Oud 08-01-2004, 20:40
Agamemnon
Agamemnon is offline
Ik ga binnenkort een nieuwe pc kopen en ik had even drie vraagjes:

1. Als een processor "Boxed" is, wat betekend dit dan precies?

2. Wat is aan te bevelen, een S-ATA harde schijf of een "oude" parallelle harde schijf?

3. Is het mogelijk een pc te hebben met alleen S-ATA harde schijven? Want ik las ergens dat dit niet kon oid...

Alvast bedankt voor de hulp.
Oud 08-01-2004, 20:48
Orion16
Orion16 is offline
Citaat:
Dungeon Keeper schreef op 08-01-2004 @ 21:40:
Ik ga binnenkort een nieuwe pc kopen en ik had even drie vraagjes:

1. Als een processor "Boxed" is, wat betekend dit dan precies?

2. Wat is aan te bevelen, een S-ATA harde schijf of een "oude" parallelle harde schijf?

3. Is het mogelijk een pc te hebben met alleen S-ATA harde schijven? Want ik las ergens dat dit niet kon oid...

Alvast bedankt voor de hulp.
1. een processor 'boxed' wordt meegeleverd met een originele verpakking, doos, koelpasta, koeler etc. Is natuurlijk duurder dan een processor gewoon, je kunt ook een betere cooler er los bij kopen ipv. een standaardcooler.

2. S-ATA is veel sneller Doen, dus, maar natuurlijk hebben moederborden met een S-ATA aansluiting nog een aansluiting voor oudere harddisks zonder S-ATA.

3. Uhm, volgens mij kan dat best. Anders heb je toch niks aan zo'n nieuwe standaard?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 20:52
Agamemnon
Agamemnon is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 08-01-2004 @ 21:48:
3. Uhm, volgens mij kan dat best. Anders heb je toch niks aan zo'n nieuwe standaard?
Ja dat dacht ik dus ook ik vond het al zo vaag.

Bedankt
Oud 08-01-2004, 22:40
Verwijderd
Correct me if 'm wrong,
maar heb je zowiezo niet ene IDE schijf nodig om van te booten?
Met citaat reageren
Oud 08-01-2004, 22:49
unpopular
unpopular is offline
Zowel SATA als PATA (gewone/oude schijven) zijn IDE maar je hoeft natuurlijk niet perse een ide harddisk te hebben anders zou een computer met SCSI schijven nooit kunnen opstarten zonder het gebruik van zo'n "langzame" ide harddisk.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 10:54
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
Orion16 schreef op 08-01-2004 @ 21:48:
2. S-ATA is veel sneller Doen, dus, maar natuurlijk hebben moederborden met een S-ATA aansluiting nog een aansluiting voor oudere harddisks zonder S-ATA.
SATA is niet veel sneller. De theoretische bandbreedte is 150MB/s, terwijl het parallelle (P)ATA/133 een max van 133MB/s heeft. Hierbij zijn echter de volgende kanttekeningen bij te plaatsen:
  • De PCI bus haalt een max van 133MB/s, waardoor je nooit 150MB/s kunt halen indien de IDE bus via PCI loopt, zoals bij SATA controllers op het moederbord die niet in de chipset zitten (nForce2).
  • De huidige controllers zijn PATA controllers met een SATA converter, waardoor er een snelheidsverlies optreedt. Echte SATA controllers gebruiken de singlechip solution van Agere of hebben SATA support in de chipset.
  • Een huidige hardeschijf haalt zo'n 60MB/s, bij lange na niet 150MB/s. Deze snelheid zul je alleen krijgen wanneer je uit de cache (eigenlijk: buffer) chip leest. Dat heet Buffered Burst Read. In de praktijk valt deze snelheid te verwaarlozen, maar kan wel handig zijn om de interface-bandbreedte te benchmarken.

De voordelen van SATA moeten vooral gezocht worden op het vlak van:
  • Toekomst-visie. Je SATA schijf kun je in de toekomst gebruiken op SATA/300 (SATA-II) en opvolgende standaarden.
  • Kleinere kabels, waardoor een betere airflow ontstaat.
  • Tagged Command Queueing, wat snelheidswinst op zal leveren wanneer de controllerchip dit ondersteunt (nForce 3 250 chipset).
  • Hot pluggable PnP, hardeschijven aan en afkoppelen terwijl de computer aanstaat, mits je OS dit goed ondersteunt.
  • Geen gekut met master/slave instellingen meer.

En van een SATA-schijf kun je prima booten, mogelijk heb je wel een driver disk nodig voor de SATA controller. Dat weet ik niet zeker.
Oud 09-01-2004, 14:34
Poor twisted me
Poor twisted me is offline
Citaat:
Dungeon Keeper schreef op 08-01-2004 @ 21:52:
Ja dat dacht ik dus ook ik vond het al zo vaag.

Bedankt
ja want ik heb dat ook
Oud 09-01-2004, 16:23
aap777
aap777 is offline
Citaat:
********** schreef op 08-01-2004 @ 23:40:
Correct me if 'm wrong,
Ke kunt ook van een s-ata schijf booten. Moet je in de bios aangeven. Bij mijn a7n8x bord moet ik dan instellen dat ie van scsi opstart.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 18:13
Verwijderd
Citaat:
webjunk schreef op 09-01-2004 @ 17:23:
Ke kunt ook van een s-ata schijf booten. Moet je in de bios aangeven. Bij mijn a7n8x bord moet ik dan instellen dat ie van scsi opstart.
Idd, maar in mijn geval dan een Epox mobo.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2004, 21:29
nofi
nofi is offline
Citaat:
********** schreef op 08-01-2004 @ 23:40:
Correct me if 'm wrong,
neuh, je kan practiesch vanaf alles booten, floppy's, cd-rom's, dvd's, usb-sticks, usb hd's, fire-wire hd's en zelfs over het netwerk booten is geen probleem. Of het nou allemaal zo nuttig is kan je je afvragen maar het kan
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten