Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2004, 19:01
natas
natas is offline
Hoeveel overmacht hebben ouders met het dwingen tot behandeling of iets anders en tot welke leeftijd.
Oud 27-12-2004, 19:03
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
natas schreef op 27-12-2004 @ 20:01 :
Hoeveel overmacht hebben ouders met het dwingen tot behandeling of iets anders en tot welke leeftijd.
Mja weet je, je kunt altijd niet meewerken met een behandeling.

Maar dat heeft niets met de macht van de ouders et maken.

Dus ik ben ook wel benieuwd.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 19:04
natas
natas is offline
Citaat:
JackieZ schreef op 27-12-2004 @ 20:03 :
Mja weet je, je kunt altijd niet meewerken met een behandeling.

Maar dat heeft niets met de macht van de ouders et maken.

Dus ik ben ook wel benieuwd.
Als de behandelaars het nodig vinden dan kunnen ze je verplichten met IBS OF wat voor andere vorm van dwang opname dan ook.
Oud 27-12-2004, 19:06
JackieZ
JackieZ is offline
Citaat:
natas schreef op 27-12-2004 @ 20:04 :
Als de behandelaars het nodig vinden dan kunnen ze je verplichten met IBS OF wat voor andere vorm van dwang opname dan ook.
Je hoeft op zich nooit mee te werken. Je hebt de macht over je eigen spraak.

edit: maar voor een jong iemand is dat natuurlijk wel mooi kut
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 19:16
Quiana
Quiana is offline
Om met succes behandeld te worden zul je er zélf voor moeten
gaan; je ouders kunnen hoog en laag springen, maar op het
moment dat jij vertikt er iets aan te doen, schieten ze daar niks
mee op.

Verder weet ik niet precies hoe het zit, maar volgens mij kan
je niet door je ouders gedwongen worden in behandeling te
gaan, iig niet via de wet oid, tenzij je een direct gevaar voor
jezelf en/of omgeving bent. (maar ook dat kan niet alleen uit
je ouders komen; volgens mij heb je daar altijd een 'proff. oog
bij nodig.

En een IBS of RM heeft volgens mij niets met de macht van de
ouders te maken; als de behandelaars en alle andere mensen
die er bij komen kijken het er niet mee eens zijn, zal het er ook
niet van komen.

Dat krijg je iig niet zonder reden..
Oud 28-12-2004, 19:03
darwin02
darwin02 is offline
Ik word bijv. gedwongen om mijn haar te laten knippen, en dit wil ik absoluut niet
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 19:07
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
met lichamelijk geweld kom je al een aardig eind. in de pubertijd mag het mss niet altijd meer helpen.
met geestelijk geweld verschilt het per persoon. dan kun je iedereen klein krijgen, wie en hoe oud hij of zij ook weze moge.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 19:07
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Zalim schreef op 28-12-2004 @ 20:03 :
Ik word bijv. gedwongen om mijn haar te laten knippen, en dit wil ik absoluut niet
hoe oud ben je ?
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 19:08
Nona
Nona is offline
Ik verplaats dit even naar WG&R.
Oud 28-12-2004, 19:10
darwin02
darwin02 is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 28-12-2004 @ 20:07 :
hoe oud ben je ?
15
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 20:12
Impulse
teveel
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 10:26
ILUsion
ILUsion is offline
Ik denk niet dat je ouders het recht hebben om je in behandeling te laten nemen, of je haar te laten knippen. Voor die behandeling hebben ze misschien een goede reden, praat er dan over met je ouders, liefst ook met een arts erbij. Zo weet je zelf ook waar je staat, en een arts zal wel weten wat het beste voor jou is, ouders weten dit vaak niet.
Andere ouders gaan beginnen 'chanteren' door te zeggen "als je ... niet doet, dan doen wij ... niet", bv. als je je haar niet laat knippen, dan trekken we je zakgeld in, dan krijg je huisarrest, ...
Dat is goed mogelijk, en volgens mij hebben ze dat recht wel ergens, zolang de reden gefundeerd is. Dus niet na school toekomen, mooi op tijd, heel lief tegen je ouders en dan je ouders die roepen "je komt een hele maand niet buiten, omdat ik het zeg". Als je ouders dit doen voor een psychologische behandeling, dan zijn ze slecht bezig.

Over dat haarknippen trouwens nog: praat gewoon met je ouders. Dat kan echt geen kwaad. Vraag waarom het moet gebeuren, wat ze verkeerd vinden aan je haar, bedenk voor jezelf wat je met je haar wilt doen. Waarom wil je het niet laten knippen? Kijk, er zijn altijd twee kanten aan zo'n verhalen: dat van je ouders "haar is slordig" of "haar is niet klassiek genoeg" en dat van jou "moet je haar verzorgen" of "ik wil mijn eigen stijl kunnen kiezen". Lekker simplistisch gezegd, eigenlijk. Mja, hier zal een arts je weinig mee kunnen helpen, een kapper zal er misschien ook weinig aan kunnen doen, maar als ze je haarstijl niet goed vinden, kun je misschien een compromis proberen te sluiten...
Oud 29-12-2004, 13:35
Verwijderd
Hou nou eens op te praten over of je ouders het 'recht' hebben Als ze zeggen dat je iets moet doen dan moet je dat gewoon doen, anders krijg je straf. Heeft niets met wet of recht te maken. Denk na.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 14:41
Verwijderd
Uhm.. het lijkt me dat ze t heeft over een psychiatrische behandeling? Misschien?

Volgens mij beslissen dan je ouders tot je 18e of je naar zo'n inrichting/psychiater moet. Maar ik denk dat je (als t serieus gaat over een psychiatrische behandeling) met zo'n vraag naar je huisarts kan gaan.

Hij weet daar denk ik wel meer over.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 14:45
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
nare man schreef op 29-12-2004 @ 14:35 :
Hou nou eens op te praten over of je ouders het 'recht' hebben Als ze zeggen dat je iets moet doen dan moet je dat gewoon doen, anders krijg je straf. Heeft niets met wet of recht te maken. Denk na.
Zo'n dingen staan namelijk wel in de wet, dus hoort wel bij recht! Als je ouders zeggen dat je iemand moet vermoorden, moet je ze heus niet gehoorzamen; dan vlieg je zelf namelijk ook in pyschologische opvang, lijkt mij. Zolang je ouders kunnen verklaren waarom je een straf krijgt, kan het oké zijn. Je moet als kind echt niet dom wezen en altijd naar je ouders luisteren! Dan krijg je 'volwassenen' die niet voor zichzelf kunnen opkomen, die niet zelf kunnen beslissen etc. Ik overdrijf nu misschien een beetje, maar daar komt het wel op neer. Als je als kind en puber geen eigen ruimte krijgt, dan loop je daarna ook tegen de beperkingen die je ouders gesteld hadden.
Met je laatste zin ben ik het dan wel eens "Denk na.", inderdaad, zolang het weloverwogen keuzes zijn, kan er amper iets misgaan. Maar ouders maken ook fouten, pubers hebben evengoed goede en intelligente ideeën. Iedereen heeft recht op vrije meningsuiting, dus moet je met je ouders over dergelijke dingen kunnen praten.
Als de TS een andere oplossing heeft dan een opname, en een arts vindt die niet verkeerd, kunnen haar ouders er toch niets aan doen?
Oud 29-12-2004, 14:57
Verwijderd
Nare man gaf een vereenvoudigd model weer, om duidelijk te maken dat het weinig met wetten te maken heeft. Er wordt hier niet aangezet tot strafbare daden maar tot een medische behandeling...
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 08:24
ILUsion
ILUsion is offline
Citaat:
perseus schreef op 29-12-2004 @ 15:57 :
Nare man gaf een vereenvoudigd model weer, om duidelijk te maken dat het weinig met wetten te maken heeft. Er wordt hier niet aangezet tot strafbare daden maar tot een medische behandeling...
Dat weet ik ook wel, maar ik bedoel dat iedereen wel eens tegen zijn ouers in wilt gaan/is gegaan/zal gaan en dat dit niet altijd slecht hoeft af te lopen, zolang je maar weet waar je mee bezig bent. Voor die behandeling is dus het slimste om het met een dokter te bespreken, daar kan je volgens mij weinig tegen hebben en zo zijn ook je ouder blij. Dat hoeft niet meteen een behandeling zijn, gewoon raad vragen aan een dokter wat het bete is om de problemen op te lossen.
Oud 30-12-2004, 08:45
little nemo
little nemo is offline
hmm....ik ben niet erg into het personen- en familierecht

maar ik geloof dat er gedoeld wordt of ouders hun kinderen gedwongen kunnen laten opnemen. iets anders is er volgens mij niet; er bestaat dacht ik geen andere wet waarin mensen gedwongen onder behandeling gezet kunnen worden

maar iemand kan alleen gedwongen opgenomen worden als de officier van justitie dit de rechter verzoekt.

trouwens, ouders hebben geen 'overmacht', dat is echt iets heel anders

en @ Zalim: stel nou je ouders hebben het recht niet. wou je ze dan gaan aanklagen? dat soort dingen kunnen niet via de wet gaan, dat moet je zelf maar met je ouders uitzoeken. ik geloof dat nare dat ook bedoelde, zelfs al zou het in de wet staan, je gaat er toch niet voor naar een rechter
Oud 30-12-2004, 10:38
Verwijderd
Ja, dat bedoelde ik, misschien drukte ik me een beetje ongelukkig uit. Als het gaat om gedwongen opnames moet je inderdaad wel eens in de wet gaan kijken, omdat daar ook echt zaken als de ouderlijke macht en de opvoedbevoegdheid mee gemoeid zijn. Maar als het gaat om 'ik krijg niet genoeg zakgeld' of 'ik wil niet zo vroeg naar bed' dan heb je met het recht natuurlijk niets te maken. Je moet je ouders dan gewoon gehoorzamen, en anders moet je voor straf met blote benen naar bed
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 19:52
little nemo
little nemo is offline
Citaat:
nare man schreef op 30-12-2004 @ 11:38 :
Ja, dat bedoelde ik, misschien drukte ik me een beetje ongelukkig uit. Als het gaat om gedwongen opnames moet je inderdaad wel eens in de wet gaan kijken, omdat daar ook echt zaken als de ouderlijke macht en de opvoedbevoegdheid mee gemoeid zijn. Maar als het gaat om 'ik krijg niet genoeg zakgeld' of 'ik wil niet zo vroeg naar bed' dan heb je met het recht natuurlijk niets te maken. Je moet je ouders dan gewoon gehoorzamen, en anders moet je voor straf met blote benen naar bed
wat een belachelijke straf

maar bij gedwongen opname is het maar tot 12 dat ouders echt veel invloed hebben, daarna niet meer dus zelfs dan nog niet.

ohw, bij handlichting, het niet betalen van schoolgeld of aan uithuiswonende kinderen kan de wet ook nog wel een rol spelen maar dan heb je t wel ongeveer gehad
Reageren

Regels voor berichten