Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-12-2004, 17:02
Bezoeker111
He ik doe dit jaar staatsexamen Grieks en Latijn.

Mijn Latijn, maar zeker mijn Grieks is nogal afgezakt qua niveau, goede basisboeken zijn ook welkom. Met welke boeken kan ik uit de voeten?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-12-2004, 16:27
Bezoeker111
Help me eens effe mensen!!!
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 16:37
Belgarath
Belgarath is offline
Hangt heel erg van je niveau af, maar als dat tegenvalt, zou ik roma deel 2 en pallas 2 nemen (resp. latijn en grieks). Als het opgevijzeld is dan verder met fortuna en pallas 3. En natuurlijk de examenbundels.
Oud 20-12-2004, 16:47
Verwijderd
Inderdaad, Pallas is voor Grieks een heel fijn en duidelijk boek. Deel 3 dan tenminste.
Als je weer aan deel 2 moet is je Grieks wel héél erg afgezakt.
Voor Latijn weet ik het niet. Wij hadden Redde Rationem, maar volgens mij is dat intussen middeleeuws
Met de examenbundels kom je ook heel ver, natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 20-12-2004, 20:51
Leshy
Leshy is offline
Citaat:
Thoughtful schreef op 20-12-2004 @ 17:47 :
Wij hadden Redde Rationem
En Orationes
Oud 21-12-2004, 14:18
Verwijderd
Voor Latijn zou ik in ieder geval Roma nemen, die vind ik persoonlijk erg goed. Voor Grieks had ik Pallas en ik moet zeggen dat ik over deel 2 niet zo denderend enthousiast ben, deel 3 daarentegen is prima.
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 14:54
shy gurl
shy gurl is offline
Voor Latijn hebben we fortuna. Ik vind het een goed boek, en er is een speciaal deel van (ik geloof deel 4) met alle grammatica.
Oud 21-12-2004, 18:54
Verwijderd
Citaat:
Leshy schreef op 20-12-2004 @ 21:51 :
En Orationes
Nog iemand met boeken uit het jaar 0 Maar ze waren wel fijn. Marcus et Cornelia...

@iemand of niemand, wat is er mis met deel 2? Geeft niet zo'n fijn overzicht oid, maar je leert het er wel goed mee, toch?
Met citaat reageren
Oud 21-12-2004, 19:06
Belgarath
Belgarath is offline
Vergeleken met Pallas 3 spreken de verhalen veel minder aan. Vast een reden dat mensen ermee stoppen.
Oud 22-12-2004, 13:07
Verwijderd
Citaat:
Thoughtful schreef op 21-12-2004 @ 19:54 :
@iemand of niemand, wat is er mis met deel 2? Geeft niet zo'n fijn overzicht oid, maar je leert het er wel goed mee, toch?
De verhalen zijn dodelijk saai in Pallas 2, pas in 3 komen er weer wat leuke dingen. Daarnaast vind ik de grammatica uitleg wat aan de magere kant, er is altijd een docent nodig om het allemaal wat duidelijk te maken. Ik weet niet hoe dat in de andere boeken is, maar ik kan me voorstellen dat er wat meer uitleg in het boek zelf staat bij andere methodes. Als de TS alles via zelfstudie wil doen zou ik Pallas niet aanraden als methode voor Grieks.

Roma ben ik wel enthousiast over, dat leent zich toch wel in grote mate voor zelfstandig werk denk ik.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 16:32
Rensketje
Rensketje is offline
Voor Grieks is er ook een deel 4 van Pallas. Superhandig en erg overzichtelijk
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 14:07
Jelena
Jelena is offline
grieks : pallas wat dus al eerder gezegt is
en latijn : via nova
Oud 26-12-2004, 20:09
Phlox
Phlox is offline
Latijn Via Nova, Grieks Pallas
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 20:50
Verwijderd
Citaat:
iemand of niemand schreef op 22-12-2004 @ 14:07 :
De verhalen zijn dodelijk saai in Pallas 2, pas in 3 komen er weer wat leuke dingen. Daarnaast vind ik de grammatica uitleg wat aan de magere kant, er is altijd een docent nodig om het allemaal wat duidelijk te maken. Ik weet niet hoe dat in de andere boeken is, maar ik kan me voorstellen dat er wat meer uitleg in het boek zelf staat bij andere methodes. Als de TS alles via zelfstudie wil doen zou ik Pallas niet aanraden als methode voor Grieks.

