Betoog zinloos geweld
Zijn woorden kostte hem zijn leven .... Meindert Tjoelker, doodgeslagen, omdat hij iets van het wangedrag van anderen zei. Een minuut lang was Nederland stil. Kranten stonden vol. Radio en TV hadden het erover. Maar dedag daarop was het al half verstomd en de volgende dag was het stil.Eerst moet er een volgend slachtoffer vallen.Dan staan we er weer met z'n allen.
En zijn we weer die ene minuut stil. Tot het weer verstomt... Het lijkt alsof we het maar accepteren. En dat kan toch niet?! Moeten we dan maar 'verstandig' zijn en het toelaten en een steeds groter risico nemen om in elkaar geslagen te worden? Je kan zeggen wat je wil, maar dat noem ik nou niet verstandig!
Wees dan alstjeblieft een beetje moedig! Je kan door te reageren er tenslotte iemands leven mee redden. Het brengt natuurlijk wel een groot risico met zich mee. Je kunt immers zelf worden gepakt! Zwijgen is toestemmen.
En wil jij het op je geweten hebben dat de volgende dag iemand er door dood is gegaan en jij hebt het niet tegen-gehouden, terwijl je dat wel kon? Ik weet van mezelf dat je er een vreselijk gevoel aan over houdt.
Niet dat er bijmijn geval iemand doodging, maar ik zat wel van een afstandje te 'kijken' hoe een bekende van mij in elkaar geslagen werd.
Daarbij komt er dus ook nog bij dat als je eraan toegeeft, zullen de (toekomstige) daders denken dat het inderdaad allemaal wel kan en het niet vreemd is om het te doen. En dus zal het zinloos geweld groeien. En ik weet ook wel dat het zinloos geweld voor een deel van de daders (en natuurlijk ook voor de slachtoffers) volkomen onverwacht en achteraf niet bedoelt is.
Kleine irritaties die zich ophopen zijn voldoende om de vlam in de pan te doen slaan. En drank helpt daar natuurlijk een handje bij. En wat kunnen we hiertegen doen? Ik denkdat ik daaraan het antwoord schuldig moet blijven. Het andere deel van de geweldplegers is echter niet vies van een potje knokken. Ik maak het vaak genoeg mee dat er groepen mensen 's nachts de discotheek uitlopen om metelkaar te vechten.
Gewoon puur om macht of wat dan ook. En tegen die 'groepering' moeten we iets doen. Een stille tocht heeft geen zin. Daar gaan zij heus niet anders van denken. We moeten echtactief er iets tegen doen. Met z'n allen, zodat de daders het gevoel krijgen dat we elkaar zullen helpen en dan zullen zij minder vaak toeslaan.
Je weet natuurlijk niet zeker of ze minder zullen toeslaan. Misschien komen ze wel met nog grotere groepen en/of wapens. Maar dat is nog geen reden om ze hun gang te laten gaan en er samen iets tegen te doen.
Natuurlijk kunnen wij - de maatschappij - het niet in ons eentje. De politie zal meer moeten optreden. En ze moeten vooral weekends bij de uitgaansgelegenheden gaan staan. Want daar heb je vaak 'de ongeregeldheden'.
Ik kan wel talloze voorbeelden opnoemen: de twee meisjes uit Gorinchem die van buiten door het raam in hun café werden neergeschoten, omdat ze op 'de verkeerde plek' stonden. In Zwolle werd een 21-jarige Zwollenaar in elkaar gemept. De man zat rustig op een barkruk, waarop een 28-jarige man opzettelijk hard tegen hem aanliep. De vraag "was dat nou nodig?" bleek voor de 'plaaggeest' het startsein om zijn slachtoffer fors toe te takelen, etc.etc...
De horeca moet zoveel mogelijk onderling samenwerken in het voorkomen van geweld op straat en er moeten goede afspraken komen tussen portiers en politie (snel melden) zodat (dreigende) vechtpartijen direct kunnen worden tegen gehouden. De horeca kan een zogenaamde ‘zwarte lijst’ opstellen waarop de namen zijn vermeld van de ergste raddraaiers.
Gezamenlijk wordt dan afgesproken dat deze jongeren in geen één café of discotheek meer binnenkomen. De ‘zwarte lijst’ is dan vooral als waarschuwing bedoeld. Ook een goede maatregel is om de straffen zwaarder te maken en er moeten hogere en meer boetes komen.
De daders zullen zich hier misschien niet allemaal iets van aantrekken, maar het heeft zeker wel nut.
En de overheid kan natuurlijk ook en steentje bijdragen door bijvoorbeeld acties tegen zinloos geweld te sponsoren. Of scholen de taak op te leggen hun leerlingen te informeren over zinloos geweld en hoe je dan moet handelen. Binnen de gemeentes moet er goede samenwerking zijn tegen zinloos geweld, zodat het beter kan worden bestreden. En dan heb je de media nog.
Het zinloos geweld wordt meestal door mensen tussende 15 en 30 jaar gepleegd. Regelmatig 'zinloos-geweld-reclame' bij op jongerenzenders en programma's uit zenden over zinloos geweld zal de (toekomstige) daders aan het denken zetten.
Als we nu allemaal samen werken, de horeca, de media, de gemeentes, de politie, de overheid, gewoon de hele samenleving, dan komen we zeker achter een oplossing tegen zinloos geweld.
En dat noem ik nou eens verstandig zijn!
|