Verhaal, twee jaar geleden geschreven, misschien nog langer geleden...
Een bank in de regen. Een meisje met lang, donkerbruin haar (Elin). Een meisje met lichtbruine, bijna blonde krullen (Chris). En een boom.
“Wat ik niet zie, bestaat niet.” Elin op de bank, haar hoofd verborgen in haar handen. Natgeregend, verdronken. Als ze Chris niet ziet, bestaat ze niet. Was het maar zo simpel.
Dat zong ze vroeger altijd. Vroeger schreef ze over liefde als karameltoffees. Zoet, zacht en als het in je mond smolt, bleef het aan je kleven. Proefde je het na twee uur nog steeds. Het was lekker. Het kon niet fout gaan. Tenzij je er teveel van at. Had ze nu teveel gegeten?
Het was schrikken als je in de diepe afgrond op de grond zat en erachter kwam dat je zelf de sprong naar beneden gemaakt had.
Waar en hoe ze Chris leerde kennen, deed er niet toe. Hoe ze haar zou verlaten ook niet, want dat zou ze nooit, nooit, nóóit doen!
Chris was die karameltoffee.
Mijn allerliefste Chris, je moet me laten gaan. Ik kan niet meer. Een herfststorm van woorden en gedachten. Jij, de liefde, de verwarring. Wij samen in de regen. Regendruppels worden tranen. Tranen worden nat. Toen ik voor het eerst van je proefde, wist ik al dat ik je nooit meer los zou kunnen laten. Voelt het fijn om zoveel macht te hebben? Voelt het goed? Je weet dat ik nooit zal weggaan.. Het beste is als je mij laat gaan. Laat me gaan, Chris, verlaat me alsjeblieft!
Chris die naast de grote boom staat. Chris die de brief in haar handen houdt. De blauwe inkt die door de regen doorgelopen is. Of door haar tranen. Allebei. Ze ziet hoe Elin op dat bankje zit. Koud, verregend, nat. Haar haren in haar gezicht. Wat is ze mooi. Ze wil haar omarmen, zacht kussen, het verdriet wegzoenen. Was het maar zo simpel.
Liefste Elin , schreef ze terug, allerliefste Elin. Verlangend kijk ik naar je. Macht? Nee. Hoe het voelt? Niet fijn, niet beter dan bij jou zijn. De liefde. Mijn leven. Zonnestralen in de regen. Warmte Elin, warmte! Blozend, ik… laat me je voelen! Laat me ruiken! Mijn tranen drogen op. Ik wilde je geen pijn doen! Ik zal je nooit, nooit, nóóit meer pijn doen. Laat me, ontlaad me!
De herfststorm die de boom tussen hen in heen en weer laat bewegen. Druppels die naar beneden vallen. Tegelijk: één op Elin, één op Chris. Elin kijkt op, Chris naar haar. In hun ogen. Opeens, en heel even maar.
Elin
Laat me! Laat ik weggaan. Blijven? Misschien. Héél even maar. Nee!
Chris
Laat haar. Verlaat haar. Nu. Heel even maar. Nee!
Elin die opstaat en probeert te lopen. Weg van het bankje, de boom en Chris. Chris rent achter haar aan. Haar blonde krullen waaien mee op de wind.
Elin slaat haar armen om Chris heen. Vlinders fladderen in haar buik.
Alsof we vleugels hebben, Chris. Zo snel vloog ik naar je terug, wetend dat het niet de laatste sprong was die ik naar beneden zou maken. Wat doet het er toe? Als ik jou maar heb.
Laatst gewijzigd op 29-12-2004 om 14:18.
|