Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 14-12-2004, 20:19
marrel
marrel is offline
mag dit? k hoop het anders sorry

k doe de laatste tijd dingen waar ik niet achter sta, k kan zo een aantal dingen op noemen en dat wil ik veranderen varrierend van hoe veel te veel ik achter het forum zit tot hoe ik om ga met anderen.
Voor mezelf heb ik alles ff op papier gezet, wat ik wel en niet waneer mag doen enzo, k doe nooit aan goede voornemens maar k dacht goh laat ik dat nu maar wel eens gaan doen voordat ik er echt aan onder door ga...

Wat ik me nou eigenlijk af vroeg, hoe moet je hier nu het best mee omgaan. Ik bedoel er zijn "fouten" die je maakt die zo ingeburgert zijn dat je ze niet in een keer kunt veranderen. Er moet toch iets van een straf op staan ofzo als je de fout in gaat, of een manier om het makkelijker te maken...
Gaan/hebben jullie je ook dingen voor(ge)nemen en hoe ben je van plan het aan te pakken, of hoe moet ik het gaan doen
Oud 14-12-2004, 20:31
Andora
Andora is offline
ik denk persoonlijk dat je beter een beloning kan doen dan een straf. dus als je weer wat goeds hebt gedaan dat je jezelf beloont met.. euhm.. ja, iets wat jij echt leuk vind. dan is t denk ik beter vol te houden om die slechte gewoontes af te leren
heb ik ook gedaan, dan had ik een maand iets verkeerds niet gedaan, ging ik iets leuks doen voor mezelf
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 20:39
Verwijderd
ik was van plan om mezelf gewoon eens in zn geheel aan te pakken toen ik naar nieuwe school ging dit jaar. en dat pakte zodanig verkeerd uit dat ik dus nu maar hulp heb gezocht.
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 10:54
phensicske
phensicske is offline
Ja, beloningen vind ik ook wel een beter systeem. Anders voel je je niet alleen rot omwille van het 'slechte' dat je hebt gedaan, maar nog eens door die 'straf' ook.

Gewoontes veranderen is inderdaad niet gemakkelijk. Ik heb bijvoorbeeld ook een periode (meerdere eigenlijk ) gehad dat ik echt te veel op het forum zat.
Het enige wat me deed 'afkicken' was het crashen van mijn computer of als het echt mooi weer was of zo.

Gewoon proberen stukje bij beetje die andere gewoontes aan te leren. Dus i.p.v. te zeggen: 'Ik ga nooit meer op het forum', kan je zeggen, ik zal proberen een half uurtje minder erop te gaan of zo.
M.a.w. leg jezelf realistische doelen op, want als je ze niet kunt halen dan voel je je nog es meer mislukt.

Nu ga ik bv. proberen wat meer te studeren. En niet dat ik nu iedere dag uren aan mijn bureau ga zitten of zo, nee, 'k ga gewoon proberen mezelf te verplichten er al eens aan te gaan zitten en een boek open te doen en uiteindelijk zo lang mogelijk er mee bezig zijn. Al is het maar een klein uurtje of zo, dan heb ik tenminste toch iets gedaan en voel ik me daardoor al een stuk beter. 'k Denk ook dat als je begint met iets dat je meer zin zal krijgen om er verder in door te gaan.
Het is ook zo dat je moet proberen te weten te komen aan wat je concreet begint, volgens mij.

Een vage doelstelling als: 'Ik ga vriendelijker zijn' is nogal moeilijk toe te passen. Maar als je die verandert in: 'Ik ga proberen om minder vlug kwetsende opmerkingen te geven als ik ze voel opkomen.', zal dat volgens mij al een stuk makkelijker zijn.

Mjah, een mens is nu eenmaal een gewoontedier.

(Aan jou dus om die gewoontes om te vormen tot nieuwe (en volgens jou betere) gewoontes.)

Veel succes ermee!
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 15:58
marrel
marrel is offline
Citaat:
phensicske schreef op 15-12-2004 @ 11:54 :
*knip verhaal*
Mja wat je zegt zit eigenlijk best wel veel in... Ik heb zelf ook wel doorgekregen dat het niet pats boem over kan zijn, dan was al dit gedoe niet nodig geweest.
Maar heel erg bedankt alvast, en de rest ook natuurlijk
Oud 15-12-2004, 16:13
Quiana
Quiana is offline
Het duurt lang voordat gewoontes er zo in sluipen dat ze er
ook weer moeilijk uit te krijgen zijn; zo zal het ook lang duren
ze er weer uit te kruipen.. (vage zin )

Gun jezelf die tijd ook, stel niet te hoge eisen aan jezelf!

Verder sluit ik me aan bij phensicske.
Oud 15-12-2004, 16:47
Stefanie
Stefanie is offline
Citaat:
Quiana schreef op 15-12-2004 @ 17:13 :
Het duurt lang voordat gewoontes er zo in sluipen dat ze er
ook weer moeilijk uit te krijgen zijn; zo zal het ook lang duren
ze er weer uit te kruipen
Daar ben ik het helemaal mee eens. Er zijn genoeg dingen in mn leven die ik niet goed vind gaan, maar ik ben niet consequent genoeg om die allemaal te veranderen. Misschien doe ik er wel iets aan, maar vaak denk ik, naja laat maar zitten... Het lukt toch niet. Foute instelling, ik weet het...
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 19:50
blurred
blurred is offline
Als je het écht écht écht wilt, dan kun je jezelf veranderen. En als afspraken maken met jezelf jou daarbij helpt, dan is dat goed. Tenzij je merkt dat je doorslaat. "Straffen" klinkt niet fijn namelijk.
Oud 16-12-2004, 15:21
marrel
marrel is offline
Citaat:
Stefanie schreef op 15-12-2004 @ 17:47 :
Daar ben ik het helemaal mee eens. Er zijn genoeg dingen in mn leven die ik niet goed vind gaan, maar ik ben niet consequent genoeg om die allemaal te veranderen. Misschien doe ik er wel iets aan, maar vaak denk ik, naja laat maar zitten... Het lukt toch niet. Foute instelling, ik weet het...
ik heb van sommige dingen ook wel zoiets van jah boeiend, maar bijv. mijn houding m.b.t. school enzo vind ik wel belangrijk
Oud 16-12-2004, 17:01
Verwijderd
Citaat:
Andora schreef op 14-12-2004 @ 21:31 :
ik denk persoonlijk dat je beter een beloning kan doen dan een straf. dus als je weer wat goeds hebt gedaan dat je jezelf beloont met.. euhm.. ja, iets wat jij echt leuk vind. dan is t denk ik beter vol te houden om die slechte gewoontes af te leren
heb ik ook gedaan, dan had ik een maand iets verkeerds niet gedaan, ging ik iets leuks doen voor mezelf
hmmm..... het is makkelijker als er iemand is die je kan helpen er aan te houden en werken
en ja je moet een enorme ehhh hoe noem je het ook alweer jezelf in de hand hebben is niet precies wat ik zoek
he bah moeilijk
Met citaat reageren
Oud 18-12-2004, 10:44
wiccacat
wiccacat is offline
Ik heb dit ook gehad, je moet een lijst maken met dingen die je absoluut moet doen, en dingen die jeabsoluut NIET mot doen. als je iets gedaan hb wat je moet doen streep je het af en beloon jeje zelf, bv met een leuke sleutelhanger. als je iets doet wat je niet moet doen, moet je je zelf straffen bv niet opo de comp. of minder tv.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten