Oud 06-02-2003, 23:59
chiaracatharina
chiaracatharina is offline
had net een discussie over DOGMA-films...is dancer in the dark wel of geen dogma, mag je wel of niet met een statief filmen, wel of geen dood etc...
wie kent DOGMA-films, heeft er mening over en zoja welke?
ik heb Dancer in the dark gezien, en vind dat tot nu toe (voor zover deze film tot de dogma behoort) de mooiste een meest indrukwekkendste...
hoewel FESTEN ook erg goed was...
Oud 07-02-2003, 00:46
Vlooienband
Vlooienband is offline
dogma-films gezien: festen en dancer in the dark.
Festen vond ik gewoonweg klote, het was eeb überbaggere kwaliteit, niet leuk, niet boeiend, etc.
Dancer in the dark valt er half onder, geloof ik. Een dogma film is eentje waarbij je idd niet met statief mag filmen. Dan is dancer it dark het niet...
Oud 07-02-2003, 09:50
legatus
legatus is offline
Citaat:
wie kent DOGMA-films, heeft er mening over en zoja welke?
Het is een gimmick, en in elke dogme-film worden er wel een aantal zelfgemaakte regels gebroken.

DANCER IN THE DARK is trouwens géén dogme-film.
Oud 07-02-2003, 12:50
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef:

DANCER IN THE DARK is trouwens géén dogme-film.
Idd, toevallig van Lars von Trier, maar géén dogme-film!

Ik heb er drie op video:
Festen,
Idioterne, en
Mifune's Sidste Sang..

Alle drie erg goed, ook allemaal zeker tien keer gezien.. Festen blijft mijn favoriet, héérlijke film gewoon...
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 12:50
Verwijderd
Citaat:
Scimmia schreef:
dogma-films gezien: festen en dancer in the dark.
Festen vond ik gewoonweg klote, het was eeb überbaggere kwaliteit, niet leuk, niet boeiend, etc.
Dancer in the dark valt er half onder, geloof ik. Een dogma film is eentje waarbij je idd niet met statief mag filmen. Dan is dancer it dark het niet...
Geluid moet ook terplekke zijn opgenomen, is bij Dancer in the Dark nooit natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 07-02-2003, 13:09
Boas
Boas is offline
Citaat:
Andijvie schreef:

Festen blijft mijn favoriet, héérlijke film gewoon...
Oud 07-02-2003, 13:18
JoRTh
JoRTh is offline
Het Dogme95 manifest is een zeer slim commercieel trukje geweest van die Deense regisseurs, en toevallig heeft hij nog een aantal goede films opgeleverd ook.

Tegelijkertijd is het inderdaad ook een mooi gimmick die volgens mij wel voor iedere regisseur een uitdaging vormt. Jammer alleen wel dat al meteen bij Festen de regels overtreden zijn...
maar goed,
dit zijn trouwens die regels:

1: Het draaien moet op locatie gebeuren. Rekwisieten en decors
mogen niet worden toegevoegd (als een bepaald rekwisiet noodzakelijk is voor het verhaal, dan moet een locatie worden gekozen waar dit rekwisiet gevonden kan worden).

2: Het geluid mag nooit los van de beelden worden geproduceerd of vice versa. (Muziek mag niet worden gebruikt tenzij het gespeeld wordt daar waar de scène wordt gedraaid).

3: De camera moet in de hand worden gehouden. Elke beweging of onbeweeglijkheid die met de camera in de hand kan worden bereikt is geoorloofd. (De film mag niet plaatsvinden op de plek waar de camera zich bevindt; het draaien moet zich afspelen daar waar de film zich afspeelt).

4: De film moet in kleur zijn. Speciale belichting wordt niet geaccepteerd.

5: Optische effecten en filters zijn verboden.

6: De film mag geen oppervlakkige actie bevatten. (Moorden, wapens, etc. mogen niet voorkomen).

7: Vervreemding door de film in een andere tijd en op een andere plaats te laten afspelen is verboden (Dat wil zeggen dat de film zich hier en nu afspeelt).

8: Genrefilms worden niet geaccepteerd.

9: Het filmformaat moet Academy 35mm [Normaal Beeld] zijn.

10: De regisseur mag geen credit krijgen.
Oud 08-02-2003, 11:44
coecie
coecie is offline
jee dogma films zijn leuk
vond inderdaad festen het leukst, maar de idiots heeft me ook wel aan het denken gezet over waanzinnigheid en gedoe...
is trouwens een goede tip deze film te zien als je een verdiepend verslag moet schrijven bij het boek buitenstaanders van renate dorrestein, maarja, laat maar
Oud 08-02-2003, 17:58
Vash!
Vash! is offline
Ik heb hier eigenlijk nog nooit van gehoord, maar hoe serieus worden dit soort films genomen, door bijv Hollywood of op filmfestivals? Is het meer een soort van kunst, waar je echt van moet houden of zijn ze ook als je zomaar een film aanzet leuk om te zien, of desnoods interressant of wat je dan ook maar in een film zoekt?
Oud 08-02-2003, 18:58
legatus
legatus is offline
Citaat:
Ik heb hier eigenlijk nog nooit van gehoord, maar hoe serieus worden dit soort films genomen,
Héél serieus. Het is het vertellen van een verhaal zo puur mogelijk. FESTEN en andere dogme-films hebben in Amerika een bioscooproulatie gehad en waren te zien in filmhuizen. Ook op grote festivallen hebben ze prijzen binnengesleept.
Oud 08-02-2003, 19:12
Verwijderd
Ik wist nooit precies wat dat inhield, dogma-films.. maar het klinkt wel interessant

Zijn ze dan ook gewoon te huur in een videotheek, of dat dan weer niet?
Met citaat reageren
Oud 08-02-2003, 23:10
Jisz
Jisz is offline
Dogma films zijn echt te gek!!!!

Fuckin Amal is een hele mooie dogma-film!!!
deze ga ik dit jaar ook opvoeren in een theaterstuk en het is echt gewoon een mooie film! is gewoon te huren, allemaal kijken zou ik zeggen!!!

Xxxxx Jis
Oud 09-02-2003, 09:18
Verwijderd
Citaat:
Jisz schreef:

Is geen dogme-film, is gewoon een film van Lukas Moodysson... Niet alle Scandinavische films zijn dogme-films
Met citaat reageren
Oud 09-02-2003, 13:58
Verwijderd
Citaat:
Jisz schreef:
Dogma films zijn echt te gek!!!!

deze ga ik dit jaar ook opvoeren in een theaterstuk en het is echt gewoon een mooie film! is gewoon te huren, allemaal kijken zou ik zeggen!!!

Xxxxx Jis
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten