![]() |
|
Tussen de snoepbesprekingen en avatarverkiezingen door leek het me wel eens afwisselend om eens een kleine Sinterklaasdiscussie te houden (en dan eens niet over de al dan niet racistische achtergrond van het Sinterklaasfeest), naar aanleiding van o.a. onderstaand bericht.
Chocoladeletters: wat is er mis mee? Uitzending 16-11-2009 Sinterklaas is weer in het land en dat betekent volop chocoladeletters in de schappen. Heerlijk voor de kinderen in Nederland, maar geldt dat ook voor de kinderen in Afrika? Die werken vaak onder erbarmelijke omstandigheden om de cacao te oogsten. Uit een rapport van Oxfam Novib blijkt dat 85 procent van de chocoladeletters is gemaakt van oneerlijke cacao. De Afrikaanse boeren krijgen te weinig geld voor hun cacao. Ze zetten daarom kinderen in om het zware werk te verrichten. Ook verdienen de boeren te weinig om uit de armoede te komen. Daarnaast is de manier waarop deze cacao verbouwd wordt niet goed voor het milieu. Veel van de letters die gemaakt worden voor de huismerken van supermarkten en warenhuizen zijn oneerlijk. In het rapport van Oxfam Novib staat dat HEMA, Jamin, Lidl en Aldi helemaal geen eerlijke letters aanbieden. Als u een eerlijke letter wilt kopen kunt u letten op het keurmerk van Max Havelaar, Eko of Fairtrade. http://www.trosradar.nl/?id=uitzendi...;item_id]=1457 Op de site van Radar staan overigens reacties van HEMA en Jamin, die aangeven dat ze vanaf 2010 hun "chocoladegamma" fair trade willen maken. Wat vind je er van dat voor een kinderfeest producten worden aangeprezen door winkelketens die door arme boeren en - ironisch genoeg - kinderarbeid gemaakt worden? Naast chocoladeletters komen natuurlijk ook veel andere producten die het met Sinterklaas goed doen uit lagelonenlanden. Houd je rekening bij het inkopen doen voor Sinterklaas (of Kerst) waar het product vanaf komt? Zou je (bijvoorbeeld) een chocoladeletter wel of niet kopen als er geen keurmerk op zit. Vind je het hele gedoe onzin? Vertel!
|
![]() |
|
Verwijderd
|
Het liefst zou ik alles fairtrade en biologisch willen kopen, maar dat is nou eenmaal te duur. Ik houd er wel rekening mee als ik boodschappen ga doen. Ik kies vaker voor biologisch en/of fairtrade, maar niet altijd. Zo ook de chocoladeletters (hoewel ik die nog niet gekocht heb).
|
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Hoesten is niet saaixy #1233 Verwijderd | 500 | 07-12-2010 09:57 | |
De Kantine |
Vuurwerk diamondvoodoo | 63 | 10-12-2002 22:13 |