Oud 21-04-2002, 14:40
Shrappers
Shrappers is offline
Moet het zo zijn dat mensen vanaf hun 16e levensjaar naar de stembus kunnen? Ik vind eigenlijk van wel, de VWO leerlingen hebben dan Maatschappijleer reeds afgerond (ik weet niet hoe het zit met Havo/Mavo etc; weet iemand anders dat?), en zijn dus op de hoogte van de politieke partijen en hun standpunten.

Zijn jullie voor of tegen, en waarom?
Oud 21-04-2002, 14:48
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Denk es aan de ivbo en de vmbo mensen, meeste daarvan, dus niet alle ( ) weten echt nog niet genoeg hoor, dus nee dit is echt onzin, gelukkig dat ie op 18 ligt, ik zou zelfs 21 willen maar goed.
vwo zitten ook genoeg mensen die er geen verstand van hebben, al met al geen goede zaak lijkt me zo.
Oud 21-04-2002, 15:12
Shrappers
Shrappers is offline
Denk je dat mensen die er geen verstand van hebben de moeite gaan nemen om te stemmen?

En 18/21 jaar is trouwens ook een beetje een vreemde grens; alsof je als je 18 wordt opeens wel verstand hebt van politiek als je dat op je 16e niet had...
Oud 21-04-2002, 15:18
Iotje
Iotje is offline
Citaat:
Shrappers schreef:
Moet het zo zijn dat mensen vanaf hun 16e levensjaar naar de stembus kunnen? Ik vind eigenlijk van wel, de VWO leerlingen hebben dan Maatschappijleer reeds afgerond (ik weet niet hoe het zit met Havo/Mavo etc; weet iemand anders dat?), en zijn dus op de hoogte van de politieke partijen en hun standpunten.

Zijn jullie voor of tegen, en waarom?
Tegen! Ik heb trouwens gymnasium gedaan tot halverwege dit jaar (5de klas) en ik was net begonnenmet maatschappijleer. Bovendien is het afronden van het vak maatschappijleer geen garantie dat iemand weet waar die op wil stemmen, immers niet iedere zestienjarige heeft een eigen beeld van de dingen die in nederland beter moeten en hoe dat gedaan kan worden.
Oud 21-04-2002, 15:19
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Je bent op je 16e nog veel te beinvloedbaar denk ik: Je vrienden zeggen 'woa dat is een goeie partij!' en je gaat mee met de groep, wat niet erg goed is voor de democratie....
Ik kan me ook voorstellen dat het ook wel erg verleidelijk is om een machtiging (stem dus) te verkopen aan de hoogste bieder op die leeftijd, zeker als politiek je (nog) niet boeit....
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:
Denk es aan de ivbo en de vmbo mensen, meeste daarvan, dus niet alle ( ) weten echt nog niet genoeg hoor, dus nee dit is echt onzin, gelukkig dat ie op 18 ligt, ik zou zelfs 21 willen maar goed.
vwo zitten ook genoeg mensen die er geen verstand van hebben, al met al geen goede zaak lijkt me zo.
21 lijkt me een prachtige leeftijd!
Beter dan 18 iig...
Verwijderd
Leeftijd omhoog naar 21 lijkt me een beter plan.
Oud 21-04-2002, 15:22
UnknoWn EntiTy
UnknoWn EntiTy is offline
Citaat:
nare man schreef:
ja, doe maar na de komende verkiezingen
dan mag ik namelijk nu stemmen en volgende keer weer
(vallende kabinetten daargelaten)
Oud 21-04-2002, 16:10
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
nare man schreef:
Helemaal mee eens. Op 21 jarige leeftijd zijn er toch véél meer mensen die er verstand van hebben dan op 18- (of zelfs 16-) jarige leeftijd...!
Oud 21-04-2002, 16:39
de doornvogel
de doornvogel is offline
Als je 18 bent ben je meerderjarig. Ik denk ook dat mensen met 18 zich al een stuk minder laten beinvloeden dan mensen van 16. Die twee jaar schelen best veel hoor.
Oud 21-04-2002, 17:00
Dutchy15
Dutchy15 is offline
Citaat:
de doornvogel schreef:
Als je 18 bent ben je meerderjarig. Ik denk ook dat mensen met 18 zich al een stuk minder laten beinvloeden dan mensen van 16. Die twee jaar schelen best veel hoor.
de 3 jaren tussen 21 en 18 ook veel, de jeugd in nederland is op zn 18e nog lang niet altijd volwassen ofzo, zit m in de cultuur in de westeuropese landen dat kinderen minder snel volwassen worden in vergelijking met echte ontwikkelingslanden. daarom vind ik dat het omhoog naar 21 moet.
Oud 21-04-2002, 17:22
de doornvogel
de doornvogel is offline
Citaat:
Dutchy15 schreef:

de 3 jaren tussen 21 en 18 ook veel, de jeugd in nederland is op zn 18e nog lang niet altijd volwassen ofzo, zit m in de cultuur in de westeuropese landen dat kinderen minder snel volwassen worden in vergelijking met echte ontwikkelingslanden. daarom vind ik dat het omhoog naar 21 moet.
ja maar ik zeg ook niet dat hij niet omhoog mag naar 21 hoor (daar zie ik namelijk ook wel wat in)
Oud 21-04-2002, 17:42
Jantje het Zonnekind
Jantje het Zonnekind is offline
misschien klinkt het dom maar:
Zou je het eigenlijk niet (net zo goed) op andere dingen kunnen baseren, dat je pas stemgerechtigd bent als je verstandskiezen door(zijnge)komen, of als je het ouderlijk huis uit bent (niet als je als 13 jarige van huis weg rent) of soortgelijke dingen, daarop kun je toch net zo goed volwassenheid aflezen als van leeftijd.

hij klopt niet helemaal zo, maar misschien een optie?
Oud 21-04-2002, 17:59
Jozzy
Jozzy is offline
Nou, bij sommige mensen komen de verstandskiezen nooit door, dus dat lijkt me een beetje onzin. Bovendien komen die dingen niet door als je geestelijk volwassen bent hoor.....
Oud 21-04-2002, 18:07
independancy wanted
independancy wanted is offline
Inderdaad: verstandskiezen hebben namelijk helemaal NIKS met je verstand te maken: bij mij zijn ze namelijk al een jaar door

Maar serieus: het heeft enkel te maken met hun STAND, VER achter in de mond. Echt waar, raadpleeg uw tandarts maar.
Oud 21-04-2002, 21:05
autodropje
autodropje is offline
Deze is de afgelopen maanden al een paar keer geweest, en dit is volgens mij de laatste.

http://www.forum.scholieren.com/show...ight=stemrecht

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten