Oud 05-06-2004, 10:02
Upke
Upke is offline
Ik heb nou klein jong egeltje gevonden achter bij de bossen. Ik heb hem meegenomen (auw) en in een kooi gezet met stro. Nou weet ik niet hoe ik hem moet voeden, moet ik hem voeden met worden en insecten of kun je speciaal voer halen? En ik heb gehoord dat melk slecht is? Is water dan wel okee?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-06-2004, 10:04
Dolores
Dolores is offline
'k Weet eigenlijk niets over egels, maar 'k geloof dat wanneer je een egel melk geeft ie last krijgt van diarree.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 10:33
Apomes
Apomes is offline
je moet het rijstpap voederen. Op een bordje ofwel via een klein lepeltje het hem zelf voeren

VOEDING
Alhoewel egels het gebit van een insectivoor (insecteneter) hebben zijn het echte omnivoren (alleseters). Ze eten voornamelijk dierlijk voedsel.
Het meest voorkomend op de menukaart zijn (nacht-)vlinders, slakken en regenwormen. Wanneer een egel de kans krijgt om fruit, aas,of kleine reptielen te verschansen zal hij zich die kans niet laten ontglippen. Slakken worden met huis en al gegeten, alleen de grote wijngaardslakken blijken te moeilijk: zij worden uit hun huis gepeuterd. Na het eten van slakken wordt de snuit grondig gereinigd. Door het slijm van de slak dat op de neus van de egel komt kan de egelzijn neus niet goed gebruiken voor de jacht (die grotendeels op geur en geluid gaat) tenzij de slakkengeur wordt verwijderd. Drinken doet een egel niet veel, ze hebben relatief weinig vocht nodig en doorgaans krijgen zij dat voldoende binnen via hun voedsel. Op warme dagen, of wanneer zij net uit de winterslaap komen is er extra vocht nodig. Dat zijn dan ook de tijden dat er in de egelopvang regelmatig “badgasten” komen: egels die in een vijver of iets dergelijks beland zijn en daar door mensen zijn gevonden. Een egel is een prima zwemmer, maar wanneer de wanden te steil of te glad zijn kan een egel niet meer uit het water komen, en verdrinken door uitputting. Helaas worden veel egels pas na enkele uren gevonden (als nachtdieren drinken zij vaak ‘s avonds laat en pas de volgende ochtend worden zij gevonden) en vaak komt hulp dan te laat….

Er wordt beweerd dat egels prima muizenvangers zijn, dit is niet waar. Een gezonde muis is veel te snel voor een egel, nesten met jonge muizen en zieke muizen worden wel verorberd wanneer een egel de kans krijgt.

Egels zouden fervente eierdieven zijn, ook dat is niet waar.De enige nesten die binnen het bereik komen van een egel zijn grondnesten, en dat zijn doorgaans nesten van grotere vogelsoorten (die ook grotere eieren leggen) die te groot blijken voor de doorsnee egel. Het klopt dat sommige egels inderdaad in staat zijn een kippenei open te breken, maar dit zijn uitzonderingen.

Kevers zijn een belangrijk bestanddeel van de voeding. Door het eten van dierlijk voedsel (en met name de slakken die beruchte overbrengers zijn van longwormen) is de kans op een endo-parasitaire besmetting (besmetting van inwendige parasieten) zeer groot. Kevers worden gegeten met pantser, hierin zit chitine dat in het lichaam wordt omgezet in blauwzuur, we hebben het hier over kleine hoeveelheden uiteraard: genoeg om de parasitaire wormen te doden, niet genoeg om er zelf ziek van te worden. In het najaar worden ook fruit en bessen gegeten. Dit levert extra energie op die hard nodig is om de winterslaap goed te kunnen doorstaan.
Oud 05-06-2004, 13:54
Verwijderd
Egels krijgen diarree van melk. Je mag hem wel een beetje kattenvoer (uit blik) geven.
Met citaat reageren
Oud 05-06-2004, 23:07
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Van melk gaan egels aan de diarree maar je mag ze wel kattenvoer uit blik geven.
Oud 05-06-2004, 23:15
Verwijderd
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-06-2004 @ 00:07 :
Van melk gaan egels aan de diarree maar je mag ze wel kattenvoer uit blik geven.
Heb je het topic gelezen?
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 17:15
dark_poetry
dark_poetry is offline
Mag ik je vragen waarom je een godsnaam een egel uit een bos heb gehaald om m in n een kooi te stoppen?
Oud 06-06-2004, 20:09
Verwijderd
omdat het koeienmelk is, en geen egelmelk
Met citaat reageren
Oud 06-06-2004, 21:45
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
zuster schreef op 06-06-2004 @ 00:15 :
Heb je het topic gelezen?
ja maar er stond nog nergens wat je ze WEL te eten mag geven.
Oud 06-06-2004, 22:10
Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 06-06-2004 @ 22:45 :
ja maar er stond nog nergens wat je ze WEL te eten mag geven.
Kijk dan ns pal boven je vorige reactie
Oud 06-06-2004, 23:01
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 06-06-2004 @ 21:09 :
Logica Sarah. Wij drinken toch ook koeienmelk terwijl het geen mensenmelk is? Voor zover ik weet is een egel een zoogdier als ik dat als argument mag gebruiken
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 06:35
alguien
alguien is offline
Is die egel gewond dan? Wij hebben ook weleens voor een gewond egeltje gezorgd, dat gewoon weer weg kon lopen als hij weer beter was. Of wil je 'm gewoon als huisdier houden Dat heb je nl. niet gezegd. Iig, in dat geval heb je er toch niet veel aan, want egels zijn niet gedomesticeerd. Ze moeten in de vrije natuur leven, anders gaan ze nogal dood, denk ik.

O en van melk krijgt een egel diarree. JE kunt op zich wel koffiemelk geven, maar niet te veel.
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 09:36
Verwijderd
Citaat:
dark_poetry schreef op 06-06-2004 @ 18:15 :
Mag ik je vragen waarom je een godsnaam een egel uit een bos heb gehaald om m in n een kooi te stoppen?
Met citaat reageren
Oud 07-06-2004, 09:39
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 06-06-2004 @ 23:10 :
Kijk dan ns pal boven je vorige reactie
sorry niet gezien. Maar goed als je het van twee kanten hoort komt het vast betrouwbaarder over
Oud 07-06-2004, 10:54
Verwijderd
Citaat:
Hermione schreef op 07-06-2004 @ 00:01 :
Logica Sarah. Wij drinken toch ook koeienmelk terwijl het geen mensenmelk is? Voor zover ik weet is een egel een zoogdier als ik dat als argument mag gebruiken
ja, maar koeienmelk lijkt in samenstelling erg veel op mensenmelk, er zit alleen ander melkeiwit in en minder suiker. Koeienmelk lijkt niet op egelmelk
Met citaat reageren
Oud 10-06-2004, 21:30
Eend
Eend is offline
Voeding is handig, door middel van de egel een schaaltje kattenvoer (uit blik) met wat lauw water te geven.

Tenminste, dat is het goedkoopste
Wat ze ook leuk vinden zijn in sliert gescheurde kranten, daar kunnen ze lekker onder kruipen.
Oud 11-06-2004, 07:43
Daevrem
Daevrem is offline
Citaat:
Sarah schreef op 06-06-2004 @ 21:09 :
Wel zeker logica. En dat wij koeienmelk of geitenmelk of wat ook voor een melk dringen is waar. Het lijkt inderdaad veel op onze melk. Maar er zijn ook genoeg wetenschappers en voedingsdeskundigen die zich afvragen hoe gezond dit wel is. Ten eerste is het niet onze melk en ten tweede drinken we alleen melk als we erg jong zijn.

Het komt er op neer dat de stoffen in de melk speciaal afgestemd zijn op een speciaal soort dier. Sommige andere dieren kunnen helemaal niets met die stoffen. Sommige stoffen kunnen zelfs giftig zijn. Maar dan hebben we het vaak niet over zoogdieren.
Oud 11-06-2004, 12:45
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Hermione schreef op 07-06-2004 @ 00:01 :
Nou wij zouden ook geen melk moeten drinken. Het is biologisch gezien onjuist.
En ons lichaam kan er ook slecht tegen. Melk is zeker niet goed voor elk. Doordat wij het zijn gaan drinken kunnen mensen er nu beter tegen, maar van nature kunnen we dat niet. Afrikaanse mensen en oosterse mensen kunnen er slecht tegen. In NL is er 3% wat er niet tegen kan. Dat percentage zou eigenlijk hoger liggen, omdat die 3% alleen degene is waarvoor het gevaarlijk is. Maar in NL ligt het percentage van mensen met eczeem, acne, allergien ook hoog. Dat kan gevolg zijn van melk. En ook botziekten/ontkalking kan te maken hebben met veelvuldig melkgebruik. En dan nog niet te spreken over de hart- en vaatziekten.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten