Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-12-2004, 19:21
Changshan
Changshan is offline
Ik vond het tijd om eens zelf een topic te openen, aangezien het toch wat twijfelachtig overkomt alleen commentaar te geven bij andermans stukjes. Leuk is dan weer dat ook dit topic toch vrijwel volledig commentaar zal moeten bevatten.

Mijn idee was om het idee van Raakvlak in al zijn volledigheid voort te zetten. Spui dus gewoon een top 5 met schrijvers uit dit forum die volgens jou de aandacht verdienen. Graag zou ik daar ook enige argumentatie bij zien.

Sommige mensen schenen kritiek te hebben op dit soort 'commentaartopics'. Deze mensen moeten zich hier vooral verre van houden. Negatieve kritiek is wat mij betreft toegestaan, mits er een goede onderbouwing aan vooraf gaat.

- Chan
Oud 27-12-2004, 19:25
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Wat ben je toch weer heerlijk creatief he changy
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 19:35
Changshan
Changshan is offline
Yupz . En om dan maar gelijk iets creatiever over te komen, enige namen die mij opvielen:

LUH-3417
CSN
Niam
Kristoph
Pandarve

Zij kwamen positief op me over, door een goede schrijfstijl en een pakkend onderwerp.

Gunvald viel me op doordat hij hier totaal niet thuis lijkt te horen met zijn rare verhaaltje, terwijl ik het toch ook met enig plezier heb kunnen lezen.

Gaat u verder!

- Chan
Oud 27-12-2004, 22:03
duivelaartje
duivelaartje is offline
Mijn top 5 is van het gehele jaar: (dus niet alleen de verhalen van de laatste maand)

1. Raakvlak / Tisch (Omdat hij gewoon geweldig schrijft!)
2. LUH-3417 ( )
3. Redhair (Met d'r prachtige verhaal .)
4. Een Tweeling (Met z'n sprookjes en zijn fantasie-verhaal.)
5. niam (Spreekt me erg aan.)

Alle vijf hebben goede verhalen met pakkende onderwerpen, goed uitgewerkt en een heerlijke schrijfstijl.

*klapt*

Laatst gewijzigd op 27-12-2004 om 22:06.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 10:14
Redhair
Redhair is offline
Dank u Duivelaartje!

1. LUH-3417, Leuke schrijfstijl en woordkeuze.
2. Duivelaartje, Grappige onderwerpen, leuke stijl.
3. Simoen, Tja, gewoon mooi om haar dingen te lezen.
4. Grim, Hetzelfde als bij LUH.
5. CyWu, zijn dagboek spreekt me echt heel erg aan

Wederom dankje Duivelaartje!

Laatst gewijzigd op 28-12-2004 om 12:55.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 10:16
duivelaartje
duivelaartje is offline
Psst, LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 10:18
Verwijderd
1. LUH-3417
2. Eend
3. Redhair
4. Raakvlak
5. Zut Alors!

Deze lijst is niet compleet, maar het is een top-5 he.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 12:40
Raakvlak
Raakvlak is offline
Jullie motiveren niet.
Juist die motivatie is de beste leerweg.

Werkelijk hoor.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 12:56
Redhair
Redhair is offline
Citaat:
Raakvlak schreef op 28-12-2004 @ 13:40 :
Jullie motiveren niet.
Juist die motivatie is de beste leerweg.

Werkelijk hoor.
Dit is je top vijf, daar hoef je toch niet te motiveren? Hier moet je gewoon zeggen wie je de beste vind, het kan met een waarom.
Oud 28-12-2004, 13:03
Verwijderd
Ik doe niet aan top 5'en

Grim
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 13:42
Raakvlak
Raakvlak is offline
Je mag doen wat je wilt, hoor.

Ik zeg alleen dat jij (dwingen na te denken over) en de ander (analyse van de sterkte / zwakte van zijn werk) er meer aan hebben als het wordt toegelicht. Het is namelijk geen rijtje over in welk station de meeste snickers worden verkocht. Het is zeer subjectief.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 15:09
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Algoed, ik nomineer:

1. Changshan, omdat hij zo crea is geweest dit topic te verzinnen
2. Raakvlak, omdat hij zo gemotiveerd is...
3. Grim, omdat hij "niet aan top 5'en" doet.
4. LUH-34567, omdat iedereen hem in zijn lijstje heeft,
en, last but not least,
5. Duivelaartje, omdat zij wel weet hoe je zijn naam moet schrijven.

Oud 28-12-2004, 15:33
Reynaert
Reynaert is offline
Als ik mezelf buiten beschouwing laat, en dat is niet meer dan logisch aangezien ik hier vrijwel nooit iets plaats, vind ik Raakvlak en LUH-3417 de beste schrijvers. Raakvlak vanwege zijn professionaliteit en fijne schrijfstijl en LUH-3417 vanwege de sporadische pareltjes die hij schrijft en zijn buitengewone analytische en kritische vaardigheden die hier geen moer mee te maken hebben.
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 15:38
Een Tweeling
Een Tweeling is offline
Anders gaan we net als op DK ook hier beginnen met niets-zeggende slijmtopics.
Sorry, nix voor mij.
Oud 28-12-2004, 17:44
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Zut Alors! schreef op 28-12-2004 @ 16:09 :
Algoed, ik nomineer:

1. Changshan, omdat hij zo crea is geweest dit topic te verzinnen
2. Raakvlak, omdat hij zo gemotiveerd is...
3. Grim, omdat hij "niet aan top 5'en" doet.
4. LUH-34567, omdat iedereen hem in zijn lijstje heeft,
en, last but not least,
5. Duivelaartje, omdat zij wel weet hoe je zijn naam moet schrijven.

Het lijkt erop dat er (nog) minder behoefte aan een top 5-topic is dan de vorige keer toen er eentje werd geopend . Dan kunnen we die conclusie alvast trekken; en misschien daar weer uit concluderen dat dit forum te gezellig is geworden voor bekritiseringstopics als deze. Bedenk voor jezelf of je dat erg vindt of niet.
Oud 28-12-2004, 21:54
Verwijderd
Citaat:
Changshan schreef op 28-12-2004 @ 18:44 :
Dan kunnen we die conclusie alvast trekken; en misschien daar weer uit concluderen dat dit forum te gezellig is geworden voor bekritiseringstopics als deze. Bedenk voor jezelf of je dat erg vindt of niet.
Ik wil best kritiek leveren op mensen, maar ik kan daar geen top 5 van maken. Waar zou ik het van moeten maken? Beste schrijfstijl? Dan krijg je bovenaan Tisch, LUH-3417 en Renard. Die steken er gewoon bovenuit, misschien ook omdat ze zo professioneel (proberen te) schrijven. Als ik ga kijken naar een ander aspect, bijvoorbeeld de verslavendheid van een verhaal, ziet de top 5 er heel anders uit. Daarnaast is het gewoon teveel werk voor dit simpele geestje.

Grim
Met citaat reageren
Oud 28-12-2004, 22:02
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Grim schreef op 28-12-2004 @ 22:54 :
Ik wil best kritiek leveren op mensen, maar ik kan daar geen top 5 van maken. Waar zou ik het van moeten maken? Beste schrijfstijl? Dan krijg je bovenaan Tisch, LUH-3417 en Renard. Die steken er gewoon bovenuit, misschien ook omdat ze zo professioneel (proberen te) schrijven. Als ik ga kijken naar een ander aspect, bijvoorbeeld de verslavendheid van een verhaal, ziet de top 5 er heel anders uit. Daarnaast is het gewoon teveel werk voor dit simpele geestje.

Grim
Ach, Grim toch... dan versoepelen we voor jou de regels wel ff . Je hoeft geen lineaire top 5 meer te maken .
Oud 28-12-2004, 22:21
Zut Alors!
Zut Alors! is offline
Citaat:
Grim schreef op 28-12-2004 @ 22:54 :

Grim
Daar zat ik dus zelf ook al aan te denken, dus ik dacht; ik maak er gewoon 2 of 3, voor verhaal, techniek, creativiteit. Maarja, er gaat verdammt veel werk in zitten, dus gooide ik het maar op sarcasme. Da's in ieder geval wat...
Oud 30-12-2004, 12:35
Raakvlak
Raakvlak is offline
Hm, eigenlijk hoort het natuurlijk dat ik nu zelf een lijstje maak. Ik laat mezelf buiten beschouwing.
Ik merk dat het vorige lijstje, in het vorige topic, een stuk makkelijker was om neer te zetten. Ik vond dat er destijds duidelijkere lijnen liepen door letteren, met duidelijkere 'talenten.'
(lees het topic maar eens terug.) Tegenwoordig is letteren vooral een podium voor jongere mensen en het is lastig te bepalen of zij goed zijn.

Ik maak daarom een top drie, met wat uitleg erbij:

Op drie: Grim, Kristoph en Changshan: - vergeef mij mijn eventuele spelfouten.
Ik vind dat jullie goed bezig zijn met schrijven, maar het is moeilijk te bepalen of jullie goed zullen worden. Het gaat bij schrijven namelijk niet alleen om het 'schrijven.' Of je dat goed kunt, maar vooral om de inhoud en die zit meestal juist in het deel dat je niet beschrijft. Dat mis ik, maar dat is de leeftijd.

Op twee: LUH.
Je kan goed schrijven, LUH, maar ik blijf erbij dat de verhalenkant je niet heel goed ligt. Ik hoop dat je het tegendeel bewijst en mij later uit de boek toptien knalt, maar ik denk dat dat eerder zal gebeuren met een bundeling columns (als je er vanaf nu voor oefent) of een bundeling essays, want je schrijft heel toegankelijk, herkenbaar. Komisch ook, ik moet vaak om je lachen. Daarom verdien je een plaats in deze top drie. Ik hoop serieus dat je je doorontwikkelt en dat klinkt (vast) stom, want je bent ouder dan ik. Maar ach...

Op een: ?
Ik heb werkelijk geen idee. De eerste plaats behoort toe aan iemand van wie ik zeker weet dat hij of zij het talent in huis heeft om toch minimaal regelmatige te gaan publiceren en ik weet op het moment niemand die dit doet. Er schrijven zoveel mensen en zo weinigen publiceren in een fatsoenlijk blad, dat het best eens kan zijn dat er momenteel geen nummer 1 aan te wijzen is hier.

(ik schreef deze post vrij onoplettend, dus fouten zijn mij vergeven?)
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 12:50
duivelaartje
duivelaartje is offline
Maar het gaat er toch niet om of iemand zo goed is dat hij kan publiceren? Ik neem aan dat die top vijf (of drie, whatever) gaat over wie hier op Letteren goed schrijven. Of die eerste nou zo goed is om er echt in door te gaan of niet, wat maakt dat uit?
Ik neem aan dat hier voornamelijk nog hobby-schrijvers tussen zitten (nou heb ik het gevoel dat ik het over bloemschikkers heb) dus weinig 'professioneel'.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 13:00
Verwijderd
Ik vind dit werkelijk een heel stom topic. En dat is niet omdat ik in niemands top vijf sta, want ik hecht er totaal geen waarde aan wat mensen (die mij notabene niet eens kennen) van mijn verhalen/stukjes vinden. Natuurlijk is positief comentaar onwijs leuk, maar niet het noodzakelijke. Ik vind het maar raar dat er een top 5 gemaakt moet worden om elkaar een veer in de aarsch te steken. Neen, ik vind dit echte onvervalste aarslikkerij en doe er niet aan mee! Zo.

Verder zijn jullie allemaal schatjes en wens ik jullie alvast een gelukkig nieuwjaar.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 13:03
Nijn*
Nijn* is offline
Citaat:
Mijn* schreef op 30-12-2004 @ 14:00 :
Ik vind dit werkelijk een heel stom topic. En dat is niet omdat ik in niemands top vijf sta, want ik hecht er totaal geen waarde aan wat mensen (die mij notabene niet eens kennen) van mijn verhalen/stukjes vinden. Natuurlijk is positief comentaar onwijs leuk, maar niet het noodzakelijke. Ik vind het maar raar dat er een top 5 gemaakt moet worden om elkaar een veer in de aarsch te steken. Neen, ik vind dit echte onvervalste aarslikkerij en doe er niet aan mee! Zo.

Verder zijn jullie allemaal schatjes en wens ik jullie alvast een gelukkig nieuwjaar.
Amen! Sluit ik mij bij aan.
Oud 30-12-2004, 14:14
Raakvlak
Raakvlak is offline
En ik denk: hoe wil je ooit een discussie winnen of je mening serieus presenteren als je zo praat.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 14:44
Verwijderd
Citaat:
Mijn* schreef op 30-12-2004 @ 14:00 :
En dat is niet omdat ik in niemands top vijf sta, want ik hecht er totaal geen waarde aan wat mensen (die mij notabene niet eens kennen) van mijn verhalen/stukjes vinden.
Waarom post je dan toch wel eens verhalen? Dat doe je toch ook omdat je er commentaar op wilt en dus ook omdat je wilt weten wat mensen er van vinden? (En het gaat er toch niet om of ze je wel of niet kennen? Het gaat er om wat ze vinden van wat je schrijft. En om daar een mening over te hebben hoef je iemand niet te kennen, lijkt me, dat staat totaal los van elkaar.)

Citaat:
Ik vind het maar raar dat er een top 5 gemaakt moet worden om elkaar een veer in de aarsch te steken. Neen, ik vind dit echte onvervalste aarslikkerij en doe er niet aan mee!
En dat gebeurd in andere topics niet?

Jij ook vast een gelukkig nieuwjaar.
Met citaat reageren
Oud 30-12-2004, 19:18
Verwijderd
Jawel, dat gebeurt in andere topics wél, daarom juist.

@ raakvlak: misschien moet je mijn stukje vanaf een sarcastische humoristische kant bekijken...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 30-12-2004, 21:46
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 30-12-2004 @ 14:03 :
Amen! Sluit ik mij bij aan.
Ik ook.
Oud 31-12-2004, 20:07
juliettebinoche
juliettebinoche is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 30-12-2004 @ 15:44 :
Waarom post je dan toch wel eens verhalen? Dat doe je toch ook omdat je er commentaar op wilt en dus ook omdat je wilt weten wat mensen er van vinden? (En het gaat er toch niet om of ze je wel of niet kennen? Het gaat er om wat ze vinden van wat je schrijft. En om daar een mening over te hebben hoef je iemand niet te kennen, lijkt me, dat staat totaal los van elkaar.)

Inderdaad. Zo belachelijk is een top vijf niet, als afspiegeling van verhaalwaardering. Iedereen plaats iets wat hij/zij geschreven heeft om een bepaalde vorm van waardering (feedback, hulde) te kunnen ontvangen.
Door bepaalde mensen juist te verkiezen als 'goed', hoeft nog niet te zeggen dat al het andere maar niets en slecht is?

En je leest toch ook boeken van schrijvers die je niet allemaal persoonlijk kent?

Overigens ben ik te lang non-actief geweest om een goede top vijf op te stellen. Ik ben in ieder geval literair-gewijs gecharmeerd van LUH-3417.
Oud 01-01-2005, 03:28
Verwijderd
Ik vind mezelf ook het tofste, maar dat komt voor een groot deel omdat ik te weinig verhalen van andere mensen lees.

Verder vind ik het een goede zaak dat mijn welgevormde, literair-verantwoorde billetjes hier stelselmatig gekust worden. Dat zouden meer mensen moeten doen!

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 01-01-2005, 03:33
Verwijderd
En dat bedoel ik liever dan dat het er nu uitkomt.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 01-01-2005, 04:45
Outlaw
Outlaw is offline
mhoa
Oud 01-01-2005, 11:25
niam
niam is offline
Citaat:
Ik vind mezelf ook het tofste
De woorden uit mijn mond.
Oud 01-01-2005, 13:12
SiemdeCyper
SiemdeCyper is offline
Ik kan denk ik niet echt een duidelijk top 5 in lineaire volgorde produceren, aangezien ik de ene keer wel gecharmeerd en de andere keer weer helemaal niet gecharmeerd ben van bepaalde schrijvers/schrijfsters op dit forum.

Ik kan wel zeggen dat een paar stukjes van GiftigKevertje (of hoe je het ook schrijft) mij heel erg geraakt hebben. Heel herkenbaar, zonder cliché te worden. Echt top!

LUH-3417, om zijn bizarre fantasieën die hij zo droog onder woorden kan krijgen. Een korte-verhalenbundel zou ik nog wel van zijn hand zien verschijnen, denk ik.

Kristoph, daar zie ik wel toekomst in. Ik ken nog niet heel veel van zijn werk, maar ik weet zeker dat hij het vermogen heeft om te groeien en een naam te verwerven in de intellectuele wereld.

En verder kan ik het nog niet heel erg zeggen. Ik zal verder denken.
Met citaat reageren
Oud 01-01-2005, 23:14
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Raakvlak schreef op 30-12-2004 @ 13:35 :
Op drie: Grim, Kristoph en Changshan: - vergeef mij mijn eventuele spelfouten.
Ik vind dat jullie goed bezig zijn met schrijven, maar het is moeilijk te bepalen of jullie goed zullen worden. Het gaat bij schrijven namelijk niet alleen om het 'schrijven.' Of je dat goed kunt, maar vooral om de inhoud en die zit meestal juist in het deel dat je niet beschrijft. Dat mis ik, maar dat is de leeftijd.
Dank voor de enorme eer, maar ik kan uiteindelijk toch niet voor me houden, dat ik mijn eerste eigen stukje plaatste NAdat je mij in deze ranglijst noemde... ben je onder de indruk van mijn commentaren, of moet ik dit plaatsen in het rijtje fouten waarvoor men je moest vergeven vanwege onoplettendheid jouwerzijds?

Chan
Oud 01-01-2005, 23:17
Changshan
Changshan is offline
Citaat:
Simoen schreef op 01-01-2005 @ 14:12 :
En verder kan ik het nog niet heel erg zeggen. Ik zal verder denken.
Dat gelezen hebbende, bedenk ik me opeens dat ik jou ook nog wilde aanmerken als opvallend personage in het boeiende wereldje van het letterenforum; vooral door je vlotte schrijfwijze, en de grote ladingen gevoel die je steeds weer in je verhalen wilt zetten. Niemand die zo impulsief schrijft als jij!

Changy
Oud 03-01-2005, 12:31
Verwijderd
Hihi, in het oude topic werd ik wel eens genoemd, maar ik geloof dat ik hier nog te weinig plaats om in de top 5 te komen

Of de concurrentie is gewoon beter. Dat zal het zijn.

Ik lees ook te weinig om een gedegen oordeel te geven over wat jullie allemaal schrijven, dus aan een top 5 zal ik mij zeker niet wagen.

Behalve dat ik LUH's geniale schrijfsels wel even wil noemen, want van jou heb ik nog nooit iets slechts gelezen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten