Registreer FAQ Ledenlijst Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-01-2008, 10:34
Verwijderd
Wat zijn jullie ervaringen met biologisch eten? Wat vinden jullie lekker, wat minder? Eet je nooit biologisch of juist alleen maar? En wat denk je van biologisch-dynamisch? Kortom, vertel hier alles over biologisch eten.

Zelf eet ik sinds kort biologisch. Het is me opgevallen dat ik niet eens veel meer geld kwijt ben. Een biologisch volkorenbrood bijvoorbeeld kost me 1,60 euro. Dat ben ik aan een gewoon brood van een beetje fatsoenlijke kwaliteit ook al snel kwijt. Biologisch vlees is dan wel weer stukken duurder, maar dat zie ik vooral als een reden om dan maar minder vlees te gaan eten. Tot een half jaar geleden was ik vegetariër, dus daar heb ik geen moeite mee.

Biologisch vlees vind ik stukken lekkerder dan vlees van een mishandeld dier. Het is echt een stuk malser. Biologische jam vind ik dan weer minder geslaagd. Er zit weinig smaak aan. Jammer genoeg bederft m'n biologische groente sneller dan gewone groente. Dat geeft echter ook wel te denken over de middelen die er in gewone groente zitten, waardoor het minder snel bederft.

Kortom, sommige dingen haal ik biologisch en van andere vind ik de 'gewone' variant lekkerder.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 19-01-2008, 16:51
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Dierlijke producten koop ik alleen biologisch, gewoon om ethische redenen. Qua groenten ga ik vaak voor de supermarkt omdat dat inderdaad minder snel bederft. Maar groenten die sowieso lang goed blijven koop ik op de biologische markt. Daar ben ik niet echt extra geld aan kwijt, want je betaalt dan niet voor de supermarktverpakking, het schoonmaken etc.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2008, 17:49
mar87
mar87 is offline
Ik eet eigenlijk nooit bewust biologisch.
Ik haal wel 's biologische karnemelk in huis omdat ik dat wat lekkerder vind dan gewone. Voor de rest let ik er niet op.
En ik denk dat dat kans ook niet groot is dat ik dat ooit wel ga doen. Zie het nut er ook niet zo van in.
En niet-biologisch vlees is natuurlijk niet per definitie afkomstig van een mishandeld dier (maar dat lijkt me een andere discussie).
Met citaat reageren
Oud 19-01-2008, 18:16
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Net als Uice, dierlijke producten biologisch, en aangezien ik geen vlees eet kost me dat niet bijzonder veel meer. Moet wel zeggen dat luiheid het soms wint van principe. Groente soms biologisch, soms niet, van eerder bederven heb ik nooit iets gemerkt.

Mijn ouders kochten veel bij reformwinkels, en dan is 'echte' chocolade toch wel een stuk lekkerder. Nu ik op mezelf woon koop ik wel minder bewust, vanwege geld en smaak en luiheid, maar ik ben er best voor dat de consument gedwongen wordt biologisch (of in iig verantwoord) te eten omdat er simpelweg geen andere keus is. Ach, utopia...
Met citaat reageren
Oud 19-01-2008, 19:25
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Ik heb zo'n 7 jaar geleden mijn ouders overgehaald om biologisch vlees te kopen, alleen was dat toen bijna niet in de supermarkt te krijgen, maar alleen bij speciale slagers, en ze vonden het uiteindelijk te duur worden dus zijn zij weer op gewoon vlees overgestapt en ik ben vegetarier geworden.

Nu ik op mezelf woon koop ik wel af en toe biologische groente, maar als ik producten koop (bv chocola) dan let ik er eigenlijk eerder op of het fair trade is, dan of het biologisch is.
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Oud 20-01-2008, 00:01
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Ik eet eigenlijk nooit biologisch, tenzij ik bij kennissen ben die dat wel veel doen.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2008, 12:18
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
En niet-biologisch vlees is natuurlijk niet per definitie afkomstig van een mishandeld dier
Daar mag je wel vanuit gaan, tenzij het om scharrelvlees gaat. Maar ook dat is vaak niet echt okee.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 20-01-2008, 14:21
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Ik heb vrij veel ervaring met biologische producten, doordat ik in een biologische supermarkt werk.
Over het algemeen vind ik biologisch lekkerder dan niet-biologisch. Maar ik heb nog niet alles geproefd, natuurlijk. Ik zou niet weten waarom het minder lekker zou zijn. Het enige waar je voor moet oppassen is dat je geen dieetproducten koopt, die niet voor jou bedoeld zijn. Lactose-vrij, gluten-vrij en suikervrij is soms vrij vies, maar dat heeft niets met biologisch te maken natuurlijk.
Op mijn studentenkamer eet ik nauwelijks biologisch. In de eerste plaats omdat het slecht te verkrijgen is en omdat het veel duurder is.
Als later mijn budget het toelaat, ga ik wel meer biologisch eten, maar op dit moment gaat dat gewoon niet. (of beter gezegd, ik heb het er nu niet voor over. Als ik moet kiezen tussen vakantie en biologisch kies ik vakantie )

Als je voor het eerst biologisch gaat eten, kun je altijd op tips vragen in de winkel. Laat je uitleggen hoe de winkel in elkaar zit en waar je op moet letten. Probeer wel gerichte vragen te stellen, anders is het wat moeilijk voor de winkelier.
__________________
Met citaat reageren
Oud 20-01-2008, 23:01
Verwijderd
Ik koop vrij veel biologisch, o.a. eieren, melk, honing, muesli en basis producten als rijst e.d. Groente niet, want te duur en moeilijk aan te komen. Vlees eet ik sowieso niet.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2008, 13:56
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik koop vrij veel biologisch, o.a. eieren, melk, honing, muesli en basis producten als rijst e.d. Groente niet, want te duur en moeilijk aan te komen. Vlees eet ik sowieso niet.
Moeilijk aan te komen? Ik weet niet waar je woont, maar ik geloof er niks van. Op de markt zijn er vaak genoeg te vinden, en dat is niet veel duurder dan 'gewone' groenten in de supermarkt.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2008, 14:26
Verwijderd
Citaat:
Moeilijk aan te komen? Ik weet niet waar je woont, maar ik geloof er niks van. Op de markt zijn er vaak genoeg te vinden, en dat is niet veel duurder dan 'gewone' groenten in de supermarkt.
In de AH zijn wel een aantal dingen in de biologische variant, die koop ik soms. (maar € 3 voor één paprika is me gewoon té). De markt hier (maastricht) vind ik sowieso niks (om meerdere redenen), de keren dat ik er was waren de groentes echt niet goedkoper of beter dan in de supermarkt. Biologische spullen heb ik er nog nooit gezien. Er is ook wel een reformwinkel in de buurt die wat verse spullen heeft, maar daar is vers een rekbaar begrip en dingen kopen die bij voorbaat al bruin is gaat me ook wat ver.
Met citaat reageren
Oud 21-01-2008, 17:52
Martine1986
Avatar van Martine1986
Martine1986 is offline
Citaat:
De markt hier (maastricht) vind ik sowieso niks (om meerdere redenen), de keren dat ik er was waren de groentes echt niet goedkoper of beter dan in de supermarkt. Biologische spullen heb ik er nog nooit gezien.
Er is in maastricht ook een biologische boerenmarkt. Ik weet niet of het wat is, want ik ben er nog nooit geweest (kwam er alleen altijd langs). Misschien dat je daar wat aan hebt?
http://www.hollandsemarkten.nl/markt...id=15&m_id=142
__________________
Blow, Blow me out, I am so sad, I don't know why
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 05:28
Verwijderd
Heu Juice, ik neem aan dat je het over een markt in Amsterdam hebt? Welke is dat dan?

Ontopic; ik floreer op een gebalanceerd vegetarisch dieet bestaande uit pak 'm beet 40% biologische meuk (incl. groente/fruit), 40% goedkope huismerk-shite (incl. ander(e) groente/fruit), 10% koffie, 5% bier en 5% moreel onverantwoorde keuzes a la patat met mayonaise waar ongetwijfeld eieren van bioindustriekipjes aan te pas zijn gekomen en kaassouffle's waar zonder twijfel stremsel in zit. Hoewel ik binnenkort eens biologische mayonaise moet halen, want dat is echt drieduizend keer lekkerder.
Kruiden, rijst, pasta, olijfolie en dergelijke haal ik altijd biologisch. Voornamelijk omdat het heel weinig scheelt in de prijs en toch de groter wordende representatie van biologische producten in de supermarkten stimuleert. Suiker, koffie, chocola en dergelijke 't liefst fair trade. Sommige groente moet ook echt biologisch, want dat is lekkerder (o.a. door de afwezigheid van bestrijdingsmiddelen). Dierlijke producten tevens altijd biologisch of biologisch-dynamisch, afgezien van kaas, want de laatste keer dat ik 't checkte was dat stervensduur. Maar eigenlijk ben ik bezig met zo min mogelijk dierlijke producten eten, dus wellicht bouw ik dat nog in. Ik heb ook nog enkele patches van biologisch katoen, yeahhh scenepoints.

Overigens had ik nog een vraag. Ik heb geen zin meer om vegetariër te zijn, want ik vind veel vegetariërs zeikvolk. Op zich zie ik best wat in het veganisme, maar veganisten zijn vaak zo mogelijk 'n nog groter zeikvolk dan vegetariërs, dus daar heb ik ook geen zin in. En in vlees eten heb ik tevens geen zin, want vleeseters zijn ook maar vervelend. Nu overweeg ik om eens per week/twee weken biologisch(e) vlees/vis te eten, enkele dagen veganistisch koken en enkele dagen vegetarisch.

Dit plan zit eigenlijk ruim een halfjaar (onuitgevoerd) in mijn hoofd, maar een vriend van me zat me bang te maken met dat 'een vriend van z'n vader' of 'een oom van een vriend' of iets in die richting een biologische slager is en dat hij vertelde dat het helemaal niet zo veel scheelt qua dierenleed. Kippen mochten bijvoorbeeld hun snavel wel houden, maar kregen te weinig ruimte waardoor ze elkaar doodpikten, zulk soort dingen. Nu vraag ik me af of er hier wellicht meer mensen zijn die een 'inside story' hebben over hoe het er werkelijk aan toe gaat, want op papier klinkt het allemaal erg mooi maar als het in werkelijkheid weinig uitmaakt dan zal ik m'n plan natuurlijk moeten herzien.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 07:29
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Heu Juice, ik neem aan dat je het over een markt in Amsterdam hebt? Welke is dat dan?
Ik ga naar die op het Haarlemmerplein voor biologische groenten, kaas, melk en eieren.
Spoiler


Biologische kaas kost geloof ik een euro per ons daar. Jaja, op de markt is je gulden een daalder waard.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 08:12
Flijn
Avatar van Flijn
Flijn is offline
Mijn biologische kaas, met vegetarisch stremsel, komt van de albert heijn, kiloprijs 11,50.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 10:23
Verwijderd
Citaat:
Ik heb geen zin meer om vegetariër te zijn, want ik vind veel vegetariërs zeikvolk.
Eensch. Al kunnen niet-vegetariërs die jou zo nodig op je inconsequenties moeten wijzen (leren laarzen, niet-biologische kaas e.d.) net zo goed te veel zeiken.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 11:35
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Of niet-vegetariers die beginnen te zeiken dat het natuurlijk is om vlees te eten. Eingelijk zijn mensen in het algemeen zeikerds.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 12:43
Breg
Avatar van Breg
Breg is offline
Citaat:
Dit plan zit eigenlijk ruim een halfjaar (onuitgevoerd) in mijn hoofd, maar een vriend van me zat me bang te maken met dat 'een vriend van z'n vader' of 'een oom van een vriend' of iets in die richting een biologische slager is en dat hij vertelde dat het helemaal niet zo veel scheelt qua dierenleed. Kippen mochten bijvoorbeeld hun snavel wel houden, maar kregen te weinig ruimte waardoor ze elkaar doodpikten, zulk soort dingen. Nu vraag ik me af of er hier wellicht meer mensen zijn die een 'inside story' hebben over hoe het er werkelijk aan toe gaat, want op papier klinkt het allemaal erg mooi maar als het in werkelijkheid weinig uitmaakt dan zal ik m'n plan natuurlijk moeten herzien.
Heb dat ook gehoord, had volgens mij betrekking op scharrelkippen. Dat die inderdaad wat meer vrijheid hebben en hun snavel mogen houden, maar doordat ze alsnog met z'n honderden/duizenden in een schuur zitten en zich rot vervelen elkaar continu pikken.
Kan er verder niet veel over vinden, wel een artikel van een paar jaar geleden dat biologische komkommers slechter zijn voor het milieu dan gangbare...(o.a. door hoger gasverbruik tijdens productie en grotere vervuiling grondwater).
__________________
*It's our responsibility to be the change we want to see in this world*
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 22-01-2008, 12:46
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Scharrelkippen zitten inderdaad met zijn allen in een te klein hok, het woord scharrel stelt dan ook niet zo veel voor. Biologisch betekent meer. Vooral mensen die werkzaam zijn in de bio-industrie zeiken erover dat biologische kippen vaker ziek worden en elkaar pikken, omdat ze natuurlijk gewoon buiten met elkaar rondlopen in plaats van de hele tijd in een eenpersoonshok te zitten. Maar ja.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 13:00
Outlaw
Avatar van Outlaw
Outlaw is offline
Ik zou graag al mijn vlees biologisch eten, maar ik vind het wel jammer om minder vlees te eten. En ik heb niet zoveel zin om moeite te doen om het te zoeken.

Ach, ik hou het wel op af en toe biologisch vlees, scharreleieren, en ik houd mezelf voor dat ik later wel alles biologisch koop.
__________________
i'm not even supposed to be here today
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 17:47
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Ik ben vegetariër dus dat scheelt alvast, verder probeer ik mijn zuivelproducten en eieren biologisch te eten maar aangezien biologische kwark ongeveer 4 keer zo duur is als mijn goedkope, lekkere, niet biologische variant en ik minstens een bakje per dag eet laat ik dat toch maar zitten. Melk en eieren dus wel, pasta ook want biologische volkoren pasta is goedkoper of net zo duur als gewone volkoren pasta. Kaas eet ik normaal gesproken ook biologisch, maar ik kan momenteel geen plakjes afsnijden en de AH en de kaaswinkel kunnen het niet in plakjes leveren of voor me snijden. De C1000 heeft wel voorgesneden biologische kaas, maar sinds die drie keer na elkaar na een dag of twee al beschimmeld was houd ik het voorlopig maar op gewone, voorgesneden plakjes kaas. Met groente enzo interesseert het me minder, dan eet ik liever wat goedkoper

En ik wil dus niet zo'n zeikvegetariër worden dus bij andere mensen miep ik niet om kaas met stremsel of niet-uitloop/bio eieren.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 19:22
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Dat 'moeilijk te vinden' snap ik niet echt. Ik ben nog nooit in een Heijn geweest waar geen biologisch vlees was, en ook in de meeste andere supermarkten vind je het vrij snel.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2008, 20:01
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Citaat:
Of niet-vegetariers die beginnen te zeiken dat het natuurlijk is om vlees te eten. Eingelijk zijn mensen in het algemeen zeikerds.
Ach, mensen vinden het ook raar als je geen melk drinkt.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 09:17
Verwijderd
Citaat:
Dit plan zit eigenlijk ruim een halfjaar (onuitgevoerd) in mijn hoofd, maar een vriend van me zat me bang te maken met dat 'een vriend van z'n vader' of 'een oom van een vriend' of iets in die richting een biologische slager is en dat hij vertelde dat het helemaal niet zo veel scheelt qua dierenleed. Kippen mochten bijvoorbeeld hun snavel wel houden, maar kregen te weinig ruimte waardoor ze elkaar doodpikten, zulk soort dingen. Nu vraag ik me af of er hier wellicht meer mensen zijn die een 'inside story' hebben over hoe het er werkelijk aan toe gaat, want op papier klinkt het allemaal erg mooi maar als het in werkelijkheid weinig uitmaakt dan zal ik m'n plan natuurlijk moeten herzien.
Kippen pikken elkaar inderdaad. De pikorde heet dat, maar dat is iets wat in de natuur ook voorkomt.

Overigens vind ik het een vreemd argument om vlees te gaan eten omdat vegetariërs zeikmensen zijn. Ik neem aan dat vegetarisme een keuze is die je maakt uit ethische overwegingen en niet om bij een bepaalde groep te horen?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 10:24
AzN
Avatar van AzN
AzN is offline
Ik koop altijd 't biologische Allinson volkorenbrood van de AH, alleen omdat ik dat lekker vind. Verder heb ik af en toe producten van 'Biorganic' en 'Zonnatura', maar dat laatste is volgens mij niet biologisch.
__________________
En dat meen ik!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-01-2008, 12:22
AlopiA
Avatar van AlopiA
AlopiA is offline
Ik haal eigenlijk alleen bewust biologische eieren en als ik een toetje eet biologische yoghurt met bosbessen van de AH (want dat is zo lekker). Maar verder kijk ik een beetje hoe het uit komt. Het liefst zou ik alles biologisch kopen, maar dat is voor mij wel een stuk duurder. Misschien later nog eens.
__________________
Met een hamer en ducttape past het altijd. | When chemists die, we barium | De ijzeren dame
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 15:03
Bloem
Avatar van Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Verder heb ik af en toe producten van 'Biorganic' en 'Zonnatura', maar dat laatste is volgens mij niet biologisch.
Niet alles, maar veel wel
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 19:24
Verwijderd
Citaat:
Kippen pikken elkaar inderdaad. De pikorde heet dat, maar dat is iets wat in de natuur ook voorkomt.

Overigens vind ik het een vreemd argument om vlees te gaan eten omdat vegetariërs zeikmensen zijn. Ik neem aan dat vegetarisme een keuze is die je maakt uit ethische overwegingen en niet om bij een bepaalde groep te horen?
Ik weet wat een pikorde is en ik weet dat het een natuurlijk iets is. Maar de vraag is of beesten niet bijvoorbeeld op een veel te kleine ruimte worden losgelaten, zodat ze elkaar doodpikken - gesteld dat bijvoorbeeld 50% hierbij onnodig doodgaat scheelt het natuurlijk niet veel met het leed van de bioindustrie. Let wel, dit zijn cijfers die ik uit de lucht grijp, theoretisch, etc. Want ik wil dus weten of er mensen zijn die connecties hebben met biologische-veeteelt-lui, zodat ik kan vragen of de mooie verhalen over biologisch vlees wel kloppen.

Verder, je leest niet goed, want het gaat me niet om het bij een bepaalde groep horen, maar juist om het níet bij een bepaalde groep horen. Punt is, als je vegetariër bent, zeiken veganisten op dat je alsnog teveel dierlijke producten eet en vleeseters op dat je hypocriet bent. Als je veganist bent zeiken vleeseters op dat je een overdreven moraalridder bent. En ben je vleeseter dan krijg je het weer aan de stok met zowel de vegetariërs als de veganisten. Kortom, iedereen zeikt op elkaar en hoewel dat niet voor alle mensen geldt, je ontkomt er niet aan. Na acht jaar vegetarisme en 'part-time veganisme' heb ik eigenlijk geen zin meer in al het gezeik en de EEUWIGE discussies waarin je ALTIJD met dezelfde argumenten moet komen. Ik heb ook geen zin meer om discussies over vlees eten weg te wimpelen onder het mom van 'ik heb deze discussie al duizend keer gevoerd en weet al precies wat je gaat zeggen en wat ik dan zeg en hoe je reageert en hoe ik reageer en hoe het afloopt', want hierbij moet je je alsnog verantwoorden en uitleggen hoe en waarom en wat. Ik stap simpelweg uit die hele rangorde van veganisten die neerkijken op alles wat 'minder' is, vegetariërs die al dan niet hypocriet zijn en vleeseters die oh zo veel dierenleed veroorzaken. Geen gekut meer met jezelf semi-verplicht constant moeten verantwoorden, hoewel ik moet zeggen dat je inmiddels de zoveelste bent die alsnog om verantwoording en uitleg vraagt en dat ik dit verhaal ook al twintig keer heb moeten vertellen. Misschien moet ik ze voortaan richting deze post sturen. (En ja, je kunt wel heel makkelijk zeggen van 'je bent niet verplicht om in discussie te gaan, maar hoe zou jij het vinden als ik dit verhaal niet schreef en simpelweg antwoordde met 'Ik heb geen zin om hier op in te gaan, dus neem nou maar aan dat ik het goed doordacht heb en tief 'n end op'? )

Wat betreft de ethiek, júist omdat het een ethische keuze is, is het heel goed mogelijk om het zo te doen. Ethiek is niet enkel 'ik vind het zo zielig voor de beestjes', dus als je voornaamste reden voor vegetarisme de bioindustrie is ben je feitelijk haast beter af met biologisch. Vraag en aanbod werkt immers beide kanten op, dus met biologisch vlees eten geef je net zo goed het signaal dat de consument om minder dierenleed vraagt. Wellicht zelfs meer dan met simpelweg geen vlees eten, aangezien er veel meer 'gewoon' vlees wordt verkocht dan biologisch vlees. Zodoende kan één persoon meer invloed hebben op de verkoopcijfers van biologische vleeswaren dan op de cijfers van niet-biologische vleeswaren, waardoor het signaal duidelijker overkomt.

Veganistisch eten trekt me echter ook en bovendien vind ik het óók zielig voor de beestjes, vandaar dat ik 'compenseer' met enkele dagen veganisme tegenover eens per een/twee weken biologisch vlees en voor de rest vegetarisch voer met veel biologische shite er doorheen. Alleen moet ik dus éérst uitzoeken hoe het precies zit met biologische veeteelt, want als dat niet aan mijn criteria voldoet dan gaat het allemaal niet door.

Maar voor mij zou dit een vrij ultieme ethische oplossing zijn en samen met het afkomen van het gezeik is het al helemaal ideaal.

Hoewel dat laatste dus waarschijnlijk niet gaat werken, want iedereen moet altijd zo nodig in discussie.
Citaat:
Eigenlijk zijn mensen in het algemeen zeikerds.

Laatst gewijzigd op 24-01-2008 om 19:21. Reden: Typfout.
Met citaat reageren
Oud 23-01-2008, 22:49
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Ik weet wat een pikorde is en ik weet dat het een natuurlijk iets is. Maar de vraag is of beesten niet bijvoorbeeld op een veel te kleine ruimte worden losgelaten, zodat ze elkaar doodpikken - gesteld dat bijvoorbeeld 50% hierbij onnodig doodgaat scheelt het natuurlijk niet veel met het leed van de bioindustrie. Let wel, dit zijn cijfers die ik uit de lucht grijp, theoretisch, etc. Want ik wil dus weten of er mensen zijn die connecties hebben met biologische-veeteelt-lui, zodat ik kan vragen of de mooie verhalen over biologisch vlees wel kloppen.
Als er ergens biologisch opstaat, is de werkwijze dus gecontroleerd en voldoet hij aan bepaalde eisen. In ieder eisensysteem zitten echter mazen, waardoor waarschijnlijk niet al het biologische voedsel even diervriendelijk zal zijn. Maar de meeste biologische boerderijen en slagerijen zullen gerund worden door mensen die iets geven om dierenwelzijn, anders zouden ze wel 'gewoon' vlees verkopen. Je kunt er denk ik dus wel van uit gaan dat het meestal snor zit met biologisch vlees. Misschien eerder bij de biologische slager dan bij de supermarkt waar een vak met biologisch vlees is. Siem van der Gragt in de Jordaan is een goede.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 10:18
esth3r
Avatar van esth3r
esth3r is offline
Citaat:
Ik koop altijd 't biologische Allinson volkorenbrood van de AH, alleen omdat ik dat lekker vind. Verder heb ik af en toe producten van 'Biorganic' en 'Zonnatura', maar dat laatste is volgens mij niet biologisch.
haha ik heb ook altijd dat brood ja maar das ook wel ongeveer het enige biologische geloof ik. Ik ben ook vegetarier verder en ja groentes die koop ik niet biologisch. Gewoon omdat ik super veel groentes eet altijd en dan wordt het me toch wel erg duur.
Met citaat reageren
Oud 24-01-2008, 12:31
Verwijderd
Citaat:
*betoog*
Hulde.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2008, 10:56
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Sinds ik twee maand geleden ben verhuisd, koop ik geen biologisch voedsel meer. Daarvoor deed ik, in de eerste week dat mijn loon gestort was, boodschappen bij een bioloog. Dit bezorgde mij namelijk een goed gevoel
Biologische yoghurt vind ik erg lekker. Bij een aantal producten proefde ik geen verschil (bijv. groenten). Wel vond ik dat groenten minder lang houdbaar waren, maar op zich is dat wel makkelijk te verklaren met de bestrijdingsmiddelen (lijkt me). Grootste nadeel is de prijs..

Ik las onlangs een artikel waarin werd gesteld dat tussenhandelaren altijd een x aantal procenten vangen van het product. Dus voor hetzelfde vervoerwerk, wordt er bij biologische producten veel meer geld gevangen. Dit terwijl het vervoeren van niet biologische producten evenveel tijd kost Raar systeem.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2008, 18:50
Verwijderd
Citaat:
*knip*
Eigenlijk was het niet nodig om je te verantwoorden. Dat was m'n punt niet. Wat ik bedoelde te zeggen is dat het logisch is om je eigen afweging te maken en je van dat hele groepjesgebeuren helemaal geen zak aan te trekken. Met je er niks van aantrekken bedoel ik ook dat je geen andere afwegingen maakt om van dat groepjesgebeuren af te zijn. Maar dat is mijn opvatting. Het staat je vrij om er anders over te denken, zonder dat uit te hoeven leggen.
Met citaat reageren
Oud 25-01-2008, 18:55
Verwijderd
Citaat:
Ik koop altijd 't biologische Allinson volkorenbrood van de AH, alleen omdat ik dat lekker vind. Verder heb ik af en toe producten van 'Biorganic' en 'Zonnatura', maar dat laatste is volgens mij niet biologisch.
Ow, Allinsonbrood vind ik juist zo onsmakelijk. Ik dacht altijd dat dat voor mensen was met bepaalde allergieën of zo.
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 14:05
Mara
Mara is offline
Sinds kort eet ik minder vlees en meer biologisch/vegetarisch. Inslaan al 't in de reclame is, of hopen dat de AH er een 35% kortingsstickertje op doet.. Niet alleen voor de 'zielige diertjes' maar ook gewoon om 't milieu minder te belasten.

Groente let ik er minder op. Laatst had ik spinazie uit de diepvries die biologisch was (alles een keer proberen!) maar die was niet te eten. Gadver. Ik weet niet of dat aan 't biologisch lag of aan 't diepvries, het was in ieder geval smerig.

Overigens is het in kleine steden wel een stúk moeilijker om biologisch te kopen. Waar ik woonde is er wel een kleine AH waar je een béétje vlees en een béétje groente biologisch kan kopen, maar verder is er eigenlijk niks, ook niet op de markt. En om nou 3x per week hetzelfde te eten..
Met citaat reageren
Oud 26-01-2008, 20:37
Stefanie
Avatar van Stefanie
Stefanie is offline
Binnenkort woon ik ook een stukje verder van de AH, maar ik ben van plan om wat meer in te slaan, zodat ik het kan bewaren en toch lekker kan eten.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 26-01-2008, 23:23
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
Groente let ik er minder op. Laatst had ik spinazie uit de diepvries die biologisch was (alles een keer proberen!) maar die was niet te eten. Gadver. Ik weet niet of dat aan 't biologisch lag of aan 't diepvries, het was in ieder geval smerig.
Ik denk aan de diepvries, want biologisch is meestal lekkerder, of je proeft het verschil gewoon niet. Maar mensen die het verschil niet proeven tussen bijvoorbeeld biologische en niet biologische tomaten of kip hebben iets aan hun smaakpapillen.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 12:38
coopergirl
Avatar van coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Ik denk aan de diepvries, want biologisch is meestal lekkerder, of je proeft het verschil gewoon niet. Maar mensen die het verschil niet proeven tussen bijvoorbeeld biologische en niet biologische tomaten of kip hebben iets aan hun smaakpapillen.
// het panel van de consumentenbond vond biologische groente over het algemeen minder lekker dan de "gewone" groente. Volgens mij heb ik het gelezen in het december nummer.
__________________
Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 13:01
Mara
Mara is offline
Citaat:
Ik denk aan de diepvries, want biologisch is meestal lekkerder, of je proeft het verschil gewoon niet. Maar mensen die het verschil niet proeven tussen bijvoorbeeld biologische en niet biologische tomaten of kip hebben iets aan hun smaakpapillen.
Dacht zelf ook dat 't daar aan had, had nog nooit groente uit de diepvries (op wokzooi na) gehad.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 14:09
Uice
Avatar van Uice
Uice is offline
Citaat:
// het panel van de consumentenbond vond biologische groente over het algemeen minder lekker dan de "gewone" groente. Volgens mij heb ik het gelezen in het december nummer.
Vreemd.

Nou ja, biologisch op zich zegt natuurlijk ook niet zo heel veel, maar het is vaak wel verser.
__________________
That's what happens when you look, lady. Now you're a salt pillar, and all the deer are gonna lick ya.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 15:40
Verwijderd
Citaat:
Maar mensen die het verschil niet proeven tussen bijvoorbeeld biologische en niet biologische tomaten of kip hebben iets aan hun smaakpapillen.
Dat is natuurlijk onzin.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 16:44
Verwijderd
Citaat:
// het panel van de consumentenbond vond biologische groente over het algemeen minder lekker dan de "gewone" groente. Volgens mij heb ik het gelezen in het december nummer.
Dat kan ook komen omdat veel gewone groete zo gekweekt zijn dat je er amper nog iets aan proeft. Spruitjes en witlof zijn allang niet meer bitter etc. Biologische groente zijn vaak wel nog hoe ze ooit waren, maar omdat veel mensen gewend zijn aan vlakke smaken en een suikerverslaving van hier tot tikio hebben, worden die smaken als ''viezer'' ervaren.

Overigens vind ik zelf biologische groente en fruit véél lekkerder smaken.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2008, 16:57
indigo
Avatar van indigo
indigo is offline
Ik eet ook grotendeels biologisch - voor zover het betaalbaar en lekker is natuurlijk. Vlees eet ik sowieso al niet, dus dat scheelt. Nu ik weer bij m'n ouders woon is het allemaal wel betaalbaar, we hebben zo'n wekelijkse groentetas en daar komen altijd wel lekkere dingen uit tevoorschijn. Ik vind biologische dingen over het algemeen veel lekkerder dan niet-biologisch, melk en fruit en sap. Sommige dingen zijn toch wel lastig biologisch te krijgen. Voor brood is er bv. in de AH erg weinig keus (ik hou wel van Allinson-brood maar ook niet de hele week, en men vindt het hier thuis vies) en in de natuurvoedingswinkel hebben ze lijkt het haast geen lekker brood. Maar misschien is dat een foute interpretatie
__________________
you may say i'm a dreamer, but i'm not the only one (john lennon, imagine)
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 07:36
Broeder
Avatar van Broeder
Broeder is offline
Melk en eieren en dergelijke koop ik altijd wel biologisch. Biologische kaas heb ik nog niet kunnen vinden, dus neem ik maar gewone want ik heb verder niet zo'n spannend broodbelegassortiment.
__________________
ENIGSINDS WANNEER?
Met citaat reageren
Oud 28-01-2008, 16:54
IcedEarth
Avatar van IcedEarth
IcedEarth is offline
Geen vlees dus ik hoef geen biovlees te kopen. Kaas, yoghurt, eieren koop ik vrijwel altijd biologisch. Soms een keer een stuk niet biokaas, of gewone vrijeuitloopeieren, of boerenkarnemelk oid. Ook honing koop ik biologisch. En muesli haal ik biologisch, en thee vaak, en ik heb een biologisch groentepakket en ehm.......fruit niet. En de rest een beetje sporadisch.
__________________
never get old
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Eten & Drinken Biologische dingesactie van de AH
Verwijderd
18 20-03-2007 19:55
Eten & Drinken [enquete] biologische voeding
Sherco
11 01-03-2007 09:51
Eten & Drinken Consumentenbond: Biologische groenten niet gezonder
langejongen
33 09-02-2006 13:36
Flora & Fauna Biologisch?
Verwijderd
22 03-06-2005 14:21
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Biologisch; wel zo lekker?!
Kath
43 25-04-2004 22:27
De Kantine Enquête: Biologische wapens
S
30 11-03-2003 16:00


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:07.