![]() |
|
Wat is zwaartekracht en hoe werkt het?
Ik snap niet wat zwaartekracht nou eigenlijk precies is. Volgens Einstein is het een buiging van de ruimte tijd. Opzich kan ik me daar wel iets bij voorstellen en vooral als je er een plaatje bij hebt (plaatje) is het wel te doen. Maar volgens de quantum-mechanica is het een golf/deeltje (graviton). En volgens de string-theorie is het een gesloten snaar. Als ik het me voorstel zoals in het plaatje met een buiging van ruimte tijd heb ik er dus wel een voorstelling van. Maar het is dus ook een golf/deeltje. Wat ik dus ook niet snap, als een voorwerp met grote massa (bijv. een planeet) zwaartekracht "uitzend". Dan kost het toch energie om zwaartekracht uit te zenden? Dan moet de planeet toch energie verliezen (ik denk dat de massa afneemt)? Plus hoe kan een deeltje dat word uitgezonden kracht in de tegengestelde richting veroorzaken? Ik dacht dat het misschien zo iets is als dat je bijv. met een roeiboot vaart. Elke keer als je peddelt ga je vooruit en duw je het water achteruit. M.A.W. ik snap het gewoon niet meer en hoe meer ik erover nadenk hoe minder ik het snap.
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
![]() |
Gravitonen zijn theoretisch niet echt onderbouwd. Althans, niet theoretisch onderbouwd als fotonen, W/Z-bosonen of gluonen (ander krachtdeeltjes). Quantumzwaartekracht is nog lang geen realiteit, en het is nog maar de vraag of stringtheorie ons een stap dichterbij heeft gebracht. Wat stringtheorie onder andere wel doet is een deeltje voorspellen met spin 2; en laat het graviton nou praktisch het enige elementaire deeltje dat spin 2 moet hebben. Maar echt verder dan dat komt stringtheorie ook niet echt. Wat het wel doet is een hele rompslomp aan wiskunde meebrengen, en bijvoorbeeld elementaire deeltjes ter grootte van een zandkorrel voorspellen. Maar goed, wie weet wat de toekomst brengt
![]() In ieder geval, de algemene relativiteitstheorie beschrijft zwaartekracht niet meer als een kracht, maar als een geometrie. De massa- en energieverdeling bepaalt hoe de geometrie van de ruimte-tijd eruit ziet, oftewel hoe de ruimte gekromd is. Mechanische wetten bepalen vervolgens hoe deeltjes zich in die kromming bewegen; de relativiteitstheorie doet dat niet. Het is belangrijk om te weten dat de relativiteitstheorie geen deeltjes beschrijft. Het beschrijft alleen de ruimte-kromming ten gevolge van wat massa en energie (ja, fotonen krommen ook de ruimte-tijd maar niet op de 'Newtoonse' manier). Hoe deeltjes vervolgens weer bewegen in zo'n kromming kan je weer bepalen met klassieke mechanica. Quantummechanica kan je hier niet toepassen, omdat deze geen rekening houdt met de ruimtetijd-kromming. Je kan het wel in de formule stoppen, maar dan komen er oneindigheden uit, die bovendien niet renormaliseerbaar zijn. Verder: je moet wisselwerkende deeltjes niet opvatten als kleine deeltjes die tegen atomen opbotsen, en ze zo een richting induwen. Wat er gebeurt is dat het deeltje energie en impuls uitwisselt met het atoom. Deze verandert van richting en snelheid (volgens de wetten van de quantummechanica) wat op macro schaal weer uitziet alsof het deeltje wordt aangetrokken. Er geldt nou eenmaal: op microschaal werkt het niet zoals op macroschaal.
|
het begint al iets duidelijker te worden (bedankt ginnypig
![]() Maar is er bij zwaartekracht nou ook sprake van energie verlies? Er staat me iets van bij dat ik een keer las in een boek van S. Hawking, dat zwarte gaten op die manier energie verliezen (dus door zwaartekracht uit te zenden).
||
Verwijderd
|
Citaat:
ahahahahahhahaha ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Exacte vakken |
[NA] profielwerkstuk: zwaartekracht in het zonnestelsel job159 | 2 | 04-09-2012 14:06 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
De big bang staat op springen Willem1000 | 139 | 08-01-2012 20:35 | |
[NA] Wat is zwaartekracht Zomaar iemand | 3 | 23-09-2008 09:53 | |
De Kantine |
Wat is het spectaculairste wat jij gedaan vandaag hebt? Shadyboy-Ray | 500 | 29-07-2006 03:46 | |
snelheid zwaartekracht voor het eerst vastgesteld??? Verwijderd | 8 | 15-01-2003 07:25 | |
zwaartekracht en gravitatiekracht Verwijderd | 3 | 28-08-2002 11:51 |