Ja, zo moet poėzie zijn. Rakend in gevoel en beeld. Gebroken en geboren als de tijd, die eindeloos veel breekt en eindeloos veel geboren wordt, zo danig veel dat je het onderscheid niet meer kan maken tussen de stukjes tijd die samen de spiegel van ons leven vormen. Uit elke breuk volgt een geboorte, een wederopstanding. Uit elk afscheid volgt een nieuwe ontmoeting, uit elk neergevallen druppel vonkt nieuwe energie. En het is de energie die de kracht van de tijd vormt, die voor ons voor het rapen ligt. En hoe tijd en plaats dan samenwerken, om te laten gebeuren datgene waarvoor mensen bestaan, iemand te ontmoeten die je je geliefde kan noemen. En dan volgt het afscheid van de tijd, het moment waarop liefde de overhand neemt en tijd de eeuwigheid wordt. Gedaan met de breuken, alleen nog eenheid. Sorry voor m'n uitspatting, maar jouw gedicht zet aan tot filosoferen
Heel erg mooi beschrijvend, maar misschien inhoudelijk wat minder krachtig is het beeld van de maan die verzinkt in de omgekeerde zee van de nacht. Wat minder krachtig, omdat het niet direct, toch niet voor mezelf, lijkt vergelijkende basis te zijn voor een bepaald gevoel. Maar natuurlijk, alleen al het feit dat je op zo'n manier naar de wereld kijkt, apart, dromerig maar vooral doordrongen van liefde, die je naar een hogere wereld brengt.
De stijl tenslotte. Wel, daar heb ik weinig over aan te merken. Moeilijke combinaties, zoals hoe je 'omgekeerde zee' kan ombouwen tot een vlot lopende geheel, heb je perfect opgevangen. Het ritme blijft dan ook erg goed, maar ik geef toe dat ik niet zo goed ben in die dingen, niet bij mezelf en dus zeker ook niet bij anderen. Mooi gedicht.
Groetjes, Dreampoet