Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2004, 14:10
Verwijderd
Hallo,

Ik heb een computer boven staan, die niet zo snel meer is vergeleken met de huidige computers. Het is een Celeron 333 MHz met 96 MB intern geheugen en in totaal 7 GB hardeschijfruimte (opstartschijf: 3 GB, SCSI hardeschijf: 4 GB).

Op dit moment draait ie onder Windows XP. Hoewel dit best kan, werkt het toch ietwat traag. Weet iemand misschien wat voor een Linux distributie het beste daaronder kan draaien, daarbij ook rekening houdend met de gebruiksvriendelijkheid (grafische interface bijv.)? Dus niet een alleen-console Linux versie

Ik heb trouwens een S3 Trio3D videokaart daarin zitten, met een G54 monitor. En de computer zit d.m.v. een ADSL router aangesloten op het internet.

Laatst gewijzigd op 16-12-2004 om 14:16.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-12-2004, 15:48
Verwijderd
Koop 128MB geheigen erbij en hij draait prima
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 16:21
JJzD
JJzD is offline
Je kan een hd-install van gnoppix proberen.

Dat is een Live CD van knoppix alleen dan met Gnome.
Mocht dat toch niet blijken te werken kan je een knoppix install maken en er vervolgens met apt-get een gnome omgeving opzetten en daar vanaf draaien.
Dat gaat perfect werken, ik heb dezelfde config gedraaid, zelfs met KDE. dat was een beetje traag maar Gnome gaat dat perfect redden.

Debian is wel redelijk ingewikkeld, alhoewel ik het geen probleem vond om ermee te beginnen.
Je zou ook voor fedora kunnen kiezen.

In het kort maakt het niet uit welk linux je draait, experimenteer wat. Zorg er alleen dat je desktop Gnome is
Oud 16-12-2004, 16:33
Koen
Koen is offline
Citaat:
JJzD schreef op 16-12-2004 @ 17:21 :
In het kort maakt het niet uit welk linux je draait, experimenteer wat. Zorg er alleen dat je desktop Gnome is
Voor een 333 is eigenlijk zowel KDE als Gnome wat te log. Draait Gnome echter wel, dan moet KDE ook wel te trekken zijn, gewoon wat visuele effecten uitzetten.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 17:02
grensgeval
grensgeval is offline
ik weet zelf totaal niet wat je ervaring met linux is hoor, dus dit hoeft niet te kloppen, maar als je er niet veel van weet (je kunt het leren hoor, makkelijk zelfs) kun je misschien beter toch bij windows blijven, je moet eigenlijk niet linux gebruiken alleen maar omdat je systeem dan soepeler draait. upgrade bijvoorbeeld je geheugen, zet visuele dingen uit, stop bepaalde services, dan is het best te doen!
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 17:51
Verwijderd
Citaat:
grensgeval schreef op 16-12-2004 @ 18:02 :
ik weet zelf totaal niet wat je ervaring met linux is hoor, dus dit hoeft niet te kloppen, maar als je er niet veel van weet (je kunt het leren hoor, makkelijk zelfs) kun je misschien beter toch bij windows blijven, je moet eigenlijk niet linux gebruiken alleen maar omdat je systeem dan soepeler draait. upgrade bijvoorbeeld je geheugen, zet visuele dingen uit, stop bepaalde services, dan is het best te doen!
Ik heb op deze computer een multi-boot configuratie, met Windows XP en Mandrake Linux 10.0 Official. Af en toe werk ik even met Mandrake, en ben van plan dat meer te gaan doen. Ik vind het juist leuk om kennis te vergaren over een ander besturingssysteem. Maar ik weet er nog lang niet alles van af natuurlijk.

Maar ik wou dus op dat oude computertje dat ik boven heb staan ook Linux draaien, als enige besturingssysteem dan.

Ik heb Mandrake Linux vanavond ook geïnstalleerd op die oude computer. Dit werkt alleen niet echt goed. De fonts blijven heel erg klein... Terwijl ie de meeste fonts wel vindt. De X Font Server wordt wel succesvol gestart. De Font Server staat ook in het pad, in XF86Config-4: FontPath "unix:/1" (zoiets dan).

En het configuratiebestand van de Font Server zelf bevat ook juiste fontpaden. De directories waarin de fonts zitten hebben allemaal een fonts.dir bestand erin. En ik heb ook nog eens het commando mkfonts (iets in die strekking) gegeven, en toen in KDE: "xset fp rehash".

Verder verschilt het uiterlijk van het opstarten met dat van deze computer... 't Is erg raar, maar waar.

Een ander ernstig probleem is dat het herstarten er altijd voor zorgt dat de computer vast blijft zitten. Dit is zowel in de console zo als in KDE.

Op deze computer heb ik daar geen problemen mee. Wel was X zo geconfigureerd dat je de desktop moest scrollen hier. Maar dat lukte me wel om normaal te krijgen.
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 17:53
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 16-12-2004 @ 16:48 :
Koop 128MB geheigen erbij en hij draait prima
Geld is voor mij geen optie
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 18:09
grensgeval
grensgeval is offline
dan snap ik je keuze helemaal!

http://gathering.tweakers.net/forum/...ssage/12444624

misschien is dit iets, of is dit te "slecht"?
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 18:53
dragonstorm
dragonstorm is offline
je kunt 'n ouwe slackware gebruiken, heb zelf slackware 8, krijg binnenkort slackware 10
(ben groot slackware fan)

en met fvwm2 zou ie het makkelijk moeten trekken
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 19:40
Verwijderd
Citaat:
dragonstorm schreef op 16-12-2004 @ 19:53 :
je kunt 'n ouwe slackware gebruiken, heb zelf slackware 8, krijg binnenkort slackware 10
(ben groot slackware fan)
Heb je nog updates over Patrick gezien? 't is me niet helemaal duidelijk hoe het nu met hem gaat.

Info:
ftp://ftp.slackware.com/pub/slackwar...-YOUR-HELP.txt

En erm.. XFCE
Met citaat reageren
Oud 16-12-2004, 21:37
Verwijderd
Ik ben nu begonnen met downloaden van Fedora Linux ("Fedora Core 3"). Hopelijk is die beter (wel kunnen rebooten, en goede detectie van videokaart en beeldscherm) (Mandrakelinux werkt wel goed op mijn nieuwere computer! Afgezien van een paar kleine missertjes dan.).
Met citaat reageren
Oud 17-12-2004, 09:57
dragonstorm
dragonstorm is offline
Citaat:
******** schreef op 16-12-2004 @ 20:40 :
Heb je nog updates over Patrick gezien? 't is me niet helemaal duidelijk hoe het nu met hem gaat.

Info:
ftp://ftp.slackware.com/pub/slackwar...-YOUR-HELP.txt

En erm.. XFCE
Jep, gelezen. Vervelende zaak. Komt wel goed, mensen vallen niet zomaar dood neer.

XFCE 0wns idd, ga 'm installeren zodra ik Slack10 heb

Heb zojuist m'n geluidskaart aan t werken gekregen
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 16:40
Verwijderd
Ik heb op m'n oude computer weer hetzelfde probleem dat ik had toen ik Mandrake 10.0 erop geïnstalleerd had: hij wil niet herstarten zonder vast te lopen... Na "Restarting the system", gaat het lichtje van de monitor knipperen (wat ie doet als ie geen signaal meer krijgt van de computer), en hij blijft dan gewoon vastzitten. Ik kan hem dan alleen maar uitschakelen door de aan/uit knop een paar seconden ingedrukt te houden.

Weet iemand misschien waar dat aan zou kunnen liggen??

EDIT: Is het misschien beter als ik dit probleem in een nieuwe thread zet??

Laatst gewijzigd op 19-12-2004 om 18:21.
Met citaat reageren
Oud 19-12-2004, 21:05
grensgeval
grensgeval is offline
probeer eens een andere graka
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 08:54
Enlightenment
Enlightenment is offline
Tip: FreeSBIE 1.1.

LiveCD gebaseerd op FreeBSD. Opstarten van CD en type startx. En je komt in XFCE met Firefox, Thunderbird en een hoop andere progs.

www.freesbie.org
Oud 20-12-2004, 16:57
dragonstorm
dragonstorm is offline
ok, das geil,
jammer dat ik alleen geen cd burner heb
moet zo'n ding toch maar een keer versieren dan
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 08:31
Enlightenment
Enlightenment is offline
Of een vriend vragen om eens te branden, als hij zin heeft om 600MB ISO te downen via BitTorrent dan.
Oud 21-12-2004, 12:33
grensgeval
grensgeval is offline
of zelf downloaden en je harde schijf meenemen naar een vriend of een vriend laten komen met een cdbrander, allemaal opties..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten