Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: OV voor studenten onder de 18
Ja uiteraard ookal betalen we dan meer belasting 21 40.38%
geen mening 1 1.92%
nee ze fietsen maar of kopen een OV jaarkaartt 24 46.15%
anders nl 6 11.54%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 30-08-2004, 13:07
michieltje
michieltje is offline
Ik vind het belachelijk! als je 18 bent mag je met OV gratis vervoeren en je rijbewijs halen je krijgt stufie (MBO iig) ik ben van mening dat Ov juist voor de jongere studentjes zou moeten zijn!
Oud 30-08-2004, 13:16
Verwijderd
Meestal zit je als je nog geen 18 bent nog op de middelbare school, of op het mbo. Die zitten altijd dicht bij huis dus je fietst maar!
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 13:17
Verwijderd
MBO'ers zouden sowieso geen OV-kaart moeten krijgen omdat er in elk klein gehucht wel een MBO-school zit.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 13:27
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-08-2004 @ 14:17 :
MBO'ers zouden sowieso geen OV-kaart moeten krijgen omdat er in elk klein gehucht wel een MBO-school zit.
Onzin, daarbij worden sommige opleidingen niet overal aangeboden.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 13:28
Balance
Balance is offline
- Onder de 18 zit je meestal nog op middelbare school: dichtbij.
- Voor een rijbewijs heb je geld nodig: besparen op OV is dus wel gewenst.
- Onder de 18 krijg je kinderbijslag.
Oud 30-08-2004, 13:35
Verwijderd
Ik kan echt geen auto betalen hoor... Laat staan rijlessen
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 13:36
DiaNNe>!!!
DiaNNe>!!! is offline
nouja, in ons gehucht zit geen mbo-school, in het gehucht naast ons wel (half uur fietsen) , maar niet met veel opleidingen, dus de meesten moeten al naar emmen, te ver om te fietsen.

en dat de meesten die onder de 18 zijn meestal nog op de middelbare school zitten? niet dus, iedereen uit mijn klas die een mbo-opleiding gaat doen is een jaar of 16...
Oud 30-08-2004, 13:37
Verwijderd
Citaat:
DiaNNe>!!! schreef op 30-08-2004 @ 14:36 :
nouja, in ons gehucht zit geen mbo-school, in het gehucht naast ons wel (half uur fietsen) , maar niet met veel opleidingen, dus de meesten moeten al naar emmen, te ver om te fietsen.

en dat de meesten die onder de 18 zijn meestal nog op de middelbare school zitten? niet dus, iedereen uit mijn klas die een mbo-opleiding gaat doen is een jaar of 16...
Nog altijd zitten de meeste mensen tot hun 18de op de middelbare school. Dat jij toevallig vooral mensen kent bij wie dat niet zo is, zegt natuurlijk helemaal niets.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 13:39
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 30-08-2004 @ 14:37 :
Nog altijd zitten de meeste mensen tot hun 18de op de middelbare school. Dat jij toevallig vooral mensen kent bij wie dat niet zo is, zegt natuurlijk helemaal niets.
Volgens mij heeft ze wel gelijk. Het VMBO heeft nou eenmaal meer leerlingen dan HAVO en VWO en dus zullen de meesten voor hun achtiende hun middelbare school hebben afgerond.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 13:41
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 30-08-2004 @ 14:37 :
Zo'n beetje alle mensen die van het vmbo af komen, zijn onder de 18.
Een groot deel van die mensen gaat een mbo opleiding dicht bij huis volgen, maar er is ook een deel die wel ver moet reizen. Zij zouden ook een OV moeten krijgen, vindt ik.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 13:41
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 30-08-2004 @ 14:39 :
Volgens mij heeft ze wel gelijk. Het VMBO heeft nou eenmaal meer leerlingen dan HAVO en VWO en dus zullen de meesten voor hun achtiende hun middelbare school hebben afgerond.
Ik dacht dat de meeste mensen op de Havo en het VWO zaten, en dat een vrij groot deel van de VMBO-t'ers doorstroomt naar de Havo. (Nu twijfel ik, ik zal wel eens gaan zoeken naar wat cijfers.)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 14:09
$omeone
$omeone is offline
eigenlijk zou het ov voor elke scholier/student gratis moeten zijn, maarja.
gelukkig is ov wel gratis voor de 16/17 jarigen die naar het hbo gaan dat dat voor mbo'ers niet geldt is jammer.. maar de afstand tot de school is inderdaad in de meeste gevallen een stuk kleiner.
een regeling die uitgaat van de afstand ouderlijk huis -> school zou beter zijn
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 14:17
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Het verschil is: Naar school moest ik een half uur fietsen. Naar de universiteit (gokje) vier-en-een-half uur.
OV is gekoppeld aan studiefinanciering maar als jij als 15/16/17 jarige gaat beginnen met studeren kan je evengoed een OV krijgen, alleen moet je er wel een nodig hebben (je moet ze wat meer overtuigen zegmaar).
Oud 30-08-2004, 14:36
Verwijderd
ik zou niet direct een auto kunnen betalen. daarbij is de bus veel milieuvriendelijker en bespaart files
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 14:51
fractuur
fractuur is offline
Wat een onzin. Een middelbare heb je praktisch altijd op fietsafstand, en dat dan sommige mensen dat roteind van Linschoten/Woerden naar Utrecht willen treinen moeten zij weten, dat dokken ze ook maar.

En de mbo'ers is lulliger idd. Mijn nichtje moet naar Utrecht toe, maar redt het dat ene jaar wel met een maandkaart. Het kost een vermogen, dus misschien zou het voor mbo'ers anders moeten.

Owja, volgend jaar wordt ik 18, en een rijbewijs zit er dan écht niet voor me in, laat staan dat mijn ouders me elke dag een auto lenen om naar de uni, wherever, te rijden.
Oud 30-08-2004, 15:02
jet
jet is offline
er zit wel iets in.. bij mij op school zitten genoeg kinderen die 15/20 kilometer moeten reizen..(ik ook)

ik zou het redelijk vinden dat kinderen die ver weg wonen van de middelbare school een vergoeding zouden krijgen voor de reiskosten. maar naar de uni is natuurlijk vaak wel een groter stuk he
Oud 30-08-2004, 16:13
I love stars
I love stars is offline
Ik ben 17 als ik naar de uni ga (mits ik niet blijf zitten en geen jaar wacht ofzo) zou lullig zijn als ik het dan niet zo krijgen...
Oud 30-08-2004, 16:14
autodropje
autodropje is offline
Citaat:
michieltje schreef op 30-08-2004 @ 14:07 :
Ik vind het belachelijk! als je 18 bent mag je met OV gratis vervoeren en je rijbewijs halen je krijgt stufie (MBO iig) ik ben van mening dat Ov juist voor de jongere studentjes zou moeten zijn!
Lang niet iedereen die 18 is heeft het gelf voor een rijbewijs, laat staan voor het onderhouden vna een auto. Ja je krijgt stufi, maar die vervang kinderbijslag en bovendien is het voor veel mensen van geen kanten genoeg om de reiskosten van huis naar een grote stad van te kunnen betalen. Dus ik ga voor nee ze fietsen maar of kopen een OV jaarkaart.

Wat eventueel wel zou kunnen is die regeling niet af laten hangen van hoe oud je bent, maar van of je nog op de middelbare school zit of niet, of van hoever je moet reizen naar je opleiding.

Verder zou ik van de topicstarter wel willen horen waarom hij vind dat mensen van onder de 18 WEL een ov moeten krijgen ipv waarom mensen van boven de 18 dat niet zouden moeten.
Oud 30-08-2004, 16:16
onderkoffer
onderkoffer is offline
iedereen die studeert moet gewoon ov krijgen ongeacht leeftijd
zeker nu de gemiddelde leeftijd van studenten steeds verder daalt iets wat het kabinet zegt te willen bemoedigen het zou dus een niet meer dan logische stap zijn
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 16:28
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 30-08-2004 @ 14:27 :
Onzin, daarbij worden sommige opleidingen niet overal aangeboden.
De spreiding van MBO's is veel dichter dan die van universiteiten. Natuurlijk kan het een keer voorkomen dat je wat verder moet, maar dat is dan nooit een kwestie van uren reizen zoals soms wel bij universiteiten.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 16:30
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-08-2004 @ 17:28 :
De spreiding van MBO's is veel dichter dan die van universiteiten. Natuurlijk kan het een keer voorkomen dat je wat verder moet, maar dat is dan nooit een kwestie van uren reizen zoals soms wel bij universiteiten.
Klopt, maar dat kan alsnog een forse aanslag op de al krappe portomonnee van sommige studenten/ouders zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 16:32
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 30-08-2004 @ 17:30 :
Klopt, maar dat kan alsnog een forse aanslag op de al krappe portomonnee van sommige studenten/ouders zijn.
De enige oplossing zou dan zijn op een 'case by case'-basis trajectkaarten te gaan verstrekken aan leerlingen. Aangezien het grootste gedeelte van de MBO'ers echt geen OV-studentenkaart nodig heeft zou het uitdelen van zo'n kaartje aan álle MBO'ers nogal kapitaalvernietiging zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 16:46
Suzanne
Suzanne is offline
Als je onder de 18 jaar bent woon je (over het algemeen) nog bij paps en mams en hier heb jij dan als thuiswonende geen last van vast lasten als huur, internetkosten, boodschappen etc! En jij bent op je 18 verantwoordelijk voor je financieële zaken, dus ben t er wel mee eens dat de ov kaart pas op je 18 jaar wordt uitgereikt..
Oud 30-08-2004, 16:51
Vice
Vice is offline
Is het niet handiger om te kijken hoeveel kilometer de student/leerling moet maken en mensen die net zo goed op de fiets naar hun school kunnen, geen ov-geven.

Maar goed, zelf doe ik ook mbo en ik ben blij dat m'n ouders de eerste 2 jaar voor mij een treinkaartje hebben gekocht want zelf zou ik het niet kunnen betalen.
En de afstand tussen Leiderdorp en Utrecht is toch iets te ver voor met de fiets.
Oud 30-08-2004, 16:54
fib
fib is offline
Ik ben 17, dus ik moet ook nog wachten tot oktober, dan krijg ik pas me ov.

Eén enkeltje kost 23 euro. Hoe kan ik dit goedkoper maken??? ik zat zelf te denken aan een 'ns jongerentour', maar ik weet niet of die actie ook voor 1 persoon geldt, want die is eigenlijk voor 2 tieners. Iemand advies???
Oud 30-08-2004, 17:09
Fleur
Fleur is offline
Denk dat het eerlijker zou zijn als ze idd (zoals iemand voor mij al zei) zouden kijken naar waar je naar school gaat (en of dat ook de dichtstbijzijnde school is waar die opleiding/studie gevolgd kan worden) en ze aan de hand daar van de OV jaarkaarten uitdelen.

Ookal zou dat betekenen dat ik nooit een OV gehad zou hebben (woon 5 min. van mijn ex-school). Er was iemand die 2 uur met de trein moest (voor een MBO ja) en die kreeg gelukkig wel een OV, anders is zoiets echt niet te betalen.
Mensen die in een boerengehucht wonen, onder de 18 zijn en naar een school (moeten) gaan waar ze ver voor moeten reizen net zo goed recht hebben op een OV.

Alleen studiefinanciering onder de 18 vind ik onzin, de ouders krijgen dan tenslotte nog kinderbijslag, dus zou nogal dubbelop zijn.
Oud 30-08-2004, 17:30
michieltje
michieltje is offline
Citaat:
autodropje schreef op 30-08-2004 @ 17:14 :

Verder zou ik van de topicstarter wel willen horen waarom hij vind dat mensen van onder de 18 WEL een ov moeten krijgen ipv waarom mensen van boven de 18 dat niet zouden moeten.
Mijn arumentering is dat ik zie dat mijn broers hun OV laten "wegrotten" om het zo maar te zeggen en ik me op moment blut betaal aan trein kosten (als ik me vriendin opzoek) maar als mensen geen geld hebben om een auto e onderhoudeen dat kan, maar ik heb het geld neit voor een scooter! is toch hetzelfde
Oud 30-08-2004, 18:19
Vice
Vice is offline
Citaat:
Suzanne_84 schreef op 30-08-2004 @ 17:46 :
Als je onder de 18 jaar bent woon je (over het algemeen) nog bij paps en mams en hier heb jij dan als thuiswonende geen last van vast lasten als huur, internetkosten, boodschappen etc! En jij bent op je 18 verantwoordelijk voor je financieële zaken, dus ben t er wel mee eens dat de ov kaart pas op je 18 jaar wordt uitgereikt..
Niet iedereen heeft ouders die wel het geld hebben voor zo'n trajectkaart.
Oud 30-08-2004, 18:23
Verwijderd
Citaat:
michieltje schreef op 30-08-2004 @ 18:30 :
Mijn arumentering is dat ik zie dat mijn broers hun OV laten "wegrotten" om het zo maar te zeggen en ik me op moment blut betaal aan trein kosten (als ik me vriendin opzoek) maar als mensen geen geld hebben om een auto e onderhoudeen dat kan, maar ik heb het geld neit voor een scooter! is toch hetzelfde
Ik denk niet dat jouw broers meteen ook representatief zijn voor alle mensen met een OV. Ik ken er zat die dat ding heel intensief gebruiken.

Een OV is er in eerste instantie voor reiskosten mbt je studie, niet voor het opzoeken van je vriendin of wat dan ook.
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 18:55
Balance
Balance is offline
Citaat:
michieltje schreef op 30-08-2004 @ 18:30 :
Jij vindt dus eigenlijk dat de regering jouw kosten voor het bezoeken van je vriendin moet betalen??
Oud 30-08-2004, 19:12
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Ik was net 17 toen ik naar het hbo ging; dus was wel blij met me ov (me hbo zit in utrecht, woon zelf in sliedrecht)
Met citaat reageren
Oud 30-08-2004, 20:35
Saycheese
Saycheese is offline
Citaat:
fib schreef op 30-08-2004 @ 17:54 :
Ik ben 17, dus ik moet ook nog wachten tot oktober, dan krijg ik pas me ov.

Eén enkeltje kost 23 euro. Hoe kan ik dit goedkoper maken??? ik zat zelf te denken aan een 'ns jongerentour', maar ik weet niet of die actie ook voor 1 persoon geldt, want die is eigenlijk voor 2 tieners. Iemand advies???
Neem een maandkaart. Kost ook even wat, maar het is stukken goedkoper dan iedere dag een treinkaartje.
Oud 31-08-2004, 11:25
fib
fib is offline
Citaat:
Saycheese schreef op 30-08-2004 @ 21:35 :
Neem een maandkaart. Kost ook even wat, maar het is stukken goedkoper dan iedere dag een treinkaartje.
hoeveel kost dat??? (ik heb weinig ervaring met de ns) maar ik moet hoostens nog een keer of 7 heen en weer reizen. Want ik woon op kamers en wil in het weekend naar huis.
Oud 31-08-2004, 11:48
NN
NN is offline
Ik vind dat mensen pas een OV moeten krijgen als ze ver van hun studie wonen.

MBO'ers kunnen over het algemeen bij hen in de buurt wel een school vinden, dus die hoeven geen OV. Uitzonderingen met opleidingen die niet overal zijn, mogen wel eentje hebben.

(Ik heb zelf ook misschien wel onterecht een OV. Ik woon in mijn studiestad en gebruik de OV alleen maar voor kort huis-studieverkeer en af en toe wat leuke reisjes in den lande. )
Oud 31-08-2004, 11:56
Balance
Balance is offline
Citaat:
fib schreef op 31-08-2004 @ 12:25 :
hoeveel kost dat??? (ik heb weinig ervaring met de ns) maar ik moet hoostens nog een keer of 7 heen en weer reizen. Want ik woon op kamers en wil in het weekend naar huis.
Je kan ook 5 kaartjes in 1 keer kopen. Dat is ook wat voordeliger.
Oud 31-08-2004, 12:04
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 31-08-2004 @ 12:56 :
Je kan ook 5 kaartjes in 1 keer kopen. Dat is ook wat voordeliger.
Kan dat nog? Ik dacht dat ze dat hadden afgeschaft...
[edit] het bestaat toch nog de 5-retour-kaart [/edit]
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 12:17
Vice
Vice is offline
Citaat:
NN schreef op 31-08-2004 @ 12:48 :
Ik vind dat mensen pas een OV moeten krijgen als ze ver van hun studie wonen.

MBO'ers kunnen over het algemeen bij hen in de buurt wel een school vinden, dus die hoeven geen OV. Uitzonderingen met opleidingen die niet overal zijn, mogen wel eentje hebben.

(Ik heb zelf ook misschien wel onterecht een OV. Ik woon in mijn studiestad en gebruik de OV alleen maar voor kort huis-studieverkeer en af en toe wat leuke reisjes in den lande. )
Dan zouden mensen zoals jj hun OV kunnen inleveren aan mensen die ver moeten reizen.
Oud 31-08-2004, 12:20
Verwijderd
en met een retourtje kun je ook vrijdagavond (na 7 uur) vertrekken en zondag weer teruggaan dan heb je maar één retourtje per week nodig
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 12:20
NN
NN is offline
Citaat:
Vice schreef op 31-08-2004 @ 13:17 :
Dan zouden mensen zoals jj hun OV kunnen inleveren aan mensen die ver moeten reizen.
Als ik daar dan een redelijke vergoeding voor krijg, wil ik er wel eens over na gaan denken.
Oud 31-08-2004, 12:33
MieX
MieX is offline
Citaat:
NN schreef op 31-08-2004 @ 13:20 :
Als ik daar dan een redelijke vergoeding voor krijg, wil ik er wel eens over na gaan denken.
Helaas krijg je alleen maar een OV vergoeding als je in het buitenland studeert of je opleiding/stageplek niet met het OV kan bereiken.
Oud 31-08-2004, 13:39
fractuur
fractuur is offline
Citaat:
jet schreef op 30-08-2004 @ 16:02 :
er zit wel iets in.. bij mij op school zitten genoeg kinderen die 15/20 kilometer moeten reizen..(ik ook)
Zit je nog op de middelbare?

Citaat:

ik zou het redelijk vinden dat kinderen die ver weg wonen van de middelbare school een vergoeding zouden krijgen voor de reiskosten. maar naar de uni is natuurlijk vaak wel een groter stuk he
Het kan zij ndat ik niet zovel gewend ben mdat ik in een stad woon, maar mensen die bij ons 15 km moeten fietsen (de dorpen buiten Utrecht) hebben daar altijd ook één of meerdere middelbare scholen. Waarom zou de staat dan geld uitgeven aan dat soort mensen? Tis helemaal niet noodzakelijk! En bovendien is het te fietsen.

Wanneer er nou in een straal van 20 km geen enkele middelbare zit is het natuurlijk logisch dat ze een trajectkaart kunnen aanvragen, desnoods met korting. Maar volgens mij komt dat niet zo heel veel voor in Nederland..
Oud 31-08-2004, 14:56
fib
fib is offline
Citaat:
Sarah schreef op 31-08-2004 @ 13:20 :
en met een retourtje kun je ook vrijdagavond (na 7 uur) vertrekken en zondag weer teruggaan dan heb je maar één retourtje per week nodig
Daar heb ik ook al niets aan, want dan mis ik de boot (woon op Texel)
Oud 31-08-2004, 16:15
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
nee. heel eerlijk. als jij de belasting betaalt, wil ik wel op jouw centen naar school toe hoor .
het is helemaal niet nodig en die OV is echt neit voor de lol omdat ze zo graag tevreden studentjes willen ofzo. het is gewoon nu goed geregeld, alleen voor 18+ en als het goed is wordt ik ook nog een keer 18 . daarom dus .
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 16:16
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
fib schreef op 31-08-2004 @ 15:56 :
Daar heb ik ook al niets aan, want dan mis ik de boot (woon op Texel)
eigen schuld .
anders maken ze voor jou een speciale regeling ofzo .
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 16:56
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 31-08-2004 @ 17:15 :
nee. heel eerlijk. als jij de belasting betaalt, wil ik wel op jouw centen naar school toe hoor .
het is helemaal niet nodig en die OV is echt neit voor de lol omdat ze zo graag tevreden studentjes willen ofzo. het is gewoon nu goed geregeld, alleen voor 18+ en als het goed is wordt ik ook nog een keer 18 . daarom dus .
het is niet alleen voor 18+
mensen op het hbo en wo kunnen em al eerder krijgen.
ik had em ook op mn 17de
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 17:00
Breg
Breg is offline
als ik havo had gedaan was ik op mn 16e (bijna 17) al aan het hbo begonnen en dus een heel jaar het OV zelf moeten betalen. Nu hoef ik dat maar een maand als ik volgend jaar begin met studeren. Maar toch, ik vind dat gewoon elke student recht op OV heeft, hoe jong je ook bent.
Oud 31-08-2004, 17:43
chris9 tje
chris9 tje is offline
je kan kijken of het zin heeft om een voordeelurenkaart aan te schaffen....

gewoon ff op de site van de ns oid kijken wat het op verschillende manieren kost en dan de goedkoopste kiezen
Oud 31-08-2004, 18:53
BarbapapaX
BarbapapaX is offline
hmm..
das raar ik ben 17 en ik krijg volgende maand een ov jaarkaart opgestuurd
Met citaat reageren
Oud 31-08-2004, 19:14
MieX
MieX is offline
Citaat:
BarbapapaX schreef op 31-08-2004 @ 19:53 :
hmm..
das raar ik ben 17 en ik krijg volgende maand een ov jaarkaart opgestuurd
Op het HBO/WO krijg je m zowiezo (per 1 oktober, vanwege kinderbijslag gedoe)
Oud 31-08-2004, 21:44
Lotte
Lotte is offline
Citaat:

Dan kan iedereen wel een verre school nemen en de OV-kaart ook nog eens nemen voor persoonlijk gebruik. Dit motiveert mensen meer om een school die dichtbij is te nemen, of dichtbij een middelbare school te gaan wonen. Bespaart een hoop geld, de rest van de bevolking moet het allemaal betalen hoor.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten