Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-11-2004, 20:49
mizz-unknown
mizz-unknown is offline
Ik vroeg me iets af...

Een vriendin kwam van de week naar me toe die het best wel moeilijk heeft. En ze zei heb jij het ook wel eens dat je niks meer hebt om voor te leven. Dat je niks meer hebt om naar uit te kijken. Hebben jullie dat wel eens?! Ikzelf herken me er ook wel in.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-11-2004, 20:52
Cookie
Cookie is offline
nee dat ken ik niet........jullie hebben elkaar toch
Oud 28-11-2004, 20:55
Quiana
Quiana is offline
Ik denk dat heel veel van de mensen die regelmatig op dit
forum komen dat wel herkennen/hebben (gehad) ed..

Ik heb dat een flinke tijd heel sterk gehad, en mja, wat kan ik
er nog meer over zeggen?

Voor mij is uiteindelijk duidelijk geworden dat zolang ik er geen
moeite voor doe, er ook inderdaad niks zal zijn wat voor mij de
moeite waard is om voor te leven en te blijven leven; ik ben de
enige die ervoor kan zorgen dat mijn leven gaat zoals ik het wil,
de waarde heeft die ik wil dat het heeft.

En ik ben dus ook de enige die de energie in de dingen die voor
mij het leven de moeite waard maken kan (en moet!) stoppen.

(En natuurlijk zijn er dingen die niet in mijn macht liggen om te
veranderen of te bereiken enz, maar de grootste drijfkracht en
energie om te willen leven zal toch uit mezelf moeten komen. )
Oud 28-11-2004, 21:13
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Quiana schreef op 28-11-2004 @ 21:55 :
Ik denk dat heel veel van de mensen die regelmatig op dit
forum komen dat wel herkennen/hebben (gehad) ed..

Ik heb dat een flinke tijd heel sterk gehad, en mja, wat kan ik
er nog meer over zeggen?

Voor mij is uiteindelijk duidelijk geworden dat zolang ik er geen
moeite voor doe, er ook inderdaad niks zal zijn wat voor mij de
moeite waard is om voor te leven en te blijven leven; ik ben de
enige die ervoor kan zorgen dat mijn leven gaat zoals ik het wil,
de waarde heeft die ik wil dat het heeft.

En ik ben dus ook de enige die de energie in de dingen die voor
mij het leven de moeite waard maken kan (en moet!) stoppen.

(En natuurlijk zijn er dingen die niet in mijn macht liggen om te
veranderen of te bereiken enz, maar de grootste drijfkracht en
energie om te willen leven zal toch uit mezelf moeten komen. )
that's the spirit.
Oud 28-11-2004, 21:32
Fade of Light
Fade of Light is offline
Het is heel simpel. Ja er is genoeg voor te leven. Als je je kut voelt, zie je dat alleen niet. Als je je goed voelt wel.

Zo heb ik het althans ervaren. Nu voel ik me goed, en heb ik veel dingen die ik relax vind, eerst voelde ik me kut en vond ik niks leuk (ook dingen die ik nu ineens wel (weer) cool vind).
Met citaat reageren
Oud 28-11-2004, 21:42
Nona
Nona is offline
Ja, ik ken het. Althans, ik ken het gevoel. Want op puur platonisch gebied weet ik dat ik nog altijd dingen heb waar ik later, als ik me beter voel, wel weer waarde aan zal hechten en waar ik later wel voor zou willen leven.
Oud 28-11-2004, 21:48
Hellboy
Hellboy is offline
Citaat:
Fade of Light schreef op 28-11-2004 @ 22:32 :
Het is heel simpel. Ja er is genoeg voor te leven. Als je je kut voelt, zie je dat alleen niet. Als je je goed voelt wel.

Zo heb ik het althans ervaren. Nu voel ik me goed, en heb ik veel dingen die ik relax vind, eerst voelde ik me kut en vond ik niks leuk (ook dingen die ik nu ineens wel (weer) cool vind).
Eensheden
Oud 28-11-2004, 22:10
-Flip-
-Flip- is offline
Citaat:
Kruimel schreef op 28-11-2004 @ 22:42 :
Ja, ik ken het. Althans, ik ken het gevoel. Want op puur platonisch gebied weet ik dat ik nog altijd dingen heb waar ik later, als ik me beter voel, wel weer waarde aan zal hechten en waar ik later wel voor zou willen leven.
Mooi gezegd..
Oud 29-11-2004, 14:08
Freestyler*
Freestyler* is offline
Ik zie sowieso weinig dingen om voor te leven, of ik me nou slecht voel of niet
Het enige is ''later''
Want later, misschien is het later anders.
Oud 29-11-2004, 16:44
Nijn*
Nijn* is offline
Ik herken het ook ja. Soms is het heel hevig bij mij, soms een stuk minder. Uiteindelijk kun je het zo goed maken als je zelf wilt. Als jij met een instelling van 0 door het leven gaat, lijkt er al snel niets meer aan. Als je er moeite voor doet er iets leuks van te maken en positief kunt blijven, zul je al veel sneller zien dat er altijd dingen blijven om voor te leven. Maar soms is het gewoon moeilijk om fijne dingen te zien als je je erg down voelt.

Ik denk dat iedereen dit gevoel wel herkent, volgens mij heeft ieder in zijn/haar leven wel een periode waarin het minder gaat en deze gedachte in je hoofd voorkomt.
Oud 29-11-2004, 16:58
Endomychus
Endomychus is offline
nee
Oud 29-11-2004, 17:02
Hollandia
Hollandia is offline
Hmm, ik herken het eigenlijk niet.

Natuurlijk vraag ik me de bekende filosofische getinte vragen wel eens af (Waarom leef ik? Wat is mijn doel? etc), maar ik ben nooit op de gedachte gekomen dat het leven zinloos is.

Het lijkt me op een bepaalde manier toch ook een vreemde gedachte, vooral omdat ik er zelf niet bekend mee ben, ondanks dat je wel eens verhalen om je heen hoort natuurlijk. Bovengenoemde argumenten zoals 'Natuurlijk heeft iedereen die gedachten als het wat slechter gaat...' verbazen me, omdat ik dan eerder begin te denken aan oplossing om ervoor te zorgen dat het beter gaat. Daarbij moet ik wel een kanttekening maken omdat ik nooit een depressie heb gehad. Misschien ben ik wel extreem optimistisch........
Oud 04-12-2004, 19:44
metallica
metallica is offline
Ja, ik ken het wel. al begin ik steeds meer dingen te vinden, waarvoor ik wel zou willen leven. Al is het maar om anderen te vervelen. Iemand zei me eens dat ik niet zo moest zeiken. Toen nam ik dat op als je begrijpt me niet. Maar ik denk dat ik hem niet begreep. Ik ben er idd achter gekomen dat hoe minder ik zeik over de dingen die niet goed zijn hoe zonniger ik de dingen kan bekijken. Al is zonnig bij mij ook niet echt het juiste woord, maar ik kan het beter relativeren. En ik denk dat je dat ook moet vinden.
Oud 04-12-2004, 19:49
Keyser Saus
Keyser Saus is offline
Soms zie ik het allemaal niet zo zitten en wil ik voor eeuwig in slaap vallen......

Maar de volgende ochtend blijkt het allemaal reuze mee te vallen
Met citaat reageren
Oud 04-12-2004, 19:57
metallica
metallica is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 04-12-2004 @ 20:49 :
Soms zie ik het allemaal niet zo zitten en wil ik voor eeuwig in slaap vallen......

Ja, zo heb ik het ook wel vaker
Oud 04-12-2004, 22:59
Suusjuhh
Suusjuhh is offline
Citaat:
Keyser Saus schreef op 04-12-2004 @ 20:49 :

Ook zo vaak, maar tegenwoordig steeds minder Dus ik ga er maar vanuit dat het gewoon aan de puberteit ligt/lag..
Oud 05-12-2004, 00:34
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Volgens mij is het leven zinloos. Dus als het niet leuk is is er inderdaad geen reden om door te leven, behalve de wetenschap dat je je eigen geluk voor een groot deel in eigen handen hebt en dat de depressieve periode altijd weer over gaat.
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 00:34
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Hollandia schreef op 29-11-2004 @ 18:02 :
Hmm, ik herken het eigenlijk niet.

Natuurlijk vraag ik me de bekende filosofische getinte vragen wel eens af (Waarom leef ik? Wat is mijn doel? etc), maar ik ben nooit op de gedachte gekomen dat het leven zinloos is.

Het lijkt me op een bepaalde manier toch ook een vreemde gedachte, vooral omdat ik er zelf niet bekend mee ben, ondanks dat je wel eens verhalen om je heen hoort natuurlijk. Bovengenoemde argumenten zoals 'Natuurlijk heeft iedereen die gedachten als het wat slechter gaat...' verbazen me, omdat ik dan eerder begin te denken aan oplossing om ervoor te zorgen dat het beter gaat. Daarbij moet ik wel een kanttekening maken omdat ik nooit een depressie heb gehad. Misschien ben ik wel extreem optimistisch........
Of je hebt gewoon niet zo goed erover nagedacht.
Nee maar serieus, wat is de zin van het leven?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 15:58
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Ik denk dat ieder mens hier wel eens last van heeft. Bij de ene duurt het langer dan bij de ander, daarnaast kan het in verbinden staan met bepaalde gebeurtenissen, maar ook met je leeftijd.

Wanneer de gedachten echt voor lange tijd je dag gaat bepalen, of je leven gaat 'overheersen' kun je er het beste met een arts of iemand die je vertrouwd over praten (mss iets voor je vriendin?)

Daarnaast...;
'Als het leven geen zin heeft, kun je er ook geen punt achter zetten.'

Denk daar maar eens over na

Grtjs en sterkte voor haar!
Oud 09-12-2004, 16:03
Verwijderd
Citaat:
Anno 1986 schreef op 09-12-2004 @ 16:58 :
'Als het leven geen zin heeft, kun je er ook geen punt achter zetten.'
Mooie!

OT: Zeker ken ik dat wel. Tot een jaar geleden ongeveer de vader van een vriend van me zelfmoord pleegde, en ik zag en zelf voelde hoeveel verdriet dat iemand kan doen. Niet dat ik hem veroordeel, hij had er goede redenen voor, en zijn gezin kan 1000-en-1 redenen verzinnen waarom.
Maar je doet een hoop mensen pijn, en als het goed is komt er na regen altijd zonneschijn. Ik leef al tijden in een klotperiode, maar geniet extra van de leuke dingen, zoals verjaardagen, een tvprogramma, een liedje etc.

Succes ermee
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 16:21
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Als het leven geen zin heeft, kun je er ook geen punt achter zetten.
Flauw, gewoon een simpele woordspeling. Zoiets zou ik echt niet serieus kunnen nemen. Ik zou er juist geirriteerd door raken.

(Ontopic-mode)

Wat wel zo is, zoals je zelf al zegt Mizz-Unknown: Af en toe zijn er die momenten. En daarmee geef je zelf al aan dat er ook momenten zijn die wel mooi zijn. Als iemand een beetje 'down' is, wil hij of zij dat nog wel eens vergeten. Dat is het ergste wat je kan doen, want die mooie momenten zullen ook altijd weer terugkomen. Het leven heeft zijn up's en downs, daar leer je op den duur mee leven. Maar de leuke momenten komen altijd weer terug. Het lijkt soms zwaar, en soms geloof je niet dat het ooit weer goed zal komen, en dan krijg je snel dit soort gedachtes. Als je er echter aan toegeeft, zul je al die mooie momenten missen. Al het mooie wat je ooit nog mee zult maken. Leef daar naartoe! Die mooie momenten.

Oh, wat poetisch, maar o, zo waar.
Al heeft het wel een tijdje geduurt voordat ik het zelf begreep.
Oud 10-12-2004, 12:48
Daboman
Daboman is offline
Ik ken het wel. Soms is het gewoon een opwelling. Maar als je serieus een leven hebt waarin je je niet gelukkig voelt moet je daar wat aan doen. Dat heb ik ook gedaan. Verwacht ook niet dat je gelijk wat vindt. In 3 jaar tijd ben ik gegaan van veel nepvrienden en nergens zin in hebben en nooit het huis uitgaan naar een tijd waarin ik plaatsen heb waar ik me thuis voel en waar ik gewoon mezelf kan zijn en bijna elke avond weg zijn.

Kortom, als je je eens kut voelt is dat natuurlijk geen probleem. Als je een kutleven hebt is dat nog niet eens zo'n probleem. Het wordt pas een probleem wanneer je daar niets aan probeert te doen. Ik vind trouwens dat als het alleen maar af en toe is, dat je niets hebt om je zorgen over te maken; dat heeft iedereen wel eens.
Oud 10-12-2004, 15:54
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 09-12-2004 @ 17:21 :
Flauw, gewoon een simpele woordspeling. Zoiets zou ik echt niet serieus kunnen nemen. Ik zou er juist geirriteerd door raken.
Dat merk ik ja...

Wat de rest betreft; er valt niet zoveel over te discusseren. Zoals Accda en de Munnik al eens zongen: Het leven is wat je gebeurd, terwilj je and're plannen maakt.

Je moet het leven niet plannen, over de zin van het leven nadenken schiet eveneens heel weinig op. Misschien is er geen zin, maar je moet je eigen ingeving erin verwerken. Genoeg op je gevoel afgaan helpt het leven dikwijls makkelijker te maken.

Succes!
Oud 17-12-2004, 23:44
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Anno 1986 schreef op 10-12-2004 @ 16:54 :

Wat de rest betreft; er valt niet zoveel over te discusseren. Zoals Accda en de Munnik al eens zongen: Het leven is wat je gebeurd, terwilj je and're plannen maakt.
Alleen kunnen zij niet oordelen hoe een/het 'leven' voor iemand kan zijn.
Laat die songtekst maar autobiografisch zijn, en schrijf die van jezelf, met eigen woorden.
Oud 18-12-2004, 03:17
Madfet
Madfet is offline
Nee, ik herken het niet in mezelf, maar wel bij mijn broertje. Hij heeft zo goed als geen echte vrienden gehad, heeft nauwelijks tot geen sociale contacten - gemiddeld een keer per week een kort gesprek met mij en gemiddeld een paar keer per jaar een echt goed gesprek met mijn ouders-,en van een gesprek met een meid, laat staan relatie is al helemaal iets waar hij alleen maar van kan dromen. En een teruggetrokken leventje op zijn kamer duurt ook al een paar jaar.

Zou je dan graag zo lang mogelijk leven? Nee, natuurlijk niet. Hij loopt dan ook altijd te zeiken dat ie zichzelf van kant gaat maken. Maar dat zie ik hem zo gauw niet doen.

Mensen die altijd lopen te zaniken dat ze zelfmoord plegen, omdat het leven voor hen geen nut heeft ofzo, zijn de grootste zeikers/praatjesmaker die ik me kan bedenken.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-12-2004, 09:06
Verwijderd
you've gotta fight, for your own right to ppaaaaaaarrtttttttyyyy
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 10:51
Anno 1986
Anno 1986 is offline
Citaat:
Madfet schreef op 18-12-2004 @ 04:17 :

Mensen die altijd lopen te zaniken dat ze zelfmoord plegen, omdat het leven voor hen geen nut heeft ofzo, zijn de grootste zeikers/praatjesmaker die ik me kan bedenken.
Misschien moet je daar eens anders tegenaan kijken. Het kan overkomen als een zeikerd, maar het kan ook een schreeuw om hulp zijn. Dat is bijna net zo ernstig, en dan kan je nog van 'geluk' spreken dat zij die hulp ook eigenlijk wel willen. Mensen die niks zeggen en het uiteindelijk doen geven je meer boosheid dan deze mensen.

Overig is zo'n schreeuw om hulp niet alleen uit aandacht, en je moet eens weten hoeveel van deze 'praatjesmakers' het uiteiendelijk ook gewoon doen...

Zonde dat zij bestempelt worden met aandacht vrager of iets dergelijks. Wanneer we ze gewoon serieus nemen, en naar ze willen luisteren zou het al een hoop schelen.

Grtjs.
Oud 18-12-2004, 11:47
moenbase
moenbase is offline
Citaat:
Madfet schreef op 18-12-2004 @ 04:17 :

Jou zou ik helemaal niet serieus nemen.
Reageren

Regels voor berichten