Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-03-2008, 22:08
Meadow
Meadow is offline
Beste allemaal...

Ik ben voor het eerst Star Wars aan het kijken momenteel, omdat ik vond dat ik toch maar eens kennis moest gaan maken met dit cultuur fenomeen. Ben nu ongeveer halverwege film nummertje 5.
Ik dacht dat ik iets gaafs tegemoet ging, maar hoe verder ik in de film kwam, hoe slechter ik ze vond worden. Behalve dat de special effects na 3 natuurlijk achteruit gaan omdat die films eerder zijn gemaakt, vind ik het eigenlijk een flauw, voorspelbaar en oppervlakkig verhaal.

Zijn hier Star Wars fans die mij kunnen uitleggen waarom dit zo groot geworden is? Ik vind het persoonlijk een stel van de slechtste films die ik ooit heb gezien... Dus verlicht me alstublieft...

Meadow

(Alhoewel Yoda en R2 natuurlijk fijn zijn, maar 2 leuke caracters zijn niet genoeg voor 6 films)
Oud 02-03-2008, 22:43
Verwijderd
Destijds was Star Wars gewoon geweldig qua special effects, en vooral het hele universum erachter is groots en episch. Hier en daar ontzettend slecht geacteerd (vooral door houten klaas Luke Skywalker) en belachelijke montage (scčne-overgangen).
De nieuwere films zijn inderdaad nog slechter (Episode I spant de kroon) vanwege houten klaas Anakin Skywalker) maar omdat het een "terugkeer" was naar de Star Wars-saga, werd het ook weer populair.

Zonde trouwens dat je niet eerst Episode 4 t/m 6 bent gaan kijken, dwz. de oude films. Zo horen ze ook gezien te worden. Zoals jij ze kijkt is de ervaring sowieso minder.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2008, 22:59
botulismf
botulismf is offline
Inderdaad het briljant bedachte én vormgegeven universum, het onvoorstelbare oog voor detail en de voor die tijd fantastische special effects. Er is maar weinig science fiction waarin zoveel gaaf bedachte wezens, ruimteschepen, uitvindingen e.d. samenkomen, en dan ziet alles er ook nog eens erg mooi uit.

Als je het een stel van de slechtste films vind die je ooit hebt gezien (episode 4 t/m 6 dan), dan is dat natuurlijk prima, maar dan kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je uberhaupt iets om het genre geeft.
Oud 03-03-2008, 08:08
Meadow
Meadow is offline
Citaat:
Als je het een stel van de slechtste films vind die je ooit hebt gezien (episode 4 t/m 6 dan), dan is dat natuurlijk prima, maar dan kan ik me eerlijk gezegd niet voorstellen dat je uberhaupt iets om het genre geeft.
Ja, dat is het punt juist, dat is waarom ik dit topic heb geopend. Ik had van mezelf verwacht dat ik het fantastisch zou vinden, maar ik krijg de klik totaal niet. Misschien omdat de karakters indd niet echt goed uitgewerkt zijn. Wat ook kan is dat het sinds die tijd gewoon zo veel na gedaan is, dat ik nu het origineel niet meer kan waarderen, omdat ik die films erna wel heb gezien, oid.

Het punt van de hoeveelheid wezens en uitvindingen, ja inderdaad, het zijn er heel erg veel. Maar juist omdat het er zo veel zijn vind ik dat overal zo weinig aandacht aan wordt gegeven dat ze beter veel minder hadden kunnen introduceren en dat intensief gebruiken. Ik vind sowiso de wereld te oppervlakkig uitgewerkt, en de karakters nog oppervlakkiger.

Ik ga het toch afkijken heb ik besloten, misschien dat de klik nog komt als het verhaaltje rond is.
Oud 03-03-2008, 09:54
Dinalfos
Dinalfos is offline
Waarom is Star Wars geweldig? Dat is het dus niet. Ik heb ze nog niet zo lang geleden voor het eerst gezien (denk ik), maar ik vond het maar niets. Ja, het allemaal heel mooi gemaakt, maar het is zó saai

Ik vond de tweede trilogie trouwens beter, met als hoogtepunt ROTS. Maar meesterwerken zijn het niet bepaald.
Oud 03-03-2008, 12:25
DJ_Eddy
DJ_Eddy is offline
Star Wars is typisch een voorbeeld van de kracht van een enorme marketingmachine. De makers wilden je doen laten geloven dat je de films moest zien, anders zou je iets geweldigs missen. Helaas zijn daar eindeloos veel mensen ingetuind.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 13:06
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Ik vind sowiso de wereld te oppervlakkig uitgewerkt.
WTF, op misschien lotr na(en dat is 100% aan tolkien te danken, heeft niets met peter jackson te maken) heeft starwars de meest uitgebereide wereld. De wereld klopt en ze gaan er niet verder op in omdat dit het tempo volgens mij wel uit het verhaal zal halen, ik ga in ieder geval niet nat op een drieluik over de hoogte en diepte punten in de geschiedenis van tatooine.

Voor de rest kan ik me niet voorstellen dat je als klein jongetje niet dolgraag in een x wing wil vliegen.

Citaat:
Star Wars is typisch een voorbeeld van de kracht van een enorme marketingmachine. De makers wilden je doen laten geloven dat je de films moest zien, anders zou je iets geweldigs missen. Helaas zijn daar eindeloos veel mensen ingetuind.
Bull, ik ken niemand die starwars maar 1 keer heeft gezien, of is een film elk jaar weer kijken en bijna alles uit je hoofd kennen ook onderdeel van die campagne??
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 13:14
Chick Rock
Chick Rock is offline
Citaat:
Voor de rest kan ik me niet voorstellen dat je als klein jongetje niet dolgraag in een x wing wil vliegen.
Citaat:
Meadow
19V - Lid

Heb laatst ook weer eens deel IV gekeken, en heb me uitstekend vermaakt. De special effects zijn natuurlijk niet van deze tijd (letterlijk natuurlijk), maar het ziet er allemaal toch mooi uit. Wel ben ik het eens met N00dles: Luke is vreselijk, maar ik vind Leia zo mogelijk nog houteriger overacteren... Han Solo daarentegen is natuurlijk

Deze week V en VI kijken.
Oud 03-03-2008, 15:13
Uice
Uice is offline
Star Wars wordt geweldig gevonden omdat veel fans de films in hun jeugd keken, en er dus gewoon nostalgisch over zijn. Net zoals onze ouders beweren dat Swiebertje een geweldig programma is en de Kameleonserie literatuur van hoge kwaliteit.

Verder hebben mensen sowieso een zwak voor epische shit waar veel geld inzit. De grootsheid van het verhaal roept al ontzag op voordat je de film ziet. Als ik iets aan te merken heb op Lord of the Rings krijg ik ook vaak commentaar in de trant van 'jaaa, maar ze hebben jaren gewerkt aan de decors en op de zwaarden staan ook echte spreuken in elventaal gegraveerd en alle figuranten droegen ook allemaal ondergoed dat paste bij hun kostuum, weet je hoeveel werk daar inzit mang'. Maar goed, ik beoordeel een film niet op de kwaliteit van het management.
Oud 03-03-2008, 16:01
DJ_Eddy
DJ_Eddy is offline
Citaat:
Bull, ik ken niemand die starwars maar 1 keer heeft gezien, of is een film elk jaar weer kijken en bijna alles uit je hoofd kennen ook onderdeel van die campagne??
Dat is het ultieme bewijs dat die marketing campagne een enorm succes geweest is. Mensen laten zich gek maken door de gekte erom heen. Door bijvoorbeeld poppetjes en kleding met opdruk erbij te verkopen, creëer je een enorme hype. Ik heb 1 Star Wars film gezien en wil het heel graag bij die ene laten. Ik deel trouwens ook de mening van Uice dat grote epische verhalen, zoals LOTR, maar ook epische songs, zoals 'Bohemian Rhapsody' en 'Stairway to heaven', nu eenmaal een groot publiek aanspreken.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 16:02
Drez
Drez is offline
Bij mij is het ook nostalgie denk ik. Die 3 ´nieuwe´ vind ik in ieder geval enorm kut. Maar die oude, aah <33.
Oud 03-03-2008, 20:22
botulismf
botulismf is offline
Maar DJ Eddy, wat is er volgens jou dan zo slecht aan de films? Want daar ben ik wel benieuwd naar. True, mensen hebben een zwak voor epische dingen, maar dat maakt een episch ding waar veel mensen gek op zijn toch niet slecht?
Oud 03-03-2008, 21:06
Uice
Uice is offline
Maar het is wel de reden dat een kwalitatief niet bijzonder product toch geliefd is bij veel mensen.
Oud 03-03-2008, 21:35
botulismf
botulismf is offline
Er zijn wat mij betreft toch wel een paar punten waarop Star Wars kwalitatief op zijn minst bijzonder is te noemen. En dat is dan idd geen regie, scenario, acteerwerk of cinematografie, maar niet iedereen vind dat het belangrijkste aan een film.
Oud 03-03-2008, 21:49
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ach, er zijn ook genoeg niet-epische kankerfilms die niet populair zijn en ook genoeg niet-epische topfilms die wel populair zijn.
Oud 03-03-2008, 21:56
Nebula
Nebula is offline
Waarom Star Wars zo geweldig is:

