Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Apple blijft een zekere charme uitstralen: heel mooi design (zowel uiterlijk als innerlijk; ook de interface: kleurrijk maar nog steeds strak, frivool maar nog steeds zakelijk (terwijl je bij Windows kunt kiezen uit teletubbie of grijs (ik kies persoonlijk voor de wat gewijzigde teletubbies, overigens)). Verder is Apple een product dat niet in elke huiskamer staat, dus heeft het nog een zeker 'gadget'-gehalte. Het voordeel dat Mac natuurlijk heeft is dat het juist weinig hardware ondersteunt. Misschien lijkt dat een slecht punt, maar zo kunnen zij erovor zorgen dat de systemen goed kunnen werken. Voor i386 en Windows heb je miljoenen mogelijke hardwareconfiguraties, en die werken natuurlijk niet allemaal op dezelfde manier samen. Verder is er ook een grote kloof tussen Mac en Windows (i386) wat betreft de algemene uitstraling: een i386 met Windows of met Linux valt met een kritisch oog nog wel uit elkaar te halen, maar een Mac valt heel hard op door dat andere uiterlijk. Als je dus ergens iemand ziet werken op een pc, dan kijk je daar overheen, terwijl als je iemand met een Mac ziet werken dan is dat toch wel eens iets anders. Gebonden ben je Microsoft eigenlijk ook wel, natuurlijk is er meer software voor i386 dan voor PowerPC, maar dankzij open source begin je toch veel vaker software te vinden die op meerdere platforms werken (meestal Linux, Windows, Mac, BSD, Solaris). Wat me ook vrij vaak opvalt is dat er voor Mac meer echte gimmicks bestaan: gewoon kleine tooltjes die heel simpele handelingen uitvoeren maar soms heb je die natuurlijk eens nodig en kan je niets voor Windows vinden. Voor Windows bestaat er dus wel heel veel, maar er is ook veel rotzooi en Windows is voor mij niet echt het besturingssysteem dat het leren werken met een pc bevordert. Begrijp me niet verkeerd, want ik heb tot nu toe vooral op Windows (en een beetje DOS) gewerkt, maar je zit zo ver van het eigenlijke systeem (en dat is ook maar goed voor de beginners). Echter heb je geen voordeel en aanleiding om meer te weten over Windows zelf, wat met Linux en Mac volgens mij helemaal anders zit: in Linux ben je vaak veel beter af via de console, terwijl DOS in Windows een quasi nutteloze plaats vervult. Over hardware-acceleratie kun je ook amper klagen: die grafische kaart is vaak toch vrij voor bewerkingen, dus maar goed dat je je processor dan kunt laten werken met het échte werk en niet met hoe je scherm eruit ziet.
||
Citaat:
bijvoorbeeld: Adobe CS, Microsoft word. Macromedia studio MX, Quark Xpress, Filemaker Pro, Maya. Allemaal niet van apple. Het is wel zo dat je er allerlij software bijkrijgt van apple (als je een computer koopt) zoals iMovie iDVD iPhoto Itunes GarageBand. Maar dat is alleen maar een voordeel. ook krijg je Safari (internetbrowser) en Quicktime maar daarvoor zijn talloze andere varianten gratis van internet te downloaden. Ook is er redelijk veel opensource programmatuur voor mac. Dus alternatieven zijn er wel.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lifestyle |
Waar zou jij op dit moment een moord voor doen? Metal | 500 | 06-10-2006 21:05 | |
Muziek |
playlist-topic Tombooo | 27 | 12-03-2003 23:28 |