Oud 03-04-2002, 12:43
flurry
flurry is offline
Meestal hopen mensen op een goed einde van een verhaal. Ik ben duidelijk een uitzondering op die mensen. Stiekem hoop ik namelijk altijd op een slecht einde. Misschien is dit een psychische stoornis of misschien is dit wel erfelijk bepaald. Misschien is dit wel erfelijk bepaald én een psychische stoornis, of is het noch een psychische stoornis noch erfelijk bepaald. U ziet, vele factoren kunnen van invloed zijn op dit soort gedragsafwijkingen, maar niets was ooit zo schokkend, zo overduidelijk duidelijk als de gedragsafwijking van Klaasje Klutskwijt.

Klaasje Klutskwijt, mijn trouwe lezers en lezeressen, was altijd al een apart jongetje geweest.
Hij had meestal van die veel te grote geruite broeken aan, met schoenen eronder die serieus minstens drie keer zo lang waren als de lengte van zijn voet. Dan had hij van die felgekleurde bretels om zijn broek niet af te laten zakken, en een achterlijk, klein, groen bolhoedje op z’n hoofd waar een zielig bloemetje uit kwam steken. Normaal gesproken had hij zijn gezicht helemaal ingesmeerd met één of ander wit spul, een dagcrème waarschijnlijk, en hij at kennelijk elke ochtend van die grote boterhammen met aardbeienjam, want dat rode spul zat ’s ochtends als hij op school kwam nog overal rond zijn mond gesmeerd.

Niemand hield eigenlijk van Klaasje Klutskwijt.
Hij was ook wel een beetje een vervelend jongetje. Vooral de eerste weken nadat hij bij ons in de klas was gekomen. De eerste dag al haalde hij van die misselijke geintjes uit. Halverwege de ochtend kregen we rekenen, en het was ten strengste verboden om je rekenopgaven in je schrift met een pen te maken. Dus iedereen pakte braaf zijn potlood uit zijn etui.
Behalve Jan Jonker.
Jan, wiens vader de rijkste man van het dorp was, had altijd wel dríe potloden bij zich. Maar die dag kon hij er geen vinden. Hij zocht en zocht, keerde zijn etui wel drie keer binnenste buiten, haalde al zijn schrijfgerief eruit, maar vond géén potlood. Iedereen keek vreemd op toen Jan een hoofd als een tomaat kreeg. Het huilen stond hem nader dan het lachen. Bedremmeld stak hij zijn vinger op, en stotterend zei hij tegen de onderwijzer dat zijn p-potloden op m-m-miraculeuse wijze verdwenen waren. “Wacht”, klonk een stemmetje van links achter uit de klas. “Ik weet wel waar zijn potloden zijn.” Klaasje Klutskwijt kwam naar voren en keek spiedend de klas rond. Toen viste hij achter het oor van Tim Tippelaar zomaar een potlood te voorschijn! En daarna één uit de mouw van Hennie Huiver! Het laatste potlood koste hem meer moeite. Hij pakte zijn hoed van zijn hoofd en liet aan de hele klas zien dat deze leeg was. Daarna zette hij hem weer op zijn hoofd, zei een paar dwaze woorden, pakte hem weer van zijn hoofd, en zie daar.. het derde potlood viste hij nonchalant uit zijn hoed, en met een overdreven triomfantelijke glimlach overhandigde hij deze aan Jan Jonker. Jan Jonker nam het potlood vol verbazing aan, maar heeft de rest van het jaar Klaasje nooit meer aangekeken.

En elke dag werd het erger. Aan het eind ging er geen les meer voorbij zonder vreemde verdwijningen of plotselinge verschijningen van konijnen, meermaals bovenop het hoofd van de onderwijzer. Klaasje gooide alles wat los en vast zat op de vreemdste manieren in de lucht, en ving ze daarna met moeite allemaal weer op. Hij zette klasgenoten voor gek, en liet de verschrikkelijkste dingen achter hun oor te voorschijn komen. Echt, dit kind was een vervelend uitschot. Geen enkele les kon er meer ordelijk aan toe gaan. Uiteindelijk is de klas dan ook overgegaan op actie.
We bedachten een plan om Klaasje weg te krijgen uit de school. Zo pakten we op een gegeven moment zijn hoed van zijn hoofd, en verstopten die een hele week. Tijdens de gymles hebben we verscheidene keren zijn hoofd in het fonteintje geduwd, en zijn gezicht helemaal schoongewassen.
Zijn moeder had op een gegeven moment op school zelfs een gesprek met de onderwijzer, waarna we een heftige preek verwachtten, maar deze bleef uit. In tegendeel, de onderwijzer zei tegen ons dat we vooral door moesten gaan, omdat de moeder van Klaasje er al over had zitten denken om Klaasje naar een andere school te sturen. Het ging door en door. De meest ongelooflijke dingen bedachten we om Klaasje te treiteren.
Tot op een gegeven moment de dag aanbrak waarna iedereen weer gerust zijn bedje in kon kruipen. We hadden die dag stiekem de bretels van Klaasje aan de achterkant los gemaakt van zijn broek. Dus toen Klaasje opstondzakte prompt zijn hele broek naar beneden. Daar stond hij dan, in zijn onderbroek. We hebben hem met de hele klas aangestaard of hij het afschuwelijkste monster op aarde was, wat sommigen onder ons ook zeker geloofden. “Nou, meneertje Klutskwijt? Ben je de ‘kluts kwijt’?” vroeg de onderwijzer met een sarcastische ondertoon. Toen werd het Klaasje allemaal te veel. Hij pakte zijn bolhoed van zijn hoofd, ging er bovenop staan, en verdween ter plekke. We hebben meteen de hoed opgepakt en in de open haard van het kerkgebouw naast de school gegooid. We warmden onze handen gemoedelijk aan het vuur en we hebben Klaasje gelukkig nooit meer terug gezien.

Toch nog een goed einde, wat eigenlijk nooit mijn streven is, maar ja, mijn waarde lezers en lezeressen, wat heet goed?

Oud 04-04-2002, 14:57
OsoNke
OsoNke is offline
DIT heet goed! hijs echt stoer! wel hard maar echt cool..

kuzz yf
Oud 04-04-2002, 19:06
stroopwafel
stroopwafel is offline
*bijkomt van schrik van hoop dat er veranderd is*

hijs wel lollig

maar wel een beetje stijf
Oud 04-04-2002, 19:44
flurry
flurry is offline
Citaat:
stroopwafel schreef:

hijs wel lollig

maar wel een beetje stijf

Dat was eigenlijk ook wel de bedoeling..
Een beetje als een omaatje (of opaatje) dat een verhaal verteld over lang geleden..
Voor de insiders; Een beetje als tante théodora van de Waja..

dikke kus
Oud 06-04-2002, 00:28
flurry
flurry is offline
Citaat:
stroopwafel schreef:

Doink? jaja.. die zin snap ik niet..
Oud 06-04-2002, 00:53
p-chez
p-chez is offline
OMFG, geniaal echt vet cool