Advertentie | |
|
![]() |
|
Ik weet niet wat het is, maar ik vind het eigenlijk niet zo. Je geeft alleen maar voorbeelden en aanname's maar geeft geen enkele toelichting of wetenschappelijke uitleg. Ook die kant hoor je toe te lichten. Zo is bijvoorbeeld de 'tunnel van licht' toe te dichten aan het wegvallen van de pupilreflex. De spieren die de pupil doen samentrekken verslappen, waardoor er zoveel licht op het netvlies valt (het maakt niet meer uit of je ogen open of dicht zijn) dat het licht 'verblindend' zal zijn. Helder wit.
En zo zijn er nog meer wetenschappelijke toelichtingen op het sterven en de beleving ervan. Qua opbouw is je tekst wel goed, alleen het einde vind ik een verschrikkelijke dooddoener (sorry, die kon ik niet laten liggen ![]()
||
Citaat:
niet alles heeft een medische verklaring nodig toch? ![]() Mijn vader is hetzelfde...hij vind het allemaal onzin, het de hersen doen dit, de ogen doen dat, maar ja, hij is arts ...Die hebben overal een verklaring voor. ![]()
||
Citaat:
Maar wat is het? Een beschouwing? Een opstel? Ik kan het namelijk niet echt plaatsen zo... ![]()
||
Citaat:
|
Ik zou dan als ik jou was beginnen met een ervaring van deze of gene, als het even kan zelfs letterlijk geciteerd. Dat is altijd een mooie opener. Vervolgens zou ik de algemeen voorkomende beelden geven van een BDE. Daarna zou ik het toelichten vanuit een wetenschappelijk oogpunt.
Waarschijnlijk is het niet allemaal (helder) toe te lichten, waardoor je evengoed zo'n sappige slotzin kan gebruiken (al zou ik 'm ietsiepietsie minder cliché maken dan deze) dan heb je volgens mij alles wel gecovered van een beschouwing. Het levert sowieso ook punten op als je in je tekst verwijzingen maakt naar eventuele bronnen (het is namelijk een beschouwing: je groepeert de informatie van anderen, niet van jezelf) ![]()
|
In het AD-magazine van 2 weken geleden stond wel een aardig stukje over BDE's. Ik weet niet of je daar nog aan kunt komen, of dat je het al hebt gebruikt. De neuroloog die geïnterviewd werd was ervan overtuigd dat de mensheid een gedeeld bewustzijn had, vergelijkbaar met hoe internet werkt
![]()
||
Citaat:
![]()
||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Je eindzin is ook zwak. Hopeloos cliché. onze leraren vinden het altijd leuk als je een standaardzin (bijv spreekwoord) 'origineel' verandert. Bijvoorbeeld over een tekst over BIG: "deze big zal het varkentje niet wassen" (misschien niet het beste voorbeeld, maar je begrijpt me wel) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Edit: Wat hier stond was eigenlijk meer bedoeld voor een beschouwing, punten die bijvoorbeeld Zut Alors al aanhaalde. Maar moet jij van school een uiteenzetting schrijven over een bijna dood ervaring? Hoe willen ze dat je dat presteert, het is namelijk een onderwerp waar je eigenlijk geen harde feiten over kan geven, simpelweg omdat wetenschappers er zelf ook niet uitkomen. Natuurlijk is de ''tunnel met licht'' wetenschappelijk te verklaren, maar het is niet geaccepteerd naar mijn weten, en in ieder geval kan men niet van scholieren verwachten dat ze al zulke kennis hebben dat ze over dit onderwerp informatie kunnen geven die zelfs de meeste leraren niet zullen hebben. Dat is net zoiets als vragen aan eerstejaars astronomie studenten of ze kunnen bewijzen dat buitenaards leven bestaat.
Laatst gewijzigd op 27-03-2005 om 19:46. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|