Roma ben ik wel enthousiast over, dat leent zich toch wel in grote mate voor zelfstandig werk denk ik.
Komt dat niet omdat het in deel 3 originele verhalen zijn? In deel 2 zijn het natuurlijk grotendeels verhalen die speciaal voor het boek geschreven zijn.

En inderdaad, vooral deel 4 is erg handig.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2004, 22:21
MH
MH is offline
Ik doe nu de basiscursussen op de universiteit, die gelijk zijn aan een volledig eindexamentraject. Daarvoor gebruiken we resp. Tirocinium Latinum en Tirocinium Graecum met daarbij de Kleine Latijnse / Griekse Grammatica. Deze boeken zijn te bestellen bij iedere boekhandel.
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 22:03
Verwijderd
Citaat:
Thoughtful schreef op 26-12-2004 @ 21:50 :
Komt dat niet omdat het in deel 3 originele verhalen zijn? In deel 2 zijn het natuurlijk grotendeels verhalen die speciaal voor het boek geschreven zijn.

En inderdaad, vooral deel 4 is erg handig.
Ook speciaal geschreven verhalen kunnen leuk zijn
Kijk maar naar Pallas 1 dat waren over het algemeen leuke verhalen en die waren toch ook allemaal verzonnen. In Pallas 2 vind ik de verhalen persoonlijk een stuk minder leuk, maar dat verschilt van persoon tot persoon natuurlijk,
Met citaat reageren
Oud 27-12-2004, 22:09
Verwijderd
Citaat:
iemand of niemand schreef op 27-12-2004 @ 23:03 :
Ook speciaal geschreven verhalen kunnen leuk zijn
Kijk maar naar Pallas 1 dat waren over het algemeen leuke verhalen en die waren toch ook allemaal verzonnen. In Pallas 2 vind ik de verhalen persoonlijk een stuk minder leuk, maar dat verschilt van persoon tot persoon natuurlijk,
Hm, nu ik erover nadenk weet ik het verschil tussen deel 1 en deel 2 niet eens echt meer. Ik bedoel, ik weet niet meer welke verhalen waarin stonden. Dus je zult wel gelijk hebben
Maar los daarvan vind ik de 'originele' verhalen wel fijner.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2005, 02:55
Bezoeker111
Citaat:
Belgarath schreef op 20-12-2004 @ 17:37 :
Hangt heel erg van je niveau af, maar als dat tegenvalt, zou ik roma deel 2 en pallas 2 nemen (resp. latijn en grieks). Als het opgevijzeld is dan verder met fortuna en pallas 3. En natuurlijk de examenbundels.
Heeft Fortuna ook antwoordenboeken en hulpboeken. Want ik moet het zelfstandig doen, snap je.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2005, 02:56
Bezoeker111
Citaat:
Thoughtful schreef op 20-12-2004 @ 17:47 :
Inderdaad, Pallas is voor Grieks een heel fijn en duidelijk boek. Deel 3 dan tenminste.
Als je weer aan deel 2 moet is je Grieks wel héél erg afgezakt.
Voor Latijn weet ik het niet. Wij hadden Redde Rationem, maar volgens mij is dat intussen middeleeuws
Met de examenbundels kom je ook heel ver, natuurlijk
Ik moet denk ik beginnen aan Pallas 1.

Heeft Pallas ook uitwerkingen, die je kunt kopen?
Met citaat reageren
Oud 02-01-2005, 02:57
Bezoeker111
Citaat:
iemand of niemand schreef op 21-12-2004 @ 15:18 :
Voor Latijn zou ik in ieder geval Roma nemen, die vind ik persoonlijk erg goed. Voor Grieks had ik Pallas en ik moet zeggen dat ik over deel 2 niet zo denderend enthousiast ben, deel 3 daarentegen is prima.
Zit er een verschil tussen Roma en Fortuna? of is het gewoon een hetzelfde boek?
Met citaat reageren
Oud 02-01-2005, 02:59
Bezoeker111
Citaat:
iemand of niemand schreef op 22-12-2004 @ 14:07 :

Welk boek raad je me dan aan?
Met citaat reageren
Oud 02-01-2005, 03:00
Bezoeker111
Citaat:
Rensketje schreef op 22-12-2004 @ 17:32 :
Voor Grieks is er ook een deel 4 van Pallas. Superhandig en erg overzichtelijk
Bestaat er ook een grammaticaboekje voor grieks, die jullie gebruiken? Zo ja welk?
Met citaat reageren
Oud 02-01-2005, 03:01
Bezoeker111
Ik heb zelf ooit Via Nova voor Latijn gehaald? Maar zijn dit niet de boeken voor de onderbouw?
Met citaat reageren
Oud 02-01-2005, 03:02
Bezoeker111
Citaat:
MH schreef op 26-12-2004 @ 23:21 :
Ik doe nu de basiscursussen op de universiteit, die gelijk zijn aan een volledig eindexamentraject. Daarvoor gebruiken we resp. Tirocinium Latinum en Tirocinium Graecum met daarbij de Kleine Latijnse / Griekse Grammatica. Deze boeken zijn te bestellen bij iedere boekhandel.
oke.
Met citaat reageren
Oud 02-01-2005, 18:02
forumpje
forumpje is offline
Ik zou voor Grieks zeker pallas aanraden, wil je voor grieks je woordjes nog ophalen is logos een hele goede!!!

Voor latijn lijkt Fortuna mij het best (lkkr duidelijk) en Fortuna 4 voor de grammatica, wil je voor latijn je woordjes ophalen dat is Vox aan te raden

groetjes
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 02-01-2005, 18:04
forumpje
forumpje is offline
Pallas heeft ook een grammaticaboek, ik kan me zo niet voor de geest halen welke dat is . In ieder geval is het wel heel duidelijk en overzichtelijk
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 13:48
Verwijderd
Citaat:
Bezoeker111 schreef op 02-01-2005 @ 03:57 :
Zit er een verschil tussen Roma en Fortuna? of is het gewoon een hetzelfde boek?
Er zit wel verschil tussen, in ieder geval wat betreft verhalen. Hoe de grammatica is opgebouwd weet ik niet, maar het zal niet verschrikkelijk veel verschillen denk ik.
Met citaat reageren
Oud 03-01-2005, 13:53
Verwijderd
Citaat:
Bezoeker111 schreef op 02-01-2005 @ 03:59 :
Welk boek raad je me dan aan?
Dat kan ik niet zo zeggen, ik vind Pallas niet zo'n goed boek. Ik zou liever een wat uitgebreidere grammatica-uitleg erin zien. Als je daarentegen al wat verder bent met Grieks dan is Pallas (3) wel geschikt. Maar voor de basisdingen van Grieks zou ik niet zo een boek kunnen noemen. Ik neem aan dat de boeken die MH noemt wel goed zijn.
Met citaat reageren
Oud 05-01-2005, 15:00
Quiana
Quiana is offline
Ik vond Pallas geen fijne methode om mee te werken; liep idd
nogal tegen het feit aan dat de grammatica niet goed (genoeg)
uitgewerkt was om zelfstandig (of met een slechte docent) goed
te kunnen werken...

Redde Rationem vind ik een erg fijne en goede methode om
mee te werken.
Oud 05-01-2005, 17:32
Dynamico
Dynamico is offline
Ik heb Pallas en Fortuna gehad en die bevielen mij prima.

Maar Quiaan, hoezo is Pallas niet goed genoeg uitgewerkt? Ik vond het juist goed, ook omdat het een lesmethode is. Voor een overzicht van de grammatica zijn de KGG en KLG natuurlijk stukken overzichtelijker.
Reageren

Regels voor berichten