@ Mutant: Tja, Aphrodite is de godin van de schoonheid. Maar Aphrodite past niet zo mooi in het metrum als Hera (en dan nog het binnenrijm, Hera en eer).
Toen Eris die gouden appel had gegooid, en alle godinnen gingen 'discussieren' om wie de mooiste was, bleven uiteindelijk Aphrodite, Athena (mijn favo godin), en Hera over. Paris moest toen uiteindelijk beslissen wie van hen de mooiste was. En hoewel hij Aphrodite koos, weten we allemaal dat dat niet van wege haar schoonheid was, maar vanwege Helena. Dus het is nooit vastgesteld dat Aphrodite mooier is dan Hera en Athena.
En ik meen me te herinneren dat de oude Griekse schrijvers/dichters vrouwen wel vaker met andere godinnen dan Aphrodite vergeleken

(en ik ben sowieso niet zo'n fan van Aphrodite

)
@ clandestino: laaf, ja, rond dat woord en die zin heb ik het hele gedicht geschreven. laaf mij Dionysos. en die 2 strofes in het midden, die zijn inderdaad min of meer 'opvulsel' (hmm, vervelend om zoiets over m'n gedicht te zeggen

) maar, ook over die strofes heb ik nagedacht hoor! maar het draait om die eerste en laatste strofe.
@ Anne: Tja. Ik denk dat het Mutant irriteert, omdat 'ik' de vrouw met haar onmetelijke schoonheid vergelijk met Hera, terwijl Aphrodite over het algemeen wordt beschouwd mooier te zijn dan Hera. (wat ik dus niet vind)
(klopt dat (ongeveer), Mutant?)