Is het echt een fobie, of is het meer dat je je er wat ongemakkelijk bij voelt? Ik vond naalden vroeger ook supereng, ook na een vervelende verdoving (die steeds opnieuw moest omdat hij niet aansloeg), maar tegenwoordig zet ik zonder probleem meerdere spuiten op een dag en vind ik het ook helemaal niet meer erg om zelf geprikt te worden. Zodra je in het ziekenhuis gaat werken zul je merken (van de reacties van andere patiënten) dat prikken meestal helemaal geen pijn doet, het klinkt cliché, maar de angst zit ook een beetje tussen de oren (dat maakt hem natuurlijk niet minder vervelend!).
De hepatitis B vaccinatie heb ik zelf ook gehad en ik vond hem heel erg meevallen. Het zijn drie korte prikjes in je bovenarm en van de prik zelf heb ik nooit iets gevoeld (de GGD-arts of de doktersassistent hadden hem gezet zonder dat ik iets doorhad). Gewoon even de andere kant uitkijken en aangeven dat je je wat ongemakkelijk voelt.
Verder raad ik je aan om er gewoon niet te veel mee bezig te zijn. Denk aan andere dingen. Ga je vakantie plannen, lees een boek, zorg er voor dat je afleiding hebt. Neem iemand mee om mee te praten tijdens de prik (dat doe ik ook altijd bij angstige patiënten, gewoon over willekeurige dingen praten), zodat je je concentreert op het gesprekje en niet op de prik, een beproefde methode die altijd werkt.