Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() licht weerkaatsen? heb je het toevallig over het licht afbuigen van achterliggende sterren? het zogenaamde 'gravitational lensing'? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
maar dat licht afbuigen bedoel ik ja ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Bonefish, een zwart gat is idd oneindig klein, maar wat is Hawkingstraling? Roytjuh ik denk dat jij zwarte gaten en vulkanen door elkaar haalt ![]() ![]() En tenslotte; GinnyPig, met die dynamo ben ik het hartstikke eens! ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
iets over hawking straling:
http://imagine.gsfc.nasa.gov/docs/as...s/011125b.html http://www.everything2.com/index.pl?...ng%20Radiation |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Zwarte gaten hebben trouwens meer leuke eigenschappen. De ruimte houd er op met bestaan bijvoorbeeld (de ruimte buigt zich oneindig door de zwaartekracht). crcorp3, de massa wordt dus niet weggeschoten. Het verdwijnt ook niet, 't wordt gewoon 'opgeslagen' in 't zwarte gat. |
![]() |
|
Er zijn zelfs duizenden zwarte gaten in ons sterrenstelsel. De kans is reëel dat onze aarde daar ooit door wordt opgeslokt (niet in 1x; zo'n proces duurt heel lang).
Enne, het bestaan van zwarte gaten is bewezen (dat hebben ze op scherm, papier, etc.). Daar heb ik pasgeleden nog een documentaire over gezien, op Nederland 1 of op het Belgische CANVAS. Ripper
||
![]() |
Citaat:
Die wordt dan zo groot dat we letterlijk worden opgeslokt in de zon.
||
![]() |
Citaat:
Nu is er een redelijke kans dat de aarde daarvoor om wat voor reden dan ook al weg is, maar dat is niet zeker. Dus nu maar leren hoe je andere sterren kunt bereiken om ze te koloniseren ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Eerste post zegt: Nu had ik laatst eens een documentaire op Discovery gezien over ons melkwegstelsel. Nu blijkt men een zwart gat in de kern van ons melkwegstelsel gevonden te hebben
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]() Onze zon + planeten noemen we een zonnestelsel. Een sterrenstelsel is een stelsel met meerdere (miljarden) sterren/zonnestelsels. Het sterrenstelsel waar ons zonnestelsel in zit heet het melkwegstelsel. melkwegstelsel = een sterrenstelsel Sterrenstelsels zijn op hun beurt weer onderdeel van een cluster van sterrenstelsels. En die clusters zijn weer eens onderdeel van een supercluster
||
Citaat:
![]() sorry!! Kneem het terug!
||
Citaat:
In het engels is het duidelijk: Solar system = our stellar system Milkyway = our Galaxy, billions of stellar systems. Daarom denk ik dat sterrenstelsel in het subject idd fout is.
||
![]() |
Citaat:
![]() melk·weg·stel·sel (het ~) 1 sterrenstelsel Bron: www.vandale.nl Het Andromeda stelsel is bijvoorbeeld een sterrenstelsel dat (logischerwijze) niet in het melkwegstelsel 'ligt'. En zo zijn er nog gigantisch veel meer sterrenstelsel. En in het midden van ons sterrenstelsel zit waarschijnlijk een zwart gat. ![]()
Laatst gewijzigd op 24-09-2002 om 15:53. |
![]() |
|
melk·weg (de ~ (m.))
1 lichtende band van ontelbaar veel sterren aan de hemel, het op aarde zichtbare gedeelte van ons sterrenstelsel zon·ne·stel·sel (het ~) 1 een zon met de hemellichamen die eromheen wentelen ster·ren·stel·sel (het ~) 1 geheel van met elkaar in hun beweging verband houdende sterren Maar duidelijk en vanzelfsprekend is het níet ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
En tegelijkertijd kan het niet zwaar zijn in de ruimte, de ruitmte heeft geen zwaartekracht, dus een zwart gat kan niet zwaar zijn in de ruimte (hehe, onlogisch ![]() Maar goed, correct me if I'm wrong, heb Hawking's boek nog niet uit ![]()
|
mmm dat ding licht dus in het midden van onze melkweg..... mischien een domme vraag maar als je "foto's" ziet van ons melkweg stelsel zie je dat het in een spiraal naar het midden loopt.... heeft dat er iets mee te maken?
Voor de rest wat ik weet van zwarte gaten weet is dat ze komen door een pulsar. Die zo groot kunnen zijn als een biljartbal maar zoveel massa hebben als de aarde en groter. *pakt een oud boek van zijn opa* Het is een erg oud boek. MCMLXXVIII. Geen idee wat dat ook al weer voor een jaar tal was ![]() ![]() ![]() Over het gewicht staat er: De massa is zo compact dat 1 vuilnis zak vol vele mijarden tonnen weegt! 1kubieke meter wordt geschat op 100mil. ton. De massa die er zich bevindt is harder dan diamant. De pulsar bestaat uit vast en vloeibare materie. DE vloeistof die zich er op bevindt is superfluidum. Het geeft geen wrijving :?: De pulsar is ontzichtbaar voor autronauten (als ze hem zouden kunnen naderen) mmmm dat is alle informatie in het super kort ![]()
|
mischien is dit al gezegt maar ik zeg het toch, ben te lui om alles te lezen:
Alle sterrenstelsels hebben een zwart gat in het midden, dit wordt een 'Super massive blackhole' genoemd. Het is zelfs zo dat zonder dit SMBH het gehele sterren stelsel onmogelijk is. Het zit namelijk zo: na de oerknal waren er alleen nog maar grote gas wolken, de gas wolken werden steeds kleiner onder invloed van hun eigen zwartekracht. De dichtheid in het cetrum werd steeds groter en storte toen op zich zelf in en vormde zo een zwart gat. Dit zwarte gat begon natuurlijk direct materie 'op te slokken' en door de zwaartekracht gaat dan alle materie in een grote schijf er om heen draaien (een soort als de kolk in een afvoerputje) Bij het opslokken van die materie wordt naar boven en onder t.o.v. de schijf een enorme (zo'n 7,5 lichtjaar lang) energie pluim uitgestoten. Dit is tegenwoordig nog steeds waar te nemen bij de zogenaamde 'quasars'. Onder invloed van de zwaarte kracht wordt de dicht heid van de wolk steeds groter en op een gegeven moment gaan de sterren conderseren. Als dan op een gegeven moment al het gas op is en het zwartegat niets meer heeft om op te zuigen, dan wordt het slapend zwartgat. Het sterrenstelsel is dan in rust, een quasar zal dit ook ooit gebeuren, het wordt dan dus ook een gewoon sterrenstelsel. Aardig om op te merken is dat de massa van het zwarte gat altijd een half massa procent van de massa van de totale massa van het sterrenstelsel is en dat er ook een duidelijk verband is tussen sigma(de gemiddelde snelheid van de sterren die aan de rand van het sterrenstelsel zijn) en de massa van het zwarte gat. het SMBH in ons sterrenstelsel is waar te nemen aan de hand van zijn effect op de sterren het dichst bij het cetrum van het sterrenstelse zijnl, deze worden op enorm hoge snelheden op het ding heen geslingerd. Dat zonder afmetingen en een oneidige massa is een singulariteit.. uit eindelijk zullen alle zwartegaten tot een singulariteit worden omdat ze keer op keer weer op zich zelf in storten. een pulsar is een super compacte ster die zeer snel om zij as draait en als een soort vuurtoren een radio signaal door de ruimte gooit. Een pulsar is vaak maar een paar honder km doorsnee geloof ik maar heeft (lees:kan hebben) idd de massa van een aantal zonnen. nou vind ik het wel weer goed... check dit voor een transcript van een programma over SMBHs : bbc-horizon
||
Citaat:
Ons universum? dat is dus alles.. alle sterrenstelsels bij elkaar en meer. Het is trouwens niet uitgesloten, sterker nog, het is helemaal niet onwaarschijnlijk dat er nog meer zwartegaatjes in ons melkwegtje zitten.. En.. al komt er één langs het zonnestelsel... tja.. bye bye earth..
||
Citaat:
Eh jah. We praten hier ook over lange termijn gebeurtenissen. Dus niet iets wat over 10 jaar gebeurt maar misschien over 1 of 2 miljoen jaar.
|
![]() |
Het 'verdampen' van een zwart gat is een proces dat ik geloof 10^100 jaar duurt. Dus véél langer dan dat dit Universum waarschijnlijk zou bestaan.
