 08:40
Verwijderd
Een Linux systeem moet je doorgronden; het is niet iets wat je ff installeert om mee te spelen.

Probeer te begrijpen hoe alles samenhangt. Om dan maar down-to-the-business te komen: XFree86 is het systeem dat ueberhaupt voor een grafische omgeving in Linux zorgt. Desktopomgevingen als KDE en GNOME draaien dan weer onder XFree86.

Die DOS-omgeving (god have mercy on my soul) waar je nu in zit, is niets anders dan een shell die actief is. Linux zelf is in feite niet meer dan de kernel.

Voor een Linux introductie zie mijn tutorial.

Ondersteuning voor jouw videokaart moet dus komen van XFree86. Dien ten gevolge gaan we daar kijken naar driver modules:

www.xfree86.org

Met welke versie van XFree86 werkt RedHat? Ook dit kunnen we opzoeken:

http://www.redhat.com/software/linux..._features.html

4.2 dus. Dan kunnen we als volgende stap naar de driver status kijken van deze versie:

http://www.xfree86.org/4.2.0/Status.html

Zo, die Hercules kaart maakt gebruik van de ST Kyro II chip. Geen standaard driver bij XFree86 meegeleverd.

http://www.powervr.com/downloads.asp

Kun je echter wel downloaden. Dit is een driver module voor de XF4.x

Even die RPM downen, dan "rpm -i pakket.rpm" en hij wordt geinstalleerd.

Tsja, en dan moet je eens goed je /etc/X11/XF86Config bestand bestuderen zodat hij deze module ook daadwerkelijk gaat gebruiken.

Succes

Je zal het nodig hebben als newb
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 19:59
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
******** schreef:
Die DOS-omgeving (god have mercy on my soul)
Vriendelijk verzoek u morgen hier te melden voor de brandstapel.

-Desecrator

Laatst gewijzigd op 10-07-2002 om 21:06.
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 09:18
Verwijderd
Citaat:
Desecrator schreef:
Vriendelijk verzoek u morgen hier te melden voor de brandstapel.

DOS! Microsoft! I love Bill Gates! Windows rulez! It always gives me a reason to upgrade my PC!

*houdt 9mm tegen zijn hoofd en drukt af*
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten