Oud 16-04-2002, 07:53
essie66
essie66 is offline
hey mensen,

kan iemand ons please helpen aan een duidelijke uitleg over wat het begrip ruimte tijd nou eigenlijk inhoud????

we komen het overal tegen maar nergens staat een duidelijke uitleg!!!

groetjes

esther en linda
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-04-2002, 08:03
DrPain
DrPain is offline
[geen flauwidee mode]
Is dat niet de 4e demensie?
0D: Punt
1D: Lijn
2D: Vlak
3D: Lichaam
4D: Lichaam dat veranderd in de tijd?
Dan is tijd de 4e as.
[/een flauwidee mode]
Oud 16-04-2002, 09:44
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Wil je een gebeurtenis goed weergeven in Coördinaten, dan moet je op de hoogte zijn van 3 ruimtelijke coördinaten en 1 tijd-coördinaat.

Dus lengte, breedte en hoogte. Maar je moet ook aangeven wanneer iets gebeurt. Dus nog een tijd coördinaat.

De 4e dimensie is niet een extra as in een coördinaten systeem (oxyz-stelsel).

Daarnaast kromt de 4e dimensie de 3 ruimelijke dimensies. Maar dat heeft te maken met de algemene relativiteitstheorie.

Groetjes
Ben(die zo met huiswerk aan de gang moet
Oud 16-04-2002, 11:49
essie66
essie66 is offline
Owkeey kijken of ik het snap:

De ruimte tijd (of space time) is dus die vierde dimensie en je geeft ermee aan wanneer iets gebeurt??
1e drie dimensies zijn dus lengte breedte en hoogte en de vierde tijd?? En dat wordt dan bedoelt met ruimtetijd?
Of zit ik dr nu helemaal naast??? (dit is moeilijker dan verwacht!!!)

groetjus (en nog bedankt trouwens!!)

linda en esther

Laatst gewijzigd op 16-04-2002 om 11:51.
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 12:13
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
essie66 schreef:
Owkeey kijken of ik het snap:

De ruimte tijd (of space time) is dus die vierde dimensie en je geeft ermee aan wanneer iets gebeurt??
1e drie dimensies zijn dus lengte breedte en hoogte en de vierde tijd?? En dat wordt dan bedoelt met ruimtetijd?
Of zit ik dr nu helemaal naast??? (dit is moeilijker dan verwacht!!!)

groetjus (en nog bedankt trouwens!!)

linda en esther
jij (jullie?) hebben het goed.

Alles wat bestaat veroorzaakt krommingen in de ruimtetijd waardoor sommige dingen invlod op elkaar uitoefenen (als ik me niet vergis). Zwarte gaten si een geval apart... Ik weet er niet genoeg van af om uitleg te kunnen verschaffen. Het enige wat ik weet i dat een zwart gat een oneindig diepe kromming in de ruimtetijd is.
Oud 16-04-2002, 12:20
essie66
essie66 is offline
VET!!

Hartstikke bedankt, we kunnen nu in elk geval weer verder, al is t misschien maar een klein stukjuh!!

groetjus esther en linda
Met citaat reageren
Oud 16-04-2002, 17:30
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Tampert schreef:

jij (jullie?) hebben het goed.

Alles wat bestaat veroorzaakt krommingen in de ruimtetijd waardoor sommige dingen invloed op elkaar uitoefenen (als ik me niet vergis). Zwarte gaten is een geval apart... Ik weet er niet genoeg van af om uitleg te kunnen verschaffen. Het enige wat ik weet is dat een zwart gat een oneindig diepe kromming in de ruimtetijd is.
Een zwart gat ontstaat doordat een ster die meer dan 3 keer zo zwaar is dan de zon onvoldoende buitenwaarts gerichte druk kan uitoefenen om instorting onder invloed van zijn eigen zwaartekracht tegen te gaan. Zo'n ster stort dus in waarbij alle massa waaruit de ster bestaat ineenkrimpt tot één punt dat de singulariteit van het zwarte gat wordt genoemd.
Een zwart gat is zwart omdat zijn zwaartekracht zo sterk is dat het licht dat uitgezonden wordt niet kan ontsnappen zodat een zwart gat niet kan worden waargenomen. Een zwart gat is een gat omdat het door zijn zwaartekracht de omringende ruimtetijd zo sterk kromt dat er een oneindig diepe zwaartekrachtsput in de ruimtetijd ontstaat.
We kunnen de singulariteit niet waarnemen, maar we kunnen wel waarnemen wat zich op of buiten de waarnemingshorizon van een zwart gat afspeelt. Deze waarnemingshorizon bevindt zich op een bepaalde afstand R (de Schwartzschildstraal) rond het zwarte gat. Als M de massa van de ster die een zwart gat vormt voorstelt, dan wordt R gegeven door de formule R=2*G*M/c^2, waarbij G de gravitatieconstante (zie tabel 7 van Binas) voorstelt en c de lichtsnelheid.
De Schwartzschildstraal is genoemd naar de Duitse astronoom Karl Schwartzschild die er in 1916 als eerste in slaagde om een oplossing voor de relativiteitsvergelijkingen van Einstein te vinden. Zijn oplossing beschrijft wat we een statisch zwart gat noemen. In 1963 vond de Nieuwzeelandse wiskundige Roy Kerr een andere oplossing voor de relativiteitsvergelijkingen van Einstein. Zijn oplossing beschrijft wat we een roterend zwart gat of een zwart gat van Kerr noemen. De term "zwart gat" is in 1969 door de Amerikaanse natuurkundige John Wheeler geïntroduceerd.

Laatst gewijzigd op 17-04-2002 om 16:46.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten