Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb er drie op video: Festen, Idioterne, en Mifune's Sidste Sang.. Alle drie erg goed, ook allemaal zeker tien keer gezien.. Festen blijft mijn favoriet, héérlijke film gewoon... ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Het Dogme95 manifest is een zeer slim commercieel trukje geweest van die Deense regisseurs, en toevallig heeft hij nog een aantal goede films opgeleverd ook.
Tegelijkertijd is het inderdaad ook een mooi gimmick die volgens mij wel voor iedere regisseur een uitdaging vormt. Jammer alleen wel dat al meteen bij Festen de regels overtreden zijn... maar goed, dit zijn trouwens die regels: 1: Het draaien moet op locatie gebeuren. Rekwisieten en decors mogen niet worden toegevoegd (als een bepaald rekwisiet noodzakelijk is voor het verhaal, dan moet een locatie worden gekozen waar dit rekwisiet gevonden kan worden). 2: Het geluid mag nooit los van de beelden worden geproduceerd of vice versa. (Muziek mag niet worden gebruikt tenzij het gespeeld wordt daar waar de scène wordt gedraaid). 3: De camera moet in de hand worden gehouden. Elke beweging of onbeweeglijkheid die met de camera in de hand kan worden bereikt is geoorloofd. (De film mag niet plaatsvinden op de plek waar de camera zich bevindt; het draaien moet zich afspelen daar waar de film zich afspeelt). 4: De film moet in kleur zijn. Speciale belichting wordt niet geaccepteerd. 5: Optische effecten en filters zijn verboden. 6: De film mag geen oppervlakkige actie bevatten. (Moorden, wapens, etc. mogen niet voorkomen). 7: Vervreemding door de film in een andere tijd en op een andere plaats te laten afspelen is verboden (Dat wil zeggen dat de film zich hier en nu afspeelt). 8: Genrefilms worden niet geaccepteerd. 9: Het filmformaat moet Academy 35mm [Normaal Beeld] zijn. 10: De regisseur mag geen credit krijgen.
|
jee dogma films zijn leuk
vond inderdaad festen het leukst, maar de idiots heeft me ook wel aan het denken gezet over waanzinnigheid en gedoe... is trouwens een goede tip deze film te zien als je een verdiepend verslag moet schrijven bij het boek buitenstaanders van renate dorrestein, maarja, laat maar
|
Ik heb hier eigenlijk nog nooit van gehoord, maar hoe serieus worden dit soort films genomen, door bijv Hollywood of op filmfestivals? Is het meer een soort van kunst, waar je echt van moet houden of zijn ze ook als je zomaar een film aanzet leuk om te zien, of desnoods interressant of wat je dan ook maar in een film zoekt?
![]()
||
Citaat:
Topictools | Zoek in deze topic |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Films, TV & Radio |
Zaterdag Dogme'95-film Kira's Reason RaoulDuke | 3 | 10-12-2004 20:00 | |
Films, TV & Radio |
Scandanavische films? 11568 | 69 | 17-11-2004 10:50 | |
Films, TV & Radio |
Open Hearts burningonsunday | 0 | 29-04-2003 20:35 | |
Films, TV & Radio |
opgelet! suupergoeie film, vanavond op tv!--> Festen de ijsprinses | 22 | 07-04-2003 19:08 | |
Films, TV & Radio |
Festen Tox | 10 | 25-12-2002 10:02 | |
Films, TV & Radio |
Wat is het belangrijkste aan een film? Daangerous | 27 | 08-09-2002 08:32 |