Oud 01-09-2002, 11:38
Bl@Bl@
Bl@Bl@ is offline
UTRECHT - Nederlanders hebben de euro nog lang niet in hun harten gesloten. Integendeel, meer consumenten zijn in de loop van dit jaar de gulden gaan missen. De euro heeft vooral door de prijsstijgingen veel krediet verloren.

Dit blijkt uit een onderzoek van het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud). Van de ondervraagden zegt 44 procent de gulden nog heel erg te missen. In een Nibud-onderzoek in april bedroeg dit percentage nog 38 procent.

Vier maanden geleden dacht 42 procent volledig op de euro te zijn omgeschakeld voor het einde van dit jaar. Dit vertrouwen is in augustus weggezakt naar 28 procent. "De uitkomsten zijn opmerkelijk, want we hadden juist verwacht dat consumenten meer gewend zouden zijn geraakt aan de euro", aldus een woordvoerster van het Nibud zaterdag. Ondervraagden zeggen zich echter weleens "vakantieganger in eigen land" te voelen.

Mentaal

Ook het percentage dat 'mentaal' nooit op de euro zegt over te schakelen is gegroeid: van 12 procent in april naar 21 procent nu.

Ongeveer 10 procent geeft spontaan aan dat de euro wegmoet. Vrouwen en ouderen blijken minder 'eurominded' dan mannen en jongeren. Het herkennen van de muntjes gaat wel een stuk beter dan in april: 36 procent nu tegen 21 procent vier maanden geleden.

Duurder

Vrijwel iedereen (98 procent) denkt dat de prijzen met de invoering van de euro gestegen zijn ten opzichte van vorig jaar. In april vond tweederde van de ondervraagden dat de boodschappen duurder waren geworden.

Van de ondervraagden rekent 84 procent de prijzen om in guldens om na te gaan of een artikel duurder is geworden. Van de ouderen boven de 60 doen negen van de tien dat, terwijl bijna eenderde van jongeren onder de 20 al geheel in euro's denkt. Daarnaast rekenen mannen (21 procent) al vaker in de nieuwe munteenheid dan vrouwen (12 procent).

De euro speelt overigens nauwelijks een rol bij het uitzoeken van een vakantie. Bijna negen van de tien vakantiegangers heeft zich niks van de nieuwe munteenheid aangetrokken bij het bepalen van de reisbestemming.

Makkelijker

Van de ondervraagden is 43 procent afgereisd naar een ander land met de euro. Ruim de helft vond betalen in het buitenland veel makkelijker dan in andere jaren en had dan ook het idee dat ze minder vergissingen maakten. Wel werd geconstateerd dat winkeliers in het buitenland nog minder bedreven zijn in het gebruik van de euro, zodat die fouten maakten in hun nadeel.

In tegenstelling tot de gulden worden het buitenlandse geld niet gemist. Bijna tweederde geeft aan de Franse franc, Spaanse peseta en Griekse drachme helemaal niet te missen. Slechts 9 procent deed dat juist heel erg en 27 procent een beetje.

---------------------------------------------------------------------

Zie bovenstaand artikel... veel Nederlanders missen de gulden. Mis jij ook de gulden of ben je helemaal happy met de euro?! Ikzelf had liever de gulden gehouden. Ik heb gemerkt dat ik de euro veel sneller uitgeef dan de gulden... wat als gevolg heeft dat ik na mijn geld nog een stukje maand over hou. Aan de andere kant vind ik het ook wel weer makkelijk dat je geen geld meer hoeft om te wisselen voor een bezoek aan het buitenland, maar voor mij heeft de euro meer voordelen dan nadelen! Wat jullie?!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-09-2002, 11:40
Roozie
Roozie is offline
Ik mis de gulden!

Ik strooi nu met euro's, heb het gevoel dat ze niets waard zijn en al mijn geld gaat er nu hard doorheen! Verder reken ik nog alles om naar guldens en schat nog in guldens.

Ahhh arme gulden, kom alsjeblieft terug
Oud 01-09-2002, 11:41
Balance
Balance is offline
volgens mij missen nederlanders de gulden niet, maar de oude prijzen...

ikzelf vind de euro wel best: werk bijna dagelijks met de euro dus was er vrij snel aangewend. maar nog steeds reken ik vrij veel om naar de gulden, wat er bij mij juist voor zorgt dat ik wel 2 keer nadenk voor ik iets uitgeef.

(overigens geldt dit niet voor kleine bedragen, dus dat geef ik wel snel uit)
Oud 01-09-2002, 11:51
Verwijderd
de euro is wel handiger internationaal, maar verder boeit het met weinig. Het irritanste aan de euro vind ik, dat die ene andere waarde heeft, waardoor je telkens om moet rekenen. Want als ik bijvoorbeeld iets zie wat 67,95 euro kost, dan heb ik er weinig gevoel voor, hoeveel dat ongeveer is.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 11:52
D@mien
D@mien is offline
Ik heb ook gemerkt dat ik wat meer uitgeef, maar zelden schrik ik ervan hoeveel ik heb uitgegeven (was dan duurder dan gedacht).
Maar dit kan door meerdere persoonlijke factoren komen, aangezien ik 18 ben en dus een tegemoetkoming krijg..en dat brand imme portemonee

Ik weet btw 100% zeker dat veel prijzen omhooggeschoten zijn, vooral in de horeca..
Als ik in de snackbar een patatje (zonder) wil halen, kost me dat iets van €2.15!! das bijna 5 gulden!! De prijs was al erg hoog, maar de Euro heeftet geen goed gedaan..

Ik wil de euro niet meer kwijt, wat ik ben erg blij dattik nu niemeer hoef te wissele en omrekenen in de eurolanden...en et feit dat et duurder is, ligt niet aan de euro, maar aan die klerelijers die in de winkels staan. (afschaffen verlaagt de prijs niet)

En het went vanzelf allemaal wel...je kan niet verwachten om binnen een jaar al helemaal in euro's te denken...
Oud 01-09-2002, 14:06
Tox
Tox is offline
Citaat:
de ballonnenman schreef:
Want als ik bijvoorbeeld iets zie wat 67,95 euro kost, dan heb ik er weinig gevoel voor, hoeveel dat ongeveer is.
ik denk gewoon in euro's dan , kan niet eeuwig terug blijven rekenen.
Oud 01-09-2002, 14:18
Roos
Roos is offline
Ik mis de gulden absoluut niet. Dit is veel handiger in het buitenland.
Ik denk dat mensen de euro missen omdat de meeste dingen duurder zijn geworden.

Men moet echter niet vergeten: al zou men weer terugdraaien naar de euro, dan is dat voor de winkeliers/leveranciers weer een mooie kans om de prijzen naar boven af te ronden.
Oud 01-09-2002, 14:48
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Prijzen stijgen sowieso en over een paar jaar ben je deze ene keer dat het iets harder ging weer vergeten.

Het enige wat ik tegen de euro heb, is dat die verdomde muntjes zoveel op elkaar lijken.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 14:53
Verwijderd
Veel dingen zijn gewoon veel duurder (drankjes, ijs, enz.), ook is het schatten veel moeilijker.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 17:22
arrebar
arrebar is offline
ik mis em niet
Oud 01-09-2002, 19:17
BBEM
BBEM is offline
snik snik ik wil de goedkope gulden terug
Oud 01-09-2002, 19:42
hobbuz
hobbuz is offline
alles is duurder, alleen uurloon en zak- en kleedgeld is precíez omgerekend. ja hállow! dat schiet niet op!
Oud 01-09-2002, 19:42
Verwijderd
nou ik mis de gulden niet hoor! alles is wel duurder geworden maar das elk jaar zo en ik geef de euro veel makkelijker uit...is ook wat minder! mja daar valt aan te wennen!
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 19:43
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:

Het enige wat ik tegen de euro heb, is dat die verdomde muntjes zoveel op elkaar lijken.
daar ben ik allang aan gewend

ach ja, ik moest een weekje kassa draaien
Oud 01-09-2002, 20:51
S@nne :)
S@nne :) is offline
De Euro? Achja, ik geef me geld wel sneller uit, en sta er eigelijk niet bij stil dat het echt zo vet veel is........ Maarja, tis gewoon zo! Wat wou je er aan doen?
Met citaat reageren
Oud 01-09-2002, 22:30
Joostje
Joostje is offline
probleem is eerder de prjsstijging :/
Oud 02-09-2002, 00:29
Vice
Vice is offline
Door de euro ben ik wel minder gaan uitgeven.
Oud 02-09-2002, 12:56
Snaak
Snaak is offline
ik mis nix, geen gulden, en geen prijzen, ikheb zoveel geld, en als ik wat wil kopen koop ik iets, net zolang tot me geld op is, net als met de gulden....
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 15:39
dystopia
dystopia is offline
Verrek, nu je het zegt!

IK mis 'm op de volgende manier: je wordt nu belazerd waar je bij staat. Alles lijkt goedkoper. Op Lowlands kostte 1 muntje 1,75 EUR. Dat is ongeveer 4 gulden. Dus een slice pizza kost 8 gulden, een biertje kost 4 gulden, een frietje kost 4 gulden, een spaghetti kost 16 gulden. En die muntjes zorgen voor nog minder overzicht.

Of je hoort van het kost 100EUR. Dan ga je terugdenken wat het vroeger kost (bij een product waarbij gebruik wordt gemaakt van afroompolitiek) en dan blijkt het zo weinig te schelen! Alles lijkt zoveel goedkoper als je even niet oplet..
Oud 02-09-2002, 16:10
LoeLoe
LoeLoe is offline
Het geld vliegt er nou uit en ik weet niet hoe het komt

Want meestal reken ik de prijzen gewoon om in guldens en dan blijkt dat het meeste hooguit 30 Hollandse centen of minder..duurder is geworden. Dus het valt opzich wel meej.