Ik beluister de muziek dan ook liever zonder de daadwerkelijke films erbij.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2008, 21:58
Uice
Uice is offline
Citaat:
Ach, er zijn ook genoeg niet-epische kankerfilms die niet populair zijn en ook genoeg niet-epische topfilms die wel populair zijn.
Nou en?
Oud 04-03-2008, 13:55
Carn
Carn is offline
ach ja, tijdsgeest enzo. Voor die tijd erg spectaculaire films en eerste succesvolle 'mainstream' fantasy/scifi films (mede dankzij het hele circus er om heen natuurlijk). Naast de scifi-setting is Star Wars: A New Hope gewoon een avonturenfilm-volgens-het-boekje; wat vast goed viel tijdens de Koude oorlog. Eigenlijk vind ik alleen Empire Strikes Back als film het interessantste gezien het vrolijke er behoorlijk af ging. Plus ik wist vroeger niet dat Vader Anakin Skywalker was; wat volgens mij toch een plottwist van belang is.

Lord of the Rings is ook niet het beste fantasybook ooit geschreven, maar misschien wel een van de meest invloedrijke.
Oud 04-03-2008, 14:06
Uice
Uice is offline
Citaat:
eerste succesvolle 'mainstream' fantasy/scifi films
Metropolis, The Thing From Another World, The Day the Earth Stood Still, Invasion of the Body Snatchers, The Last Man On Earth, Planet of the Apes, 2001...
Oud 04-03-2008, 14:23
Carn
Carn is offline
Citaat:
Metropolis, The Thing From Another World, The Day the Earth Stood Still, Invasion of the Body Snatchers, The Last Man On Earth, Planet of the Apes, 2001...
idd, die films lijken ook ontzettend op Star Wars Je weet best wat ik bedoel
Oud 04-03-2008, 16:20
Uice
Uice is offline
Citaat:
idd, die films lijken ook ontzettend op Star Wars Je weet best wat ik bedoel
Zeg dan wat je bedoelt, in plaats van te beweren dat het de eerste succesvolle science fiction film was, want dat is gewoon onzin.
Oud 04-03-2008, 16:37
Carn
Carn is offline
dat zei ik ook niet. 2001 is een boek verfilming en valtsowieso onder de serieuzere 'hard scifi', body snatchers / thing from another world hebben hun roots meer in het thriller/horror genre, etc.

Maar, omdat je zo moeilijk doet: Star Wars was, in mijn mening, de eerste succesvolle door de massa omarmde fantasierijke 'science fiction film' die een breder publiek aansprak dan menig voorgaande scifi films. In de boekenwereld valt het onder de Space Opera.
Oud 04-03-2008, 16:47
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
thriller/horror genre.
Aargh.
Oud 04-03-2008, 16:48
Carn
Carn is offline
The end justifies the means!
Oud 04-03-2008, 16:53
Uice
Uice is offline
Citaat:
dat zei ik ook niet. 2001 is een boek verfilming en valtsowieso onder de serieuzere 'hard scifi',
Toen hij uitkwam werd hij als vrij commercieel gezien.

Citaat:
Maar, omdat je zo moeilijk doet: Star Wars was, in mijn mening, de eerste succesvolle door de massa omarmde fantasierijke 'science fiction film' die een breder publiek aansprak dan menig voorgaande scifi films.
Jouw mening? Het is gewoon niet waar. Je moet het genre van Star Wars wel heel nauw gaan definieren, wil je beweren dat het het eerste grote succes in dat genre was.
Oud 04-03-2008, 18:43
Carn
Carn is offline
Star Wars is de succesvolste en meest invloedrijke scifi-film van de 20ste eeuw, klaar.
Oud 04-03-2008, 18:57
botulismf
botulismf is offline
Welke van de zes?
Oud 04-03-2008, 19:41
Uice
Uice is offline
Citaat:
Star Wars is de succesvolste en meest invloedrijke scifi-film van de 20ste eeuw, klaar.
Dat is een heel ander statement, maar: meest succesvolle okee, meest invloedrijke niet.
Oud 04-03-2008, 20:02
Carn
Carn is offline
ik kijk en lees bakken met scifi, ik kan zo 123 geen scififilm bedenken die een grotere culturele impact heeft gehad.
Oud 04-03-2008, 20:25
Swlabr
Swlabr is offline
Sinds wanneer is Star Wars geweldig? Toen ik het zag dacht ik echt niet "Bruut man, dit is geweldig!!11!!!".
Oud 04-03-2008, 20:37
Uice
Uice is offline
Citaat:
ik kijk en lees bakken met scifi, ik kan zo 123 geen scififilm bedenken die een grotere culturele impact heeft gehad.
Er zijn denk ik wel films gemaakt die een grotere ivloed gehad hebben op het genre, zoals Metropolis en ook de eerste Star Trek-serie. Als je het gaat hebben over al die merchandising heb je wel een punt.
Oud 04-03-2008, 21:17
Dinalfos
Dinalfos is offline
Iedereen kent Star Wars, niemand (behalve de filmliefhebber) kent Metropolis. Star Wars wint alleen al om die reden.

Tja, als je het gaat hebben over impact op het genre, dan is het (wellicht) een ander verhaal, maar als cultuuricoon dat cinema op meerdere niveaus transcendeert is Star Wars niet te verslaan.
Oud 04-03-2008, 21:20
Verwijderd
Het is spannend en leuk. En het heeft een jonge Harrison Ford.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2008, 21:44
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Ik had tot een driekwart jaar geleden weleens een star wars film gezien, of delen ervan maar nooit alle films.

Mijn huidige vriend is een enorme Star wars fan, dusja ik heb inmiddels ook alle films wel gezien (meerdere malen zelfs).

Wat ik denk dat vele mensen zo bijzonder vinden aan Star Wars, zijn alle verschillende soorten rassen wezens, en niet te vergeten alle verschillende planeten waarop deze zich huisvesten. Alles is vrijwel prachtig gemaakt, zowel de wezens als de planeten. En niet te vergeten alle technology in Star Wars.. van lightsabers tot podracers of de droids , denk dat het wel iets is waar veel mensen die iets met techniek hebben van dromen.

Star Wars heeft geweldige muziek, die ook ontzettend herkenbaar is. Bovendien houd Star Wars niet op bij de films, de verhaallijnen van de characters gaan nog door in boeken, en zelfs strips.

Voor iedereen die echt niet van Star Wars houd, probeer de Star Wars Christmas Holiday Special eens te bekijken... :-P
Oud 04-03-2008, 21:46
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Vraag me trouwens wel af wat de meeste mensen het irritantste aan Star Wars vinden... ik persoonlijk Jar Jar Bings..
Oud 04-03-2008, 22:21
Uice
Uice is offline
Citaat:
Iedereen kent Star Wars, niemand (behalve de filmliefhebber) kent Metropolis. Star Wars wint alleen al om die reden.

Tja, als je het gaat hebben over impact op het genre, dan is het (wellicht) een ander verhaal, maar als cultuuricoon dat cinema op meerdere niveaus transcendeert is Star Wars niet te verslaan.
Dat heb ik ook nooit beweerd.
Oud 04-03-2008, 22:33
Mobius
Mobius is offline
Om antwoord te geven op de TS: omdat je een vrouw bent. De meeste vrouwen die ik ken vinden Star Wars ook niets. Het is net als Transformers. Of voetbal. (waar ik dan weer niet van houd)
Met citaat reageren
Oud 04-03-2008, 22:36
Carn
Carn is offline
Star Trek werd overigens pas populair (dankzij herhalingen) in de jaren 70 gezien de serie was gecancelled. En de eerste Star Trek film kwam 2 jaar na A New Hope...hoe zou dat toch komen.
Oud 04-03-2008, 22:38
Mobius
Mobius is offline
Omdat Trekkies nerds zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2008, 23:05
Uice
Uice is offline
Citaat:
Star Trek werd overigens pas populair (dankzij herhalingen) in de jaren 70 gezien de serie was gecancelled. En de eerste Star Trek film kwam 2 jaar na A New Hope...hoe zou dat toch komen.
Je hoeft je sarcasme niet op me los te laten, ik heb nooit beweerd dat Star Wars geen enorme culturele impact heeft gehad.
Oud 04-03-2008, 23:18
Dinalfos
Dinalfos is offline
Citaat:
Dat heb ik ook nooit beweerd.
Hmm, ja, nu je het zegt...
Oud 05-03-2008, 00:38
Carn
Carn is offline
Citaat:
Je hoeft je sarcasme niet op me los te laten, ik heb nooit beweerd dat Star Wars geen enorme culturele impact heeft gehad.
Gelukkig maar, het zou eens niet zo zijn. Heb je nog iets nuttigs toe te voegen behalve mijn niet altijd correct onderbouwde posts waarvan, de strekking wel duidelijk is, te analyseren?
Oud 05-03-2008, 00:51
Uice
Uice is offline
Citaat:
Gelukkig maar, het zou eens niet zo zijn. Heb je nog iets nuttigs toe te voegen behalve mijn niet altijd correct onderbouwde posts waarvan, de strekking wel duidelijk is, te analyseren?
Ja, jou wijzen op je bizarre kommagebruik.

Kom op man, je kwam in de eerste instantie gewoon met een belachelijke stelling (SW de eerste succesvolle sf). Daarna nam je dan ook terecht gas terug.
Oud 05-03-2008, 01:00
Carn
Carn is offline
Citaat:
Ja, jou wijzen op je bizarre kommagebruik.

Kom op man, je kwam in de eerste instantie gewoon met een belachelijke stelling (SW de eerste succesvolle sf). Daarna nam je dan ook terecht gas terug.
Niks mis met mijn stelling. Alle films die jij oprateld hebben lang niet evenveel 'mainstream' succes gehad als Star Wars. En je snapt ook wel dat met 'mainstream' succes veel geld en culturele impact wordt bedoeld.
Oud 05-03-2008, 02:06
Uice
Uice is offline
Citaat:
Niks mis met mijn stelling. Alle films die jij oprateld hebben lang niet evenveel 'mainstream' succes gehad als Star Wars. En je snapt ook wel dat met 'mainstream' succes veel geld en culturele impact wordt bedoeld.
Zeg ik dat ze evenveel succes hadden? Nee. Maar ze waren wel degelijk succesvol.
Oud 05-03-2008, 07:51
DanielC
DanielC is offline
Citaat:
Om antwoord te geven op de TS: omdat je een vrouw bent. De meeste vrouwen die ik ken vinden Star Wars ook niets. Het is net als Transformers. Of voetbal. (waar ik dan weer niet van houd)
Ik heb een homoseksuele collega die helemaal Star Wars verslaafd is.
Oud 05-03-2008, 10:13
Uice
Uice is offline
Die ene gouden robot is toch ook homo?
Oud 05-03-2008, 10:27
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Wat een zinloos gelul, je kunt die impact niet meten, dus het zal welles nietes blijven, zeker aangezien jullie een andere definitie gebruiken.

Ook de mensen die maar blijven lullen over de gelikte marketing en merchandise geven me jeuk. Het is voor een deel waar, maar een maatschappelijk fenomeen als starwars (net als pokemon, lotr of iets als een ipod) verklaren door alleen maar wat reclame en poppetjes klopt natuurlijk niet.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2008, 10:43
Eye of Sauron
Eye of Sauron is offline
Ik vind Star Wars helemaal geweldig, maar waarom? Da's best een goede vraag eigenlijk.
Ik denk dat het de hele mythologie erom heen is. De strijd tussen goed en kwaad, zoemende lichtzwaarden, talloze planeten en de soorten die ze bevolken... het Star Wars-universum is gewoon helemaal 'af', er is enorm veel oog voor detail. Dat heb ik bijvoorbeeld nooit gezien bij Star Trek.
Verder denk ik dat het ook wel een klein beetje het jeugdsentiment is. Ik kan met bijvoorbeeld nog precies herinneren toen ik de oude trilogie voor het eerst zag, als klein jongetje, samen met mijn vader.
Oud 05-03-2008, 12:34
Verwijderd
@ Eye of Sauron: die lichtzwaarden ja. Zzzzzzoem.

En die wezentjes op die planeet in zes, die vond ik ook heel erg tof. Ewoks <3
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten