Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-11-2004, 10:53
Verwijderd
Als ik mijn pc wil starten blijft 'ie lekker bij een zwart scherm hangen met de volgende mededeling:

"Het volgende bestand is beschadigd of ontbreekt: COMMAND.COM

Geef de MS-DOS-prompt op (bijv. C:\WINDOWS\COMMAND.COM)"

Ik heb windows 98 en wou gisteren net XP installeren, maar daar ben ik dus niet meer aan toegekomen omdat 'ie niet op wil starten...

Wat te doen?

P.S. Ik ben een computerleek, dus houd hier bij uitleg a.u.b. even rekening mee indien mogelijk

Laatst gewijzigd op 02-11-2004 om 11:14.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-11-2004, 11:09
Verwijderd
Als je WinXP wil installeren moet je van CD booten..
Dit gebeurd voordat Windows 98 boot en krijg je dus helemaal geen command.com error.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 11:13
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 02-11-2004 @ 12:09 :
Als je WinXP wil installeren moet je van CD booten..
Dit gebeurd voordat Windows 98 boot en krijg je dus helemaal geen command.com error.
Sorry, maar zoals ik zei: ik ben een leek. Dit is voor mij dus abracadabra
Wat moet ik nu concreet doen?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 11:37
Verwijderd
Dat je gewoon de Windows XP cd er in moet doen, en vanaf de Windows XP cd moet instaleren.
windows 98 heeft die fout. en als je vanaf cd instaleert hoef je niet in windows 98 te zijn dus krijg je die fout ook niet .
Met andere woorden, doe je WinXP cd in je cd-rom drive, reset je computer, installeer WinXP en dan krijg je geen foutmelding meer (is te hopen voor je)
Hopelijk snap je het nu wel wat beter!?

Greetz

N.B. boot(en) is Start(en)
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 11:53
Verwijderd
Citaat:
lullow schreef op 02-11-2004 @ 12:37 :
Dat je gewoon de Windows XP cd er in moet doen, en vanaf de Windows XP cd moet instaleren.
windows 98 heeft die fout. en als je vanaf cd instaleert hoef je niet in windows 98 te zijn dus krijg je die fout ook niet .
Met andere woorden, doe je WinXP cd in je cd-rom drive, reset je computer, installeer WinXP en dan krijg je geen foutmelding meer (is te hopen voor je)
Hopelijk snap je het nu wel wat beter!?

Greetz

N.B. boot(en) is Start(en)
Goed, ik had dat prachtige zwarte scherm + foutmelding openstaan, heb m'n XP cd erin gestopt en op de resetknop gedouwd.
Resultaat: ik kom weer bij diezelfde foutmelding terecht.

Wat nu?
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 12:05
Curunir
Curunir is offline
Hm, okee.

Dan zet je in het BIOS de 'boot from cd' optie aan, zie het boekje dat je bij het moederbord kreeg voor info over hoe je in het BIOS komt en hoe je de juiste instelling krijgt. Als het goed is lukt het dan wel.

Zoek desnoods even het model van je moederbord op en post het hier, dan kan iemand het op gaan zoeken...
Oud 02-11-2004, 12:48
Verwijderd
Citaat:
Curunir schreef op 02-11-2004 @ 13:05 :
Hm, okee.

Dan zet je in het BIOS de 'boot from cd' optie aan, zie het boekje dat je bij het moederbord kreeg voor info over hoe je in het BIOS komt en hoe je de juiste instelling krijgt. Als het goed is lukt het dan wel.

Zoek desnoods even het model van je moederbord op en post het hier, dan kan iemand het op gaan zoeken...
Hoe ik in dat bios gebeuren kom weet ik nog. Waar die boekjes zijn zou ik bij god niet weten, die heb ik sinds aankoop van die pc een jaar of 5 geleden al niet meer gezien.
Wel ben ik alle opties bijlangs geweest maar zie ik in elk geval nergens letterlijk 'boot from cd' oid staan.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 13:24
M@rco
M@rco is offline
Meestal is het iets van "Advanced BIOS Features", en daar moet je dan als "First Boot Device", "CD-ROM" instellen.
Oud 02-11-2004, 14:08
freyk
freyk is offline
Citaat:
overthestars schreef op 02-11-2004 @ 11:53 :
Ik heb windows 98 en wou gisteren net XP installeren, maar daar ben ik dus niet meer aan toegekomen omdat 'ie niet op wil starten...
Nou, een van de oplossingen voor dit probleem op te lossen is windows xp installeren vanaf je windows xp cd.

Máár weet je wel zeker, dat je pc windows xp aan kan?
Je kan beter eerst gaan uitzoeken hoe "sterk" je pc is, voordat je windows xp op je harde schijf hebt staan en het onwijs traag draait.
Citaat:
Voor windows xp heb je minimaal nodig:
  • PC with 300 megahertz or higher processor clock speed recommended; 233 MHz minimum required (single or dual processor system);* Intel Pentium/Celeron family, or AMD K6/Athlon/Duron family, or compatible processor recommended
  • 128 megabytes (MB) of RAM or higher recommended (64 MB minimum supported; may limit performance and some features)
  • 1.5 gigabytes (GB) of available hard disk space*
  • Super VGA (800 x 600) or higher-resolution video adapter and monitor
  • CD-ROM or DVD drive
  • Keyboard and Microsoft Mouse or compatible pointing device

Als je niet zeker weet kan je nog ff kijken bij je windows 98, tenzij je harde schijf al geformateert is.
Wat je kan doen is, een opstartdiskette maken via bootdisk.com en je pc laten booten via deze diskette.
Dan moet je ervoor zorgen dat command.com, dat op deze diskette staat, naar je c-schijf kopieert.
Zorg ervoor dat op je scherm het volgede komt te staan (of dit gebeurt automatisch: a:\>
en typ dan het volgende in: copy command.com c:\ en daarna
copy command.com c:\windows
Als het gekopieert is, dan hoeft je alleen je pc maar te herstarten.

Laatst gewijzigd op 02-11-2004 om 19:12.
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 14:29
Verwijderd
Citaat:
freyk schreef op 02-11-2004 @ 15:08 :
(...) Wat je kan doen is, een opstartdiskette maken via bootdisk.com en je pc laten booten via deze diskette.
Dan moet je ervoor zorgen dat command.com, dat op deze diskette staat, naar je c-schijf kopieert.
Zorg ervoor dat op je scherm het volgede komt te staan (of dit gebeurt automatisch: a:\>
en typ dan het volgende in: copy command.com c:\ en daarna
copy command.com c:\windows
Als het gekopieert is, dan hoeft je alleen je pc maar te herstarten.
Daar was ik idd al mee bezig, maar met die diskette krijg ik de melding "Invalid system disk. Replace blabla"
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten