Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-12-2004, 13:12
Verwijderd
ik ken iemand (ik vertel niet te veel...) die een onder behandeling zou gaan, maar die wil daar nu vanaf zien.
Nu weet ik, dat dat vrijwillig is. Maar ik vraag me dus af of diegene niet gedwongen kan worden tot opname. Wanneer mag dat???

help!

thanxxx

xxx
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-12-2004, 13:16
Verwijderd
Volgens mij mag dat als iemand een gevaar is voor zichzelf en/of zijn of haar omgeving (al moet een rechter dan eerst uitspraak doen ed)...maar zeker weten doe ik dat niet.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 13:19
Eend
Eend is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 08-12-2004 @ 14:16 :
Volgens mij mag dat als iemand een gevaar is voor zichzelf en/of zijn of haar omgeving (al moet een rechter dan eerst uitspraak doen ed)...maar zeker weten doe ik dat niet.
Nee, een psychiater kan een ibs geven. Die duurt maximaal 3 tot 6 weken. Ondertussen krijgt de rechter te horen van de situatie en die zal uitspraak doen. Zodra de rechter uitspraak doet en het moet gedwongen worden, dan zal het een rechterlijke machtiging worden.

De patiënt heeft ondertussen recht op een advocaat, die het voor de patiënt op zal nemen.
Oud 08-12-2004, 13:20
Verwijderd
Maar toch alleen als iemand (?) vindt dat de patient een gevaar voor zichzelf, zijn omgeving is? Eerder kan je toch niet iemand laten opnemen?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 13:20
Eend
Eend is offline
Citaat:
Cassiopeia schreef op 08-12-2004 @ 14:20 :
Maar toch alleen als iemand (?) vindt dat de patient een gevaar voor zichzelf, zijn omgeving is? Eerder kan je toch niet iemand laten opnemen?
Jup, de psychiater moet kunnen verklaren dat de persoon een gevaar voor zichzelf of anderen is.
Oud 08-12-2004, 13:50
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Eend schreef op 08-12-2004 @ 14:20 :
Jup, de psychiater moet kunnen verklaren dat de persoon een gevaar voor zichzelf of anderen is.
...Mij staat iets van bij dat dit dan twee psychiaters betreft (dus plus een onafhankelijke shrink..)
Oud 08-12-2004, 18:22
Eend
Eend is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 08-12-2004 @ 14:50 :
...Mij staat iets van bij dat dit dan twee psychiaters betreft (dus plus een onafhankelijke shrink..)
Zou wel eens kunnen kloppen ja. Volgens mij vaak de psychiater van de kliniek zelf en dan je eigen psychiater zeg maar. En als jouw psychiater de psychiater van de kliniek is, dan zal er een dienstdoende arts worden geraadpleegd. Het lijkt mij niet, dat er binnen de instelling naar een andere psychiater wordt gezocht, of wel?
Oud 09-12-2004, 11:42
*Ster*
*Ster* is offline
Wat is een IBS?
Een IBS is een spoedmaatregel om u gedwongen op te nemen in een psychiatrisch ziekenhuis.

Wanneer kan ik een IBS krijgen?
U kunt een IBS krijgen als mensen uit uw omgeving bang zijn dat u uzelf of anderen iets aan zult doen. Deze mensen vinden dat u zich moet laten opnemen in een psychiatrisch ziekenhuis maar u bent daartoe niet bereid. Zij benaderen een arts of de politie.

U kunt ook een IBS krijgen terwijl u al bent opgenomen. U wilt met ontslag gaan maar uw behandelaar wil dat u blijft. Ook als u wordt gesepareerd kunt u een IBS krijgen (< maar dit is een ander verhaal...)

U krijgt eerst bezoek van een arts, meestal een onafhankelijke psychiater. Deze onderzoekt u voorzover dat mogelijk is en stelt zichzelf de volgende vragen.

1. Brengt uw situatie acuut gevaar met zich mee?
2. Bestaat er een ernstig vermoeden dat het gevaar door een psychische stoornis wordt veroorzaakt?
3. Is een opname in een ziekenhuis de enige mogelijkheid om het gevaar af te wenden?

Pas als de arts deze drie vragen met JA beantwoordt en tevens duidelijk is dat u niet bereid bent tot een vrijwillige opname, stelt hij een geneeskundige verklaring op.

Deze verklaring gaat naar de burgermeester. Die beslist, na lezing van de verklaring, of er een IBS moet komen. Hij komt u niet zelf bezoeken. Als hij vindt dat er een IBS moet komen vult hij een formulier in en ondertekent dit. Dit formulier heet officieel 'beschikking van de burgermeester inhoudende een last tot inbewaringstelling'. U krijgt er een kopie van.

Blablablabla.... ik heb er een heel boekje van gekregen, aangezien ik er mee te maken heb gehad....
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten