Oud 08-01-2003, 15:54
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Ik had vandaag een gesprek met een goede vriendin van me op msn.

ging als volgt:

Enjoy Plus!

Diary of dreams zegt:
tisser?
zegt:
Kreeg gister avond telefoon...
Diary of dreams zegt:
waarover....?
zegt:
Van mn ma...
zegt:
Ze wilde ineens dat ik naar "huis" kwam ofzo.... Geen idee waarom nu ineens ofzo.... Zei ik dus van nee ik kom niet naar huis enzo.... Begint ze over 1 of andere wet die er schijnt te zijn dat ik toestemming had moeten hebben van haar en haar handtekening en alles omdat ik minderjarig ben ofzo.... En iets van ja als je niet gewoon komt dan weet ik wel wat dan ga ik gewoon juridische stappen ondern
zegt:
emen enzo
Diary of dreams zegt:

Diary of dreams zegt:
jesus.......................
Diary of dreams zegt:
*knuvvelt*
Diary of dreams zegt:
k wou dat k je kon helpen.........
zegt:
*Knuffel*
Diary of dreams zegt:
heeft ze ook gezegd welke wet?
zegt:
Nee....

ff wa verdere uitleg:

Doordat zij zeer slecht werd behandeld en werd mishandeld door haar ouders is ze weggelopen, en woont nu al geruime (toch zeker een dik half jaar) tijd bij haar vriend. Haar moeder heeft in al die tijd helemaal niet naar haar omgekeken. Niet gebeld, niet langsgeweest, niets.
En nu ineens kreeg ze gisteren een telefoontje van haar moeder, dat ze terug naar huis moest komen, en dat als ze dat niet zou doen ze juridische stappen zou gaan ondernemen. Ze wist namelijk van een bepaalde wet af.
Maar dit kind is jaren lang mishandeld, zo iemand kun je toch niet verplichten terug te gaan wonen bij die moeder??!!

Weet iemand om welke wet het zou kunnen gaan en welke rechten het meisje zelf heeft? (ze is 16 jaar oud).

Liefs,

Laura
Oud 08-01-2003, 15:57
Verwijderd
Citaat:
Aragnabite schreef:

Weet iemand om welke wet het zou kunnen gaan en welke rechten het meisje zelf heeft? (ze is 16 jaar oud).
Ik weet het zelf niet, maar ze zou het na kunnen vragen bij het JIP (Jongeren Informatie Punt). Ik denk dat er ewl telefoonnummers van in de gouden gids staan (in het announcement hier ook). En anders eventueel bij haar huisarts of bij maatschappelijk werk, die kunnen haar iig verder helpen, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 15:59
Verwijderd
http://www.jip.org/delft/ en http://www.jip.org/
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:01
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
t zou wel kunnen.. maar dan moet zij aan de rechter aantonen dat waar ze nu woont ze niet kan wonen en dat zij haar kind een goed huis kan bieden.. en zelfs als t ahar al lukt om te bewijzen dat dat allemaal zo is mag t kind zelf ook kiezen wat ze wil.. maar dan zou ook nog kunnen gebeuren dat ze naar pleeggezin moet, maar dat denk k nie want ze heeft een vriend bij wie ze kan wonen
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:02
Qimm
Qimm is offline
Ze mag niet meer gedwongen worden om bij iemand te gaan wonen. Ze is 16 en mag haar eiegn keuzes maken
Oud 08-01-2003, 16:02
Verwijderd
Strafbaar?
Je bent niet strafbaar als je wegloopt, behalve als de rechter je in een internaat heeft geplaatst. Als je minderjarig bent, is degene die jou onderdak geeft wel strafbaar als deze geen contact opneemt met je ouders, de politie of een jeugdhulpverlenings-instelling. Je ouders moeten weten door wie en hoe je wordt opgevangen. Je verblijfplaats mag geheim gehouden worden. Laat de mensen waar je logeert dus contact opnemen met de politie of de hulpverlening.

Wat kan er gebeuren als je ouders/voogd contact opnemen met de politie?
Als je meerderjarig (18 jaar of ouder) bent is er geen probleem.
Je hebt dan niet meer met het 'ouderlijke gezag' te maken. Wel zijn je ouders nog financieel verantwoordelijk voor je tot je 21e jaar. Het is natuurlijk belangrijk dat je ouders zich geen zorgen over je hoeven te maken. Bel of schrijf ze in ieder geval om te laten weten dat je veilig bent.
Als je minderjarig bent (jonger dan 18 jaar) dan kunnen je ouders of voogd de politie inschakelen om je terug te vinden. Als de politie gewaarschuwd wordt, kun je na een paar dagen op de telex komen te staan. Tenzij ze een vermoeden hebben, dat het 'verkeerd' met je gaat. Dan gaat de politie wel actief op zoek naar je.

http://www.jip.org/delft/wegloop.html#Strafbaar
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:03
Verwijderd
Je kunt ook zelf contact opnemen met het Bureau Jeugdzorg. (tot 18 jaar) Zij kunnen je helpen bij het op een rijtje zetten van je problemen en ondersteunen bij het zoeken naar oplossingen. Deze instelling kan je ook 'uit huis plaatsen'.

Zelfde site.

Alle adressen van Jeugdzorg: http://www.jip.org/delft/adressenbjz.html
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 16:25
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
thx leonoor, je bent een schat!

*knuv*
Oud 08-01-2003, 16:28
Herrie
Herrie is offline
Bij mishandeling moet je contact opnemen met de kinderbescherming en aangifte doen bij de politie. Op deze manier kan je voorkomen dat je terug naar huis moet.....

Jeugdzorg kan ook helpen, maar dit is volgens mij meer voor probleemkinderen en niet voor mishandeling.

Veel sterkte!
Met citaat reageren
Oud 08-01-2003, 17:04
Sysy
Sysy is offline
Citaat:
Qimm schreef:
Ze mag niet meer gedwongen worden om bij iemand te gaan wonen. Ze is 16 en mag haar eiegn keuzes maken
Is dat ook wettelijk? Want volgens mij is dat pas als je meerderjarig bent en dat is dus pas als je 18 bent...
Oud 08-01-2003, 22:22
Qimm
Qimm is offline
Citaat:
Sysy schreef:
Is dat ook wettelijk? Want volgens mij is dat pas als je meerderjarig bent en dat is dus pas als je 18 bent...
Op zich heb je gelijk, maar in dit soort gevallen ben je vanaf je 16e d8 'volwassen' ze kunnen iemand van 16 niet dwingen iets te doen. Kinderen jonger dan dat hebben nog niet genoeg 'benul' van wat ze willen. Ze zijn bovendien nog erg ouderafhankelijk. Ze willen graag bij mamma zijn, hoe ze ze ook behandelen.
Een kind wat thuis mishandled wordt (vooral de hele jonge) zullen dit NOOIT zeggen, want pappa en mamma houden van hun.
het is wat vaag misschien. maar zij heeft vanaf haar 16e zeker inspraak in haar toekomst!
Oud 09-01-2003, 07:54
Iotje
Iotje is offline
Het beste wat je kunt doen is naar een Kinderrechtenwinkel gaan. Daar kun je uitleggen wat er aan de hand is en zij kunnen je dan als het goed is vertellen wat je moet doen en of het überhaupt klopt. Je weet immers niet of dit waar is en haar "moeder" zou ook wel eens kunnen bluffen.
Oud 09-01-2003, 18:36
Verwijderd
Citaat:
Aragnabite schreef:
Zelfs al bestaat die wet waar de moeder het over heeft, dan heeft ze geen poot om op te staan. Zodra die vriendin naar de kinderbescherming gaat en aangifte doet van mishandeling heeft haar moeder een probleem.

Ik raad haar aan om te dreigen met de kinderbescherming. "Als jij mij dwingt naar huis te komen schakel ik de kinderbescherming in."

*Een beetje radicaal, ik weet. Maar ik denk dat het wel effectief zal zijn.*
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 10:17
Dashja
Dashja is offline
Hey Lau
Zoals je weet ben ik ook weggelopen van huis tijden terug ook na mishandeling etc.
Toendertijd was ik ook minderjarig.
Ben in een weglooppoging zelfs door de politie opgevangen,
Jaaa, dat verwacht je niet!!
Die hebben me goed opgevangen. Ik moest wel even met mijn
ouders bellen (dat was wat minder) maar verder kon ik mijn "gang" gaan en ze hebben me niet op de telex gezet.
Ik heb toen ook met de agenten gepraat en ze zeiden dat ze
me toch niet tegen konden houden, en dat ze wisten dat ik toch
weer weg zou lopen, dus dat het weinig zin had om mij terug
te brengen naar huis. Dat geld geloof ik ook voor die vriendin van jou.
Dus...Laat haar zelf eens contact opnemen met de politie!
Ze kunnen soms echt je "vriend" zijn...

Kus
Dashja
Oud 15-01-2003, 12:43
ShoarmaSchaap
ShoarmaSchaap is offline
A L S J E M I S H A N D E L D B E N T / W O R D DOE DAN AANGIFTE. (Moelijk om te bedenken he????) licht de fucking autoriteiten in.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 13:27
nogwatjuh
nogwatjuh is offline
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef:
A L S J E M I S H A N D E L D B E N T / W O R D DOE DAN AANGIFTE. (Moelijk om te bedenken he????) licht de fucking autoriteiten in.
dat klintk veel makkelijker dan t is..
Met citaat reageren
Oud 15-01-2003, 18:29
Dashja
Dashja is offline
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef:A L S J E M I S H A N D E L D B E N T / W O R D DOE DAN AANGIFTE. (Moelijk om te bedenken he????) licht de fucking autoriteiten in.
Was het maar zo makkelijk.
Op zo'n moment is dat iets wat niet echt in je opkomt.
En wat dan nog..
Zouden ze je geloven??
Bij mij iig niet, omdat mijn ouders het anders zagen en er
anders over dachten, af en toe een klap om de orde hand te haven..
En de therapeuten waren overtuigd...(Deze waren v.d jeugdzorg btw)
Gelukkig zijn er ook goede therapeuten tussen haakjes..

Kus,
Dashja
Oud 16-01-2003, 11:49
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Citaat:
ShoarmaSchaap schreef:

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten