Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 02-12-2004, 18:26
Jolt
Jolt is offline
Er zijn een paar mensen hier die hem hebben, ik had zo een vraag.
Maakt hij veel kabaal als hij leest/schrijft, etc?
Oud 02-12-2004, 18:34
M@rco
M@rco is offline
Echt bijzonder stil kan ik hem niet noemen met lezen (m'n Pioneer DVD-ROM is stiller). Schrijven van DVD's doe ik altijd op 4x dus dat hoor je sowieso bijna niet

Laatst gewijzigd op 02-12-2004 om 18:37.
Met citaat reageren
Oud 02-12-2004, 22:44
Jolt
Jolt is offline
Naja dan maar 4 speed. Heb namelijk nu best wel een stil stysteem, en vindt het jammer als er zo een tering herrie maker bij komt. Mijn Msi dvd speler maakt al herrie als ie gaat lezen.

Naja de nec 3500 komt toch bij de meeste test uit als de beste brander, en dat voor 60 euro is wel netjes.

Oud 03-12-2004, 09:16
Verwijderd
Die NEC-drive is vrij stil vind ik, hij heeft een zeer goed stabilisatiesysteem waardoor zelfs heel slecht geproduceerde CD's niet voor trilling of resonantie zorgen, dat vind ik zelf belangrijk. Schrijven van CD's op >32X hoor je natuurlijk wel. Maar het is niet zo dat hij een vervelende fluittoon maakt ofzo, je hoort die schijf gewoon draaien, een soort geruis maar niet opvallend.

Trouwens het verschil tussen 4X en 8X DVD schrijven is sowieso maar klein, omdat die NEC op 4X in constante snelheid schrijft (van begin tot eind 4X) en in 8X op oplopende snelheid (dus hij begint op plm. 5X en eindigt op 8X). Je bent dus niet twee keer zo snel klaar. En bovendien, op 8X schrijven geeft alleen maar meer kans op buffer underruns.

Ik schrijf zelfs nog regelmatig DVD's op 2.4X, gewoon omdat ik dan ondertussen echt alles kan doen wat ik wil en er helemaal niet bij stil hoef te staan dat er ook nog een DVD gemaakt wordt. Dan verlies je dus helemaal geen tijd, omdat je ondertussen gewoon kunt verdergaan met waar je mee bezig was.

Laatst gewijzigd op 03-12-2004 om 09:19.
Met citaat reageren
Oud 03-12-2004, 09:46
phoxetis
phoxetis is offline
kijk ook eens naar de pioneer dvr-108, komt behoorlijk goed uit de test over de gehele linie. in ieder geval is het een welkome afwisseling van m'n ouwe nec1300. is trouwens ook best stil.
Oud 03-12-2004, 19:18
ice-dive
ice-dive is offline
Ik krijg hem zondag van onze kindervriend Sinterklaas. (Mijn mening komt dus zondagavond/maandag )

Maar heb er erg veel positieve verhalen over gehoord!

Check: http://gathering.tweakers.net/forum/...essages/955076
Oud 03-12-2004, 23:47
Jolt
Jolt is offline
Heb hem maar besteld. Ben benieuwd.
Oud 04-12-2004, 10:42
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Citaat:
Jolt schreef op 02-12-2004 @ 19:26 :
Er zijn een paar mensen hier die hem hebben, ik had zo een vraag.
Maakt hij veel kabaal als hij leest/schrijft, etc?
Mag ik je verwijzen naar je reactie op mij een maandje terug:

www.google.com

Ik heb hem vandaag gekregen, moet alleen nog DVD-R's halen
Oud 04-12-2004, 10:44
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 04-12-2004 @ 11:42 :
Mag ik je verwijzen naar je reactie op mij een maandje terug:

www.google.com

Ik heb hem vandaag gekregen, moet alleen nog DVD-R's halen

Ik heb het meteen goed gedaan, meteen dvd's erbij besteld
Oud 04-12-2004, 10:46
Gimme more beer
Trouwens, ik heb altijd problemen gehad met branders, Nero herkende de brander niet meer of er trad altijd een fout op als het branden begon.

Is er een ideale IDE configuratie, bijvoorbeeld Primary: HDD master, DVD (RW) slave, Secondary: HDD master, DVD (RW) slave?
Of juist HDD + HDD en DVD + DVD...

Zoiets heeft iemand mij namelijk ooit verteld, maar ik heb daar nooit naar gekeken. Kan iemand me vertellen of er iets dergelijks bestaat?
Oud 04-12-2004, 10:48
Gimme more beer
Citaat:
Jolt schreef op 04-12-2004 @ 11:44 :

Ik heb het meteen goed gedaan, meteen dvd's erbij besteld
Jah ik wilde hem eerst bij opus halen, maar ik moest hem zo snel mogelijk hebben, dus heb ik besteld bij een bedrijf dat Postbank gebruikte. Die hadden echter geen goede DVD's...

Zijn die DVD's van 40 cent etc. een beetje op niveau of is het absoluut niet aan te raden voor deze NEC nd3500?
Oud 04-12-2004, 10:52
Jolt
Jolt is offline
Ik had gehoord, /gelezen op google, dat die nec, bijna alles brande.

Ik heb alles bij de pczaak besteld. Met DVD+R prostopre 25 stuks voor 27 euries.
Oud 04-12-2004, 12:52
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 04-12-2004 @ 11:46 :
Trouwens, ik heb altijd problemen gehad met branders, Nero herkende de brander niet meer of er trad altijd een fout op als het branden begon.

Is er een ideale IDE configuratie, bijvoorbeeld Primary: HDD master, DVD (RW) slave, Secondary: HDD master, DVD (RW) slave?

Zoiets heeft iemand mij namelijk ooit verteld, maar ik heb daar nooit naar gekeken. Kan iemand me vertellen of er iets dergelijks bestaat?
Harde schijf als primary master, gewone DVD-drive als secondary master, DVD-brander als secondary slave. Tenminste zo heb ik de boel geconfigd. Ook beide DVD-apparaten met een ATA100 kabel verbonden. Ik heb nog nooit problemen gehad in die opstelling.
Met citaat reageren
Oud 04-12-2004, 13:20
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 04-12-2004 @ 11:46 :

Ik weet niet beter of het is het beste om je HDD's en optische drives op aparte kanalen te zetten. Tegenwoordig schijnt dat ook weer niet zo heel veel meer uit te maken, though.

Ik heb mijn harde schijf als primary master, mijn DVD-RW als seceondary master en nog een DVD-ROM als secondary slave. Ook nog nooit problemen gehad
Oud 05-12-2004, 11:41
Jolt
Jolt is offline
Iemand al Dual Layer dvd's gebrand?
Oud 05-12-2004, 11:44
Gimme more beer
Citaat:
M@rco schreef op 04-12-2004 @ 14:20 :
Ik weet niet beter of het is het beste om je HDD's en optische drives op aparte kanalen te zetten. Tegenwoordig schijnt dat ook weer niet zo heel veel meer uit te maken, though.
Hmhm, zo heb ik het ook geconfigureerd, maar ik vind het zo vreemd dat ik altijd zo snel problemen heb met branderconfiguraties. De brander die ik nu heb doet het overigens perfect, maar die heb ik er nu dus uitgehaald.

Jolt, ik heb al 2 DL DVD's gebrand (ff alle seizoenen van de simpsons gearchiveerd) en hoewel het een eeuwigheid duurt, is er niets mis mee
Oud 05-12-2004, 11:46
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 04-12-2004 @ 13:52 :
Ook beide DVD-apparaten met een ATA100 kabel verbonden.
Hoe bedoel je dat? Da's toch standaard?
Oud 05-12-2004, 11:49
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 05-12-2004 @ 12:44 :
Hmhm, zo heb ik het ook geconfigureerd, maar ik vind het zo vreemd dat ik altijd zo snel problemen heb met branderconfiguraties. De brander die ik nu heb doet het overigens perfect, maar die heb ik er nu dus uitgehaald.

Jolt, ik heb al 2 DL DVD's gebrand (ff alle seizoenen van de simpsons gearchiveerd) en hoewel het een eeuwigheid duurt, is er niets mis mee
Hoe lang is een eeuwigheid ?
Oud 05-12-2004, 11:50
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 05-12-2004 @ 12:46 :
Hoe bedoel je dat? Da's toch standaard?
Nee, ATA/100 kabels zijn 80-aderig (IIRC)
Oud 05-12-2004, 11:52
Gimme more beer
Citaat:
Jolt schreef op 05-12-2004 @ 12:49 :
Hoe lang is een eeuwigheid ?
Reken maar na, als jij 9 GB wil branden op 5400KB/s, zou je zeggen dat je minstens ongeveer 1700 seconden bezig bent. Dat is bijna een half uur! En dan duurt het dus nog langer
Oud 05-12-2004, 11:53
Gimme more beer
Citaat:
M@rco schreef op 05-12-2004 @ 12:50 :
Nee, ATA/100 kabels zijn 80-aderig (IIRC)
Die zijn bij mijn laatste 2 PC's standaard meegeleverd met de HDD drives en de DVD drives... Ik heb al jaren geen 66 meer...
Oud 05-12-2004, 12:20
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 05-12-2004 @ 12:52 :
Reken maar na, als jij 9 GB wil branden op 5400KB/s, zou je zeggen dat je minstens ongeveer 1700 seconden bezig bent. Dat is bijna een half uur! En dan duurt het dus nog langer
owh maar een half uur, dan ga ik wel ff gamen of tv kijken ondertussen
Oud 05-12-2004, 12:25
Gimme more beer
Citaat:
Jolt schreef op 05-12-2004 @ 13:20 :
owh maar een half uur, dan ga ik wel ff gamen of tv kijken ondertussen
Ik brand tegenwoordig altijd onder het douchen, da's wel okee...
Oud 06-12-2004, 11:24
Thompie
Thompie is offline
Ik heb sinds kort ook die NEC-3500 Dual Layer, deze kan dus 9Gig DVD's branden. Misschien een stomme vraag, maar een standaard DVD-R 4,7Gig kun je niet dubbellayer branden he?
je moet dus speciale DVD-R 9Gig dvd's moeten kopen?
Oud 06-12-2004, 12:50
Gimme more beer
Citaat:
Thompie schreef op 06-12-2004 @ 12:24 :
Ik heb sinds kort ook die NEC-3500 Dual Layer, deze kan dus 9Gig DVD's branden. Misschien een stomme vraag, maar een standaard DVD-R 4,7Gig kun je niet dubbellayer branden he?
je moet dus speciale DVD-R 9Gig dvd's moeten kopen?
Uiteraard...

Die worden later wel goedkoper
Oud 06-12-2004, 20:08
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 05-12-2004 @ 12:52 :
Voor zover ik weet kun je met de huidige branders en schijfjes alleen nog maar DL's branden op 2.4X, dus ongeveer 3.300 kb/sec. Dat is niet echt snel. Maarja, of het nu 2.4X of 4X is, je kunt ondertussen makkelijk iets anders doen. Elke moderne 7200 tpm harde schijf kan makkelijk 20+ mb/sec volkomen random lezen. Anders heb je een brakke PC.

Verder is het niet noodzakelijk om CD/DVD-apparaten met een ATA100 kabel aan te sluiten. Bij harde schijven wel, omdat jij best wel de situatie kunt hebben waarin de data met >80 mb/sec uit de buffer komt. Bij CD/DVD-apparaten heb je dat vrijwel nooit, die zijn gewoon veel langzamer.

Maar er zijn mensen die een ATA100 kabel sowieso 'stabieler' vinden, omdat die inderdaad voor elke data-ader ook een aparte grond-ader hebben, i.t.t. gewone ATA33 kabels (die hebben maar één gemeenschappelijke data-ader).
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 20:13
Jolt
Jolt is offline
Dus je wilt er mee zeggen dat ik eigenlijk voor niks zo een round kabel heb besteld?
Oud 06-12-2004, 20:32
M@rco
M@rco is offline
Rounded cables zijn sowieso niet echt aan te raden

Laatst gewijzigd op 06-12-2004 om 20:41.
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 20:55
Jolt
Jolt is offline
O nee? Ze bevorden toch de airflow en in mijn kast ( Antec Sonata) heb ik zowizo niet zo veel ruimte i.v.m een hdd rekje.

Hoezo dan niet?
Oud 06-12-2004, 21:34
M@rco
M@rco is offline
Ten eerste is er vaak het probleem dat ze te lang zijn (max. lengte van een IDE kabel is ongeveer 45cm IIRC), en ten tweede is het zo dat die ronde kabels foutgevoeliger zijn omdat alle aders zeer dicht langs elkaar heen lopen.

Er staat hier nog een heel (Engels) stuk over:
http://www.dansdata.com/rcables.htm

Neemt overigens niet weg dat rounded cables vaak prima werken, maar het is iig niet zoals het ooit bedoeld is.
Oud 06-12-2004, 22:51
Jolt
Jolt is offline
Intressant artikel. Maar jah, als ik een probleem heb, dan los ik dat dan wel op .

Tis shit dat ik geen sata moederbord heb, die kabels zijn tenmiste lekker dun.
Oud 07-12-2004, 13:15
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 06-12-2004 @ 21:08 :
Voor zover ik weet kun je met de huidige branders en schijfjes alleen nog maar DL's branden op 2.4X, dus ongeveer 3.300 kb/sec. Dat is niet echt snel. Maarja, of het nu 2.4X of 4X is, je kunt ondertussen makkelijk iets anders doen. Elke moderne 7200 tpm harde schijf kan makkelijk 20+ mb/sec volkomen random lezen. Anders heb je een brakke PC.
Mijn NEC ND3500 is gewoon 4x en brandt dus ook op 5400 KB/s.
Oud 07-12-2004, 14:49
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 07-12-2004 @ 14:15 :
Mijn NEC ND3500 is gewoon 4x en brandt dus ook op 5400 KB/s.
Ja, maar de schijfjes moeten het ook aankunnen. Voor zover mij bekend zijn er nog geen DVD+R DL-schijfjes die voor 4X gecertificeerd zijn, ze zijn allemaal bedoeld voor 2.4X en dat is 3.300 KB/sec.

Kijk, dat jouw brander misschien wel een DL-schijfje op 4X kan branden, zal best, als je dat bedoelde. Maar ze zijn er niet gegarandeerd geschikt voor.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 11:43
Gimme more beer
Ze doen het perfect

Altijd 32x schijfjes op 48x gebrand en daar had ik ook nooit problemen mee. Uiteindelijk zijn de verschillen tussen die schijfjes ook enorm klein.

Maar je hebt gelijk als je zegt dat er nog geen media zijn die DL4x geschikt zijn.
Oud 09-12-2004, 13:37
SisterOfMercy
SisterOfMercy is offline
Citaat:
M@rco schreef op 06-12-2004 @ 22:34 :
Ten eerste is er vaak het probleem dat ze te lang zijn (max. lengte van een IDE kabel is ongeveer 45cm IIRC)
Nee, ze mogen tot 1,2 m komen.

Citaat:
M@rco schreef op 06-12-2004 @ 22:34 :
En ten tweede is het zo dat die ronde kabels foutgevoeliger zijn omdat alle aders zeer dicht langs elkaar heen lopen.
Nou, dat valt ook wel mee, vooral bij ronde SCSI kabels (niet de goedkoopste) maakt het geen drol uit, omdat er daar getwiste paren worden toegepast.
Oud 09-12-2004, 14:48
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 09-12-2004 @ 12:43 :
Ze doen het perfect

Altijd 32x schijfjes op 48x gebrand en daar had ik ook nooit problemen mee. Uiteindelijk zijn de verschillen tussen die schijfjes ook enorm klein.
Ik brand juist liever niet zo snel. Met name bij audiocd's is de kans op jitter veel groter als je een niet-lineaire manier van branden gebruikt. CLV (constant linear velocity) zorgt ervoor dat de snelheid waarmee gebrand wordt van begin tot eind van de cd gelijk is. De meeste branders branden tot 16X in CLV, daarna gaan ze over op CAV (constant angular velocity). Dat is een manier van branden waarop de schijf constant draait, maar de laser de data steeds sneller moet aanleveren. Bij branden op 40X bijvoorbeeld, moet de data voor de binnenste tracks op ongeveer 18X worden aangeleverd, terwijl hij aan de buitenste tracks wel op 40X moet worden aangeleven. Vooral bij audio is de kans dat daardoor (hoorbare) onregelmatigheden optreden groot.

Verder is de kans op fouten natuurlijk sowieso groot als je boven de gecertificeerde snelheid brandt, terwijl het tijdsverschil tussen 32X en 48X misschien maar anderhalve minuut is. Dan heb ik liever een goed gebrande cd in plaats van dat kleine tijdswinstje.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 15:16
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 09-12-2004 @ 14:37 :
Nee, ze mogen tot 1,2 m komen.
IDE kabels? Dus niet.
Citaat:
SisterOfMercy schreef op 09-12-2004 @ 14:37 :
Nou, dat valt ook wel mee, vooral bij ronde SCSI kabels (niet de goedkoopste) maakt het geen drol uit, omdat er daar getwiste paren worden toegepast.
Maar ik heb het dus niet over SCSI kabels (en de wat duurdere rounded IDE kabels zijn vaak ook goed, ja).
Oud 09-12-2004, 16:09
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 09-12-2004 @ 15:48 :
Ik brand juist liever niet zo snel. Met name bij audiocd's is de kans op jitter veel groter als je een niet-lineaire manier van branden gebruikt. CLV (constant linear velocity) zorgt ervoor dat de snelheid waarmee gebrand wordt van begin tot eind van de cd gelijk is. De meeste branders branden tot 16X in CLV, daarna gaan ze over op CAV (constant angular velocity). Dat is een manier van branden waarop de schijf constant draait, maar de laser de data steeds sneller moet aanleveren. Bij branden op 40X bijvoorbeeld, moet de data voor de binnenste tracks op ongeveer 18X worden aangeleverd, terwijl hij aan de buitenste tracks wel op 40X moet worden aangeleven. Vooral bij audio is de kans dat daardoor (hoorbare) onregelmatigheden optreden groot.

Verder is de kans op fouten natuurlijk sowieso groot als je boven de gecertificeerde snelheid brandt, terwijl het tijdsverschil tussen 32X en 48X misschien maar anderhalve minuut is. Dan heb ik liever een goed gebrande cd in plaats van dat kleine tijdswinstje.
Ik brand geen audio, alleen data... Ik koop m'n CD's allemaal... Wat ik download, luister ik op de PC om de muziek te "checken"... Alle data cd's lukken
Oud 09-12-2004, 16:15
Verwijderd
Datacd's hebben dan ook foutcorrectie (van de 2352 bytes die een sector telt, bevatten er 2048 data, de rest is correctieinformatie) en audiocd's hebben dat niet.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 16:38
Gimme more beer
Citaat:
nare man schreef op 09-12-2004 @ 17:15 :
Datacd's hebben dan ook foutcorrectie (van de 2352 bytes die een sector telt, bevatten er 2048 data, de rest is correctieinformatie) en audiocd's hebben dat niet.
I know... Maar ik brand films ook netjes op 2.4 hoor
Oud 14-12-2004, 13:21
Jolt
Jolt is offline
Hij brand als een tierelier en stil, lekker relaxt .

Super dingetje.

En trouwens nog geen enkel probleem met round ide kabetlje
Reageren

Regels voor berichten