Oud 29-06-2004, 10:37
Verwijderd
Ik heb een computer van 't werk van m'n pa gekregen, en daar zit een hardeschijf in met een kortere aansluiting dan ik normaal gewend bent. Ben IDE aansluitingen gewend Wat voor aansluiting zou dit kunnen zijn? EIDE? Of ATA, er stond namelijk bij de jumperinstellingen van de hardeschijf iets over een niet-ATA hardeschijf als secondary hardeschijf (een jumper daarvoor).

Ik wou er namelijk een hardeschijf bij in zetten van een andere computer, een IDE hardeschijf.

En zou ik dan bijv. een gevalletje kunnen kopen met zo'n korte aansluiting en zo'n grote (IDE) aansluiting, zodat dit wel mogelijk wordt?

edit:
Er zijn 3 aansluitingen: floppy, primary ide, secondary ide (heb ik nu dus gelezen). Het moeten dus wel IDE aansluitingen zijn, maar wel een andere IDE soort... Want ik heb dus in alle andere computers (waren wat ouder trouwens) van die lange IDE aansluitingen gezien. Is Serial ATA een soort IDE aansluiting? En kan ik een snoertje gebruiken die deze aansluiting omzet naar een langere IDE aansluiting?

Laatst gewijzigd op 29-06-2004 om 11:11.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-06-2004, 11:00
M@rco
M@rco is offline
Dat zal wel óf een SCSI, of een Serial ATA-aansluiting zijn.

Volgens mij hebben alle moederborden wel een IDE-aansluiting dus je zo gewoon een IDE kabel moeten kunnen kopen en die in het moederbord pluggen.
Oud 29-06-2004, 11:10
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 29-06-2004 @ 12:00 :

Volgens mij hebben alle moederborden wel een IDE-aansluiting dus je zo gewoon een IDE kabel moeten kunnen kopen en die in het moederbord pluggen.
Er zijn 3 aansluitingen: floppy, primary ide, secondary ide. Het moeten dus wel IDE aansluitingen zijn, maar wel een andere IDE soort... Want ik heb dus in alle andere computers (waren wat ouder trouwens) van die lange IDE aansluitingen gezien. Is Serial ATA een soort IDE aansluiting? En kan ik een snoertje gebruiken die deze aansluiting omzet naar een langere IDE aansluiting?
Met citaat reageren
Oud 29-06-2004, 12:48
M@rco
M@rco is offline
Een S-ATA kabel ziet er zo uit:

Ik denk dat dat het dan is, want je weet hoe een IDE-kabel eruit ziet en die is het dus niet, zeg jij.

SCSI zal wel niet, heb net gekeken en dat is ook zo'n brede aansluiting. Mijn fout
Oud 29-06-2004, 16:47
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
Offtopic: scsi kabel is groter als ide kabel.

- edit -

dat heb je dus al gezegd
Oud 29-06-2004, 19:40
Verwijderd
Euhm, het topic kan gesloten worden. Ik heb me namelijk verkeken...het is wel een gewone IDE aansluiting!

Maar nu weet ik in ieder geval hoe Serial ATA eruit ziet!
Met citaat reageren
Oud 30-06-2004, 01:25
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
Dj Mark schreef op 29-06-2004 @ 17:47 :
scsi kabel is groter als ide kabel.
Of je moet een erg oud type hebben. Scsi op de macintosh is geloof ik heel debiel uitgevoerd. Vooral de externe.
Oud 30-06-2004, 18:21
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 30-06-2004 @ 02:25 :
Of je moet een erg oud type hebben. Scsi op de macintosh is geloof ik heel debiel uitgevoerd. Vooral de externe.
ja of een pci-controller met externe aansluiting, die is nog groter dan een parrallelle aansluiting
Oud 30-06-2004, 19:20
dext0r
dext0r is offline
Citaat:
Dj Mark schreef op 29-06-2004 @ 17:47 :
scsi kabel is groter als ide kabel.
ga weg...een ultrawide-2 kabel is toch echt wel een stukkie smaller dan een 40/.80pins ide kabel hoor

een UW kabel is wel breder dan een 40pins....want UW is euh...52pins ofzo? (UW kabel vind je bijv. bij de meeste scsi branders...)

uw2 is overigens 68pins of iets dergelijks.. maar op een kleiner oppervlak...(dit vind je veelal bij hardeschijven)
Oud 30-06-2004, 19:21
dext0r
dext0r is offline
Citaat:
12Trix schreef op 29-06-2004 @ 12:10 :
Er zijn 3 aansluitingen: floppy, primary ide, secondary ide. Het moeten dus wel IDE aansluitingen zijn, maar wel een andere IDE soort...
het gaat natuurlijk om de aansluiting op je hardeschijf.. niet op je moederbord
Oud 30-06-2004, 19:22
dext0r
dext0r is offline
Citaat:
Volgens mij hebben alle moederborden wel een IDE-aansluiting
mijn 486 die onder me bed staat heeft anders nog gewoon een I/O controller nodig hoor...

nix geen IDE onboard...
Oud 30-06-2004, 21:37
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
dext0r schreef op 30-06-2004 @ 20:20 :
een UW kabel is wel breder dan een 40pins....want UW is euh...52pins ofzo? (UW kabel vind je bijv. bij de meeste scsi branders...)
uw2 is overigens 68pins of iets dergelijks.. maar op een kleiner oppervlak...(dit vind je veelal bij hardeschijven)
Nja, je hebt Ultra SCSI en Ultra Wide SCSI. Die eerste heeft 50 pins, de tweede 68. Wide werkt met 16 bits ipv 8.
Vroeger liep het heel erg door elkaar, echt om gek van te worden.

Nu is het makkelijk. Het wat oudere spul werkt met Ultra3/Ultra160 SCSI, en haalt de 160 MB/s. Het nieuwere spul werkt met Ultra4/Ultra320 SCSI en haalt de 320 MB/s. Allebei met 68 pins aansluitingen, maar voor hotswap toepassingen zijn er ook schijven met 80 pins aansluitingen.
Ook is de SCSI kabel een bus die je aan beide kanten moet afsluiten met een terminator. Anders zit je met een oudere standaard te kutten.
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten