Hallo,
zou iemand mij met het volgende kunnen helpen.
Ik ben sinds medio 2003 penningmeester van een kleine vereniging (ongeveer 20 leden) die niet is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. De vereniging heeft weinig geld, en er zijn vrijwel altijd achterstanden met de betaling van crediteuren. Dit komt deels door problemen uit het verleden, waardoor de vereniging geen 'vet op de ribben' had. Daarnaast overtroffen de lasten de baten in mijn eerste seizoen met ongeveer 10 procent, en hebben veel leden contributieachterstanden, deels ook een gevolg van het verleden, maar deels mischien ook door mijn eigen laksheid.
In oktober deelde een lid mij mee dat onze voorzitter hem had beloofd dat hij een vrijstelling voor (een deel van) de contributie had beloofd. Ik was het hier niet mee eens en heb direct na beëindiging van de wedstrijd (hij deelde het me mede tijdens een wedstrijd die nog aan de gang was), volgens mij toen alleen in het gezelschap van de beide andere bestuursleden, alsmede dezelfde avond (niet in een officiële vergadering, wel in het gezelschap van diverse leden, waaronder beide bestuursleden) medegedeeld dat ik geen bestuurslid meer wilde zijn, maar wel bereid was de taken van penningmeester te blijven uitvoeren. Dit is verder nergens officieel vastgelegd, overigens net zoals mijn aantreden als penningmeester.
(N.b. het genoemde incident was min of meer een druppel. Ik baalde al van andere dingen m.b.t. onze financieën.)
Recentelijk berichtte onze secretaris mij dat een restant van een nota op korte termijn diende te worden voldaan, omdat de landelijke bond anders maatregelen zou nemen. Ik heb de bond opgebeld en aangegeven dit bedrag privé te zullen voorschieten om de zaak netjes achter te laten, maar verder geen aansprakelijkheid meer te willen hebben. Daarnaast vertelde ik ongeveer het verhaal uit de voorgaande alinea. Hetzelfde heb ik gisteravond besproken met de penningmeester van de provinciale bond, en ik zal ook het resterende bedrag aan deze bond voorschieten.
Mijn vraag is nu, welke actie dien ik te nemen om mij van verdere aansprakelijkheid te vrijwaren. Ik ben in ieder geval van plan om de bovengenoemde gesprekken met landelijke en provinciale bond te bevestigen per e-mail met CC naar de secretaris.
Laatst gewijzigd op 06-01-2005 om 17:57.
|