Maar ik vind het wel moeilijker om nu mijn geld verantwoordelijk uit te kunnen geven..
Oud 02-09-2002, 19:12
REIE
REIE is offline
Citaat:
Joostje schreef:
probleem is eerder de prijsstijging :/
... die boven de inflatie ligt, anders is het wel makkelijk te roepen van "Alles is duurder sinds de Euro er is!" Dus prijsstijgingen van boven de 3% ten opzichte van 2001 zeker.

REIE
Oud 03-09-2002, 15:05
zjempoow
zjempoow is offline
en of ik dat ding mis!
Oud 06-09-2002, 18:28
S@nne :)
S@nne :) is offline
Kheb nogal lange benen, dus broeke zoeken is moeilijk! Meestal zijn ze dan wat duurder...... vorig jaar kon ik nog een broek van 150 gulden vinde, nouja...... maar nu voor 105 Euro!!...... Echt iets veranderd lijkt me! Maarja, me moeder betaald
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 19:23
DarkRaven
DarkRaven is offline
ik mis de gulden niet echt....de euro is veel handiger. alleen jammer dat ze de prijzen hebben verhoogd
Met citaat reageren
Oud 06-09-2002, 23:33
PV
PV is offline
Mwa ik mis dat muntje niet... maar dat alles duurder is geworden is wel . Kostte een fles frisdrank 2 maanden terug nog 1.13, nu 1.18 scheelt meteen 11 Nederlandse centen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-09-2002, 16:10
Yamyam
Yamyam is offline
Ik heb ook liever de gulden, maar ja met de euro kom ik er als t moet ook wel uit.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2002, 18:15
Boogie
Boogie is offline
Het heeft absoluut voordelen en wat dat betreft ben ik voor de euro maar sommige producten zijn toch echt fors duurder geworden, kijk maar naar de horeca.
Oud 13-09-2002, 15:08
Severus
Severus is offline
Citaat:
Roozie schreef:
Ik mis de gulden!

Ik strooi nu met euro's, heb het gevoel dat ze niets waard zijn en al mijn geld gaat er nu hard doorheen! Verder reken ik nog alles om naar guldens en schat nog in guldens.
Idem!

Ik reken een prijs in Euro ook steeds om naar guldens, o.a. ook omdat ik dan beter kan zien hoe duur het dan wel niet is.

Ripper
Oud 13-09-2002, 16:11
Sommetje
Sommetje is offline
Ik mis de gulden niet. Ik ben al gewend aan de euro.
Oud 13-09-2002, 20:22
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
stel we krijgen nu de gulden terug wat gaat er gebeuren
Neem een patjes met

Voor 1 januari 2002 3,00 gulden
Na 1 januari 2002 2,00 euro

Terugkomst van de gulden in b.v. 2003
patatje met kost 5,50 gulden !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 20:59
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik HAAT de Euro!

Bovendien neemt het het vakantiegevoel weg.
Voor mij is het juist een vast onderdeel van het vakantiegevoel dat je op vakantie met een andere muntsoort betaalt.

Voortaan ga ik alleen nog, of in ieder geval zoveel mogelijk, naar landen zónder Euro, zoals Zwitserland.

Die kutEuro zuigt, ik HAAT ze.
Heb ook, als aandenken, voor zeker f75 aan guldens bewaard...

Ik HAAT de Euro!

Zodra het kan verhuis ik naar Zwitserland, die houden tenminste hun éigen munt!
Met citaat reageren
Oud 13-09-2002, 21:08
Joostje
Joostje is offline
Fa had zeker liever gewild dat we nog met brusselse wafels, parijse parfums, arnhemse meisjes en bredase schoenen betaalden. Of hoe die munten toen dan ook heetten.
Oud 15-09-2002, 01:12
Paulaah
Paulaah is offline
Neej ik mis de gulden niet..
Ja.. wat is missen? soms denk ik wel dat het nog voordeliger zou zijn als de gulden er was, maar ik vind de euro prima en er zitten goede voordelen aan
Met citaat reageren
Oud 15-09-2002, 13:59
ssjpan
ssjpan is offline
Citaat:
D@mien schreef:

Als ik in de snackbar een patatje (zonder) wil halen, kost me dat iets van €2.15!! das bijna 5 gulden!! De prijs was al erg hoog, maar de Euro heeftet geen goed gedaan..

2.15!! das wel errug veel hier is dat 1.05 euro, maar goed alles is idd. veel duurder geworden en ik geef ook veel meer geld uit. >ik mis de gulden...,
Met citaat reageren
Oud 18-09-2002, 17:46
De Dikke Jongen
De Dikke Jongen is offline
Ik vind dat de ondernemers er volledig vrij in moeten zijn hun prijzen te bepalen. Euro of niet. Dan drink je toch een pilsje minder, of eet je minder friet? De euro is een zegen! Voor zowel de internationale handel, als het financieel bewustzijn van jongeren.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten