Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2004, 21:19
Blondt
Blondt is offline
Ik weet niet of andere mensen hier ook last van hebben, maar ik wil altijd dat hebben wat ik niet kan krijgen, en als ik het heb is het niet meer interessant.

Een paar voorbeeldjes:
M'n zus wil mijn truitje lenen voor een avond uitgaan, maar omdat zij die avond dat truitje aan wil, mag ze dat niet, omdat ik dat truitje opeens aan wil. En dan doe ik zelf dat truitje aan, en dan vind ik hem eigenlijk helemaal niet meer zo leuk.

Ik had een vriend, maar het liep echt niet goed tussen ons. Hij was totaal anders dan mij en we botsten met elkaar. Ik kon echt niet meer goed met hem overweg en kreeg een soort van hekel aan hem (we hebben maar anderhalve maand wat ge had). Toen heb ik het dus ook uitgemaakt, maar als ik nou zie dat ie ook maar met een ander meisje praat wordt ik jaloers en denk ik er serieus over na om hem 'terug te nemen'.

naja, zo kan ik nog wel tientallen voorbeelden noemen, maar jullie snappen denk ik wel wat ik bedoel. Ik vraag me af waar dit vandaan komt? Hebben jullie daar ook wel eens of misschien wel vaak last van? Ik merk dat ik het de laatste tijd steeds vaker heb, en ik vind het vreselijk irritant.

Dus; "Het is gras is altijd groener aan de overkant"

Maar waarom?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2004, 21:24
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Omdat er geen uitdaging zit in begeren wat je al hebt.
Iedereen heeft dat weleens maar ik heb het lang niet zo extreem als jij.

Ik weet alleen niet hoe je er vanaf komt.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 22:38
-Flip-
-Flip- is offline
ga eens bij jezelf na wat je nou echt wilt... wat is belangrijk voor jou? misschien ben je bang jezelf te hechten oid...
ik weet het ook niet... maar ik weet wel... aan de overkant is het gras ook echt niet groen..
Oud 08-12-2004, 23:41
Verwijderd
Omdat geluk het bevredigen van behoeftes is, maar behoeftes altijd kortstondig zijn. M.a.w. alle geluk is tijdelijk en ontaardt dus uiteindelijk in een loze zoektocht.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 09:25
-bambi-
-bambi- is offline
Dit " probleem" herken ik echt heel sterk.
Denk niet dat er echt iets aan te doen is.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 09:53
WolterB
WolterB is offline
OMdat voor jou de spanning ontstaat als je eits wil hebben wat je niet hebt op dat moment. Heb je het, dan is de spanning eraf en zoek je weer een nieuwe spanning in plaats van dat je blij bent met dat wat je op dat moment hebt.
Als je iets zoekt en je hebt het uideindelijk, dan kan je blij zijn dat het gelukt is en er blij mee zij, maar jij gaat weer verder zoeken naar iets anders om te 'hebben' en geniet niet van wat je op dat moment hebt lijkt het.
Ik denk dat dat iets is wat moeilijk te veranderen is, maar je kan proberen anders tegen bepaalde dingen aan te kijken, misschien werkt dat wel
Oud 09-12-2004, 10:59
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Dat is het kleine-kindjes-syndroom: het stuk speelgoed wat je broertje of zusje heeft, is altijd leuker dan het speeltje dat jij hebt. Ik ken het wel.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 13:54
Verwijderd
ik weet ook niet helemaal hoe dat zit, ik denk gewoon puur menselijk om dingen heel graag te willen hebben, en dat je, als je eenmaal dat doel hebt bereikt, denk van, mm ja fijn, en nu, dan ga je weer op zoek naar nieuwe doelen of dingen om te hebben.

als je iets eenmaal hebt bereikt dan kan je daar gewoon niet van blijven genieten, en ga je op zoek naar nieuwe dingen. en zo gaat dat door, en je zult overal en altijd mensen zien die dingen beter voor mekaar hebben dan jou, hoeveel geld, vrienden of materiële zaken je ook hebt. altijd is er wel iets. maar wees blij; als je niets meer hebt om te willen, om na te streven in het leven dan word je diepongelukkig, heus.

en alles wat je niet hebt is mooier dan wat je wel hebt. zo vreemd. onmogelijke liefdes zijn ook de liefdes waar je het meest verliefd op wordt. stel dat die liefde zich meteen op jouw schoot werpt, dan ben je daar eerst heel blij mee. en na een paar dagen is het alweer gewoon, vind je het normaal. het is ook gewoon zo dat dingen die je makkelijk kan bereiken, veel minder aangenaam worden ervaren, dan dingen die je bereikt door veel zwoegen en ploeteren.

kortom; alles wat je niet hebt maak je mooier dan het is, en alles wat je hebt waardeer je minder dan je misschien zou moeten doen.

nouja, hopelijk heb je wat aan mijn warrige gedachtengang
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 16:31
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Wat Gespleten G. ook al zei: Het begeren is meer dan het hebben.

Het is 'survival of the fittest', drang om de sterkste te zijn, de beste, de leukste, de mooiste. Het is je Id, je oerinstinct. Daar kun je niets aan doen.
Oud 09-12-2004, 21:09
D-But
D-But is offline
het is alsow je een prachtig cadeau voor jezelf ziet, maar je ouders willen t niet voor je kopen omdat het veel te duur is...daardoor wil je het alleen nog maar meer..omdat het onbereikbaar en ver weg is..
Oud 09-12-2004, 21:16
waves
waves is offline
Probeer jezelf voor te houden dat het gras aan de overkant alleen maar groener LIJKT... Misschien helpt dat .

Volgens mij kent vrijwel iedereen dit, zoals Mark Almighty al zei: het kleine-kindjes syndroom.
Reageren

Regels voor berichten