Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Flora & Fauna
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-11-2004, 19:28
Severus
Severus is offline
Hallo iedereen,

Het volgende mag jullie misschien vreemd in de oren klinken, maar vooruit.

Ik heb een klein katje van een paar maanden oud. Het is een mannetje en hij heet Charlie. We hebben Charlie al jong zelf opgevoed, omdat zijn moeder hem na enkele weken in de steek liet (ze was zelf inmiddels direct weer in verwachting). Zijn broertjes en zusjes zijn dood, en hij is als enige overgebleven.

Hij is altijd opgewekt en actief geweest, maar de laatste tijd is het wat minder. Hij is erg rond, en zijn buikje is een beetje hard. Als ik erover wrijf, voel ik dat hij zijn darmspieren samentrekt. Want wat merkte mijn moeder een paar dagen geleden op? Hij poept amper. Vandaar dus die nogal ronde buik.

Ik heb hem eens goed geïnspecteerd en ik merk dat zijn anus nogal verwijd is. Het is open (terwijl het normaal gesloten zou zijn door de spieren) en ongeveer zo groot en breed als mijn duimnagel. Het geurt ook een beetje naar.

Mijn vermoeden is dat zijn ontlasting te hard is en zijn anus daardoor wijder is geworden, misschien een beetje is opengescheurd. Het ziet er heel zielig uit, want poepen zal hem nu waarschijnlijk teveel pijn doen. Hij draait rond, graaft een beetje en probeert te poepen (waarbij te merken is dat hij het echt eruit probeert te persen, want één achterpootje gaat dan omhoog en is gespannen), maar het lukt hem niet.

Charlie eet en drinkt trouwens nog wel, hetzij in geringere mate.

Mijn moeder weet er nog niet van, die is te huiverig om dieren naar de dierenarts te doen, omdat het teveel geld zou kosten (het zou al gauw 100 euro worden, volgens haar). Dus daarom vraag ik hier even na of iemand er al ervaring mee heeft? En hoe werd dit probleem opgelost, en hoeveel kostte het ongeveer?

Ik zou het fijn vinden als ik hier zo snel mogelijk een reactie op kreeg. Intussen hoop ik dat vandaag en morgen alles nog (redelijk) goed blijft gaan met Charlie, dan zou ik maandag eventueel met hem naar de dierenarts kunnen, als ik mijn moeder daartoe kan overtuigen (helaas is de dierenarts op zondag dicht ).

En voor de mensen die het zich afvragen: dit is géén grap, het is serieus en het is niet om te lachen.

Alvast bedankt,

Severus
Oud 20-11-2004, 19:37
Verwijderd
Voor spoedeisende hulp is de dierenarts, voor zover ik weet, altijd beschikbaar. Bovendien zou je misschien kunnen bellen voor gratis telefonisch advies.

Sterkte in ieder geval, ik heb er helaas geen ervaring mee, ik heb er ook nog nooit van gehoord.
Met citaat reageren
Oud 20-11-2004, 19:46
blikeend
blikeend is offline
dierenarts niet te lang mee wachten
Met citaat reageren
Oud 20-11-2004, 19:49
Shibby
Shibby is offline
Wij hebben dat ook weleens met puppies. Maar dan waren ze nog jonger dan een paar maanden. Misschien kun je het eens proberen met roosvicee laxo . Maar het zou misschien wel verstandig zijn om naar de dierenarts te gaan.

Heb je 'm trouwens wel regelmatig ontwormd? Dat zou het misschien ook nog eens kunnen zijn. Je zegt namelijk dat zijn buikje hard en dik is.

Katten ontwormen:

*kittens ontwormen op een leeftijd van 4,6 en 8 weken en daarna om de twee maanden tot ze een half jaar oud zijn;
*zogende poezen telkens tegelijk met de kittens ontwormen;
*alle andere katten twee keer per jaar ontwormen
Oud 20-11-2004, 20:02
Severus
Severus is offline
Het kan inderdaad misschien wormen zijn; de meeste van onze kleine katjes hebben wormen gehad en ook wormtabletten gekregen. De laatste die wormen had was Sienna, maar hij was juist altijd heel erg mager - toen hij die tabletten kreeg, sterkte hij weer wat aan. Voor zover ik wist werden katten van wormen alleen mager, niet juist dikker.

Maar ik zal morgen dan een wormtabletten-kuur met Charlie beginnen, ik hoop dat het gaat helpen. Ik heb hem net weer in zijn hok gedaan; de laatste tijd ligt hij in zijn hok tegen de buis van een waterleiding aan met zijn buikje - die buis is warm (van het warme water bij de boiler), maar niet onaangenaam warm. Misschien dat die warmte zijn buikpijn (die hij wel moet hebben) vermindert.

Ik ga het morgen ook maar bij mijn moeder aankaarten dan (ze wist in ieder geval nog niet van de verwijde anus; heb het zelf ook nog maar net ontdekt), als iedereen mij de dierenarts aanraadt. Op het moment gaat het niet, want zij en mijn vader zijn bij iemand op bezoek.

@Shibby: Dus jouw kleine puppies hadden toen ook last van zo'n verwijde anus? Na hoeveel dagen is het overgegaan?
Oud 20-11-2004, 20:26
Somebody Special
Somebody Special is offline
Ik weet niet of het inmiddels alweer beter met je katje gaat, als dit niet het geval is en hij nog steeds niet normaal poept zou je hem een beetje (zonnebloem-)olie kunnen geven door zijn voer of zo in zijn bekkie.

Toen onze hond nog een klein pupje was en net 2 dagen bij ons was kon ze niet poepen, na 2 dagen zat haar buikje zo vol en was haar ontlasing zo dik geworden dat ze er last van kreeg.
We hebben toen met een spuitje zonder naald (van de tandarts bv.) wat olie in haar anus gespoten, dit hielp.

Succes iig
Oud 20-11-2004, 21:47
AngelLena
AngelLena is offline
Klinkt als verstopping in de darm. Wat je nu kan doen is geen eten meer geven, zorgen dat het diertje genoeg water drinkt, liever te veel dan te weinig. Hopen dat het genoeg laxerend werkt. Ik zou zelf geen laxeer middelen toedienen, je weet nooit welke hoeveelheid kan en vanaf wanneer het giftig wordt.

Kijk het niet lang aan. Dierenarts dient waarschijnlijk een lichte dosis parafine toe (laxeermiddel) en hopelijk is het daarmee gedaan, zo niet dan wordt het waarschijnlijk toch een operatie en nakijken van het spijsverteringsstelsel. Het beestje heeft iets gegeten wat slecht te verteren was, dus oorzaak moet achterhaald worden.

En duur m'n reet, als een beestje ziek is is niets te duur, iig niet duurder dan het leven van het beestje.
Oud 21-11-2004, 10:25
Verwijderd
Citaat:
AngelLena schreef op 20-11-2004 @ 22:47 :

En duur m'n reet, als een beestje ziek is is niets te duur, iig niet duurder dan het leven van het beestje.
helemaal mee eens.

wat ikzelf bij onze hond deed toen hij verstopt was, een druppeltje laxeermiddel van mijn oma door zijn eten doen, en hem maar heel weinig voer geven. Nog geen 3 minuten later kwam het goed los.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 21:35
Shibby
Shibby is offline
Citaat:
Severus schreef op 20-11-2004 @ 21:02 :
Voor zover ik wist werden katten van wormen alleen mager, niet juist dikker.

@Shibby: Dus jouw kleine puppies hadden toen ook last van zo'n verwijde anus? Na hoeveel dagen is het overgegaan?
Als ze wormen hebben krijgen ze een boller buikje, dat bedoelde ik met dik.

Ja, eentje had het. Het is helemaal goed gekomen.

Hoe is het nu met hem?
Oud 22-11-2004, 16:28
Verwijderd
Ik ben btw zelden 100 euro kwijt bij de dierenarts...zelfs een sterelisatie van een kat is niet zo duur...en een kat hoeft echt niet bij het minste of geringste geopereerd te worden oid. Als ie zich vandaag nog niet beter voelt, zou ik toch zeker even langs de dierenarts gaan. Je kunt ze btw ook altijd bellen om om advies te vragen en dat kost niks (behalve dan de telefoonkosten).
Met citaat reageren
Oud 23-11-2004, 16:23
Severus
Severus is offline
Iedereen heel erg bedankt voor alle hulp, maar helaas moet ik meedelen dat Charlie vanmorgen overleden is. Hij was gisteren nog helemaal goed, rende veel en at en dronk ook gulzig.... mam zou vandaag laxeermiddel voor hem gaan halen en ik zou hem in bad doen, enzovoorts.

Maar toen ik vandaag vertrok naar school, was hij opeens minder en leek hij een beetje in paniek te zijn, hij bewoog ook minder goed (hij probeerde paniekerig op mijn been op te klimmen; dat deed hij altijd graag bij mij). Ik was bezorgd en verzocht mijn moeder met klem dat er vandaag wat aan gedaan moest worden. Ik kwam dus net thuis en kreeg te horen dat hij was overleden, dat hij stuiptrekkingen had gehad en daarna is overleden. Volgens mijn moeder was het te wijten aan inteelt en lag het aan zijn hersenen, maar ik denk dat zijn bloed vergiftigd is geraakt omdat de stoffen in zijn poep langer in het lichaam bleven dan nodig was, en dat dat uiteindelijk ook zijn weerslag heeft gehad op zijn hersenen.

Ik vind het heel erg, ik heb hem ook net begraven - als de moeder de katjes zo klein al in de steek heeft gelaten, en je de kleintjes zelf opvoedt, raak je er echt heel erg bij betrokken en dan ben je er kapot van als ze opeens dood gaan. Als ze al langer echt ziek waren, wen je al aan het idee dat ze dood kunnen gaan, maar als hij gisteren nog zo levendig heeft zitten rennen en alles en dan opeens dood is, is het echt een klap.

*zucht* Maar in ieder geval kan ik hier een les uit trekken - de volgende keer dat ik deze symptomen constateer bij een klein katje, zal ik meteen in actie komen en laxeermiddel halen en alle dingen die goed zijn in zo'n geval.

Oud 23-11-2004, 18:44
AngelLena
AngelLena is offline
Tip voor de volgende keer: niet zelf gaan klungelen, voor hetzelfde geld doe je er meer kwaad mee dan goed. Iets te veel laxeermimddel toedienen en je vergiftigd het beestje. Gewoon naar dierenarts, geen gezeur.

Ik vind het heel rot voor je dat het zo is gegaan maar ik vind om eerlijk te zijn wel dat jullie wat aan de late kant in actie zijn gekomen. Vooral als het om een kleintje gaat. Een dagej aankijekn oke, maar dit duurt al langer.
Reageren

Regels voor berichten