Oud 26-07-2004, 12:51
xxx_maartje_xxx
xxx_maartje_xxx is offline
Vinden jullie dat iemand met een erfelijk bepaalde ziekte kinderen mag krijgen? en dan bedoel ik een ziekte die heel veel invloed op je leven heeft, of waar je mischien zelfs korter door leeft. heeft het dan wel zin om kinderen op de wereld te zetten?
Zo niet, mag je het dan verbieden?
ik ben heel benieuwd wat jullie vinden agz. ik zelf een erfelijk bepaalde ziekte heb.

kuzz maartje
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 12:55
Verwijderd
Om te beantwoorden of het leven dan wel zin heeft, zul je eerst moeten bedenken wat voor je de zin van het leven vindt, denk ik.

Ik vind het een beslissing die je anderen niet op mag leggen, iemand verbieden om kinderen te krijgen vind ik niet kunnen. Zelf weet ik niet zeker of ik, als ik één of anderen ernstige erfelijke ziekte zou hebben, ik dat mijn eigen kinderen ook aan zou willen doen. 'k denk dat ik dan eerder over zou gaan tot bv. adoptie ofzo.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 12:58
Copycat
Copycat is offline
Als het geen erge ziekte is vind ik het niet erg. Maar wat is een erge ziekte en wat niet? Maar als je weet dat het kind erge fysieke, psychische of sociale problemen kan krijgen, dan mogen ze in mijn mening geen kinderen krijgen
Oud 26-07-2004, 13:15
MieX
MieX is offline
Ik vind dat de mensen die drager zijn zelf moeten bepalen of ze kinderen willen krijgen of niet, je kunt van buiten af niet bepalen of die mensen dat willen/kunnen of niet
Oud 26-07-2004, 13:41
Linda1985
Linda1985 is offline
Ik heb een erfelijke "ziekte" en ik kan daarmee prima leven en ik zal mn kinderwens er niet voor aan de kant schuiven. Als ik nou iets heel ergs gehad had (zja en wat is dan erg???) dat zou het denk ik anders liggen.

Dus ik ben tegen verbieden, ieder moet voor zich kunnen beslissen
Oud 26-07-2004, 13:52
Verwijderd
Dat moet diegene zelf beslissen
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 14:15
*amalia*
*amalia* is offline
ik vind ook dat ze zelf mogen of ze kinderen nemen of niet. Maar ikzelf zou denk ik geen kinderen nemen als het kind zou lijden of nooit zelfstandig kan worden. Want wie zorgt er daarna voor ze als je er niet meer bent.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 14:45
Verwijderd
Citaat:
Gauloises schreef op 26-07-2004 @ 14:52 :
Dat moet diegene zelf beslissen
psychische problemen kunnen ook erfelijk zijn. Ben je dan genoeg bij verstand om daarover te beslissen? Of als het later pas optreedt ?
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 14:52
Verwijderd
Ik ben erfelijk bepaald om overgevoelig te reageren op huidcontact met klimop en dat vind ik geen reden om geen kinderen te krijgen

Nee maar ook bij ernstige ziektes, als iemand in staat is een kind op te voeden dan mag diegene een kind krijgen, ongeacht of het een gezond kind wordt of niet.
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 16:46
Verwijderd
De vraag is meer of je het wel op je geweten wilt hebben een ziek kind in de wereld te zetten
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 17:01
Sven
Sven is offline
Ik ben dan meer voor prenatale diagnostiek om te kijken of het kind het betreffende gen heeft.. en dan indien nodig aborteren..

Dit alleen bij ziektes die een menselijk bestaan onmogelijk maken..
Met citaat reageren
Oud 26-07-2004, 17:18
cyntha
cyntha is offline
Ik vind dat dragers van erfelijke ziektes dat zelf mogen beslissen maar ze moeten wel zelf voor hun kind kunnen/willen zorgen en opvoeden.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 22:22
Bren-
Bren- is offline
Ik heb zelf een erfelijk bepaalde ziekte maar voordat ik dit wist had ik wel ongeveer dezelfde mening:
Ik vind het eng om te zeggen het mag niet gaan we dna niet erg hangen naar perfectie. Ieder willekeurige persoon op dit forum heeft "minpunten"in zijn DNA zitten die weer over gedragen worden op zijn of haar kinderen . Ik ben bang dat als je nu begint met mensen te verbieden kinderen te mogen krijgen je steeds verder gaat. Over een paar jaar zullen we dan proberen het perfecten mens te creeeren. Imuun voor alle ziektes perfecte bouw perfect verstand. ik denk dat als je deze grens verlegt we steeds verder willen gaan. Verder vind ik deze vraag nogal onlogisch want over wat voor erfelijke ziekte gaat het dat maakt nogal een groot verschil.
Met citaat reageren
Oud 31-07-2004, 22:58
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Ik vind van niet. Op deze manier ga je de vernietiging van de menscheid tegemoet.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 08:53
Dzjes
Dzjes is offline
Hangt er in elk geval van af hoe erg de ziekte zal zijn qua gevolgen voor het kind. Stel nu de ziekte van Duchenne ofzo, de ouders mogen/kunnen naar mijn mening nog heus kinderen krijgen, maar de kans is vrij groot dat hun zoontjes deze ziekte zullen overnemen. Daarom denk ik dat het dan beter is dat het niet op de natuurlijke manier gebeurd, maar in een labo, waar ze de fout in de chromosomen kunnen opsporen etc..

(had toch gehoord dat dit kon.. dus dan lijkt dit me beter voor het kind, en de ouders)

Het is in elk geval toch nog altijd de keuze van de ouders, maar ik neem aan dat zij er wel goed over zullen nadenken. Het verbieden vind ik te ver gaan.
Met citaat reageren
Oud 01-08-2004, 10:22
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Citaat:
Dzjes schreef op 01-08-2004 @ 09:53 :

Het is in elk geval toch nog altijd de keuze van de ouders, maar ik neem aan dat zij er wel goed over zullen nadenken. Het verbieden vind ik te ver gaan.
Waarom? Ze kunnen toch beter een kindje uit Bangladesh ofzo adopteren ipv een zwak kind ter wereld brengen?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 12:39
Giovanna
Giovanna is offline
Ik heb zelf een ernstige erfelijke ziekte, heb daardoor verschillende zware operaties ondergaan en moeten ondergaan, kan grotendeels niet leven zoals ik mijn leeftijdsgenoten zie doen, ik zal korter leven. Ik heb het vervloekt en mijn leven gehaat, ik heb zelfs overwogen mijn laatste operatie niet door te laten gaan. Ik heb mijn vader gehaat dat hij mijn zus en mij dit heeft aangedaan. Maar ik zie (dit is geen zelfmedelijden) dat mijn zus en mijn vader en sommige 'lotgenoten' deze ziekte in veel mindere mate hebben. Ook zie ik dat de wetenschap steeds meer dingen ontdekt om deze ziekte te genezen en veel operaties overbodig te maken. Als ik 5 jaar eerder was geboren, was ik doodgegaan toen ik 6 weken was. Was ik 2 jaar eerder geboren, was ik een paar maanden geleden doodgegaan. En mijn vader en zus hoeften minder operaties te ondergaan. Ook de frequentie zal afnemen. Ook zie ik dat er veel dingen zijn die het waard zijn om te leven, dus ik ben nu blij dat ik leef. Daardoor zal het nadat ik het met mijn partner besproken heb dit niet laten mee tellen in de keus wel of niet een kind te krijgen.
Oud 02-08-2004, 12:49
Dzjes
Dzjes is offline
Citaat:
Oni Shikio schreef op 01-08-2004 @ 11:22 :
Waarom? Ze kunnen toch beter een kindje uit Bangladesh ofzo adopteren ipv een zwak kind ter wereld brengen?
Ik vind dat je mensen het recht niet kan/mag afnemen om zijn eigen beslissingen te laten nemen in zoiets belangrijks. Ik neem aan dat de meeste mensen zullen opteren voor adoptie, omdat ze bang zijn dat hun kind deze ziekte zullen krijgen. De ouders zullen het sowieso al moeilijk genoeg hebben met deze keuze, en zelf ook wel beseffen hoever de ziekte gaat.. Om het echt te gaan verbieden vind ik te ver gaan, waar moet je trouwes de grens ook trekken?
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 13:01
Daevrem
Daevrem is offline
Ja, alhoewel ik zelf liever zou hebben dat men dat niet zou doen, of medische technologie toepast om het te voorkomen, is er niemand die dit soort dingen zou kunnen verbieden. De overheid moet zich niet in persoonlijke keuzes gaan mengen, niet met het homohuwelijk, niet met medisch-ethische keuzes enz.
Oud 02-08-2004, 14:49
lingua
lingua is offline
Citaat:
xxx_maartje_xxx schreef op 26-07-2004 @ 13:51 :
Vinden jullie dat iemand met een erfelijk bepaalde ziekte kinderen mag krijgen? en dan bedoel ik een ziekte die heel veel invloed op je leven heeft, of waar je mischien zelfs korter door leeft. heeft het dan wel zin om kinderen op de wereld te zetten?
Zo niet, mag je het dan verbieden?
ik ben heel benieuwd wat jullie vinden agz. ik zelf een erfelijk bepaalde ziekte heb.

kuzz maartje
Wat voorn erfelijke ziektes hebben jullie dan als ik vragen mag?
Oud 02-08-2004, 16:53
Verwijderd
Kzou dan zelf geen kinderen nemen.
Met citaat reageren
Oud 02-08-2004, 16:54
light fighter
light fighter is offline
Als je dat gaat verbieden gaat het zover dat mensen met met dyslexie geen kinderen mogen krijgen, sorry hoor dat vind ik idioot. Ik ben dyslectisch en ja soms is het klote en ik ben niet perfect maar zowat.....
Bij mijn moeder heeft vier kinderen waaronder twee dochters en ik en m'n zus zijn allebei bekend dat we heupdysplasie hebben ofzo iets erfelijk bepaald en het is nu al zeker dat ik wanneer ik 60-70 ben kunstheupen zou krijgen lekker belangrijk zien we dan wel......
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 20:20
Bren-
Bren- is offline
Een zwak kind sorry...?
Wat is zwak
Ik vind dat als je deze discussie wilt houden je eigenlijk beter moet weten waar we het precies over moeten hebben. De ene erfelijke ziekte is de andere niet. Bij erfelijke ziektes word door sommige mensen blijkbaar aan zwakke mensen gedacht en dat ben ik absoluut niet. Op dit momment is het nog bij niemand opgevallen dat ik deze ziekte hebt. ( ziekte von recklinghausen /neurofibromatose voor de belangstellende)

Kijk je hebt ook zo'n erfelijke ziekte dan is de kans groot dat het kind verlamd word niks kan en snel dood gaat dan vind ik het een ander verhaal.

Ik vind het nu klinken alsof bepaalde mensen niet het recht hebben te leven. Er word immers gezegd dat ze geen kinderen mochten krijgen aangezien de ouders deze ziekte door hebben gegeven hebben zouden deze ook geen kinderen mogen hebben gehad volgens sommige mensen hier. Kort sammengevat er proberen mensne te besluiten wie wel of niet het recht heeft te leven. Dat is onzin. Iedereen heeft even veel recht te leven.

Ik ben trouwens een mutant ( ik heb deze erfelijke ziekte plotseling gekregen niet via mijn ouders. Er is iets fout met mij gegaan om het even hard te zeggen) Wat had er dan moeten gebeuren me in laten slapen ik ben immers zwak.

Ik stop maar voel me te zwak om te typen
Met citaat reageren
Oud 03-08-2004, 22:30
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Ik vind dat die kinderen niet het recht hebben om geboren te hebben. Want als zij ook kinderen willen, zullen die ook een erfelijke ziekte hebben en doorgeven aan hun eigen kinderen etc. Uiteindelijk zal dit tot de ondergang van de mensheid leiden.
Met citaat reageren
Oud 04-08-2004, 19:25
lingua
lingua is offline
Citaat:
plem-plem schreef op 03-08-2004 @ 21:20 :
Een zwak kind sorry...?
Wat is zwak
Ik vind dat als je deze discussie wilt houden je eigenlijk beter moet weten waar we het precies over moeten hebben. De ene erfelijke ziekte is de andere niet. Bij erfelijke ziektes word door sommige mensen blijkbaar aan zwakke mensen gedacht en dat ben ik absoluut niet. Op dit momment is het nog bij niemand opgevallen dat ik deze ziekte hebt. ( ziekte von recklinghausen /neurofibromatose voor de belangstellende)

Kijk je hebt ook zo'n erfelijke ziekte dan is de kans groot dat het kind verlamd word niks kan en snel dood gaat dan vind ik het een ander verhaal.

Ik vind het nu klinken alsof bepaalde mensen niet het recht hebben te leven. Er word immers gezegd dat ze geen kinderen mochten krijgen aangezien de ouders deze ziekte door hebben gegeven hebben zouden deze ook geen kinderen mogen hebben gehad volgens sommige mensen hier. Kort sammengevat er proberen mensne te besluiten wie wel of niet het recht heeft te leven. Dat is onzin. Iedereen heeft even veel recht te leven.

Ik ben trouwens een mutant ( ik heb deze erfelijke ziekte plotseling gekregen niet via mijn ouders. Er is iets fout met mij gegaan om het even hard te zeggen) Wat had er dan moeten gebeuren me in laten slapen ik ben immers zwak.

Ik stop maar voel me te zwak om te typen
Ik heb hetzelfde als jij, ik merk het zelf eigenlijk niet eens...
Ik snap zelfs niet dat het 'ziekte' heet.
Oud 05-08-2004, 09:16
hushpuppy
hushpuppy is offline
door mijn moeder ben ik veroordeeld tot manische depressies... Al sinds mijn kindertijd.. Maar ik neem het haar niet kwalijk, en ik zal mijn kinderwens er nooit minder om laten worden... Ik wil graag kidneren en ik ben ervan overtuigt dat manische depressies op veel manieren onderdrukt/minder ernstig hoeven te zijn!
de ernst van de ziekte bepaalt wel mee... Maar ik denk da als je heel graag een kind wil je niemand da recht mag ontnemen
Oud 06-08-2004, 14:40
Bren-
Bren- is offline
Citaat:
Oni Shikio schreef op 03-08-2004 @ 23:30 :
Ik vind dat die kinderen niet het recht hebben om geboren te hebben. Want als zij ook kinderen willen, zullen die ook een erfelijke ziekte hebben en doorgeven aan hun eigen kinderen etc. Uiteindelijk zal dit tot de ondergang van de mensheid leiden.
Om te beginnen je hebt ook sommige erfelijke ziektes die bijvoorbeeld voor 50% erfelijk zijn. Het word dus niet per defenitie door gegeven.
Punt twee jou kind kan net zo goed een erfelijke ziekte krijgen ik ben bijvoorbeeld ook een mutant
Bij iedereen dan maar een vlokkentest doen?
Met citaat reageren
Oud 06-08-2004, 19:42
Chayra-Ley
Chayra-Ley is offline
ik ben zelf drager van het mucogen ( een erfelijk overdraagbare ziekte ), wat betekent dat ik geen mucovisidose heb zelf, maar dat ik mogelijk, indien mijn partner ook drager is, later een kind kan krijgen dat muco heeft. Mijn jongste broer heeft wel muco, maar als hij later een relatie heeft met een meisje dat geen drager en geen mucopatient is, kan hij geen kind met de ziekte zelf op de wereld zetten, al zal het sowieso wel een drager zijn (het krijgt het 'zieke' gen van mijn broer dan, maar ook een gezond gen van het meisje). Zou het meisje echter een drager zijn, dan is er al een grote kans dat het kind ook een mucopatient is. Is zij ook een mucopatient, dan kan het niet anders dan dat het kindje muco krijgt. In het laatste geval vind ik (persoonlijk) dat mijn broer beter niet aan kinderen begint later. In het tweede geval (zij drager) zou een..hoe heet dat ook alweer? vruchtwaterpunctie of zo, als zij zwanger is, kunnen aantonen of het kind muco heeft. Zo ja, vind ik dat het kind beter geaborteerd kan worden.. leven met muco is niet gemakkelijk, en ik zou het niemand toewensen..

enfin, natuurlijk moet ieder voor zichzelf beslissen, maar indien mijn partner later ook drager is van dit mucogen, en door toeval zou een punctie uitwijzen dat mijn nog ongeboren kind muco heeft, dan zou ik wsl beslissen om een abortus te ondergaan..
Met citaat reageren
Oud 06-08-2004, 20:12
Verwijderd
Citaat:
Sarah schreef op 26-07-2004 @ 15:52 :
Ik ben erfelijk bepaald om overgevoelig te reageren op huidcontact met klimop en dat vind ik geen reden om geen kinderen te krijgen

Nee maar ook bij ernstige ziektes, als iemand in staat is een kind op te voeden dan mag diegene een kind krijgen, ongeacht of het een gezond kind wordt of niet.
Met citaat reageren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten