Oud 16-11-2003, 20:30
Psychopath
Psychopath is offline
Ik heb vandaag een pentium 1 100Mhz, 0,99Gb harddisk, 16MbRam gekregen Ik wil hier graag Linux op draaien om dat eens goed te testen.
Weet iemnand welke linux ik hiervoor kan gebruiken.
Ik dacht zelf aan redhat maar kan alleen de niewste versie vinden en die is du veels te groot.

Bedankt,
Rik
Oud 16-11-2003, 21:22
Enlightenment
Enlightenment is offline
Wat wil je ermee gaan doen, wat zijn je verwachtingen en wat is je kennisniveau?
Oud 16-11-2003, 21:27
Unexplained
Unexplained is offline
Pentium 100 MHz <--> goed testen

Niet compatible, helaas.
Oud 16-11-2003, 21:38
Enlightenment
Enlightenment is offline
Voor console gaat dat prima, voor een grafische schil zoals KDE is dat te min.
Oud 16-11-2003, 21:52
Psychopath
Psychopath is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 16-11-2003 @ 22:22:
Wat wil je ermee gaan doen, wat zijn je verwachtingen en wat is je kennisniveau?
Ik wil hat als extra computer op het netwerk aansluiten , een beetje mee internetten en mijn nu nog html/JAVA progammeer kennis en verslaving op gaan uitoefenen.
Oud 16-11-2003, 23:43
Unexplained
Unexplained is offline
Citaat:
Enlightenment schreef op 16-11-2003 @ 22:38:
Voor console gaat dat prima, voor een grafische schil zoals KDE is dat te min.
Ook met een console is dat vervelend. Als beginnende gebruiker wil je veel leren, en daar hoort ook veel uitproberen en compileren bij. Met een 100 MHz met 16 MB RAM duurt dat veel te lang. Wel eens een recente kernel gecompileerd op een 100 MHz met 16 MB RAM? Dan geef je jezelf een flinke stoot onder de gordel.

Als je dan een beetje wilt spelen, installeer liever VMWare op je (veel snellere) werkstation. Dat is leuker.
Oud 17-11-2003, 08:39
LB06
LB06 is offline
Probeer eens ArchLinux of Vector Linux
Met citaat reageren
Oud 17-11-2003, 23:45
dystopia
dystopia is offline
Zet er een NICje in, en ga er af en toe 'ns mee spelen op de console & keyboard of via SSH & PuTTy. Dat kan prima op een 100 MHz, zolang je maar niet gaat denken 'goh wat is Linux traag' want dat ligt toch echt aan je systeem. Het is best werkbaar, met name op een redelijk standaard Debian GNU/Linux systeem. Ik heb net nog XFce en Fluxbox op P166/32MB en P200/32MB gedraaid en dat werkt best lekker. KDE-bloat is geen vereiste; XFce is ongeveer net zo gebruikersvriendelijk. Het opstarten van XFce duurt even, maar dan heb je ook wat. XFce/Fluxbox kun je ook op deze P100 bak draaien, maar dan zal het niet supersnel lopen. Fluxbox heb ik nog 'ns op een P133/32MB flaptop gedraaid en dat ging redelijk. VMware heeft een aantal nadelen: (te)veel overhead, proprietary en relatief duur, Compileren in VMware is een lachertje. Dat vereist namelijk veel i/o, en oops, daar is VMware ''niet zo'' snel mee. Dus VMware is wat dat betreft geen goede keus. Mijn advies: probeer er 32 MB RAM in te zetten en schakel (overbodige) services zoals Apache of uit of zet ze niet standaard aan of installeer ze niet. Die 1 GB HDD kom je best ver mee, met name met een ''Do It Yourself'' distributie - maar verwacht met deze bak geen wonderen. X kan best, zeker met een lichte Window Manager - maar verwacht geen wonderen. HDD kun je testen, moederbord kun je doormeten, RAM kun je testen. Je kunt bij VT100 goedkoop bakjes krijgen die goed bruikbaar zijn met een lichte WM. Denk aan ongeveer 10-20 EUR voor een P166-P200 met 32MB RAM en een 2GB HDD.

http://www.vt100.nl
http://www.debian.org
Oud 18-11-2003, 08:41
Verwijderd
Prik er eerst eens wat RAM bij zou ik zeggen.
SuSE 7 liep bij mij ooit heel (nouja... 'betrekkelijk') goed op een P133 met 64MB RAM.

Succes!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2003, 11:20
Orion
Orion is offline
Citaat:
Unexplained schreef op 17-11-2003 @ 00:43:
Ook met een console is dat vervelend. Als beginnende gebruiker wil je veel leren, en daar hoort ook veel uitproberen en compileren bij. Met een 100 MHz met 16 MB RAM duurt dat veel te lang. Wel eens een recente kernel gecompileerd op een 100 MHz met 16 MB RAM? Dan geef je jezelf een flinke stoot onder de gordel.

Als je dan een beetje wilt spelen, installeer liever VMWare op je (veel snellere) werkstation. Dat is leuker.
uurtje of 2, 3

geduld is een schone zaak
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten