hmm interessante opgave.. Maar de helling van de bodem waar je het over had, is dat gewoon een rechte lijn of iets anders? Nou, als we gewoon generaliseren en zeggen dat die helling volgens de functie f(x) loopt, en dat de helling over de lange kant gaat (dus dat het zwembad als je de brede kant langsloopt steeds dieper is), dan kunnen we het berekenen..
Laat V(t) het volledige volume van het water zijn, op het tijdstip t met t in minuten, en laat h(t) de hoogte (of diepte) van het zwembad zijn, vanaf het laagse punt van het zwembad gemeten (zou het zwembad helemaal vol zijn dan is h=3). f(x) is de hoogte van de bodem, gemeten vanaf het laagste punt, als je x meter langs de breedte van het zwembad bent gelopen (ik kan hier geen mooie plaatjes tekenen

het spijt me).
V(t) kunnen we dan uitdrukken in h(t):
V(t) = 8 * integral(h(t)-f(x),x,0,20)
= 160*h(t) - integral(f(x),x,0,20)
Want de integral-term berekent de oppervlakte tussen de functies y(x):=h(t) (een rechte lijn dus) en y(x):=f(x). Deze oppervlakte is de oppervlakte van het water als je in een doorsnede zou bekijken. Vermenigvuldig je dit met de lengte van het zwembad, dan heb je dus het totale volume
Nu is gegeven dat uit het zwembad water wordt gepompt met een snelheid van 3 kubieke meter per minuut, dus:
dV/dt = -3. We willen weten hoe snel de diepte daalt per minuut, en dit is gelijk aan dh/dt. Door nu van V de afgeleide te nemen (ten opzichte van t) en dit gelijk te stellen aan -3, kunnen we dh/dt afleiden.
V(t) = 160*h(t) - integral(f(x),x,0,20)
V'(t) = 160*h'(t) - 0 <<< want in die laatste integral term zit alleen een x en geen t, is dus ten opzichte van t een constante, en daarvan is de afgeleide tov van t 0.
dus:
h'(t) = V'(t)/160
h'(t) = -3/160 m/minuut > de hoogte daalt dus met ongeveer 1,88 centimeter per minuut
Je ziet overigens dat het voor deze vraag dus niet uitmaakt wat f(x) is..
Ik hoop dat mijn berekeningen kloppen (argh..rekenfoutjes zijn geniepig), en dat het niet te ingewikkeld is (met alle integralen etc.) Als je wilt dat ik het verder uitleg moet je het maar zeggen