Bij het binnentreden van een photon in een zwart gat, straalt er tegelijk een photon uit met dezelfde, maar tegenovergestelde eigenschappen. Zo zat het geloof ik. Groetjes Ben(die ook niet zeker weet of hij nou natuurkunde of sterrenkunde moet studeren ![]()
|
Verwijderd
|
Ok, ik las dus net in een betrouwbaar ogend boek het volgende:
'Het sterrenstelsel waar onze zon met de planeten deel van uitmaakt, wordt het Melkweg of Galactische stelsel genoemd. Alle andere sterrenstelsels vat men samen onder de naam 'extra-galactische stelsels. 'Extra' betekent 'buiten'.' Even verderop: 'Het heelal moet bezaaid zijn met deze merkwaardige sterren, (zwarte gaten dus) die wellicht een uitzonderlijke helderheid bezitten, maar niet gezien kunnen worden. Ook in ons eigen Melkwegstelsel komen ze voor en vormen daar het laatste stadium van de materie.' Dit zou dus betekenen dat er in ons sterrenstelsel zelfs meerdere zwarte gaten voorkomen (melkweg=ONS sterrenstelsel). De overtuiging dat de melkweg ons sterrenstelsen is werd in hetzelfde hoofdstuk van dat boek weer in twijfel getrokken, want ergens anders las ik: 'De grootste middellijn van het melkwegstelsel meet ongeveer 100000 lichtjaren, en de kleinste omstreeks 30000. Het met sterrenstelsels bezaaide hart van de melkweg is ongeveer 16000 lichtjaren breed. Ons zonnestelsel ligt buiten dit hart op ongeveer 27000 lichtjaren van het middelpunt.' Hier haal ik uit dat het melkwegstelsel niet ons sterrenstelsel is, maar dat de melkweg veel meer sterrenstelsels bevat. Maar dit geeft ook aan dat, indien er een of meer zwarte gaten in het melkwegstelsel zouden zitten, het niet direkt een gevaar voor ons betekent, omdat we er nog 27000 lichtjaren van verwijdert zijn. |
![]() |
|
Zeg, een zwart gat, is een beetje foute term, want een vriend legte me vandaag uit dat het geen gat is, maar een ding "zo groot als een erwt" dat alles naar zich toe trekt, en als een sliert om zich heen zet.
REIE (ijlt een beetje)
|
typische..
voor zo ver ik weet zit het zo: Sterrenstelsel: Een enorme sterren groep, in het engels is het Galaxy. Melkweg: 'ons' sterrenstelsel, rond één van de sterren van deze 'galaxy' draaien een zooi planeetjes waarvan de aarde er een is. deze ster met planeten, astroiden, planetoiden en kometen is het zonnestelsel. Ik denk dat de verwarring ontstaat uit het engelse begrip 'Starsystem' wat een equivalent is voor 'solarsystem' (ons zonnestelsel) met als enige verschil dat in het midden van de eerste een ster staat en in het midden van de tweede de ster die wij zon noemen. grt art
||
Citaat:
Zoals ik al eerder zei: een zwartgat wordt al maar kleiner doordat het keer op keer op zichzelf instort. Het wordt dus van zelf een keer zo groot als een ert, maar wordt dan steeds kleiner tot dat het alle afmeting verliest en daar mee een oneidige dichtheid bereikt. Dat zwartgat een beetje een nare verwoording is ben ik het mee eens.. maar een betere term zou ik niet weten.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De leegte Inanis | 27 | 24-12-2007 14:40 | |
Drugs & Alcohol |
het grote POST HIER AL JE VERZONNEN VERHALEN topic Verwijderd | 82 | 22-12-2004 22:25 | |
Sterrenhemel in juni 2004 MeIsOgre | 6 | 27-09-2004 20:04 | |
gekromde tijd aniki | 11 | 20-09-2004 19:01 | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
Stephen Hawking NeKa | 25 | 20-03-2002 13:55 |