Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2002, 17:42
Daangerous
Daangerous is offline
Wat is het belangrijkste aan een film? De acteurs? De regisseur? De muziek? De special-effects? De decors? Het verhaal? Wat dan ook... En dan als het kan met voorbeeld, hehe

Ik vind de acteurs en de houdbaarheidsdatum van films ongeveer de belangrijkste elementen... Have Fun!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-08-2002, 17:56
legatus
legatus is offline
Een perfecte [of goede] samenwerking tussen alle afdelingen die een film mogelijk maken.

Het belangerijkste is uiteraard het scenario [het verhaal]: de fundering.
Oud 30-08-2002, 18:05
Martijn
Martijn is offline
Citaat:
Daangerous schreef:
De acteurs
De regisseur
De muziek!!!
De special-effects
Het verhaal
Met citaat reageren
Oud 30-08-2002, 19:26
Verwijderd
Verhaal, script en acteerprestaties.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 12:17
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
kan verschillen per film

*camerawerk
*regie
*acteurs
*script
*sfeer
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 16:39
Talon
Talon is offline
- verhaal
- geluid
- beeld (+formaat)
- acteurs/actrices
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 17:41
JoRTh
JoRTh is offline
Persoonlijk vind ik het belangrijk hoe een film eruit ziet. Als deze perfect gestileerd is dan ben ik in ieder geval al geboeid. En als dat gepaard gaat met een sterk verhaal dan is de film top.
Oud 31-08-2002, 17:45
Budhamonk
Budhamonk is offline
Verhaal is het belangrijkst als dat maar een goed is, is het meestal een coole film. Goed verhaal vind ik als het een beetje speciaal en onvoorspelbaar verhaal is met diepgang.
Oud 31-08-2002, 17:46
Chelsea
Chelsea is offline
dat je ech in de film zit
Oud 31-08-2002, 18:10
Verwijderd
Voor mezelf ligt 't er maar aan. De ene keer heb ik trek in een "fastfoodfilm" (iets als Cruel Intentions --wel lekkere fastfood, trouwens!), en de andere keer wil ik spreekwoordelijk uitgebreid dineren (bijvoorbeeld Magnolia).

In het laatste geval geniet ik dan echt van karakters, verhaal en dialoog. Camerawerk boeit me eigenlijk minder; zolang het maar geen "zwier"-camera is. Laatst was er zo'n film op met zo'n familiegeheim wat onthuld werd tijdens de verjaardag van pa. Geen blockbuster; meer zo'n low-budget film. De titel is me even ontschoten, maar 't verhaal ging over een man die sexueel misbruikt was door zijn vader ofzo. En dat aan tafel tijdens een speech vertelde. Enfin, die film dus, had bijzonder chaotisch (i.mo.) camerawerk aan boord. De essentie daarvan snap ik -het idee geven dat je ook in dat huis zit, en het vlak onder je neus gebeurd- maar de uitvoering werd ik echt gek van. Bijzonder irritant.

Als ik voor de 'fastfood' ga hou ik van spectaculaire special effects, scherpe oneliners (hoewel 'respect the cock, tame the cunt' uit magnolia briljant is of course) en humor.
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 18:11
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
verhaal
sfeer
goeie acteurs
origineel einde
Oud 31-08-2002, 18:19
legatus
legatus is offline
Citaat:
Laatst was er zo'n film op met zo'n familiegeheim wat onthuld werd tijdens de verjaardag van pa. Geen blockbuster; meer zo'n low-budget film. De titel is me even ontschoten, maar 't verhaal ging over een man die sexueel misbruikt was door zijn vader ofzo. En dat aan tafel tijdens een speech vertelde. Enfin, die film dus, had bijzonder chaotisch (i.mo.) camerawerk aan boord. De essentie daarvan snap ik -het idee geven dat je ook in dat huis zit, en het vlak onder je neus gebeurd- maar de uitvoering werd ik echt gek van. Bijzonder irritant.
FESTEN, gemaakt volgens de regels van Dogme95 -- dus er zit geen onderliggende, symbolische, of metaforische gedachte achter het camerawerk. Het is film maken ontdaan van [bijna] alle technische hulpmiddelen. Het is puur, als ik het zo mag noemen.
Oud 31-08-2002, 19:42
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef:

FESTEN, gemaakt volgens de regels van Dogme95 -- dus er zit geen onderliggende, symbolische, of metaforische gedachte achter het camerawerk. Het is film maken ontdaan van [bijna] alle technische hulpmiddelen. Het is puur, als ik het zo mag noemen.
Ach ja, Festen was 't!

Puur en/of bedoeling zal me een zorg zijn. Het irriteerde me máteloos
Met citaat reageren
Oud 31-08-2002, 20:22
JoRTh
JoRTh is offline
Er bestaan zeer veel cameramensen die zelfs een digitale camera stil kunnen vasthouden. Er staat nergens dat de camera tijdens de opnames van een dogmafilm moet schudden. Zelfs mij lukt het om zoiets te doen.
Dus het lijkt mij dat er wel degelijk een idee achterzit dat de camera op sommige momenten in die film meer schud dan feitelijk nodig zou zijn.
Oud 01-09-2002, 21:57
Swami Salami
Swami Salami is offline
heb festen niet gezien dus kan ook niet op dit deel van het topic reageren

goed camerawerk en een goed scenario/verhaal vind ik het belangrijkst aan een film. het eerste is belangrijk voor de sfeer en voor een deel of je echt binnenin de film zit of juist van een afstand bekijkt en het tweede lijkt me voor zich te spreken, bij sommige films kijk ik echt de hele tijd op mijn horloge
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 13:56
machine_gun
machine_gun is offline
ik vind de acteerprestaties wel het belangrijkst want ,ook al heeft een film een super goed verhaal of goed camerawerk en alles, als er niet goed geacteerd is, valt alles in t niets! Dan komt het alleen maar nep over....
Oud 02-09-2002, 14:09
Silent Enigma
Silent Enigma is offline
Citaat:
machine_gun schreef:
ik vind de acteerprestaties wel het belangrijkst want ,ook al heeft een film een super goed verhaal of goed camerawerk en alles, als er niet goed geacteerd is, valt alles in t niets! Dan komt het alleen maar nep over....
ga Dogma films kijken

die vind ik persoonlijk niks, maar misschien iets voor jou
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 15:38
Martijn
Martijn is offline
ik vin ook de muziek heel belangrijk
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 17:53
machine_gun
machine_gun is offline
Citaat:
ga Dogma films kijken
die vind ik persoonlijk niks, maar misschien iets voor jou
Dogma films? Hmz ik zal er is eentje huren. Thnxz 4 de tip!
Oud 02-09-2002, 18:34
Verwijderd
Citaat:
Big Daddy schreef:
ik vin ook de muziek heel belangrijk
Inderdaad! Goed gekozen muziek is érg plezierig, en brengt zeker wat extra flair bij een film. Ultiem voorbeeld -m.i.- hiervan is Tarantino. Die zoekt echt dé muziek bij z'n films. Iedere keer wanneer ik Stealer's Wheel met Stuck In The Middle hoor zie ik Mr. Blonde voor me met Tim Roth de cop. Bril-jant. Of de Cowboy Junkies met Sweet Jane; van Natural Born Killers (hoewel ik niet zeker weet of dit een keuze van Tarantino was) waar Mallory zo spacey op danst. Te gek.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2002, 18:36
legatus
legatus is offline
Citaat:
Er bestaan zeer veel cameramensen die zelfs een digitale camera stil kunnen vasthouden.
Image Stabilizer, houdt niet in dat je hem daadwerkelijk stil houdt. Je zult hem tegen je borst moeten aanhouden om hem echt goed stabiel te houden.

Dogme werkt zonder steadicams en andere hulpmiddelen, en echt trillerige beelden zijn er niet.

Citaat:
Dus het lijkt mij dat er wel degelijk een idee achterzit dat de camera op sommige momenten in die film meer schud dan feitelijk nodig zou zijn.
Niet veel montage, waardoor er naar personages 'gezwaaid' word als die iets te melden hebben wat van belang is.
Oud 02-09-2002, 19:17
punkyfish
punkyfish is offline
Het gevoel wat je erbij krijgt
Oud 04-09-2002, 10:10
JoRTh
JoRTh is offline
Citaat:
legatus schreef:

Image Stabilizer, houdt niet in dat je hem daadwerkelijk stil houdt. Je zult hem tegen je borst moeten aanhouden om hem echt goed stabiel te houden.

Dogme werkt zonder steadicams en andere hulpmiddelen, en echt trillerige beelden zijn er niet.
Ok, duh... dat bedoelde ik dus allemaal niet. Een normale camera kan je stil houden, zonder al die digitale image stabilizer... en je hebt mij ook niet over steadicams gehoord. Met de hand is het mogelijk een camera stil te houden, punt.

Mooi voorbeeld daarvan: Y tu mama tambien, nouja, heel stil is het nou ook weer niet, maar ik vond het er puurder uitzien dan het geforceerde bewegen van Festen. (daarbij heeft von Trier toegegeven dat het hele dogma gebeuren louter een commerciele zet en truc was...)

Bij het kijken naar Y tu mama tambien ontdekte ik ook dat ik eigenlijk het (samen)spel van de acteurs heel belangrijk vind. Ondanks het feit dat die film een flinterdun verhaaltje heeft, en een niet echt heel erg geweldig script maakten de acteurs het tot een behoorlijke film.
Oud 04-09-2002, 10:21
legatus
legatus is offline
Citaat:
Met de hand is het mogelijk een camera stil te houden, punt.
Zonder meer mogelijk (ben benieuwd wat jouw techniek is bij het filmen van een scene die in één take word genomen), maar er is geen verhaalondersteunende reden bij FESTEN voor. punt.
Oud 04-09-2002, 13:21
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Citaat:
Dobermann schreef:

Of de Cowboy Junkies met Sweet Jane; van Natural Born Killers (hoewel ik niet zeker weet of dit een keuze van Tarantino was) waar Mallory zo spacey op danst. Te gek.
Als ik het goed heb was Trent Reznor (Nine Inch Nails) verantwoordelijk voor de muziekkeuze.
Oud 04-09-2002, 13:25
A loved one
A loved one is offline
Muziek vind ik heel erg belangrijk, het kan een matige film toch wat beter maken. Of als je daarna een stuk muziek hoort dat erop lijkt, kom je weer helemaal terug in de stijl van de film...
Verhaal vind ik het belangrijkste (Hollywood-acteurs met een flutverhaaltje; het mag dan verkopen, een echt bijzondere film wordt het niet), daarna acteerprestaties () en dan de muziek. Bv. The Horse Whisperer (meidenfilm, ik weet het) had dat allemaal, en de muziek maakt het helemaal af.

Vind ik.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 00:06
Piccola
Piccola is offline
Het verhaal is natuurlijk het allerbelangrijkst! Maar de acteurs vind ik ook wel belangrijk...
Met citaat reageren
Oud 08-09-2002, 08:32
WolterB
WolterB is offline
een combinatie van alles
met alleen een goede regisseur of alleen goede special effects kom je niet ver
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten