Oud 25-03-2002, 17:43
Flexus
Flexus is offline
Hey, ik denk dat jullie het mengsel wel kennen dat je krijgt wanneer je glycerine en salpeterzuur mengt: het is een bestanddeel van dynamiet (ik kan even niet op de scheikundige naam komen).

Het mengsel dat je dan krijgt is zeer instabiel. Heeft iemand een idee wat men gebruikt om dit mengsel stabiel te krijgen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-03-2002, 18:40
GinnyPig
GinnyPig is offline
De stof heet nitroglycerine.

Door de stof in een poreus materiaal op te slaan kan men veel beter de tijd van ontploffing beheersen.
Oud 25-03-2002, 18:51
Oen
Oen is offline
Je probeert toch geen semtex te brouwen. Das heel erg link en ik zou het echt niet uitproberen. Ik heb al een paar keer zo'n vragen aan mijn scheikunde lerares gevraagd maar die wil er niks over vrijgeven. De recepten zijn er wel voor te vinden maar het is bloed link.
Met citaat reageren
Oud 25-03-2002, 18:57
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Flexus schreef:
Hey, ik denk dat jullie het mengsel wel kennen dat je krijgt wanneer je glycerine en salpeterzuur mengt: het is een bestanddeel van dynamiet (ik kan even niet op de scheikundige naam komen).

Het mengsel dat je dan krijgt is zeer instabiel. Heeft iemand een idee wat men gebruikt om dit mengsel stabiel te krijgen?
Je bent bij de bereiding van nitroglycerine (systematische naam glyceroltrinitraat) nog één bestanddeel vergeten te vermelden, namelijk geconcentreerd zwavelzuur, dat met geconcentreerd salpeterzuur een mengsel oplevert dat nitreerzuur wordt genoemd. Het geconcentreerde zwavelzuur neemt zelf geen deel aan de vormingsreactie van nitroglycerine, maar dient alleen om het water te binden dat bij de reactie vrijkomt.
Dynamiet ontstaat door nitroglycerine in kiezelgoer te laten intrekken, waardoor de kans op explosie verkleind wordt.
Oud 25-03-2002, 20:39
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Trinitrotolueen toch?
Volgens mij niet helemaal goed geschreven, maar dat is hem

Daar komt de naam T N T ook vandaan!

Groetjes
Ben(die het wel leuk vuurwerk vind
Oud 26-03-2002, 12:41
Flexus
Flexus is offline
Citaat:
mathfreak schreef:
Je bent bij de bereiding van nitroglycerine (systematische naam glyceroltrinitraat) nog één bestanddeel vergeten te vermelden, namelijk geconcentreerd zwavelzuur, dat met geconcentreerd salpeterzuur een mengsel oplevert dat nitreerzuur wordt genoemd. Het geconcentreerde zwavelzuur neemt zelf geen deel aan de vormingsreactie van nitroglycerine, maar dient alleen om het water te binden dat bij de reactie vrijkomt.
Dynamiet ontstaat door nitroglycerine in kiezelgoer te laten intrekken, waardoor de kans op explosie verkleind wordt.

Bedankt voor de informatie (de rest ook trouwens)!

Je zegt dat er ook nog zwavelzuur nodig is om het water te binden, maar waarom moet dit gebonden worden? Ik wist dat er water zou vrijkomen, maar ik dacht dat dat niets uitmaakte.

Met citaat reageren
Oud 26-03-2002, 17:27
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Flexus schreef:
Bedankt voor de informatie (de rest ook trouwens)!

Je zegt dat er ook nog zwavelzuur nodig is om het water te binden, maar waarom moet dit gebonden worden? Ik wist dat er water zou vrijkomen, maar ik dacht dat dat niets uitmaakte.

Ik vermoed dat dit gebeurt om te garanderen dat er geen water/nitroglycerine mengsel ontstaat, maar alleen nitroglycerine omdat je anders nog een mengsel zou moeten scheiden om zuivere nitroglycerine te kunnen krijgen.
Wat Demon of Fires opmerking over TNT betreft: de voor de bereiding van TNT benodigde tolueen (systematische naam methylbenzeen) is een aromatische verbinding die totaal van glycerine verschilt, aangezien deze verbinding niet aromatisch is. TNT is dus een totaal andere stof dan nitroglycerine.
Oud 26-03-2002, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Oen schreef:
Je probeert toch geen semtex te brouwen. Das heel erg link en ik zou het echt niet uitproberen. Ik heb al een paar keer zo'n vragen aan mijn scheikunde lerares gevraagd maar die wil er niks over vrijgeven. De recepten zijn er wel voor te vinden maar het is bloed link.
Laten we met z'n allen onze scholen op gaan blazen met de materialen die we kunnen vinden in de scheikundelokalen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten