Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2009, 21:51
Noddy
Noddy is offline
Ik ben gestopt met mijn studie en ik heb nu een fulltime baan bij een restaurant. Het is een nieuw restaurant en ik heb het er erg naar mijn zin.

Afgelopen zondag was de officiele opening van het restaurant, en ik moest voor openingstijd beginnen om alles aan kant te maken. Prima, geen probleem. Ik zou van 9.00 uur tot 17.00 werken.
Omdat het de opening was, was het erg druk. Daarom vroegen ze mij of ik iets langer wilde blijven. Tot half zeven of zo. Toen hoorde ik dat ze mij tot half acht nodig hadden. Het was de opening, dus het zou niet veel vaker voorkomen. Een uitzondering.
Uiteindelijk ging ik om half negen naar huis. Ik was kapot. Ik had erg hard gewerkt. Ik heb een paar keer wat kunnen drinken, maar een echte pauze heb ik niet gehad. Zelfs voor het avondeten niet echt.
Goed, mijn leidinggevende was erg dankbaar en ze zei dat het niet weer zou gebeuren.

Vandaag was ik weer aan het werk. Ik zou tot 17.00 uur werken. Mijn leidinggevende vroeg of ik tot 19.00 uur wilde blijven. Oke, het was maar twee uur extra, maar ik had er niet zo'n zin in. Dus ik zei dat ik niet kon. Maar eigenlijk accepteerde ze geen nee. Het was zo druk en mijn collega's die zouden werken hadden zich ziekgemeld. Het zou Uiteindelijk ben ik iets langer gebleven, totdat ze iemand anders had.

Goed, ik baal wel een beetje. Ze gaat me natuurlijk vaker vragen of ik wat langer wil werken. Nou wil ik niet nog eens zo lang werken. Bovendien schijnt het niet te mogen van de arbowet. Maar dat weet ik dus niet zeker. Ik heb een beetje gegoogled, maar ik kon niks vinden. Iemand die er iets meer over weet?
__________________
Make that the cat wise
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2009, 22:04
Mobius
Avatar van Mobius
Mobius is offline
Mogen, mogen. Wanneer ze erom vragen mág je gewoon weigeren natuurlijk. Wanneer jij ermee instemt om langer door te werken is dat leuk voor je financiën maar als je er geen behoefte aan hebt moet je het gewoon niet doen.

Regel even een gesprek onder vier ogen met haar en vertel haar datgene wat je hier post. Als ze een beetje redelijk is komt het wel goed.
__________________
Guilty of being white.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 10:35
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
er zijn wel degelijk regels aan wat je maximaal per dag mag werken. Als je ouder bent dan 18 jaar dan mag je maximaal 10 uur per dag werken (exclusief pauzes, die tellen niet als werk uiteraard). Verder moet je na 5,5 uur werken minimaal een half uur pauze hebben. Je mag niet meer werken dan 50 uur per week en niet meer dan 10 dagen achtereenvolgens na elkaar. Eea kun je vinden in je CAO, als het goed is.

Tot zover de regels, in de horeca nemen lang niet alle bedrijven het heel nauw met die regels. Dus gewoon met je leidinggevende praten is inderdaad wel handig.
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 16:07
Noddy
Noddy is offline
Ok top! Merci! Ik ga even met haar babbelen.
__________________
Make that the cat wise
Met citaat reageren
Oud 16-01-2009, 22:00
Ivo
Ivo is offline
Overwerk is nooit verplicht.
Dus als je van 9 tot 17 uur staat ingeroosterd, en je wordt gevraagd om wat langer door te gaan hoeft dat niet.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 10:25
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Met die aantekening dat je in zo'n gesprekje natuurlijk niet meteen op je strepen moet gaan staan en haar vertellen waar je allemaal recht op hebt en dat je het niet pikt, of iets in die geest. Je moet er nog wel werken..
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 10:41
Verwijderd
eh t is horeca, echt niet uitzonderlijk als je 10u op een dag maakt of 12....
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 10:44
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
eh t is horeca, echt niet uitzonderlijk als je 10u op een dag maakt of 12....
Absoluut. Maar dat behoor je alleen te doen als je daar zelf achter staat.
Als je het niet trekt of het gewoon niet wil, ongeacht of je wel kán, mag je dat aangeven. Zeker als je helemaal niet hebt afgesproken om 10 of 12 uur te werken die dag. Dan ben je niet verplicht om aan de wensen van je baas te voldoen.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 11:47
Daantje_0705
Avatar van Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Overwerk is nooit verplicht.
Dus als je van 9 tot 17 uur staat ingeroosterd, en je wordt gevraagd om wat langer door te gaan hoeft dat niet.
Is dat echt zo? Dat het nooit verplicht is? Ik werk op een ziekenhuislab en in principe werk ik van 8.30 - 17.00 uur maar als er vlak voor vijf uur nog een spoedaanvraag binnenkomt dan moet dat toch nog gedaan worden. Mag ik dat dan ook weigeren?
__________________
~ God's own existence is the only thing whose existence God's action does not explain ~ | You are the symbol of too much thinking...
Met citaat reageren
Oud 17-01-2009, 12:46
martijn1985
Avatar van martijn1985
martijn1985 is offline
Citaat:
Is dat echt zo? Dat het nooit verplicht is? Ik werk op een ziekenhuislab en in principe werk ik van 8.30 - 17.00 uur maar als er vlak voor vijf uur nog een spoedaanvraag binnenkomt dan moet dat toch nog gedaan worden. Mag ik dat dan ook weigeren?
nee, je moet je redelijk opstellen als werknemer. Het hangt er dus in jouw geval vanaf hoe lang zo'n spoedaanvraag duurt (als het 6 uur gaat duren, dan lijkt het mij niet meer redelijk), en welke belangen er spelen: hangt van de uitslag iemand leven af dan kunnen ze makkelijker van je vragen om langer te blijven.

http://www.abvakabofnv.nl/advies/vra...t_is_overwerk/
__________________
I hope to see my friend, and shake his hand. I hope the Pacific is as blue as it has been in my dreams. I hope.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 13:27
Verwijderd
horeca...als er ergens de regels qua uren wordt overtreden dan is het wel in die sector..
ik werk in een hotelbar als bar assistent(welliswaar in het buitenland) maar ik neem aan dat de regels ongeveer hetzelfde zijn. ik draai in het weekend rustig van 13.00 smiddags tot 6.00 in de morgen..en 60 uur per week komt ook wel eens voor...maarja dat is horeca, ik zeg ook wel eens nee, maar als ik de volgende dag pas laat hoef te beginnen werk ik nog wel even door..
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 19:02
Verwijderd
Citaat:
horeca...als er ergens de regels qua uren wordt overtreden dan is het wel in die sector..
ik werk in een hotelbar als bar assistent(welliswaar in het buitenland) maar ik neem aan dat de regels ongeveer hetzelfde zijn. ik draai in het weekend rustig van 13.00 smiddags tot 6.00 in de morgen..en 60 uur per week komt ook wel eens voor...maarja dat is horeca, ik zeg ook wel eens nee, maar als ik de volgende dag pas laat hoef te beginnen werk ik nog wel even door..
Das niks! Over sterke staaltjes gesproken...

Ik werkte rustig op mijn 14e 50-60 uur in de week. Toen ik 16-17-18-19 was was 50-60 uur een korte week. Werkte ook wel eens 80 uur in de week als 17 jarige. En dat niet voor één weekje. Nee, gewoon 6-8 weken achter elkaar (zomervakantie) Nou jullie weer.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 19:26
Verwijderd
Citaat:
Das niks! Over sterke staaltjes gesproken...

Ik werkte rustig op mijn 14e 50-60 uur in de week. Toen ik 16-17-18-19 was was 50-60 uur een korte week. Werkte ook wel eens 80 uur in de week als 17 jarige. En dat niet voor één weekje. Nee, gewoon 6-8 weken achter elkaar (zomervakantie) Nou jullie weer.
idd, om maar even aan te geven wat voor tijden je kan maken in de horeca, t enige bij mij is, dat ik dit niet voor 8 weken doe, maar al 8 maanden lang...maargoed..

ik vind iig dat wanneer je van 9 tot 5 werkt dat die 2 uurtjes echt niet zoveel uitmaken..!
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 21:06
Verwijderd
Citaat:
idd, om maar even aan te geven wat voor tijden je kan maken in de horeca, t enige bij mij is, dat ik dit niet voor 8 weken doe, maar al 8 maanden lang...maargoed..

ik vind iig dat wanneer je van 9 tot 5 werkt dat die 2 uurtjes echt niet zoveel uitmaken..!
Dat is nou wel makkelijk gezegd, maar ieder mens heeft een ander arbeidsethos en ieder mens fumctioneert anders in een bedrijf. Voor jou is het heel makkelijk gezegd, omdat je misschien enorm veel plezier in je werk hebt. Voor anderen geldt dat niet en kan die 2 uur extra echt rampzalig lang zijn, terwijl jij je schouders daarvoor ophaalt.

Oh ja, ik wil ook nog wel effe ONTOPIC reageren: WEES IN GODSNAAM BLIJ DAT JE WERK HEBT. Geld verdienen en een baan hebben is niet zo vanzelfsprekend als het lijkt. Daar kom je misschien later wel achter. Als jij je baantje niet meer wil dan wil deze werkloze ka...juist ja.. sukkel hem wel hebben. Beter dat ze je vragen dan dat ze van je af willen zoals bij mij altijd het geval is.
Met citaat reageren
Oud 28-01-2009, 22:18
Noddy
Noddy is offline
Leuk voor jullie dat jullie zo lang werken, maar daar heb ik dus geen zin in. Bovendien is het geen wedstrijd wie de langste dagen maakt?
Ik heb inmiddels gesproken met mijn leidinggevende, en het is opgelost.

@Josduiven: Het gaat niet zozeer om die twee uurtjes extra. Het is wat Commando er op zei. Bovendien wil ik niet dat ik altijd voor iedereen moet invallen of langer door moet werken. Ik weet van mezelf dat ik moeite heb met "nee" zeggen in dit soort situaties, en ik wil daar niet de dupe van worden. Ik weet hoe dat gaat. Dan denken ze over een tijdje: "Oh, we kunnen haar wel vragen. Zij zegt toch geen nee." Dat wil ik voorkomen.


Oh en Commando, ik neem aan dat je mij bedoelde met dat laatste bericht? Je doet net of ik ondankbaar ben. Ik heb geen plaat voor m'n kop en ik weet ook wel dat het in deze tijd erg fijn is om een baan te hebben. Ik wilde alleen duidelijkheid over wat ik van mijn leidinggevende kan verwachten en zij weet inmiddels ook wat ze van mij kunnen verwachten. Iedereen blij.
__________________
Make that the cat wise
Met citaat reageren
Oud 29-01-2009, 00:17
Verwijderd
Nou, kijk eens aan, eind goed al goed
Met citaat reageren
Oud 29-01-2009, 10:53
Adore
Avatar van Adore
Adore is offline
Citaat:
idd, om maar even aan te geven wat voor tijden je kan maken in de horeca, t enige bij mij is, dat ik dit niet voor 8 weken doe, maar al 8 maanden lang...maargoed..

ik vind iig dat wanneer je van 9 tot 5 werkt dat die 2 uurtjes echt niet zoveel uitmaken..!
Ja geweldig hoor.

Ik ben het eens dat je in de horeca absoluut flexibel moet zijn, maar de één voelt zich goed bij 15 uur achter elkaar werken en de ander niet. Dan vind ik het sterker als je dat aan weet te geven en dat er rekening mee wordt gehouden. Als je geen behoefte hebt aan 9-12 uur per dag werken, dan is dat net zo goed je goed recht.
Sommige mensen werken nu eenmaal niet fulltime en hebben er nog een opleiding naast. Dan zou ik zelf ook niet om zoveel uur na elkaar werken staan te springen, of het nu in de horeca is of niet.
Met citaat reageren
Oud 29-01-2009, 20:17
Verwijderd
Citaat:
@Josduiven: Het gaat niet zozeer om die twee uurtjes extra. Het is wat Commando er op zei. Bovendien wil ik niet dat ik altijd voor iedereen moet invallen of langer door moet werken. Ik weet van mezelf dat ik moeite heb met "nee" zeggen in dit soort situaties, en ik wil daar niet de dupe van worden. Ik weet hoe dat gaat. Dan denken ze over een tijdje: "Oh, we kunnen haar wel vragen. Zij zegt toch geen nee." Dat wil ik voorkomen.

daar heb je groot gelijk in, bij te vaak ja zeggen komen ze met personeelstekort altijd naar jou toe..klopt!
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 29-01-2009, 20:56
Balance
Avatar van Balance
Balance is offline
Citaat:
Ja geweldig hoor.

Ik ben het eens dat je in de horeca absoluut flexibel moet zijn, maar de één voelt zich goed bij 15 uur achter elkaar werken en de ander niet. Dan vind ik het sterker als je dat aan weet te geven en dat er rekening mee wordt gehouden. Als je geen behoefte hebt aan 9-12 uur per dag werken, dan is dat net zo goed je goed recht.
Sommige mensen werken nu eenmaal niet fulltime en hebben er nog een opleiding naast. Dan zou ik zelf ook niet om zoveel uur na elkaar werken staan te springen, of het nu in de horeca is of niet.
Oh maar ook als je er geen studie naast hebt en je eigenlijk tijd zat hebt, heb je nog het volste recht om nee te zeggen. Ik persoonlijk zit er helemaal niet op te wachten om nog eens 2 uur extra te werken als ik denk dat mijn werkdag erop zit. Sowieso, als ik met enige regelmaat extra uren had willen draaien, dan had ik wel aangedrongen op een hoger aantal uren in mijn contract. Want als ik ziek ben, dan verwacht ik óók dat hogere aantal uren.
__________________
Ik ga links want ik moet rechts. En we gaan nog niet naar huis.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2009, 10:19
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Tot je belastingsschaal zo ver in niveau stijgt dat het de moeite niet waard is...

in de horeca is dat 20u/dag ofzoiets
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Oud 01-02-2009, 12:59
Ivo
Ivo is offline
En wat heeft die belastingschaal er volgens jou mee te maken?
Met citaat reageren
Oud 02-02-2009, 11:48
arPos
Avatar van arPos
arPos is offline
Citaat:
En wat heeft die belastingschaal er volgens jou mee te maken?
voor mij aardig wat.

maar ontopic... het is een nieuw restaurant en kennelijk gaat het wel goed, maar ze hebben niks aan je als je kapot gaat dus ga even met ze zitten om goed het rooster uit te pluizen.
__________________
B. kiest tussen nergens vertroosting in vinden of door niet te speculeren of door filosofisch te redeneren, de derde optie betekent putten uit alle bronnen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Het toevallige lot?
Fade of Light
108 23-02-2005 23:56
Lichaam & Gezondheid hoe lang thuis blijven na een bvk?
[Wacko] KiP
1 18-02-2005 16:11
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Theo van Gogh doodgeschoten deel II
Chimera
500 02-11-2004 15:57
Verhalen & Gedichten story: geef je mening...
Ronella
5 14-05-2004 16:02
Werk, Geld & Recht Hoe lang 'uitwerken' nadat je hebt aangekondigd weg te gaan?
Knutselsmurfie
7 29-08-2003 23:37
Muziek Help help help!!!!!!!!!!!!!!!!!
OLD DIRTY BASTERD
24 25-07-2002 18:04


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:56.