Verminder het aantal calorieën dat je inneemt tot onder wat je dagelijks verbruikt (zo'n 2000 kcal voor een meisje in haar puberteit) en verminder het aantal calorieën dat je inneemt via vetten drastisch. Let wel dat je voldoende voedingsstoffen binnenneemt, zeker omdat je in je puberteit zit (de fout die velen maken is enkel letten op het aantal calorieën). Ik zou je aanraden om dit niet als een dieet te zien, maar om permanent je eetgewoonten (en sportgewoonten!) aan te passen. Dus je hoeft niet enkel slaatjes te eten en een dessert mag er gerust bij. Je zal minder snel afvallen, maar het gaat dan niet ten koste van je gezondheid en eenmaal het er dan af is zal het er waarschijnlijk af blijven.
Voor de rest zou ik je aanraden op meer tijdstippen in de dag te eten (dus bijv. 5 kleinere maaltijden i.p.v. 3 grotere). en sla zeker het ontbijt niet over! Je lichaam heeft de neiging veel energie in de vorm van vetten op te slaan als het denkt in de problemen te gaan komen (doordat je geen ontbijt eet of doordat je lange pauzes tussen de maaltijden laat) dus als je frequent eet gaat je lichaam rustig aan calorieën verbranden zonder angst voor hongersnood. Bovendien gaat je metabolisme zo langer in werking blijven, waardoor het nog meer caloriën gaat verbranden. Zorg dat je een paar uur voor het slapengaan geen grote maaltijden eet en beperk je tot iets kleins en licht verteerbaar.
Verder is aan sport gaan doen een goede zaak. Zoek uithoudingssporten waarbij je gedurende een lange periode redelijk actief bent want die verbruiken immers meer vetten dan sporten waar explosieve kracht belangrijk is (die voornamelijk koolhydraten gaan verbruiken). Je kan doorheen de dag ook meer actief zijn door bv. de trap te nemen i.p.v. de lift of door de fiets te gebruiken voor afstanden kleiner dan 5 km.
Als laatste zou ik je aanraden veel water te drinken. Als je trek hebt in een tussendoortje, maar het is op dat moment niet echt verantwoord, drink dan een glas of 2 water. Drink niet al te veel zoete of alcoholische dranken (ethanol bevat 7 kcal per gram, vetten 9 kcal per gram en eiwitten en koolhydraten 4 kcal per gram; 'tis maar dat je het weet) en denk eraan dat je lichaam energie die in vloeibare vorm werd opgenomen niet onthoud.
|