Oud 19-03-2008, 21:26
Verwijderd
Ik ben sinds vandaag gestopt met roken..heb het al een paar keer eerder geprobeert maar dat mislukte dan. Maar dit keer is het definitief, ik heb mijn pakje sigaretten en jointjes aan een vriend gegeven. Vandaag heb ik ook de hele dag niet gerookt. Nou vraag ik me af of ik nou longkanker heb, want ik ben 16..en ik rook sinds februari 2006, en dan zegmaar heel veel, van sigaretten tot sjek, en blowen deed ik ook doordeweeks als het me uitkwam en in het weekend zowieso meestal. Nu ben ik met beide gestopt, maar ben bang dat ik longkanker heb. Heb ook gisternacht gedroomd dat ik bloed ophoestte, en longkanker had.
M'n conditie is ook achteruit gegaan, als ik al opsta en paar meter loop of de trap op ga, dan ga ik me benauwd voelen en word ik moe. Ik heb af en toe ook last van angs/depri gevoelens, dan hou ik mezelf steeds bezig met de dood, en ben ik bang dat ik doodga, of denk ik steeds wanneer ik doodga, en af en toe denk ik ook dat ik kanker/tumor in mn lichaam heb. Ik weet niet hoe dat komt, en wat het is, mischien een psychose of afkick/ontwenningsverschijnselen van het blowen? Een vriend van me zei ook dat als je geest gelooft dat je ziek bent of iets hebt, dat je lichaam het dan ook gaat geloven en dat je t gaat krijgen. En daardoor werd ik heel bang. Ik weet het echt niet meer. Als ik ga slapen denk ik soms dat ik de volgende dag ook niet wakker wordt, of word ik heel zenuwachtig..tot ik uiteindelijk in slaap val. Soms moet ik ineens uit het niets gaan huilen.

Sorry voor m'n lange verhaal maar ik weet echt niet meer wat ik moet doen, zo vaak heb ik zulke angst/depri down gevoelens. Nu ook.

Iemand advies/raad, please?
Met citaat reageren
Oud 19-03-2008, 23:54
AzN
AzN is offline
Ik vind 't ten eerste echt heel knap van je dat je bent gestopt met al die zooi en ik hoop dat je 't volhoud. Het vergt héél wat doorzettingsvermogen om van de ene op de andere dag niets meer te roken.

Kun je je niet laten onderzoeken op de gevolgen die 't roken op je lichaam heeft gehad? Ik weet niet of je dat op zal gaan luchten, maar dat zou dat gepieker wél oplossen. Misschien zijn 't inderdaad ontwenningsverschijnselen, maar als je zo extreem angstig blijft, zou ik 'n psycholoog overwegen. Op deze manier kun je niet verder, lijkt me.

Sterkte in ieder geval!
Oud 20-03-2008, 08:13
Verwijderd
Inderdaad heel knap dat je gestopt bent. Uit ervaring weet ik dat de eerste week het moeilijkst is en dat het daarna beter gaat. Maar je moet wel blijven opletten, want als je 1 sigaret rookt ben je zo weer verslaafd (de fout die ik maakte ).
Ik vroeg me af hoe lang je die angstige en depri gevoelens al hebt? De kans is heel klein dat je longkanker zou hebben. De klachten die jij beschrijft horen bij een roker, maar betekenen niet (meteen) dat je longkanker hebt. Het is alleen heel vervelend dat je zo angstig en depri bent. In principe hoort ontstemming wel bij het stoppen met roken, maar als het je zo belemmert en het lang aanhoudt zou je misschien toch eens naar je huisarts kunnen gaan voor advies en een eventuele doorverwijzing.

Heel veel succes! en volhouden he!
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 12:18
KiMZz
KiMZz is offline
Je hoeft echt niet meteen kanker te hebben omdat je 2 jaar gerookt hebt..
Ik herken je verhaal wel: ik denk soms ook dat ik een ernstige ziekte heb (ik rook en blow ook, sinds mn 18e) of dat ik later kanker krijg. Dat kan natuurlijk gebeuren..
Maar ik probeer mezelf te dwingen niet aan dit soort dingen te denken. Je leeft maar 1x en dat moet je niet laten verzieken door die gedachtes!
Verder weet ik dat je na het stoppen met roken soms last kan krijgen van huilbuien en zeker dat je conditie ervan achteruit gaat.
Maar je bent nog jong en je lichaam kan echt veel aan hoor! Don't worry, succes met stoppen iig, ik hoop dat ik ook ooit de moed ervoor heb..
Oud 20-03-2008, 13:07
Verwijderd
Dat je een slechte conditie hebt komt gewoon doordat je een roker was. Waarschijnlijk beweeg je ook te weinig. Ga hardlopen ofzo, dan gaat dat wel vooruit.

Dat je bang bent dat je kanker hebt en weleens denkt dat je doodgaat heeft een psychologische reden. Lees je eens in over hypochondrie, daarvan is het tenminste iets waarschijnlijker dat je 't hebt. De kans dat je kanker hebt of doodgaat in je slaap is echt nihil, te verwaarlozen. Mensen van zestien gaan niet dood aan kanker, ze gaan dood als ze overreden worden door auto's of onvoorzichtig doen met drugs.

Verder denk ik dat je beter terecht kan op Psychologie dan op L&G want lichamelijk is er niks mis met je.
Met citaat reageren
Oud 20-03-2008, 14:19
remy476
remy476 is offline
Ik heb ook 2 jaar full-time gerookt. Niet t blowen dan maar wel sjek en voornamelijk vaste. Nog altijd rook ik af en toe een sigaret maar niet meer constant. Soms heb ik een paar weken geen. Dus gewoon af en toe een.

Maar de kans dat jij kanker hebt is klein hoor. Het zit de denk k gewoon tussen de oren. als je echt twjifelt moet je naar de dokter gaan, die kan je dan verder helpen. Maar ik denk niet dat dat nodig is.

succes met stoppen, als je er ZELF helemaal achter staat dan lukt het je wel.
Oud 20-03-2008, 18:16
Armoed
Armoed is offline
Citaat:
Een vriend van me zei ook dat als je geest gelooft dat je ziek bent of iets hebt, dat je lichaam het dan ook gaat geloven en dat je t gaat krijgen
Daar hoef je je geen zorgen over te maken. Je kunt hoogtens (en zelfs dit zelden) sommige bijverschijnselen van een bepaalde ziekte krijgen zodat het lijkt alsof je daadwerkelijk die ziekte hebt.
Oud 08-04-2008, 17:03
Verwijderd
Ga gewoon lekker sporten, je conditie zal weer goed worden hoor.

En kanker heb je niet, die kans is zo miniem. longkanker krijgen van iets meer dan 2 jaar roken, dat gebeurt gewoon niet.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten