Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-12-2004, 10:40
spiffier
spiffier is offline
heey

Hoe kun je je een kamer veroorloven zonder geld van je ouders?? Gaat dat lukken denken jullie? Het is namelijk behoorlijk duur allemaal als je de huur, het collegegeld, de boeken, je eten, en extra's erbij optelt..
Ik heb wel een baantje, maar daar moet ik abonnementen enzo van betalen. En volgens mij is de studiefinanciering en beurs ook niet genoeg voor alles.

Groetjes!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-12-2004, 10:41
Verwijderd
Inderdaad, op kamers wonen, in je studiekosten voorzien en ook nog een beetje leuk leven is heel erg moeilijk. Dan zul je echt in de avonduren en de weekends flink moeten bijklussen.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 10:48
Verwijderd
als je helemaal geen geld krijgt van je ouders, dan krijg je dus wel zo'n 450 euro stufi per maand (als je uitwonend bent)...? Nouja, dan studie 180 p/m, verzekering 40, eten 80 (kan best als je zuinig doet), kamer 200 (is wel te vinden in de meeste studiesteden), dan kom je op 500 euro per maand... dus dat gaat niet lukken. Maar om er zo'n 100 e/maand bij te verdienen, hoef je maar zo'n 5-8 uur per week te werken.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 11:31
MB
MB is offline
Maar je kan je ouders toch wettelijkverplichten bij te betalen?

Alimentatie ofzo
Oud 21-12-2004, 11:59
Verwijderd
Dan heb je nog een goedkope kamer, voor tweehonderd euro...mijn broer studeert in Enschede (zo ongeveer de stad met de minste kamernood) en daar betaalt hij al minstens 225 euro voor een redelijke kamer. Moet je nagaan wat je in Utrecht of Amsterdam betaalt.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 12:19
spiffier
spiffier is offline
ja, inderdaad. Erg duur allemaal Maar ouders zijn financieel niet verplicht je te helpen als ze het financieel niet aankunnen....
Wel alvast bedankt voor de reacties
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 12:23
prrr ta li loe
prrr ta li loe is offline
Citaat:
spiffier schreef op 21-12-2004 @ 13:19 :
ja, inderdaad. Erg duur allemaal Maar ouders zijn financieel niet verplicht je te helpen als ze het financieel niet aankunnen....
je ouders zijn wettelijk verplicht te zorgen voor hun kinderen tot zij 21 zijn geworden.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 13:05
Verwijderd
Citaat:
prrr ta li loe schreef op 21-12-2004 @ 13:23 :
je ouders zijn wettelijk verplicht te zorgen voor hun kinderen tot zij 21 zijn geworden.
Je kunt je afvragen tot hoever die onderhoudsplicht strekt. Als kindlief een peperdure topmaster wil doen met een collegegeld van duizenden euro's per maand, zijn de ouders dan verplicht bij te dragen? En, nog interessanter, als je dat aanneemt, zou je dan ook kunnen aannemen dat de ouders verplicht zijn een lening af te sluiten als ze zelf niet draagkrachtig zijn?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 13:18
Verwijderd
Ah, als je ouders helemaal niets bijdragen, kan je als je dat nodig vind een of andere wet naleven. Je laat je dan scheiden ofzo van je ouders. (zal vast wel op ib-groep.nl staan). Maar ik weet niet wat de extra gevolgens zijn. En je kan trouwens ook nog wat lenen.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 13:34
Bo
Bo is offline
Met een bijbaan, uitwonende beurs en aanvullende lening moet het haalbaar zijn..
Oud 21-12-2004, 13:37
fib
fib is offline
gewoon gaan lenen bij de ib-groep
Oud 21-12-2004, 13:48
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 21-12-2004 @ 14:05 :
Je kunt je afvragen tot hoever die onderhoudsplicht strekt. Als kindlief een peperdure topmaster wil doen met een collegegeld van duizenden euro's per maand, zijn de ouders dan verplicht bij te dragen? En, nog interessanter, als je dat aanneemt, zou je dan ook kunnen aannemen dat de ouders verplicht zijn een lening af te sluiten als ze zelf niet draagkrachtig zijn?
inderdaad

Ik ga (als ik door alle selecties heen kom) pilotenopleiding volgen, en vind dat ik echt niet van mijn ouders kan verlangen dat ze dat gaan betalen
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 14:04
Verwijderd
Citaat:
Shadow Of Death schreef op 21-12-2004 @ 14:48 :
inderdaad

Ik ga (als ik door alle selecties heen kom) pilotenopleiding volgen, en vind dat ik echt niet van mijn ouders kan verlangen dat ze dat gaan betalen
Precies. Ouders zijn natuurlijk verantwoordelijk voor de opvoeding van hun kinderen en daar hoort ook het volgen van een vervolgopleiding bij, als de kinderen daartoe in staat zijn. Maar dat wil niet zeggen dat de ouders dus alles moeten betalen.

Als het kind per se een afwijkende opleiding wil doen die tienduizenden euro's kost (pilotenopleiding zelfs nog meer, in de orde van honderdduizend) dan moet het ook zelf meer bijdragen. Net als wanneer het kind door eigen schuld langer over een opleiding doet. Je kunt niet verwachten dat de ouders dan bijspringen.

In dat kader is het misschien wel handig om je studiekeuze enigszins te laten afhangen van de toekomstverwachtingen die je ermee hebt, als je veel moet bijlenen. Het is niet bepaald een pretje om als pas afgestudeerd historicus, cultureel antropoloog of filosoof met een studieschuld van 25.000 euro te zitten.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 19:15
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 21-12-2004 @ 12:59 :
Dan heb je nog een goedkope kamer, voor tweehonderd euro...mijn broer studeert in Enschede (zo ongeveer de stad met de minste kamernood) en daar betaalt hij al minstens 225 euro voor een redelijke kamer. Moet je nagaan wat je in Utrecht of Amsterdam betaalt.
ja, ik zei ook niet dat je er een ruime kamer op een goede locatie voor kan krijgen... maar in de meeste steden kun je er wel uberhaupt een kamer krijgen (ik ken iemand die een kamer in enschede heeft voor 125 euro, en dat is een klein kamertje natuurlijk... en iemand met een kamer voor 240, maar die ligt midden in t centrum en is 18 m2)
amsterdam en utrecht vallen hierbij niet onder 'de meeste steden' maar dan kun je in almere of zeist gaan wonen.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 22:46
Jampot
Jampot is offline
je kan bijlenen..

idd, als je een baatje wil kan je weinig leuks nog doen

tis niet geweldig geregeld
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 01:44
Sartre
Sartre is offline
Tsja zonder de steun van mn ouders had ik flink veel noeste arbeid moeten verrichtten als ik had willen leven op de manier die ik nu doe.
Oud 28-12-2004, 01:47
Sartre
Sartre is offline
Citaat:
prrr ta li loe schreef op 21-12-2004 @ 13:23 :
Als ze je aanbieden om bij hun in huis te wonen zonder kostgeld zorgen ze ook voor je. Bovendien geld dat maar tot je 18e.
Oud 28-12-2004, 13:33
chris9 tje
chris9 tje is offline
Citaat:
Sarah schreef op 21-12-2004 @ 20:15 :
ja, ik zei ook niet dat je er een ruime kamer op een goede locatie voor kan krijgen... maar in de meeste steden kun je er wel uberhaupt een kamer krijgen (ik ken iemand die een kamer in enschede heeft voor 125 euro, en dat is een klein kamertje natuurlijk... en iemand met een kamer voor 240, maar die ligt midden in t centrum en is 18 m2)
amsterdam en utrecht vallen hierbij niet onder 'de meeste steden' maar dan kun je in almere of zeist gaan wonen.
nah... een kamer in enschede voor 200 euro of minder is in enschede goed te doen hoor... en dat zijn dan kamers en geen bezemkasten oid...
Oud 28-12-2004, 15:55
Verwijderd
misschien had je dan ook moeten sparen
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 16:12
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
Shadow Of Death schreef op 21-12-2004 @ 14:48 :
inderdaad

Ik weet niet waar je dat wilt gaan doen, maar KLM heeft het zo geregeld dat je de studiekosten via een door hun opgezette financiering leent en dan op een gunstige manier na je opleiding weer terug kunt betalen. Scheelt je ouders weer Die ton aan euri is natuurlijk voor niemand op te brengen.
Oud 28-12-2004, 16:17
Silverchoice
Silverchoice is offline
Citaat:
Jampot schreef op 21-12-2004 @ 23:46 :
tis niet geweldig geregeld
Als je bekijkt dat het in tegenstelling tot vroeger tegenwoordig voor bijna iedereen met de capiciteiten mogelijk is om te gaan studeren, denk ik dat het best goed geregeld is.
Oud 28-12-2004, 16:27
Verwijderd
Citaat:
Silverchoice schreef op 28-12-2004 @ 17:12 :
Ik weet niet waar je dat wilt gaan doen, maar KLM heeft het zo geregeld dat je de studiekosten via een door hun opgezette financiering leent en dan op een gunstige manier na je opleiding weer terug kunt betalen. Scheelt je ouders weer Die ton aan euri is natuurlijk voor niemand op te brengen.
is ook inderdaad de bedoeling hier

maar even ontopic:
zonder ouderbijdrage is het met alleen de basisbeurs inderdaad niet te doen om alles te betalen
maar je kan genoeg geld lenen van de ibgroep, waarvoor je 17 jaar de tijd hebt om terug te betalen (wanneer je het maximale leent en er 17 jaar over doet om terug te betalen, hoef je maar ongeveer 150 euro per maand terug te betalen, wat natuurlijk niet veel is na een studie)
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 16:32
Verwijderd
Citaat:
spiffier schreef op 21-12-2004 @ 11:40 :
En volgens mij is de studiefinanciering en beurs ook niet genoeg voor alles.
Studiefinanciering en beurs is genoeg voor alles, of je een gat in je hand hebben of weet ik het wat voor 'n paleis willen huren en kaviaar ed willen eten...maar van studiefinanciering en een volledige beurs kun je alles wel betalen als je gewoon normaal met geld om gaat. Alleen is het niet echt slim om een volledige beurs te nemen.

@Shadow Of Death: Ik vind 150 euro per maand best aardig wat, zeker als je je bedenkt dat je misschien ook wel een huis wilt kopen en je daar dan ook een lening voor af moet sluiten die je ook af moet betalen. En het lijkt wel ideaal zo'n lening, maar je moet toch iets van 4% rente betalen en dat kan behoorlijk oplopen.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 21:20
Verwijderd
Citaat:
spiffier schreef op 21-12-2004 @ 13:19 :
Als je ouders het fincieel echt niet aankunnen, dan bestaat er zoiets als aanvullende beurs (deze is dus afhankelijk van het inkomen van je ouders). Ik heb in mijn eerste jaar 70 euro aanvullende beurs gekregen iedere maand (en dat terwijl mijn moeder niet eens echt financieel heel krap zit).

Als je uitwonend bent krijg je aanvullende beurs (220 euro ofzo per maand), en als je er nog bij werkt... Ik werk 6 uur in de week en heb ongeveer 200 euro in maand hiervan. 6 uur in de week werken vind ik niet erg veel. En kom je er niet met je geld, dan kan je altijd nog bijlenen bij de ib-groep. Dat is toch geen schande. En tsjaa dan moet je mss wel een beetje zuinig aan leven en kan je niet elke dag port schenken bij wijze van...

Ook is het zo dat nu toch ook je ouders dingen voor je betalen, zoals je eten. Dat zouden ze dan dus eventueel kunnen blijven doen (als is het maar een klein bedrag per maand).

Daarnaast heb je het in je begin post over abonnementen, maar over wat voor abonnementen heb je het dan? Ik heb namelijk nergens een abonnement

Mijn kosten: per maand
Kamer 219
Eten 100
Verzekering 3
Collegegeld 130 (?)
Sportkaart 5
Extra kosten 120 (--> dis wel een schatting, erg verschillend)
(zoals kleren,
uitgaan, tel.
etc)
-------------------------------------
Tot 577

Inkomen: 490
Als ik geen geld van mijn moeder zou krijgen zou ik een
Tekort hebben van een kleine 100 euro, die je dus mss kan krijgen door een hogere aanvullende beurs, of door een paar uur in de week meer werken, of dus anders door een lening.

Ik heb wel een beetje snel een schatting gemaakt van mijn kosten, al klopt het trouwens wel aardig.
Het is mss wel wat lastig om helemaal niks te krijgen vna je ouders, maar het is dus wel haalbaar.
Met citaat reageren
Oud 29-12-2004, 21:41
Verwijderd
Werken, lenen bij de IB, verhoogde Stufi
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 29-12-2004, 22:34
Monroe
Monroe is offline
dat word overuren maken
Oud 30-12-2004, 08:28
Verwijderd
Citaat:
Leonoor schreef op 28-12-2004 @ 17:32 :

@Shadow Of Death: Ik vind 150 euro per maand best aardig wat, zeker als je je bedenkt dat je misschien ook wel een huis wilt kopen en je daar dan ook een lening voor af moet sluiten die je ook af moet betalen. En het lijkt wel ideaal zo'n lening, maar je moet toch iets van 4% rente betalen en dat kan behoorlijk oplopen.
daarbij ging ik ook uit van maximale lening, is geloof ik iets van 500 euro per maand en dus erg veel, meeste lenen minder

t voordeel is dat het volgens mij belastign aftrekbaar is, kan heel veel schelen, dus dan valt het allemaal nog mee
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 08:50
annetjuh
annetjuh is offline
ik betaal 165,- euro, altans mijn ouders. (heerlen en voor maar 11 a 12 vierkante meter maar doet erniet toe)
mijnouders betalen alles voor mij.
het enigste wat ik moet dokken is het eten. en dat lukt makkelijk van de stufi en mijn bijbaantje.
BTW je ouders zijn toch verplicht om tot je 18e te betalen (mits je niet getrouwd bent of geweest ofzoiets)
Na je 18 ben je volgens de wet volwassen dus dan hebben je ouders het recht om te zeggen dat je het zelf moet betalen.
Maar volgens mij staan in veel contracten ook, in mijne in ieder geval wel. Dat als je geen geld hebt dat je ouders dan verplicht zijn om de schulden af te betalen. Mijn ouders moesten het huurcontract ook tekeken.
en dat had iedereen bij ons in huis, dus omdat ik minderjarig was had er niets mee te maken.
Oud 30-12-2004, 10:20
miro
miro is offline
Lening afsluiten bij de IBgroep
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 12:06
Verwijderd
Citaat:
Sartre schreef op 28-12-2004 @ 02:47 :
Als ze je aanbieden om bij hun in huis te wonen zonder kostgeld zorgen ze ook voor je. Bovendien geld dat maar tot je 18e.
Ouders zijn tot je 21e financieel verantwoordelijk voor je. Dat betekent dat ze je moeten helpen naar hun kunnen om bijvoorbeeld je studie te financieren of je maandelijkse kosten. Op IBgroep kun je ook berekenen hoeveel dat ongeveer moet zijn. Als ze dat weigeren, kun je ook iets met een hardheidsclausule doen, dan nemen ze afstand van je en krijg je de maximale aanvullende beurs.

@MevrouwM: 220 euro per maand is de basisbeurs die iedereen krijgt, daar boven op krijg je soms nog een aanvullende beurs afhankelijk van het inkomen van je ouders.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 13:31
Verwijderd
Citaat:
Shadow Of Death schreef op 30-12-2004 @ 09:28 :
t voordeel is dat het volgens mij belastign aftrekbaar is, kan heel veel schelen, dus dan valt het allemaal nog mee
Daar weet ik niets van, ik weet alleen dat een vriendin van mij (die ook geen volledige lening had) bij het afbetalen zo iets had van "dit schiet niet op", omdat een groot deel van wat ze betaalde gewoon rente was en er dus erg weinig afgelost werd.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 13:33
Verwijderd
Citaat:
Krummeltje schreef op 30-12-2004 @ 13:06 :

@MevrouwM: 220 euro per maand is de basisbeurs die iedere uitwonende student krijgt, daar boven op krijg je soms nog een aanvullende beurs afhankelijk van het inkomen van je ouders.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten