Oud 20-01-2003, 14:56
WOOPPIE!;)
WOOPPIE!;) is offline
Eey,

Ik hou mijn betoog over Euthanasie en heb informatie opgezocht o.a hier op scholieren.com.

Nou heb ik dit argument gevonden;Het staat vast dat je vanaf je 16e zelf mag beslissen of je stopt met bijv. een kuur die de dokter voorschrijft, ook al ben je ernstig ziek en kan dit dodelijk zijn.
Kan iemand mij vertellen of dit echt zo is en waar ik het bewijs kan vinden?

Tnx
Oud 20-01-2003, 16:34
Verwijderd
Een kind van 12 jaar mag dat volgens mij al beslissen...ouders hebben er in principe wel nog inspraak in, op bijzondere gevallen na.

Artsen kunnen euthanasie toepassen op ongeneeslijk zieke kinderen vanaf twaalf jaar, ook als de ouders zich daartegen verzetten. Dit staat in het wetsontwerp voor euthanasie dat maandag bij de Tweede Kamer is ingediend. De arts moet ervan overtuigd zijn dat de minderjarige de euthanasie zelf wil en dat bij de patiënt bij weigering 'ernstig nadeel' zou berokkenen.

http://www.nvve.nl/informatie/volkskrant10-08-99.htm
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 16:36
Verwijderd
De VN-instelling is er „ernstig ongerust” over dat de wet ook geldt voor minderjarigen boven de 12 jaar. Tot 16 jaar moet de wens van de minderjarige patiënt wel worden ondersteund door een ouder of voogd. Daarboven mogen ze alleen beslissen. „Het comité kan zich er moeilijk mee verzoenen dat jongeren die nog helemaal in ontwikkeling zijn, toch beslissingen over hun leven nemen. Juist vanwege de onomkeerbaarheid van euthanasie hebben minderjarigen bijzondere bescherming nodig.”

http://oud.refdag.nl/vp/010727vp01.html

Hier dus tot 16 jaar dat de ouders of voogd mee moeten beslissen. Vanaf 16 dus alleen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 16:37
Verwijderd
'k weet eigenlijk niet of dat echt antwoord is op je vraag...'k denk dat het alleen mag als het niet meer kan helpen, zeg maar, of als die kuur alleen de pijn bestrijdt ofzo...
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 16:38
Verwijderd
Had je deze site al: http://www.nvve.nl/ ?
Met citaat reageren
Oud 20-01-2003, 16:40
Verwijderd
Van die laatste site (staat btw ook de hele wet over euthanasie op):
Onder euthanasie of hulp bij zelfdoding vallen NIET:

Staken van een medisch zinloze behandeling
Nalaten van een behandeling op verzoek van de patiënt
Verlichten van lijden, met als bijwerking niet te vermijden levensbekorting
Uitsluitend aanwezig zijn bij zelfdoding, als (morele) steun

Anders stukje ook van die site:

Gegeven deze definitie, dan zal duidelijk zijn dat de volgende punten niet onder euthanasie vallen:

Staken of niet starten van een (medische) behandeling omdat er geen toestemming voor is.
Sinds de WGBo is er voor (ingrijpende) behandelingen toestemming nodig. het kan zijn dat de patient in een wilsverklaring (bijvoorbeeld het behandelverbod) heeft vastgelegd dat hij/zij bepaalde behandelingen weigert. In principe mogen deze dan niet uitgevoerd worden. Het kan ook zijn dat een vertegenwoordiger van de patiënt geen toestemming geeft voor een behandeling. Dit geldt evenzwaar als de toestemming van de patiënt.

Als de patient geen toestemming heeft gegeven voor die behandeling of beslist hem te staken...dan valt het dus niet onder euthanasie volgens die site.

Sorry, dat ik zoveel post...maar misschien zit er iets tussen waar je wel iets aan hebt...?

Laatst gewijzigd op 20-01-2003 om 16:42.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2003, 08:36
WOOPPIE!;)
WOOPPIE!;) is offline
Maakt niet uit voor al dat post want ik kan altijd wel wat gebruiken.

Ik heb nog wat rondgevraagd en heb als antwoord gekregen dat het wel waar is want je hebt recht om te zeggen dat je met de kuur wilt stoppen. Want je moet het zelf innemen.
Bij euthanasie is dit niet mogelijk (zelf innemen) zonder dat er iemand bij is. Het kan ook via een infuus op een injectie en dat doet meestal iemand anders.

moi
Oud 21-01-2003, 08:43
WOOPPIE!;)
WOOPPIE!;) is offline
Wat je in het laatste bericht had gezet ja.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten