Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-11-2004, 14:27
Verwijderd
Duitse Groenen willen islamitische feestdag
BERLIJN - De Duitse coalitiepartij de Groenen willen dat er een islamitische publieke feestdag komt, bijvoorbeeld aan het einde van de vastenmaand ramadan. " Precies zulke signalen zijn met het oog op de aanslagen in Nederland nodig" , aldus vice-fractievoorzitter Hans-Christian Ströbele dinsdag in de krant Die Welt.

Zo'n vrije dag moet in de plaats komen van een van de christelijke feestdagen, stelde de politicus. De Groene minister van Milieu, Jürgen Trittin, steunt het plan van zijn partijgenoot.

Coalitiegenoot SPD moet echter weinig weten van het voorstel. "Het is goedbedoeld, maar past niet in de huidige economische situatie", aldus de sociaal-democratische parlementariër Dieter Wiefelspütz.

Ook de grootste oppositiepartij, CDU/CSU, liet weinig heel van het idee. Het merendeel van de Duitsers heeft niets aan zo'n feestdag, benadrukte de CDU-minister voor Binnenlandse Zaken van de staat Brandenburg, Jürg Schönbohm. "Dit land is sterk gevormd door het christendom."

Duitsland telt op een bevolking van 82 miljoen circa 3,4 miljoen moslims. Na de aanslag op filmmaker Theo van Gogh en de daaropvolgende brandstichtingen in Nederlandse kerken en moskeeën, vragen Duitse politici en media zich af of dergelijke ongeregeldheden zich ook in eigen land zullen voordoen.

"Komt de haat ook hier?", kopte het conservatieve dagblad Bild maandag. Volgens de Berliner Zeitung groeien in Duitsland "de haatgevoelens tegen de in meerderheid christelijke maatschappij".

--------------------------------------------------------------------------------

Zouden we dat in Nederland moeten doen?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2004, 14:40
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Ja, aangezien Nederland een islamitisch land is.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 14:59
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
zo was dat een van onze discussie onderwerpen in mijn eindexamenklas. Elke moslim was het er mee eens, totdat je als voorbeeld nam, dat als wij eens naar marokko of zo gaan, en daar het suikerfeest weg doen, en kerstfeest een vrije dag.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 15:07
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Nee, ik vind dat we een compleet nieuwe indeling moeten maken van de vakanties en vrije dagen. Elk seizoen z'n eigen week vakantie, behalve de zomer want die krijgt langer, en dan aanvullen met willekeurige vrije dagen totdat we er evenveel hebben als nu.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 15:32
Verwijderd
Prima plan. Het is een teken van erkenning.

Bovendien heb ik dan ook nog eens een extra vrije dag, tenminste als ze een christelijke feestdag die anders toch in het weekend zou vallen weghalen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 15:37
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 21-11-2004 @ 15:27 :
--------------------------------------------------------------------------------

Zouden we dat in Nederland moeten doen?
nee

afschaffen alle religieuze feestdagen. Geef iedereen een vast aantal vrije dagen overeenkomstig met het aantal feestdagen bij de religie die de meeste feestdagen heeft (jodendom wellicht?) en dan kan iedereen ze uitstrooien over het jaar op een eigen manier.

bedrijven, scholen, etc..

sommige mensen willen werken met kerst, maar vrij hebben met het suikerfeest. so be it
Oud 21-11-2004, 15:59
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
Gatara schreef op 21-11-2004 @ 16:37 :
nee

afschaffen alle religieuze feestdagen. Geef iedereen een vast aantal vrije dagen overeenkomstig met het aantal feestdagen bij de religie die de meeste feestdagen heeft (jodendom wellicht?) en dan kan iedereen ze uitstrooien over het jaar op een eigen manier.

bedrijven, scholen, etc..

sommige mensen willen werken met kerst, maar vrij hebben met het suikerfeest. so be it
Dat werkt niet op scholen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 16:06
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-11-2004 @ 16:32 :
Prima plan. Het is een teken van erkenning.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 16:14
Verwijderd
Wat een onzin. Waarom zou dat nou weer een christelijke feestdag moeten vervangen? Is het niet voldoende dat basis- en middelbare scholen zowel op bijv. het Suikerfeest als met Kerst vrijgeven en dat alle leerlingen dan vrij zijn, ongeacht of ze die feestdag wel of niet zelf als zodanig zien? Lijkt me al genoeg erkenning. Ik zie hier geen meerwaarde in.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 16:17
Verwijderd
Er zijn ook volwassen moslims die op die dag graag vrij willen hebben want op die feestdagen is het belangrijk dat je tijd met je familie door brengt.

Ik voel wel wat voor het plan van gatara
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 16:18
Verwijderd
Dat plan van Gatara is operationeel nogal moeilijk, als je iedereen vrije dagen laat inplannen op de momenten dat hij dat wil. Dat maakt het voor ondernemingen veel moeilijker en kostbaarder om een werkrooster op te stellen, dus dat zal het wel niet halen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 16:21
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 21-11-2004 @ 17:18 :
Dat plan van Gatara is operationeel nogal moeilijk, als je iedereen vrije dagen laat inplannen op de momenten dat hij dat wil. Dat maakt het voor ondernemingen veel moeilijker en kostbaarder om een werkrooster op te stellen, dus dat zal het wel niet halen.
Het is een idee dat nog wel wat bijgeschaaft kan worden. Als iedereen een minimaal aantal dagen vrij mag nemen is het wel uitvoerbaar
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 18:35
Samaris
Samaris is offline
Kansloos...We hebben al jaren de zelfde vakanties.
Als je bij een bedrijf werkt dan neem je het Suikerfeest lekker vrij, en ga je met Kerst werken...en als je op school zit dan vraag je maar aan de directeur of je vrij mag hebben.
Prima oplossing.
En hoezo erkenning van het Islamitische geloof met bijkomstige feestdagen? We erkennen toch ook de Joodse feestdagen niet? of welk geloof dan ook...
Overtuigend Christelijk land= Christelijke feestdagen..als het je niet zint, ga maar ergens anders heen waar je wel je eigen feestdagen kunt vieren.
Oud 21-11-2004, 18:48
Joostje
Joostje is offline
Op zich lijkt het me het beste om alle feestdagen af te schaffen, maar tot dan toe wil ik best helmelvaart omruilen voor het suikerfeest
Oud 21-11-2004, 18:50
meisje
meisje is offline
Citaat:
Joostje schreef op 21-11-2004 @ 19:48 :
Op zich lijkt het me het beste om alle feestdagen af te schaffen, maar tot dan toe wil ik best helmelvaart omruilen voor het suikerfeest
Ik niet Het is dan supergezellig in Limburg.

Ik denk dat er pas over een Islamitsche feestdag moet worden nagedacht wanneer de bevolking uit veertig procent Islamieten bestaat.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 18:52
Chimera
Chimera is offline
Geef liever, bij wet, mensen het recht feestdagen in te ruilen voor hun 'eigen' feestdagen. Het lijkt me weinig nuttig om een islamitische feestdag over te nemen als het overgrote merendeel van de bevolking niet Islamitisch is.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 18:55
Chrizzle
Chrizzle is offline
Waarom roept iedereen dat Nederland een overtuigend Christelijk land is? De Christenen zijn maar een minderheid hoor.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 18:55
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
meisje schreef op 21-11-2004 @ 19:50 :
Ik niet Het is dan supergezellig in Limburg.

Ik denk dat er pas over een Islamitsche feestdag moet worden nagedacht wanneer de bevolking uit veertig procent Islamieten bestaat.
is 40% van de nederlanders christen?
Oud 21-11-2004, 18:58
meisje
meisje is offline
Citaat:
Joostje schreef op 21-11-2004 @ 19:55 :
Vroeger wel en daarom hebben we het nu ook. Als dadelijk Nederland uit veertig of meer procent moslims bestaat, wordt zo'n Islamitische feestdag zeker weten ingevoerd.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 19:00
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
meisje schreef op 21-11-2004 @ 19:58 :
Vroeger wel en daarom hebben we het nu ook. Als dadelijk Nederland uit veertig of meer procent moslims bestaat, wordt zo'n Islamitische feestdag zeker weten ingevoerd.
Hmm, moeten we ze dan niet opheffen als hun aantal onder de 40% valt ofzo?
Oud 21-11-2004, 19:01
Chrizzle
Chrizzle is offline
Op dit moment beschouwt 40% van de Nederlanders zichzelf als Christen. Dus volgens jou zouden we zodra dit minder wordt alle Christelijke feestdagen moeten afschaffen, want een relieuze groep heeft pas recht op feestdagen zodra ze minstens 40% van de bevolking vormt.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 19:04
meisje
meisje is offline
Citaat:
Joostje schreef op 21-11-2004 @ 20:00 :
Hmm, moeten we ze dan niet opheffen als hun aantal onder de 40% valt ofzo?
Daar wil ik geen uitspraken over doen. Wel is het zo dat het overgrote deel van de bevolking zaken zoals traditie op prijs stelt. En mijn inziens is het logisch dat de drempel om zoiets in te voeren hoog is.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 19:04
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Chrizzle schreef op 21-11-2004 @ 20:01 :
Op dit moment beschouwt 40% van de Nederlanders zichzelf als Christen. Dus volgens jou zouden we zodra dit minder wordt alle Christelijke feestdagen moeten afschaffen, want een relieuze groep heeft pas recht op feestdagen zodra ze minstens 40% van de bevolking vormt.
Tja, het probleem is dat het nederlandse christendom steeds mer is verworden in geloven in "iets" tussen hemel en aarde en dat jezus wel een aardige kerel was.
Als je mensen vraagt of Jezus de zoon van God is, hij terugkeert, dat God de aarde heeft gemaakt, enzovoort, dan kom je op een veel lager percentage.
Oud 21-11-2004, 19:05
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
meisje schreef op 21-11-2004 @ 20:04 :
Daar wil ik geen uitspraken over doen. Wel is het zo dat het overgrote deel van de bevolking zaken zoals traditie op prijs stelt. En mijn inziens is het logisch dat de drempel om zoiets in te voeren hoog is.
Nederlandse mensen zijn zeer gehecht aan hemelvaart
Oud 21-11-2004, 19:06
meisje
meisje is offline
Citaat:
Chrizzle schreef op 21-11-2004 @ 20:01 :
Dat heb je mij nergens zien posten. Waar trek je de grens? We hebben ongeveer -naar ik meen- 100000 tot 200000 allochtonen, waaronder ook duiters, italianen, aziaten, etc. Als we van iedere cultuur een dag gaan invoeren omdat er toevallig een kleine minderheid er prijs op stelt gaat de nederlandse economie kapot.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-11-2004, 19:07
meisje
meisje is offline
Citaat:
Joostje schreef op 21-11-2004 @ 20:05 :
Dat weet ik niet, maar ik weet wel dat dit land niet happig is op zulke veranderingen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 19:09
Chrizzle
Chrizzle is offline
Waarom moeten we überhaupt religieuze feestdagen invoeren als een minderheid van dit land zich niet als religieus beschouwd. Doe dan nog liever Nationale Idols-finale dag, Amália-week en 1e en 2e Connie-Breukhoven-dag.

@Joost. Dat zeg ik. Ik had het ook tegen meisje.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 19:10
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Joostje schreef op 21-11-2004 @ 20:05 :
Meer vanwege de uitstapjes die op die momenten geplanned staan dan dat men dan echt met 't christelijk geloof bezig is. 'Vroeger' gingen we dan altijd dauwtrappen, hardstikke leuk, en dat wissel je niet even in voor een andere datum.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 19:10
meisje
meisje is offline
Citaat:
Chrizzle schreef op 21-11-2004 @ 20:09 :
Waarom moeten we überhaupt religieuze feestdagen invoeren als een minderheid van dit land zich niet als religieus beschouwd. Doe dan nog liever Nationale Idols-finale dag, Amália-week en 1e en 2e Connie-Breukhoven-dag.

@Joost. Dat zeg ik. Ik had het ook tegen meisje.
Eerlijk gezegd zal het me geen fuck interesseren wanneer zo'n dag al dan niet wordt ingevoerd. Ik acht de kans erop alleen heel klein.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 19:11
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
meisje schreef op 21-11-2004 @ 20:07 :
Dat weet ik niet, maar ik weet wel dat dit land niet happig is op zulke veranderingen.
Sommige tradities wel, anderen niet.

Ik bedoel, welke traditie is er op hemelvaart die in ere gehouden wordt, doe dan liver sint-maarten ofzo
Oud 21-11-2004, 19:15
meisje
meisje is offline
Citaat:
Joostje schreef op 21-11-2004 @ 20:11 :
Sommige tradities wel, anderen niet.

Ik bedoel, welke traditie is er op hemelvaart die in ere gehouden wordt, doe dan liver sint-maarten ofzo
Wat een gedoe. Ik vind het gewoon dikke onzin om voor een ton moslims een feestdag in te voeren. Bovendien heb je zoiets als het weekend.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 19:16
Verwijderd
Waarom geen 1 mei? Is een dag voor iedereen.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 19:19
professor2
professor2 is offline
Citaat:
Joostje schreef op 21-11-2004 @ 19:55 :
51%
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 19:29
Slobber
Slobber is offline
Lekker met zn allen rammadanvrij.

Ik denk niet dat suikerfeestvrij op dit moment een vreselijk goed idee is. Het wekt in bepaalde kringen denk ik het gevoel op van 'ze nemen onze cultuur over'. Ik denk dat het nu geen briljante timing is.
Oud 21-11-2004, 19:30
juno
juno is offline
Christelijke feestdagen zijn een laatste overblijfsel van de kerkelijke kalender die vanaf het moment dat de katholieke kerk een almachtige organisatie werd tot het moment dat kerk en staat gescheiden werden het hele publieke en private leven regeerde.

Op kerstmis, carnaval, pasen, pinksteren en hemelvaart na zijn die allemaal in onbruik geraakt. Deze feesten overleefden omdat het sociale gebeurtenissen zijn, en een welkome vrije dag. Niet omdat het religieuze hoogtepunten zijn.

Wie gaat er nog echt devoot naar de nachtmis om de komst van het lam Gods te herdenken? Wie gaat er nog een askruisje halen op aswoensdag? Wie gaat er nog zieltjes uit het voorgeborchte bidden met goede vrijdag? Wie gaat er nog biechten met pasen? Wie doet er nog echt aan de vasten? Kom op, zelfs het visje op vrijdag is al in onbruik geraakt.

Maar het is gewoonte. Een vrije dag. We hebben al nauwelijks nationalistische vrije dagen, zeker nu 5 mei ook al geen officiele feestdag meer is. 1 mei is hier geen vrije dag.

Ik zie geen reden om nieuwe religieus geinspireerde vrije dagen in te voeren in een seculiere staat. Wie vrij wil, neemt maar een snipperdag op. Dat is vast wel te regelen, net als met kerst en nieuwjaar, met roosters.

Laatst gewijzigd op 21-11-2004 om 19:32.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 19:56
McCaine
McCaine is offline
Dit is nogal een non-issue. Niettemin denk ik dat het niet een goed idee is, aangezien je op die manier wel erg pathetisch gaat lopen leuren met puur ceremoniële 'kadootjes' als feestdagen voor de troetelallochtonen.
Oud 21-11-2004, 20:07
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 21-11-2004 @ 20:56 :
Dit is nogal een non-issue. Niettemin denk ik dat het niet een goed idee is, aangezien je op die manier wel erg pathetisch gaat lopen leuren met puur ceremoniële 'kadootjes' als feestdagen voor de troetelallochtonen.
Juist ómdat het zo futiel is, is het een goed idee.

Autochtonen (behalve de xenofobe Wilders-stemmers) denken dan: "och, het zal wel, een vrije dag erbij", terwijl allochtonen het als erkenning zien.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 20:11
Verwijderd
Citaat:
Samaris schreef op 21-11-2004 @ 19:35 :
Kansloos...We hebben al jaren de zelfde vakanties.
Als je bij een bedrijf werkt dan neem je het Suikerfeest lekker vrij, en ga je met Kerst werken...en als je op school zit dan vraag je maar aan de directeur of je vrij mag hebben.
Prima oplossing.
En hoezo erkenning van het Islamitische geloof met bijkomstige feestdagen? We erkennen toch ook de Joodse feestdagen niet? of welk geloof dan ook...
Overtuigend Christelijk land= Christelijke feestdagen..als het je niet zint, ga maar ergens anders heen waar je wel je eigen feestdagen kunt vieren.
Ik ben van mening dat Nederland al eigelijk helemaal niet meer zo Christelijk is, ook al zeggen mensen van wel.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 20:16
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-11-2004 @ 21:07 :
Juist ómdat het zo futiel is, is het een goed idee.

Autochtonen (behalve de xenofobe Wilders-stemmers) denken dan: "och, het zal wel, een vrije dag erbij", terwijl allochtonen het als erkenning zien.
Het gebruik van rhetorische en propagandistische middelen vind ik an sich in het geheel geen probleem, maar het is wel zinvoller als het gebeurt op een structureel niveau en niet zo ad hoc als dit.
Oud 21-11-2004, 20:19
meisje
meisje is offline
Ik sluit me bij McCaine aan.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 20:22
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 21-11-2004 @ 21:07 :
Autochtonen (behalve de xenofobe Wilders-stemmers) denken dan: "och, het zal wel, een vrije dag erbij"..
Ik krijg dan het gevoel dat, ondanks dat we een scheiding tussen kerk en staat kennen, er wederom een religie door mijn strot geduwd wordt.
Oud 21-11-2004, 20:29
Verwijderd
Citaat:
DEChengst schreef op 21-11-2004 @ 21:22 :
Ik krijg dan het gevoel dat, ondanks dat we een scheiding tussen kerk en staat kennen, er wederom een religie door mijn strot geduwd wordt.
Er wordt er al een door je strot geduwd.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 20:42
Verwijderd
Och, ik vind een vrije dag krijgen (eventueel i.p.v. een andere vrije dag) iets anders dan een religie door je strot geduwd krijgen.

Als ik 10 euro krijg van een Wilders-stemmer of lid van het Lonsdaleproletariaat neem ik het ook wel aan. Boeit mij het nou dat het van een randdebiel afkomstig is.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 20:47
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
Mortification schreef op 21-11-2004 @ 21:29 :
Er wordt er al een door je strot geduwd.
Precies, dat is al erg zat.
Oud 21-11-2004, 20:56
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Wat een gezeik hier. Het is gewoon nee we gaan toch ook niet naar marokko, en schaffen suikerfeest af voor kerstfeest. Jammer dan.

en voor zover, er word nooit moeilijk gedaan, op scholen niet, op werk niet. Het is gewoon een vrije dag dan.
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 21:37
Verwijderd
Waar mensen zich druk over kunnen maken
Met citaat reageren
Oud 21-11-2004, 21:39
BiL@L
BiL@L is offline
Neuj hoeft niet.
Oud 21-11-2004, 23:02
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
DEChengst schreef op 21-11-2004 @ 21:22 :
indeed, er bestaat bovendien al een regel waarin mensen die vanwege hun religie andere feestdagen vieren vrije dagen in kunnen ruilen voor andere.

dingen als de huidige feestdagen en zondag vrij zijn nog wel te accepteren, aangezien ze het grootste deel dan de religieuze betekenis verloren hebben.

dat kostte al een tijd om te bereiken, dus waarom een sprong achterwaarts maken?
Oud 22-11-2004, 00:11
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Waarom?
er verandert niks aan de scheiding tussen religie en staat.
Pas als de regels binnenin een religie als wet worden voorgelegd, en alleen omdat de religie dit voorschrijft, heb je geen scheiding meer van kerk en staat.

Ik begrijp ook niet waarom niet-moslims er tegen zijn. De moslims nemen deze dagen al sowieso vrij, dus voor hun boeit het niet. Als zo'n dag er zou komen, zouden juist de niet-moslims eerlijker worden behandeld.
Met citaat reageren
Oud 22-11-2004, 07:58
Samaris
Samaris is offline
Citaat:
Mortification schreef op 21-11-2004 @ 21:11 :
Ik ben van mening dat Nederland al eigelijk helemaal niet meer zo Christelijk is, ook al zeggen mensen van wel.

Ach, zolang het CDA in de coalitie zit en de Islamitische Partij( of hoe dat ding ook mag heten) geen schijn van kans heeft vind ik Nederland nogsteeds meer Christelijk dan Islamitisch.
Reageren

Regels voor berichten