Oud 12-09-2006, 23:43
Verwijderd
Ik heb onlangs dit programma geinstalleerd. Paar instructiefilmpjes en tutorials gezocht en erin gedoken.

De hele interface van het programma is behoorlijk wennen, en ook het hele concept van 2.5D kost even tijd om op te pakken...

Ik vroeg me af of er mensen zijn die ervaring hebben met Zbrush en al een en ander geproduceerd hebben ermee. Hoe lang duurde het voordat je het oppikte? Handige tips en workflows zijn ook welkom!

Edit: ik vond trouwens het topic hier beter passen dan bij Software+Multimedia, omdat Zbrush artistiek-verantwoord is

Laatst gewijzigd op 12-09-2006 om 23:48.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-09-2006, 01:33
arPos
arPos is offline
2.5D is relief?
Oud 13-09-2006, 02:16
Captain N
Captain N is offline
Kheb het proggie hier samen met een zooi video tuts, nog niet naar gekeken tho, binnenkort maar eens doen.
Oud 13-09-2006, 16:10
Verwijderd
Citaat:
arPos schreef op 13-09-2006 @ 02:33 :
2.5D is relief?
2.5D wil (in Zbrush) zeggen dat je op een 2d-vlak (canvas) tekent met 'diepte'. Dus elke strook of stip die je zet geeft een pixel met diepte (en materiaal/kleur/highlights).

En je kent misschien wel het verschijnsel in videogames: een platformgame in een semi-3D wereld, waarbij het 3d lijkt, maar je je voortbeweegt in slechts 2 richtingen.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2006, 23:20
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Ga gewoon eerst eens bedenken wat je wil bereiken. Je kan in Zbrush beginnen met een character. Begin dan met de z-sphere's, of model eerst gewoon een mesh in maya of max die je importeert in zbrush.

Het hele concept van de 2.5D is verwarrend, maar wel goed te doen. Als je de juiste werkwijze aanhoudt: zsphere>model>subdivide>model>subdive>model dan kan er weinig mis gaan. Ik vind het echt tof dat je zoveel poly's tegelijk kan gebruiken. Maar dat is niet waar Zbrush voor is. Het gaat uiteindelijk om het detail dat je realtime kan modelen als bv normalmap.

Zolang je een wacom hebt, veel tijd en een goede werkwijze hanteert kan je binnen 2 weken super mooie modellen maken. Texturen is wel een vak apart, maar het hele paint-principe van Zbrush werkt ook geweldig.

Er zijn ook videotutorials verkrijgbaar. Wel zo handig als je de basis snel onder de knie wil krijgen. Digital Tutors en Gnomon als ik het goed had.

Laatst gewijzigd op 16-09-2006 om 23:23.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 16:31
Verwijderd
Citaat:
Mr.Hypert€xt schreef op 17-09-2006 @ 00:20 :
Ga gewoon eerst eens bedenken wat je wil bereiken. Je kan in Zbrush beginnen met een character. Begin dan met de z-sphere's, of model eerst gewoon een mesh in maya of max die je importeert in zbrush.

Het hele concept van de 2.5D is verwarrend, maar wel goed te doen. Als je de juiste werkwijze aanhoudt: zsphere>model>subdivide>model>subdive>model dan kan er weinig mis gaan. Ik vind het echt tof dat je zoveel poly's tegelijk kan gebruiken. Maar dat is niet waar Zbrush voor is. Het gaat uiteindelijk om het detail dat je realtime kan modelen als bv normalmap.

Zolang je een wacom hebt, veel tijd en een goede werkwijze hanteert kan je binnen 2 weken super mooie modellen maken. Texturen is wel een vak apart, maar het hele paint-principe van Zbrush werkt ook geweldig.

Er zijn ook videotutorials verkrijgbaar. Wel zo handig als je de basis snel onder de knie wil krijgen. Digital Tutors en Gnomon als ik het goed had.
Ik wil sowieso eerst beginnen met een geimporteerd hoofd uit 3dmax en daar een beetje op los gaan. Ikheb al wat vanuit een Zsphere gemaakt, maar dat werd nog niet echt wat

Wat je werkwijze betreft, ik neem aan dat je wel veel heen en weer schakelt tussen verschillende Sdiv levels?

Ik heb een Wacom, dus die twee weken termijn moet lukken

Die interface vind ik overigens echt bagger en vervelend om mee te werken. Weinig overzichtelijk. Gelukkig kan ik een hoop customizen, maar echt prettig is het niet.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2006, 17:59
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Je krijgt toch wel het beste resultaat als je gewoon begint bij de zspehere's. het is inderdaad gewoon switchen tussen sdivlevels. Als je vaste vorm goed is kan je een level up, werk je even, werk je de basis mesh even bij, dan ga je weer naar 2, en dan naar 3 etc.

Ik heb zelf wel wat gedaan met zbrush, en ik vind het een heel mooi pakket. maar dan alleen voor de afwerking van een model. Want je hebt in max gewoon veel meer controle over (het aantal) poly's.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 18:12
\/ince
\/ince is offline
Forget Zbrush:

Mudbox word het helemaal ik zou zeggen wacht nog even met Zbrush, interface is té whack, mudbox spreekt voor zich.www.mudbox3d.com
[QUOTE]MegaN schreef op 02-01-2004 @ 20:49:[B]Dit slaat werkelijk nergens op!!! [/B][/QUOTE]
Met citaat reageren
Oud 18-09-2006, 18:18
Captain N
Captain N is offline
Ziet er veelbelovend uit, ff in de gaten houden.
Oud 18-09-2006, 18:22
Verwijderd
Citaat:
\/ince schreef op 18-09-2006 @ 19:12 :
Forget Zbrush:

Mudbox word het helemaal ik zou zeggen wacht nog even met Zbrush, interface is té whack, mudbox spreekt voor zich.www.mudbox3d.com
ik ben nooit zo van de 3d, alleen verplicht voor school, maar dit programma ziet er wel interessant uit
Met citaat reageren
Oud 19-09-2006, 01:23
Verwijderd
Citaat:
\/ince schreef op 18-09-2006 @ 19:12 :
Forget Zbrush:

Nou, ik ga Zbrush wel gewoon leren, maar wow, dit ziet er idd beter en mooier dan Zbrush. Jammer dat het nog niet uit is.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2006, 20:47
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Bij Zbrush draai je je het model, en bij dat mudbox heb je gewoon een 3d camera, en da's wel lekker. Maar het blijft meer van hetzelfde. Over een tijdje zullenl max en maya ook wel dergelijke feautures krijgen.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2006, 23:53
Verwijderd
Ik snap eigenlijk niet waarom ze Zbrush niet gewoon van een 3d-cam hebben voorzien.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 00:40
Captain N
Captain N is offline
Uberbump....

Heb zojuist Mudbox binnen gehaald en daaaamn, Zbrush eat your heart out.

1e keer met het programma en binnen het uur heb ik dit voor elkaar gekregen, wat een fucking dope programma.

Oud 23-11-2006, 00:49
Mr.Hypert€xt
Mr.Hypert€xt is offline
Wel jammer dat het vrijwel altijd monsters worden bij dit soort progsels
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 00:55
Captain N
Captain N is offline
Hoewel het zich natuurlijk uitstekend leent voor monsterachtige dingen valt dit best mee, je kunt bv een basismodel van een hoofd importeren en deze heel gemakkelijk voorzien van details...of putjes in metalen objecten etc etc.
En als je lang genoeg door blijft gaan met brushen is het goed mogelijk gladde oppervlaktes te maken.

Maargoed monsters blijven gewoon het leukst natuurlijk.
Oud 23-11-2006, 12:09
Verwijderd
is het ook mogelijk meer abstractere vormen te maken? nog wel steeds gewon karakters maar dan wat strakker 'cartoony' achtig zegmaar.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 12:35
Captain N
Captain N is offline
Is vast wel mogelijk, maar dan zou ik gewoon cleane polies gebruiken en dat ding in max of lightwave ofzo maken, dit is echt lekker voor dingen met een hoop details enzo.
Oud 23-11-2006, 13:27
Verwijderd
Citaat:
Captain N schreef op 23-11-2006 @ 01:40 :
Uberbump....

Heb zojuist Mudbox binnen gehaald en daaaamn, Zbrush eat your heart out.

1e keer met het programma en binnen het uur heb ik dit voor elkaar gekregen, wat een fucking dope programma.

[afbeelding]
Mudbox binnengehaald? Waar, hoe? De website (mudbox3d.com) lijkt overigens niet echt te werken...

Vet probeerseltje, btw.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 13:30
Captain N
Captain N is offline
Via minder legale wegen uiteraard...check je pm maar.
Oud 23-11-2006, 14:21
Captain N
Captain N is offline
2e probeersel, heeft nog een hoop werk nodig...vooral details zijn wat lastiger aangezien je daarvoor in een aardig hoog detaillevel moet zitten en mijn bakkie niet meer een van de nieuwste is

EDIT update

Laatst gewijzigd op 23-11-2006 om 19:46.
Met citaat reageren
Oud 23-11-2006, 22:41
Azaelia
Azaelia is offline
Lieve Captain N, ik denk dat ik ook die pm graag even wil hebben. Ziet er echt goed uit.
Als er toch dit soort programma's bestaan, waarom zie ik dan nog steeds bij opsporing gezocht van die lelijke, platte, slecht getekende koppen?!
Oud 23-11-2006, 22:44
Captain N
Captain N is offline
Ik zou het niet weten, maar je hebt een PM
Oud 24-11-2006, 21:06
maxwell
maxwell is offline
ik durf het haast niet te vragen..

mag ik ook die pm
Oud 25-11-2006, 11:45
Verwijderd
Erg goed programma, werkt door de 3d-camera een stuk intuitiever (meer à la 3d-modeling programma's) dan Zbrush.

Ik merk alleen wel (net als bij Zbrush overigens) dat als ik een brush stroke doe, dat ik dan al gauw een bobbelige sculptuur krijg. Ik kan dan wel smoothen met de smooth brush, maar echt perfect krijg ik het dan niet.

En ik heb steeds de neiging om met 1 vaste brush size en -strength te werken, wat niet echt handig is

Laatst gewijzigd op 25-11-2006 om 11:48.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-11-2006, 17:22
Verwijderd
Heb nu een model dat ik in low-res geexporteerd heb naar een obj-file, en van de hi-res (lvl3 subdivision) maak k nu een displacement map. Alleen duurt het wel érg lang...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten