Oud 06-05-2009, 15:55
vosje16
vosje16 is offline
Hey,

Sinds 3-4 maanden heb ik een ontstoken ingegroeid haartje aan mijn bikinilijn. 'k Heb regelmatig haartjes die onder de huid groeien, maar die krijg ik meestal gemakkelijk weg. Deze is spijtiggenoeg gaan ontsteken. 'k Voel al sinds enkele maanden een hard bolletje onder de huid. Soms gebeurt er niets wanneer ik een beetje nijp (lijkt alsof de huid er gewoon over gegroeid is) en soms, zoals vandaag, komt er pus uit... Soms doet het pijn en soms ook weer niet. Het haartje komt er alleszins niet uit, die zit volgens mij veel te diep. Wat is het beste dat ik kan doen zodat het over zou gaan, want het ziet er niet zo mooi uit, zeker niet in de zomer in bikini Gewoon niets aan doen en ontsmetten of proberen helemaal uit te knijpen? (Als het moet ben ik bereid om er met een ontsmette naald ofzo in te gaan, om het gaatje meer open te krijgen, zodat alle pus eruit kan...)

Ik ben bang dat als ik het niet probeer helemaal uit te knijpen dat de huid er gewoon weer over gaat groeien en dat die onderhuidse ontsteking (bolletje) gewoon gaat blijven. 'k Heb namelijk ooit een puistje maar half uitgeknepen op mijn rug (kon er niet goed aan). Die is toen ook gaan ontsteken, 'k had er dan maar gewoon ontsmettingsmiddel op gedaan en de huid is er toen over dichtgegroeid. Het heeft 3 jaar geduurd voordat het "pusbolletje" naar de oppervlakte is gekomen (sorry voor de vieze details).
Met citaat reageren
Oud 06-05-2009, 16:44
blablatje
blablatje is offline
3/4 maanden is wel lang, zeker als je het rustig de kans hebt gegeven te herstellen. Mogelijk is er een steenpuist rond ontstaan, uit je beschrijving krijg ik ook de indruk dat het vrij groot is, klopt dat? Ik denk dat je hiermee het beste naar de huisarts kan gaan; die kan steriel het haartje verwijderen en de pus eruit laten en je zonodig antibiotica voorschrijven. Niet dat zo'n ingegroeid haartje gevaarlijk is, en waarschijnlijk zou het met genoeg geduld vanzelf wel weggaan, maar dat het ontsierend is, is genoeg reden.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2009, 19:40
vosje16
vosje16 is offline
Ha ja, 'k heb eens op wikipedia gekeken, en de beschrijving van steenpuist klopt wel grotendeels. Behalve dat het dan helemaal onderhuids is en niet (deels) bovenhuids...En dat het ook niet na enkele dagen "openbreekt"
Ik schat dat het ongeveer 5mm diameter is.
Ik denk dat het komt doordat de rand van mijn ondergoed er constant over wrijft, dat het zo traag "herstelt"...
Met citaat reageren
Oud 07-05-2009, 20:53
Verwijderd
Ik zou er mee naar de huisarts gaan. Ik heb dat wel eens gehad. Bij mij was het echter binnen een week een abces geworden en moest ik geopereerd worden. Ik wee tniet hoe groot die kans bij jou is, maar ik zou voor de zekerheid naar de huisarts gaan. Er zijn ook zalfjes die ontstekingen onder de huid kunnen aanpakken.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2009, 13:14
sgaapje
sgaapje is offline
Ik heb zulke ingegroeide haartjes wel vaker zelf met een ontsmette naald weg gekregen, maar naar de huisarts gaan is vast een verstandiger plan.
Met citaat reageren
Oud 08-05-2009, 20:10
duivelaartje
duivelaartje is offline
Ik heb er ook wel eens last van, vooral als ze op een ondergoedrandje zitten. Ik pruts er niet zoveel aan en neem aan dat het zich vanzelf wel oplost.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2009, 11:46
justhanna
justhanna is offline
Citaat:
Ik zou er mee naar de huisarts gaan. Ik heb dat wel eens gehad. Bij mij was het echter binnen een week een abces geworden en moest ik geopereerd worden. Ik wee tniet hoe groot die kans bij jou is, maar ik zou voor de zekerheid naar de huisarts gaan. Er zijn ook zalfjes die ontstekingen onder de huid kunnen aanpakken.
Ik vroeg me af, die abces, zag je die ook aan de buitenkant of niet?

Ik heb namelijk ook vaak zat last van ingegroeide haartjes, maar op dit moment niet. Wel ontdekte ik gisteren een bult op mijn venusheuvel vlak waar mijn been begint. De bult is aan de buitenkant niet te zien, je kan hem alleen voelen. Het voelt ook niet alsof hij aan de huid vastzit maar echt daar onder. Zou dit een abces kunnen zijn of moet ik misschien meer denken aan een opgezette spier?
Oud 15-05-2009, 12:10
Alyssia
Alyssia is offline
Citaat:
Ik vroeg me af, die abces, zag je die ook aan de buitenkant of niet?

Ik heb namelijk ook vaak zat last van ingegroeide haartjes, maar op dit moment niet. Wel ontdekte ik gisteren een bult op mijn venusheuvel vlak waar mijn been begint. De bult is aan de buitenkant niet te zien, je kan hem alleen voelen. Het voelt ook niet alsof hij aan de huid vastzit maar echt daar onder. Zou dit een abces kunnen zijn of moet ik misschien meer denken aan een opgezette spier?
Eerder een (opgezet) lymfkliertje.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2009, 12:57
justhanna
justhanna is offline
Dan is het goed opgezet
Oud 15-05-2009, 12:59
blablatje
blablatje is offline
Een lymfekliertje in de lies is normaal ruim een halve cm (kan wat groter voelen doordat er natuurlijk wat vet overheen zit). Als je bv. een ontstoken haartje erbij in de buurt hebt zitten of als je huid geirriteerd is van het scheren kan hij opgezet zijn en is dan al gauw een cm (en kan nog steeds groter voelen).
Met citaat reageren
Oud 15-05-2009, 22:38
DDM
DDM is offline
Dat is geen lymfeklier maar het binnenste van het haarzakje wat je voelt. Doordat het verstopt is kan de talg er niet meer uit en hoopt het onderhuids op. Lymfeklieren zitten btw in je lies en niet op je venusheuvel. Dus die suggestie kan verworpen worden.
Oud 16-05-2009, 09:14
Alyssia
Alyssia is offline
Citaat:
Lymfeklieren zitten btw in je lies en niet op je venusheuvel. Dus die suggestie kan verworpen worden.
Mja ze zei ook 'waar haar been begint', dus dat komt al wel meer in de buurt van de lies, vandaar.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2009, 11:22
Verwijderd
Bij mij was het wel van de buitenkant te zien. Het was rood, dik en deed best wel pijn.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2009, 17:22
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Dan is het goed opgezet
De lymfeklieren in mijn liezen zijn altijd behoorlijk opgezet. Een soort grote knikkers, rechts wat meer dan links. Voelt raar, maar ik heb er verder geen last van. Als het echt in je liezen zit en niet dik of rood is zou ik me er geen zorgen om maken.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten