@Pip
Citaat:
Als je een andere bloedgroep hebt dan O kan je ook nog eens per 2 weken plasma afstaan, maar ik weet niet of je dan ook normaal bloed mag geven, ik heb zelf O+ dus geen ervaring met plasma geven
|
Ik heb bloedgroep 0 en ben al een jaar plasmadonor hoor

650ml plasma om de twee weken, alles duurt ongeveer een uur. Wat naarmijn ervaring even lang is als gewoon bloed doneren, omdat je daar altijd lang moest wachten voordat je aan de beurt was, plasma donoren hebben nl. Voorrang. Ik ben het ook vanaf mn 18e verjaardag, eerst een jaar gewoon bloeddonor geweest, na een jaar plasmadonor geworden en dat bevalt me nog steeds. Nooit vervelende ervaringen gehad.
Het enige wat ik als iets negatiefs ervaar is dat wanneer je plasmadonor wil worden, er na ongeveer 50 donaties littekenweefsel begint te ontstaan en dit is aan de buitenkant ook te zien. Niet heel groot hoor, maar wel een beetje.
Oh en je moet 2 uur zo'n soort pleister omhouden, ik vind het altijd zwaar kut om met zo'n ding te lopen. Maar dat is persoonlijk.
Ik zou gewoon een keer langsgaan, ik vind dat je altijd best wel goed wordt voorgelicht en al je vragen worden persoonlijk beantwoord
Succes!