Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-01-2005, 17:51
AJKwak
AJKwak is offline
Hallo,

zou iemand mij met het volgende kunnen helpen.

Ik ben sinds medio 2003 penningmeester van een kleine vereniging (ongeveer 20 leden) die niet is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De vereniging heeft weinig geld, en er zijn vrijwel altijd achterstanden met de betaling van crediteuren. Dit komt deels door problemen uit het verleden, waardoor de vereniging geen 'vet op de ribben' had. Daarnaast overtroffen de lasten de baten in mijn eerste seizoen met ongeveer 10 procent, en hebben veel leden contributieachterstanden, deels ook een gevolg van het verleden, maar deels mischien ook door mijn eigen laksheid.

In oktober deelde een lid mij mee dat onze voorzitter hem had beloofd dat hij een vrijstelling voor (een deel van) de contributie had beloofd. Ik was het hier niet mee eens en heb direct na beëindiging van de wedstrijd (hij deelde het me mede tijdens een wedstrijd die nog aan de gang was), volgens mij toen alleen in het gezelschap van de beide andere bestuursleden, alsmede dezelfde avond (niet in een officiële vergadering, wel in het gezelschap van diverse leden, waaronder beide bestuursleden) medegedeeld dat ik geen bestuurslid meer wilde zijn, maar wel bereid was de taken van penningmeester te blijven uitvoeren. Dit is verder nergens officieel vastgelegd, overigens net zoals mijn aantreden als penningmeester.

(N.b. het genoemde incident was min of meer een druppel. Ik baalde al van andere dingen m.b.t. onze financieën.)

Recentelijk berichtte onze secretaris mij dat een restant van een nota op korte termijn diende te worden voldaan, omdat de landelijke bond anders maatregelen zou nemen. Ik heb de bond opgebeld en aangegeven dit bedrag privé te zullen voorschieten om de zaak netjes achter te laten, maar verder geen aansprakelijkheid meer te willen hebben. Daarnaast vertelde ik ongeveer het verhaal uit de voorgaande alinea. Hetzelfde heb ik gisteravond besproken met de penningmeester van de provinciale bond, en ik zal ook het resterende bedrag aan deze bond voorschieten.

Mijn vraag is nu, welke actie dien ik te nemen om mij van verdere aansprakelijkheid te vrijwaren. Ik ben in ieder geval van plan om de bovengenoemde gesprekken met landelijke en provinciale bond te bevestigen per e-mail met CC naar de secretaris.

Laatst gewijzigd op 06-01-2005 om 17:57.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-01-2005, 18:30
Verwijderd
Een vereniging is een rechtspersoon. Niet alle verenigingen zijn zgn. formele verenigingen (verenigingen die zijn opgericht bij notariële akte). Jullie vereniging is wellicht een informele vereniging, maar dat zou je moeten uitzoeken. Niet ingeschreven staan bij de KvK is namelijk niet hetzelfde als niet opgericht zijn bij notariële akte.

Er zijn bij de vereniging twee manieren om tot aansprakelijkheid van het bestuur te komen. Bij de vereniging met volledige rechtsbevoegdheid (formele verenigingen) kunnen de bestuurders alleen aansprakelijk worden gesteld bij grove veronachtzaming van hun taak en natuurlijk altijd nog op grond van onrechtmatige daad.
Bij de informele vereniging zijn de bestuurders altijd hoofdelijk verbonden voor de schulden van de vereniging die tijdens hun bestuur ontstaan. Ook als een bestuurder uittreedt, blijft hij aansprakelijk voor de schulden van de vereniging zolang er niet een opvolger van hem is die aansprakelijk is geworden.

Wil je gevrijwaard blijven van verdere aansprakelijkheid, dan dien je alle zaken af te handelen die nog onder jouw auspiciën zijn gaan lopen. Schulden tijdens jouw bestuursperiode ontstaan, moeten voldaan worden. Je moet je verder ook niet meer als penningmeester voor die vereniging inspannen. Dan loop je namelijk ook nog kans om aansprakelijk gesteld te worden voor de schulden omdat je weliswaar niet formeel bestuurder bent, maar wel feitelijk beleidsbepaler.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 18:44
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Nooit geweten dat dit soort chaotische verenigingen bestaan. Vast naïviteit.
Oud 06-01-2005, 18:47
Verwijderd
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 06-01-2005 @ 19:44 :
Het is ook wel zeker een vreemde regeling, dat je een vereniging kunt oprichten zonder notariële akte. Zo was er ooit een zaak tegen een aantal extreemlinkse activisten die samen het Fascistisch Onderzoeks Kollektief vormden. Gedagvaard werd gewoon de 'vereniging FOK' en natuurlijk werd aangevoerd dat geen sprake was van een vereniging. Maar dat werd wel aangenomen. Je kunt dus een informele vereniging vormen door louter feitelijke gedragingen, denk ook aan beleggingsclubs, 'inkoopacties' op sites als Tweakers, enz.enz.
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 19:12
AJKwak
AJKwak is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-01-2005 @ 19:30 :

Wil je gevrijwaard blijven van verdere aansprakelijkheid, dan dien je alle zaken af te handelen die nog onder jouw auspiciën zijn gaan lopen. Schulden tijdens jouw bestuursperiode ontstaan, moeten voldaan worden. Je moet je verder ook niet meer als penningmeester voor die vereniging inspannen. Dan loop je namelijk ook nog kans om aansprakelijk gesteld te worden voor de schulden omdat je weliswaar niet formeel bestuurder bent, maar wel feitelijk beleidsbepaler.
En als ik uitdrukkelijk aangeef niet meer in het bestuur te willen zitten maar wel bereid te zijn de functie van penningmeester waar te nemen, en me verder ook niet meer met het beleid bemoei?
Met citaat reageren
Oud 06-01-2005, 20:11
Verwijderd
Citaat:
AJKwak schreef op 06-01-2005 @ 20:12 :
En als ik uitdrukkelijk aangeef niet meer in het bestuur te willen zitten maar wel bereid te zijn de functie van penningmeester waar te nemen, en me verder ook niet meer met het beleid bemoei?
Het gaat er om dat je nog een bestuursactiviteit verricht. 'Feitelijke beleidsbepaler' moet je ruim opvatten. Het kan ook iemand zijn die helemaal geen titel of benaming heeft binnen de organisatie, maar die wel feitelijk (misschien zelfs achter de schermen) druk uitoefent op het echte bestuur.
Met citaat reageren
Oud 07-01-2005, 21:19
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Sir_Cramlek schreef op 06-01-2005 @ 19:44 :
Tja, uit veel "gezelligheidsgroepjes" ontstaan gewoon verenigingen, in ieder geval: de rechter ziet het als een informele vereniging. Vaak zijn de leden van een vereniging zich daar niet van bewust.
Reageren

Regels voor berichten