Oud 23-01-2008, 15:58
Omid
Omid is offline
Is de opleiding Psychologie een leuke studie of is Sociologie toch leuker?
Heeft iemand ervaring in één der studies op de universiteit?
Wat zou jij kiezen?

Groetjes,,
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 24-01-2008, 13:42
Verwijderd
Ik twijfelde eerst ook tussen psychologie en sociologie, maar uiteindelijk heb ik sociologie gekozen. Bij psychologie moet je ook allemaal dingen van de hersenen leren enzo, terwijl sociologie over de maatschappij gaat, vandaar deze keuze. Ik ben nu half jaar bezig en het bevalt er goed. Ik vind de manier van werken op een uni niet zo heel fijn, maar de stof is wel allemaal heel interessant.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 13:48
Verwijderd
Citaat:
Ik twijfelde eerst ook tussen psychologie en sociologie, maar uiteindelijk heb ik sociologie gekozen. Bij psychologie moet je ook allemaal dingen van de hersenen leren enzo, terwijl sociologie over de maatschappij gaat, vandaar deze keuze. Ik ben nu half jaar bezig en het bevalt er goed. Ik vind de manier van werken op een uni niet zo heel fijn, maar de stof is wel allemaal heel interessant.
Oja, het eerste jaar is nog heel algemeen en krijg je verschillende inleidende vakken van andere opleidingen van de faculteit. We hebben vorige periode psychologie gehad, maar het viel me eigenlijk een beetje tegen. Ik vond het maar saaie stof over allemaal psychologen die 1000 testjes hebben gedaan en die je ook nog eens allemaal moet kennen. Maar ik weet natuurlijk niet hoe de studie psychologie er zelf uitziet.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 23:17
kacmar
kacmar is offline
is sociologie eigenlijk ook veel met statistiek?
Met citaat reageren
Oud 25-01-2008, 09:17
Verwijderd
Voor zover ik weet niet meer dan andere opleidingen. Volgens mij krijgt iedere opleiding van Sociale Wetenschappen 2,5 jaar statistiek. Sociologie ook en Psychologie dus ook.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2008, 10:27
Balance
Balance is offline
Wat spreekt je aan in die opleidingen?
Het doet er natuurlijk niet zo veel toe wat anderen zouden kiezen. Dus bedenk eens wat je zelf zoekt in die studies.
Oud 31-01-2008, 20:51
metallica
metallica is offline
Ik studeer nu psychologie in maastricht. Maar ik hoop volgend jaar ingeloot te worden in Utrecht om daar verder te kunnen gaan. En ik hoop dat het me lukt om daarnaast nog sociologie te gaan studeren want de combinatie lijkt me echt vet en daarnaast komen vakken als statistiek, M&T en Academische vaardigheden overeen dus hoop ik dat ik die kan laten vallen bij sociologie omdat ik ze al bij psychologie heb gehad. Maar dat moet ik nog even uitzoeken. De studielast van psychologie vind ik tot nu toe nog niet heel zwaar, dus ik hoop dat t me gaat lukken
Oud 10-02-2008, 17:54
Omid
Omid is offline
Bedankt voor de reacties iedereen! heb er veel aan gehad.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2008, 21:13
Verwijderd
Je mag wel even rekening houden met werkgelegenheid na je studie he. Weinig.
Met citaat reageren
Oud 10-02-2008, 21:25
Omid
Omid is offline
Citaat:
Je mag wel even rekening houden met werkgelegenheid na je studie he. Weinig.
Dat is wel weer zo ja, vandaar dat ik ook ben gaan twijfelen of dit dan toch wel toekomst heeft voor later. Ik bedoel, volg je een studie; dan wil je ook natuurlijk werken als je afgestudeert bent.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2008, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Dat is wel weer zo ja, vandaar dat ik ook ben gaan twijfelen of dit dan toch wel toekomst heeft voor later. Ik bedoel, volg je een studie; dan wil je ook natuurlijk werken als je afgestudeert bent.
Ik weet niet hoe het met de werkgelengheid zit voor de richting van arbeids/organisatiepsychologie achtige dingen want dat bieden ze aan hier in Enschede aan de Universiteit Twente.
Met citaat reageren
Oud 11-02-2008, 20:09
metallica
metallica is offline
Weet je nou wel al wa je wil? Ben wel nieuwsgierig naar je beargumentatie
Oud 13-02-2008, 11:27
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet hoe het met de werkgelengheid zit voor de richting van arbeids/organisatiepsychologie achtige dingen want dat bieden ze aan hier in Enschede aan de Universiteit Twente.
Goed, dat is iets dat steeds vaker in bedrijven gevraagd wordt. Bovendien kun je met die studierichting ook erg veel beroepen beoefenen dus daar zou ik me niet al te druk om maken.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2008, 01:16
Omid
Omid is offline
Citaat:
Citaat:
Ik heb gehoord dat je niet echt je vak kunt uitoefenen als Psycholoog maar zoals Dittrich al aangaf kun je andere beroepen doen.

@Metallica, qua werkgelegenheden ben ik wel in een hoekje gedreven maar aangezien je wel andere werkzaamheden kunt verrichten op de arbeidsmarkt lijkt me Sociologie wel wat breder omdat het ook meer focust op de maatschappij en hier kun je bijvoorbeeld ook weer denken aan hoe de maatschappij is enzo en je kunt denk ik ook veel vrijstelling krijgen na je studie; denk dat er ook master opleidingen zijn voor Sociologie; voor Psychologie weet ik het wel in ieder geval maar zal kijken wat de Master opleidingen zijn voor Sociologie.
Met citaat reageren
Oud 15-02-2008, 18:51
Verwijderd
Als je met "Psycholoog" bedoelt dat je enkel consulten hebt, nee, dat niet. Dan moet je toch al gauw Klinische en Gezondheidspsychologie gaan doen en daar is erg beperkt plek voor in Nederland (en in Nederland is er geen Europees erkende GZ-Psychologie opleiding, daarvoor moet je naar bijv. Leuven oid).
Met citaat reageren
Oud 12-03-2008, 18:23
jiesju
jiesju is offline
Ik zou ook heel graag Psychologie gaan studeren ik zit nu in derde jaar van TL en ik wil eigelijk geen havo of vwo meer doen, weet iemand misschien een MBO4 opleiding die heel goed aansluit op de HBO5 Psychologie opleiding??

(K)
Met citaat reageren
Oud 13-03-2008, 00:15
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ik zou ook heel graag Psychologie gaan studeren ik zit nu in derde jaar van TL en ik wil eigelijk geen havo of vwo meer doen, weet iemand misschien een MBO4 opleiding die heel goed aansluit op de HBO5 Psychologie opleiding??

(K)
Misschien iets als SPW?
Oud 13-03-2008, 13:32
jiesju
jiesju is offline
Tanx daar zat ik ook al aan te denken maar jah, ik heb me in de MBO opleidingen niet echt heel goed verdiept.
Met citaat reageren
Oud 13-03-2008, 15:17
metallica
metallica is offline
Als je iets op HBO niveau zoekt kan je denken aan pedagogiek, SPH en HBO-V
Is allemaal niet precies hetzelfde, maar het komt in de buurt
Oud 15-03-2008, 09:25
light fighter
light fighter is offline
ik zou dan eerder voor mwd kiezen dan voor sph op het hbo maar goed dat is mijn mening
Met citaat reageren
Oud 16-03-2008, 15:39
Lotte
Lotte is offline
Ik studeer zelf sociologie. Ik kan de studie erg aanraden, het is een zware studie maar ook een hele leuke studie. Sociologie richt zich op interactie tussen mensen, samenlevingen (voornamelijk westerse) en groepen mensen. Psychologie focused zich op het individu. Je krijgt dus te maken met de individuele geest en weinig met sociale structuren en grotere oorzaken van sociale fenomenen. Bij sociologie houdt je je o.a. bezig met sociale ongelijkheid, hierarchie, omgangsnormen, interactie, machtsverhoudingen, interdependentie (onderline afhankelijkheid), instituties (de overheid met al zijn instanties) en verder is er ook aandacht in mijn studie voor politieke en bestuurlijke vraagstukken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten